All about Παιδικά Καθίσματα!

Διαβάστηκε από 1577 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 14/5/2018

Δείτε τώρα πώς να διαλέξετε παιδικό κάθισμα, κρυφές λεπτομέρειες, συμβουλές από προσωπική μας χρήση, αλλά και τα αποτελέσματα μιας μεγάλη δοκιμής όπου δοκιμάσαμε στην πράξη 100 παιδικά καθίσματα!

 
Οι αριθμοί λένε πως τα τροχαία ατυχήματα είναι η Νο1 αιτία θανάτου για παιδιά από 1 έως 14 ετών, αλλά και μία από τις σοβαρότερες αιτίες τραυματισμού. Οι περισσότεροι τραυματισμοί, μάλιστα, είναι στο κεφάλι και τον αυχένα. Τα παιδικά καθίσματα, όταν είναι σωστά τοποθετημένα, μειώνουν κατά πολύ τις παραπάνω πιθανότητες.

Η επιλογή του σωστού παιδικού καθίσματος, όμως, δεν είναι μια εύκολη υπόθεση για τους γονείς. Ξεκινά πριν ακόμη τη γέννηση του παιδιού, αφού πρέπει να το μεταφέρει με ασφάλεια από το μαιευτήριο μέχρι το σπίτι, και συνεχίζεται διαρκώς όσο αυτό αναπτύσσεται.

Το «πρόβλημα», ωστόσο, είναι πως δεν υπάρχει μια τυποποιημένη διαδικασία για να διαλέξεις ένα παιδικό κάθισμα, και αυτό μας οδήγησε σε αυτό το αφιέρωμα, όπου καταλήγουμε στο πως πρέπει να επιλέγει κανείς ένα παιδικό κάθισμα.

Κατηγορίες ανάλογα με κιλά & ύψος

Η επιλογή ενός καθίσματος πρέπει να γίνεται σύμφωνα με το ύψος και το βάρος του παιδιού. Η ηλικία πρέπει να λαμβάνεται ενδεικτικά υπόψη. Ακολουθουν οι κατηγορίες.

Group 0 (0-10 κιλά) και 0+ (0-13 κιλά), 1 έως 15 μηνών
Τα μωρά, μέχρι να μπορούν να καθίσουν μόνα τους, πρέπει να ταξιδεύουν σε αντίθετη φορά με αυτή του αυτοκινήτου. Τα καθίσματα αυτής της κατηγορίας είναι πορτ-μπεμπέ, με μεγάλη κλίση πλάτης. Το μωρό ξαπλώνει και σε συνδυασμό με την αντίθετη φορά, σε περίπτωση ατυχήματος έχει τη μικρότερη δυνατή καταπόνηση στον αυχένα του.

Group 1 (9-18 κιλά, 8 μηνών-4 χρόνων)
Όταν το μωρό φτάσει το βάρος περίπου των 9 κιλών, το κεφάλι του «περισσεύει» από το βρεφικό κάθισμα και μπορεί να στηρίξει το κεφάλι του, τότε μπορεί να μετακινηθεί σε επόμενης κατηγορίας κάθισμα και να ταξιδεύει κοιτάζοντας είτε εμπρός είτε πίσω. Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, τα καθίσματα που κοιτούν προς τα πίσω είναι ασφαλέστερα από αυτά που κοιτούν εμπρός. Επίσης, πλεονέκτημα αυτής της κατηγορίας είναι η δυνατότητα ανάκλισης της κλίσης του καθίσματος.  

Group 2 (15-25 κιλά)
Μαζί με την κατηγορία 1 είναι η πιο δημοφιλής κατηγορία παιδικών καθισμάτων. Μάλιστα, στην αγορά υπάρχουν καθίσματα κατηγορίας 1/2, δηλαδή από 9 έως 25 κιλά, την οποία και προτείνουμε γιατί καλύπτει ένα μεγάλο εύρος ηλικιών. ¶νω των 25 κιλών, το παιδί είναι σε θέση να καθίσει σωστά σε booster, το οποίο δεν είναι ακριβό να αγοράσεις (20 ευρώ περίπου).

Group 2/3  (15-36 κιλά, 3-12 χρόνων)
Τα νήπια χρειάζονται κάθισμα booster με πλάτη, ενώ τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να αρκεστούν στα booster (φωτό) που τα φέρνουν στο σωστό ύψος για τη χρήση της ζώνης ασφαλείας του αυτοκινήτου.

Group 1/2/3 (9μηνών έως 12 ετών)
Στην αγορά θα βρείτε επίσης καθίσματα κατηγορίας 1/2/3. Αυτά δεν έχουν ανάκλιση και άρα αν το μωρό σας συνηθίζει να κοιμάται, τότε δεν αποτελούν ιδανική επιλογή. Δεν τα συνιστούμε.

150 ευρώ για ασφάλεια και ευχρηστία
 
Υπάρχουν δύο κατηγορίες παιδικών καθισμάτων με βάση το πώς δένουν στο αυτοκίνητο. Τα «παραδοσιακά» κάνουν χρήση της ζώνης ασφαλείας, ενώ τα πιο σύγχρονα δένουν στις βάσεις ISOFIX που διαθέτουν τα περισσότερα αυτοκίνητα από το 2006 και μετά.  Αυτές είναι ατσάλινες θηλιές προσαρμοσμένες σε μια μπάρα που βρίσκεται ανάμεσα στη βάση και την πλάτη του πίσω καθίσματος, ενώ είναι δεμένη πάνω στο σασί του αυτοκινήτου (φωτό). Εάν το αυτοκίνητό σας δεν έχει βάσεις ISOFIX, θα πάτε στα «απλά» καθισματάκια… Ανάλογα με την κατηγορία του παιδικού καθίσματος, η διαφορά στην τιμή ενός ίδιου μοντέλου με ή χωρίς ISOFIX μπορεί να ποικίλλει από τα 100 έως και τα 200+ ευρώ. Γιατί, όμως, αξίζει να πληρώσετε τα επιπλέον χρήματα; Οι λόγοι είναι απλοί και έχουν να κάνουν με τον χρόνο και την ασφάλεια. Πιο συγκεκριμένα:

1 Τα ISOFIX μπαίνουν-βγαίνουν με δύο «κλικ», κάτι που είναι πολύ εύχρηστο για όσους δεν έχουν το κάθισμα μόνιμα τοποθετημένο σε ένα αμάξι (π.χ. οικογένειες με 2 αυτοκίνητα). Κερδίζεις χρόνο, λοιπόν, καθώς δεν χρειάζεται να δένεις το κάθισμα μόνο με ιμάντες ακολουθώντας συχνά περίπλοκες οδηγίες.

2 Είναι θέμα ασφάλειας. Έρευνες δείχνουν πως το 80% των παιδικών καθισμάτων που δένουν με τη ζώνη ασφάλειας, έχουν τοποθετηθεί με λανθασμένο τρόπο. Επιπλέον, ακόμα και σωστά να έχεις δέσει το κάθισμα, άλλο πράγμα είναι να το κρατάει ακινητοποιημένο ένας ιμάντας και άλλο είναι να βρίσκεται κουμπωμένο στο σασί του αυτοκινήτου. Τα ISOFIX είναι πιο σταθερά και το ποσοστό λάθους τοποθέτησης είναι μόλις 6%.

Ασφαλή μόνο όσα έχουν πορτοκαλί ετικέτα.
 
Να γράφει R44/04 ή i-Size

Κάθε παιδικό κάθισμα πρέπει να έχει μία πορτοκαλί ετικέτα, στην οποία αναγράφονται οι προδιαγραφές ασφάλειας με τις οποίες είναι κατασκευασμένο, όπως και μερικές ακόμη πληροφορίες, όπως το βάρος του παιδιού για το οποίο είναι κατάλληλο ή ο τύπος του καθίσματος. Ωστόσο, πρέπει να δείξετε ιδιαίτερη προσοχή στις προδιαγραφές ασφάλειας. ECE R44/03 και ECE R44/04: Η νόρμα 44/04 είναι η ισχύουσα, η 44/03 είναι η προηγούμενη, ωστόσο αποδεκτή. Οι R44/01 και R44/02 έχουν καταργηθεί. Μην μεταφέρετε τα παιδιά σας με τέτοιο παιδικό κάθισμα. ECE R129 ή i-Size: Είναι η νέα νόρμα σύμφωνα με τα τελευταία στάνταρ του 2014. Μέχρι το 2018 θα ισχύει παράλληλα με την ECE R44/04. Πληροί τις τελευταίες προδιαγραφές ασφαλείας και για αυτό σας προτείνουμε κάθισμα ECE R129. Προς το παρόν καλύπτει παιδιά έως 105 cm και 18,5 κιλά.

Πώς να διαβάσετε την ετικέτα ECE R44/04

1. Όνομα ή trademark της κατασκευάστριας εταιρείας 2. Προδιαγραφές ΕΕ σύμφωνα με τις οποίες έχει ομολογκαριστεί 3. Τύπος πιστοποίησης 4. Βάρος παιδιού για το οποίο είναι κατάλληλο 5. Διεθνής κωδικός όπου αναγράφεται η χώρα που πήρε την πιστοποίηση* 6. «Παρτίδα» κατασκευής 7. Στοιχεία εταιρείας

Οι βασικότεροι λόγοι τραυματισμού στις μικρές ηλικίες
 
Το κεφάλι ενός παιδιού ηλικίας ενός έτους ζυγίζει το 25% του συνολικού βάρους του. Έτσι, σε μια μετωπική σύγκρουση, εάν το παιδικό κάθισμα «κοιτάει» εμπρός και το όχημα κινείται με 50 χλμ./ώρα, τότε στον αυχένα του παιδιού θα ασκηθεί δύναμη 300 κιλών, τη στιγμή που η μέγιστη δύναμη που μπορεί να «ανεχτεί» στο σημείο αυτό, δεν ξεπερνά τα 130 κιλά. Στην περίπτωση που το παιδικό κάθισμα «κοιτά» ανάποδα προς τη φορά κίνησης του αυτοκινήτου, η μέγιστη δύναμη που θα δεχτεί το παιδί δεν ξεπερνά τα 80 κιλά. Συνοπτικά, οι κίνδυνοι που υπάρχουν με τη χρήση μετωπικών παιδικών καθισμάτων είναι τρεις: 1 Τραυματισμοί στον αυχένα λόγω της πίεσης, που μπορεί να επιφέρουν ακόμη και θάνατο. 2 Τραυματισμοί στο κρανίο και στο πρόσωπο, εξαιτίας πρόσκρουσης και εκτόξευσης θραυσμάτων. 3 Τραυματισμοί εσωτερικών οργάνων, εξαιτίας της πίεσης της ζώνης.

Αγορές μέσω internet
 
Οι νέοι γονείς ίσως να είστε εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και τις αγορές μέσω του διαδικτύου. Κατά την έρευνά σας λοιπόν, θα διαπιστώσετε ότι στο internet θα βρείτε χαμηλότερες τιμές, τόσο σε ελληνικά site, όσο και σε ευρωπαϊκά (κυρίως ιταλικά και γερμανικά). Ωστόσο, θα πρέπει να προσέξετε: 1. Τα μεταφορικά, αφού με αυτά η διαφορά τιμής σε σχέση με την Ελλάδα ίσως να μην είναι μεγάλη. 2. Τους χρόνους παράδοσης. Κάποιες φορές η παράδοση μπορεί να ορίζεται μετά από 35-40 ημέρες (ανάλογα με το απόθεμα) 3. Τον παράγοντα after sales.

Αγοράστε μαζί με το παιδί!
 
Η αγορά ενός παιδικού καθίσματος δεν μπορεί να είναι της λογικής πάω σε ένα πολυκατάστημα, κοιτάω τα ράφια, βλέπω ένα που να μου αρέσει σε χρώματα - σχέδιο και το αγοράζω. Αυτό είναι λάθος!   Αφού λοιπόν έχετε καταλήξει στο ποια κατηγορία παιδικού καθίσματος είναι κατάλληλη για το παιδί σας, ότι θα είναι ISOFIX (εφόσον διαθέτει το αυτοκίνητό σας) και τρίτον έχετε βρει την πορτοκαλί ετικέτα, το επόμενο βήμα είναι να δοκιμάσετε επιτόπου το παιδικό κάθισμα στο αυτοκίνητό σας μαζί με το μωρό σας. Με αυτό τον τρόπο μόνο θα βεβαιωθείτε ότι το κάθισμα στερεώνεται σωστά – γερά και ότι το παιδί αισθάνεται άνετα σε αυτό. Αν το κάθισμα στερεώνει καλά, αλλά ενοχλεί κάπου το παιδί, τότε είναι άχρηστο…

Ποιο είναι το πιο ασφαλές παιδικό κάθισμα;
 
Το πιο ασφαλές κάθισμα είναι αυτό που δένει γερά στο αυτοκίνητό σας, που έχει τοποθετηθεί σύμφωνα με το εγχειρίδιο του κατασκευαστή και το παιδί σας κάθεται άνετα σε αυτό.

Είναι ασφαλές να χρησιμοποιήσω ένα μεταχειρισμένο παιδικό κάθισμα; 

Εάν δεν είστε απολύτως βέβαιοι ότι το κάθισμα δεν έχει εμπλακεί ποτέ σε ατύχημα μην το χρησιμοποιήσετε. Κάθισμα που μπορεί με μια πρώτη ματιά να φαίνεται ασφαλές, μπορεί να κρύβει επικίνδυνη φθορά στις ζώνες, στο εσωτερικό ή στα πλαστικά μέρη από κάποιο ατύχημα.

Το παιδί μου αρνείται να μπει στο κάθισμα ή προσπαθεί να βγάλει τις ζώνες του. Τι να κάνω; 

Το παιδί σας πρέπει να μάθει να κάθεται πάντα στο παιδικό κάθισμα και να έχει τις ζώνες δεμένες σωστά και σφιχτά. Χρησιμοποιήστε το δικό σας παράδειγμα με τη χρήση της ζώνης. Αρνηθείτε να ξεκινήσετε το όχημα εάν δεν έχουν όλοι δεθεί σωστά. Σε περίπτωση που το παιδί σας βγάλει τη ζώνη εν κινήσει, προσπαθήστε να σταματήσετε το συντομότερο δυνατό και εξηγήστε τους κινδύνους που συνεπάγεται μια τέτοια κατάσταση. Τα παιδιά λειτουργούν σα «σφουγγάρια«» από πολύ μικρή ηλικία και επηρεάζονται πολύ από τη συμπεριφορά των γονέων. Η υποδειγματική και πειθαρχημένη συμπεριφορά των γονέων στο αυτοκίνητο αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα για τα παιδιά.

Πόση ώρα επιτρέπεται να μείνει ένα μωρό σε βρεφικό κάθισμα; 

Όλα τα βρεφικά καθίσματα (κατηγορία 0-13 κιλών) έχουν πλάτη με κάποια κλίση (περίπου 45°). Ο βασικός τους προορισμός είναι η ασφαλής μεταφορά του μωρού στο αυτοκίνητο και αυτή η κλίση σε συνδυασμό με την υποχρεωτική ανάποδη τοποθέτηση προσφέρει τη μέγιστη προστασία για το μωρό μέσα στο αυτοκίνητο. Η γενική σύσταση είναι το μωρό να μη μένει πάνω από 2 ώρες σε μια συγκεκριμένη στάση όπως σε ένα τέτοιο κάθισμα υπό κλίση. Η ανάπτυξη των κινησιακών δυνατοτήτων απαιτεί την εναλλαγή θέσεων ή το ξάπλωμα σε οριζόντια θέση.

Ποια είναι η καλύτερη θέση στο αυτοκίνητο για να τοποθετήσω το παιδικό κάθισμα; 

Η  απάντηση δεν είναι απλή γιατί εξαρτάται από διάφορες παραμέτρους. Θεωρητικά, η μεσαία θέση του πίσω καθίσματος είναι η πιο ασφαλής με την έννοια ότι αυτό το σημείο έχει τη μεγαλύτερη απόσταση από κάθε πλευρά του αυτοκίνητου, άρα και τις μικρότερες πιθανότητες τραυματισμού σε περίπτωση σύγκρουσης. Δεν έχουν όμως όλα τα αυτοκίνητα ζώνη 3 σημείων εκεί (απαραίτητη για την τοποθέτηση παιδικού καθίσματος) ή υποδοχείς ISOfix(απαραίτητοι για τοποθέτηση βάσης ISOFIX). Μεταξύ των 2 πίσω θέσεων, συνιστάται αυτή πίσω από το συνοδηγό. Οι συγκρούσεις από τη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου είναι ελαφρά μικρότερες από εκείνες στην αριστερή. Σχετικά με τη θέση του συνοδηγού υπάρχει αρκετή σύγχυση. Σε διάφορες ιστοσελίδες και blogs αναφέρεται ότι δεν πρέπει να τοποθετούνται παιδικά καθίσματα στο κάθισμα του συνοδηγού. Αυτό δεν είναι σωστό, τουλάχιστον για τα καθίσματα της κατηγορίας 0/0+ (0-13 κιλά).

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, τα τελευταία χρόνια, έχουν θωρακίσει πολύ το μπροστινό τμήμα του αυτοκινήτου, αφού οι μετωπικές συγκρούσεις είναι οι πιο συχνές. Η απόφαση τοποθέτησης ή μη βρεφικού καθίσματος στη θέση του συνοδηγού, εξαρτάται περισσότερο από τις συνήθειες χρήσης του αυτοκινήτου. Μία μητέρα η οποία χρησιμοποιεί πολύ συχνά το αυτοκίνητο μόνη της, με το νεογέννητο μωρό της, θα μπορούσε να έχει το βρεφικό κάθισμα στη θέση του συνοδηγού και να έχει καλύτερο έλεγχο του παιδιού και άρα καλύτερο έλεγχο του αυτοκινήτου (πάντα υπό τον όρο ότι έχει απενεργοποιήσει τον αερόσακο). Αντίθετα, εάν η χρήση του αυτοκινήτου είναι πιο συχνή από όλη την οικογένεια, είναι πιο βολικό τα μωρά να είναι πίσω και να ελέγχονται από ειδικούς αμβλυγωνικούς καθρέπτες. Συμπερασματικά: οι πίσω θέσεις, θεωρούνται γενικά ιδανικότερες για την τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων. Ειδικές όμως συνθήκες (μαμά μόνη με βρέφος) μπορεί να μας οδηγήσουν στην επιλογή της θέσης του συνοδηγού.

Εργοστασιακό ή του εμπορίου; 

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν κατασκευάζουν παιδικά καθίσματα, αλλά συνεργάζονται με εταιρείες παιδικών καθισμάτων και προτείνουν τα καταλληλότερα για τo μοντέλο τους. Υπάρχει περίπτωση το ίδιο κάθισμα που έχει το logo της εταιρείας να είναι ακριβότερο από αυτό με το logo του κατασκευαστή.

Αν το αυτοκίνητό σας δεν διαθέτει βάσεις ISOFIX, τότε διαλέξτε ένα κάθισμα που στερεώνει γερά και να βεβαιώνετε τακτικά ότι έχει τοποθετηθεί σωστά και δεν έχει «ξελασκάρει»

Η νέα τάση: Καθίσματα που κοιτούν προς τα πίσω

 
Σύμφωνα με τις μελέτες των Σκανδιναβών, τα παιδικά καθίσματα τα οποία «κοιτούν» προς τα πίσω, σε συνθήκες σύγκρουσης, μπορεί να αποδειχθούν 5 φορές πιο ασφαλή από εκείνα, όπου το παιδί "κοιτά" προς την κατεύθυνση κίνησης του αυτοκινήτου. Ειδικότερα, όπως υποστηρίζουν οι Νορβηγοί, καλό θα είναι οι γονείς να τοποθετούν τα παιδιά ηλικίας έως 4-5 ετών, βάρους περίπου 18 κιλών, σε παιδικά καθίσματα που είναι ανάποδα τοποθετημένα. Όπως παρατηρήθηκε από έρευνες σε ατυχήματα, αρκετά παιδιά έχαναν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα, παρόλο που ήταν δεμένα με τον προβλεπόμενο τρόπο στα ειδικά καθίσματα.

Σωστή τοποθέτηση παιδικού καθίσματος
 
1 Τοποθετήστε το καθισματάκι στη θέση του αυτοκινήτου που έχετε επιλέξει. Τραβήξτε τη ζώνη ασφαλείας του αυτοκινήτου περνώντας την από το κενό ανάμεσα στην πλάτη και στη βάση του καθίσματος.  Αν είναι ISOFIX κουμπώστε στις ειδικές βάσεις των καθισμάτων.

2 Περάστε τη ζώνη μέσα από τις αντίστοιχες υποδοχές. Βγάλτε την από την άλλη πλευρά και στερεώστε την στην αγκράφα του καθίσματος. Εδώ βολεύουν τα λεπτά χέρια.

3 Περάστε το διαγώνιο τμήμα της ζώνης μέσα από την αντίστοιχη υποδοχή στο πλαϊνό τμήμα του καθίσματος (πίσω από την πλάτη του παιδικού καθίσματος).

4 Τραβήξτε με δύναμη το διαγώνιο τμήμα της ζώνης, έτσι ώστε να εφαρμόσει καλά το καθισματάκι στο κάθισμα του αυτοκινήτου και κουμπώστε με το «κλιψάκι».

5 Πιέστε όλα τα σημεία, για να βεβαιωθείτε ότι, όλα τα τμήματα της ζώνης είναι τεντωμένα και ότι το κάθισμα έχει τοποθετηθεί σωστά.

6 Κάντε ένα τελικό έλεγχο για να δείτε πόσο καλά έχει στερεωθεί. Καλό είναι ανά τακτικά διαστήματα να σφίγγετε τις ζώνες, ακόμα και όταν έχετε κάθισμα ISOFIX.
 

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

προϊόντα - υπηρεσίες αυτοκινήτου - ΠΑΙΔΙΚΑ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ