Αll about Σύστημα Μετάδοσης

Διαβάστηκε από 1835 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 25/4/2019

Με τον όρο μετάδοση αναφερόμαστε στο σύνολο των μηχανικών μερών του αυτοκινήτου που φροντίζουν προκειμένου η δύναμη του κινητήρα να μετατρέπεται σε κινητική ενέργεια.

 
Τα μέρη αυτά αποτελούν το κιβώτιο ταχυτήτων, στις διάφορες εκδοχές του (χειροκίνητο, αυτόματο, διαρκώς μεταβαλλόμενης σχέσης, διπλού συμπλέκτη), ο συμπλέκτης, που σκοπό έχει να απομονώνει τον κινητήρα από το κιβώτιο, κατά τη διάρκεια της αλλαγής ταχυτήτων, αλλά και το διαφορικό, που αναλαμβάνει την περιστροφή των τροχών. Ανάλογα τους τροχούς που μεταδίδεται η κίνηση (εμπρός, πίσω ή και στους τέσσερις), αλλάζει η οδική συμπεριφορά και τα επίπεδα

Συμπλέκτης

Το βασικό μέρος της μετάδοσης και το πιο γνωστό εξάρτημα της είναι φυσικά ο συμπλέκτης ή αλλιώς αμπραγιάζ. Ο ρόλος του είναι να απομονώσει κινητήρα από το κιβώτιο ταχυτήτων, όταν θες να αλλάξεις ταχύτητα. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται οι ομαλές αλλαγές και η σύνδεση του κινητήρα με τα υπόλοιπα μέρη του συστήματος μετάδοσης. Υπάρχουν αρκετά είδη συμπλέκτη, τα οποία είναι κατάλληλα για διάφορα αυτοκίνητα, αλλά και στυλ οδήγησης. Ο πιο συνηθισμένος είναι ο ξηρός συμπλέκτης, που τον συναντάμε στα περισσότερα αυτοκίνητα με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων , ενώ από την άλλη τα αυτόματα κιβώτια δουλεύουν με  υδραυλικό.

Κιβώτιο

Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι ένα σύστημα το οποίο επιτρέπει την αλλαγή σχέσης της μετάδοσης του κινητήρα στους τροχούς και τοποθετείται κοντά στον κινητήρα. Ανάλογα με τη σχέση του κιβωτίου ταχυτήτων, αυξάνονται ή μειώνονται οι στροφές του κινητήρα και ανάλογα αυξάνεται ή μειώνεται η ταχύτητα του αυτοκινήτου. Τα πιο διαδεδομένα συστήματα μετάδοσης είναι το μηχανικό και το αυτόματο. Τα τελευταία χρόνια έχουν εξελιχθεί νέα ημιαυτόματα συστήματα μετάδοσης όπως το σειριακό, χωρίς συμπλέκτη και το συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT). Παράλληλα το κιβώτιο που γνωρίζει, τελευταία, μεγάλη άνθιση είναι το διπλού συμπλέκτη. 

Το πιο συνηθισμένο κιβώτιο είναι το χειροκίνητο, το οποίο είναι το πιο διαδεδομένο, γιατί προσφέρει οδηγική απόλαυση και είναι απλό και οικονομικό στην κατασκευή του. Η λειτουργία του γίνεται μέσω γραναζιών τα οποία έχουν διαφορετικό μέγεθος και ανάλογα με τη σύμπλεξή τους έχουμε την επιθυμητή σχέση στο κιβώτιο. Ο επιλογέας συνδέεται με το κιβώτιο ταχυτήτων -ανάλογα με τον κατασκευαστή- είτε με τρία συρματόσχοινα, είτε με δύο μεταλλικούς άξονες.

Από την άλλη το αυτόματο κιβώτιο καταργεί το συμπλέκτη ενώ οι σχέσεις αλλάζουν αυτόματα, μέσω του μετατροπέα ροπής, ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα και το πρόγραμμα που έχει επιλέξει ο οδηγός από τον επιλογέα. Οι εντολές από τον επιλογέα μεταφέρονται σε μηχανισμούς οι οποίοι τροφοδοτούνται με λάδι και με τη σειρά τους ενεργοποιούν αυτόματα το σύστημα των γραναζιών του κιβωτίου. Επίσης ανάλογα με τις στροφές και τις μεταβολές υποπίεσης του κινητήρα ενεργοποιούνται αισθητήρες οι οποίοι ενεργοποιούν αυτόματα τους μηχανισμούς του κιβωτίου.

Εκτός από τα 2 παραπάνω, στην αγορά υπάρχει και το κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων CVT (Continuous Variable Transmission), στο οποίοο  η κίνηση μεταδίδεται στο διαφορικό μέσω ενός μειωτήρα στροφών ο οποίος παράγει απεριόριστο αριθμό σχέσεων. Σε αντίθεση με τα αυτόματα κιβώτια, το CVT δε διαθέτει τα παραδοσιακά γρανάζια και τη μορφή του δίσκου που περιστρέφεται όπως το γνωρίζουμε. Οι πιο απλές μορφές του ενσωματώνουν δύο τροχαλίες, οι οποίες επιτρέπουν άμεση μετάβαση από τις κοντές στις μακριές σχέσεις, χωρίς αυτές οι αλλαγές να γίνονται αισθητές από τον οδηγό. Πρακτικά λοιπόν, το CVT δεν έχει ταχύτητες. Η πρώτη τροχαλία είναι αυτή που λαμβάνει τη ροπή από το στροφαλοφόρο, την οποία μεταφέρει μέσω του ιμάντα στη δεύτερη, η οποία με τη σειρά της μεταδίδει την κίνηση στο διαφορικό ή στον άξονα μετάδοσης για τα πισωκίνητα. Η κάθε τροχαλία αποτελείται από δύο κώνους, ανάμεσα από τους οποίους περνάει ο ιμάντας που τις ενώνει. Αυτοί έχουν την ιδιότητα να απομακρύνονται ή να πλησιάζουν μεταξύ τους, ανάλογα με την πίεση που ασκεί ο οδηγός στο γκάζι. Έτσι, όταν η απόσταση μεταξύ των κώνων της πρώτης τροχαλίας αυξάνεται, στην άλλη συγκλίνουν μεταξύ τους, διατηρώντας έτσι το ίδιο μήκος του ιμάντα. Σε συνδυασμό με σωστό προγραμματισμό του κινητήρα, γίνεται καλύτερη διαχείριση του καυσίμου αλλά και της ισχύος του κινητήρα, αφού με το πάτημα του γκαζιού, οι στροφές λειτουργίας του πάνε αμέσως στον ιδανικό αριθμό.

Τέλος, όσον αφορά το το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη βασίζεται σε δύο πρωτεύοντες άξονες που ο καθένας έχει το δικό του υγρό συμπλέκτη. Ο ένας άξονας φέρει τις μονές σχέσεις (1,3,5) και ο άλλος τις ζυγές (2,4,6). Η λογική των σειριακών αλλαγών είναι ότι μπορεί να προετοιμάζεται η αλλαγή με προεπιλογή της επόμενης σχέσης, ακόμα και αν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κατάσταση πλήρους επιτάχυνσης. H ενεργοποίηση των δύο συμπλεκτών γίνεται έτσι ώστε να μην παρουσιάζονται διακοπές ροής. Το βασικό πλεονέκτημα είναι ότι δεν περιέχονται εξαρτήματα, όπως οι μετατροπείς ροπής, που επιβαρύνουν την ομαλή λειτουργία του κιβωτίου, λόγω της ροπής αδράνειας και της αντίστασης. Παράλληλα, το σύστημα είναι έτσι ρυθμισμένο ώστε να αποφεύγονται, όσο το δυνατόν περισσότερο, οι διπλές αλλαγές, δηλαδή το κατέβασμα των σχέσεων με τη μορφή 4η – 3η – 2α σχέση στο κιβώτιο, στη διαδικασία, για παράδειγμα, του προσπεράσματος. Η παράλληλη διάταξη των συμπλεκτών επιτρέπει την ευκολότερη ψύξη τους, ενώ προσδίδει συμπαγές μέγεθος στην κατασκευή.

Διαφορικό

Την περιστροφή των τροχών αναλαμβάνει το σύστημα του διαφορικού, το οποίο αποτελείται από γρανάζια. Όταν η κίνηση μεταφέρεται στους μπροστινούς τροχούς, δεν υπάρχει κεντρικός άξονας (εφόσον είναι και ο κινητήρας μπροστά) και το διαφορικό βρίσκεται μαζί με το κιβώτιο ταχυτήτων. Όταν η μετάδοση γίνεται στους πίσω τροχούς -και ο κινητήρας είναι μπροστά- το κιβώτιο ταχυτήτων με το διαφορικό συνδέονται με έναν άξονα. Στην περίπτωση που η κίνηση μεταφέρεται σε όλους τους τροχούς -στην κλασική διάταξη- υπάρχουν δύο διαφορικά που μεταφέρουν την κίνηση σε όλους τους τροχούς και ένα κεντρικό του βοηθητικού κιβωτίου ταχυτήτων.

Το ανοιχτό διαφορικό είναι το πιο απλό σε κατασκευή, ενώ αναζητά τον πιο εύκολο τρόπο για να μεταφέρει τη δύναμη του κινητήρα. Αυτό σημαίνει πως αν ένας τροχός βρεθεί στον αέρα ή πατήσει σε ολισθηρό έδαφος, αυτόματα όλη η ισχύς του κινητήρα θα περάσει σε αυτόν, καθιστώντας ανενεργό τον απέναντι τροχό που πατάει σε σταθερό έδαφος.

Από την άλλη το μπλοκέ διαφορικό έχει παρόμοια σχεδίαση με το ανοιχτό, αλλά με τη δυνατότητα κλειδώματος. Αυτό το κλείδωμα γίνεται με έναν, ηλεκτρικό, πνευματικό ή υδραυλικό μηχανισμό, για να κλειδώνει τους δύο «πλανήτες». Ο μηχανισμός αυτός ενεργοποιείται, συνήθως, χειροκίνητα με κάποιο διακόπτη στο εσωτερικό, και υποχρεώνει του τροχούς να κινούνται με την ίδια γωνιακή ταχύτητα. Έτσι εάν κάποιος τροχός χάσει την επαφή του με το έδαφος, ο άλλος συνεχίζει να περιστρέφεται με αμείωτο ρυθμό. Το μειονέκτημα την συγκεκριμένης διάταξης είναι ότι η σταθερή γωνιακή ταχύτητα των δύο τροχών του ίδιου άξονα δε μεταβάλλεται ούτε κατά την κίνηση του αυτοκινήτου σε καμπές, «κουρδίζοντας» τον άξονα και καταπονώντας το σύνολο.

Ημιαξόνιο
Είναι υπεύθυνο για την μεταφορά της ροπής από το διαφορικό στους κινητήριους τροχούς. Στην ουσία μιλάμε για ένα αρθρωτό περιστρεφόμενο άξονα, ο οποίος βρίσκεται στον εμπρός ή στον πίσω τροχούς, ανάλογα από πού μεταδίδεται η κίνηση.

 

ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

περισσότερα »

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

προϊόντα - υπηρεσίες αυτοκινήτου - ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΞΕΣΟΥΑΡ & ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

Γράψε τι ψάχνεις
Κατάσταση
Ψάξε ανά κατηγορία
Μάρκα
Μοντέλο
Χρονολογία
 
Τιμή από
Τιμή έως
Εργοστασιακός Κωδικός