ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  22/5/2011
Κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων
Κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων
Συνεχής μετάδοση
Διαβάστηκε από 2060 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:22/5/2011
Τα κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων προσφέρουν ομαλή λειτουργία, αφού ουσιαστικά, διαθέτουν άπειρες σχέσεις μετάδοσης, κοντές ή μακριές, αλλά και άπειρα ενδιάμεσα στάδια.
Τα κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων προσφέρουν ομαλή λειτουργία, αφού ουσιαστικά, διαθέτουν άπειρες σχέσεις μετάδοσης, κοντές ή μακριές, αλλά και άπειρα ενδιάμεσα στάδια.
Τα κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων προσφέρουν ομαλή λειτουργία, αφού ουσιαστικά, διαθέτουν άπειρες σχέσεις μετάδοσης, κοντές ή μακριές, αλλά και άπειρα ενδιάμεσα στάδια.
Ένα κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων συμβάλει στη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, ενώ παράλληλα διαθέτει άνεση αλλά και άμεση απόκριση της ισχύος του κινητήρα.
Σε τι διαφέρει από το αυτόματο κιβώτιο;
Σε αντίθεση με τα γνωστά μας αυτόματα κιβώτια, το CVT δε διαθέτει τα παραδοσιακά γρανάζια και τη μορφή του δίσκου που περιστρέφεται, όπως τον γνωρίζουμε. Οι πιο απλές μορφές του ενσωματώνουν δύο τροχαλίες που επιτρέπουν άμεση μετάβαση από τις κοντές στις μακριές σχέσεις, χωρίς αυτές οι αλλαγές να γίνονται αισθητές από τον οδηγό. Πρακτικά λοιπόν, το CVT δεν έχει ταχύτητες.
Ποια είναι η λειτουργία του;
Η πρώτη τροχαλία ονομάζεται "τροχαλία-οδηγός" ("drive pulley") και είναι αυτή που λαμβάνει τη ροπή από το στροφαλοφόρο, την οποία μεταφέρει μέσω του ιμάντα στη δεύτερη "ακόλουθο-τροχαλία" ("driven pulley") που με τη σειρά της μεταδίδει την κίνηση στο διαφορικό ή στον άξονα μετάδοσης για τα πισωκίνητα. Η κάθε τροχαλία αποτελείται από δύο κώνους, ανάμεσα από τους οποίους περνάει ο ιμάντας που τις ενώνει. Αυτοί έχουν την ιδιότητα να απομακρύνονται ή να πλησιάζουν μεταξύ τους, ανάλογα με την πίεση που ασκεί ο οδηγός στο γκάζι. Έτσι, όταν η απόσταση μεταξύ των κώνων της πρώτης τροχαλίας αυξάνεται, στην άλλη συγκλίνουν μεταξύ τους, διατηρώντας έτσι το ίδιο μήκος του ιμάντα. Με τον τρόπο αυτό, δημιουργούνται άπειρες σχέσεις μετάδοσης, κοντές ή μακριές, αλλά και άπειρα ενδιάμεσα στάδια. Για παράδειγμα, όταν οι κώνοι στην τροχαλία-οδηγό έχουν κλείσει και στην ακόλουθο-τροχαλία είναι ανοιχτοί, η ταχύτητα περιστροφής της δεύτερης τροχαλίας μειώνεται, οπότε το αυτοκίνητο κινείται με μικρότερη σχέση. 
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα; 
Όπως είπαμε, με το CVT, οι σχέσεις μετάδοσης (όχι οι ταχύτητες, αφού πρακτικά δεν υπάρχουν) μεταβάλλονται εντελώς αθόρυβα και "αόρατα". Έτσι, σε συνδυασμό με το σωστό προγραμματισμό του κινητήρα, γίνεται καλύτερη διαχείριση του καυσίμου αλλά και της ισχύος του κινητήρα, αφού με το πάτημα του γκαζιού, οι στροφές λειτουργίας του πάνε αμέσως στον ιδανικό αριθμό. 
Αν, για παράδειγμα, ένα αυτόματο αυτοκίνητο κινείται σε ανηφορικό δρόμο, το κιβώτιο ανεβάζει και κατεβάζει συνεχώς ταχύτητες, για να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του οδηγού. Το CVT όμως διαμορφώνει, χωρίς να το δείχνει, τις κατάλληλες σχέσεις μετάδοσης, χωρίς να γίνεται αντιληπτό από τον οδηγό.