Γιατί «πατινάρει»;

Διαβάστηκε από 6655 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 11/9/2019

Είναι το πιο συνηθισμένο πρόβλημα του συμπλέκτη κάνοντας την οδήγηση επικίνδυνη. Που όμως οφείλεται;

 
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή! Το πρώτο μέρος της μετάδοσης είναι ο συμπλέκτης, ο οποίος υπάρχει σε διάφορους τύπους (ξηρός, υδραυλικός, ηλεκτροϋδραυλικός κ.ά.). Ο βασικός ρόλος του συμπλέκτη είναι να απομονώνει τον κινητήρα από το κιβώτιο ταχυτήτων, όταν ο οδηγός αλλάζει ταχύτητα. Έτσι επιτυγχάνονται η ομαλή αλλαγή των ταχυτήτων και η ομαλή σύμπλεξη του κινητήρα με τα υπόλοιπα μέρη του συστήματος μετάδοσης.

Αποτελείται από 4 μέρη και συγκεκριμένα  από:
  • τον  δίσκο, ο οποίος είναι εξοπλισμένος με τις επενδύσεις τριβής
  • το πλατώ, που ασκεί πίεση στην πλάκα πίεσης, η οποία πιέζει το δίσκο του συμπλέκτη στο βολάν του κινητήρα.
  • το ρουλεμάν, που ενεργοποιεί τα αποσβεστικά ελατήρια
  • το δίχαλο, που διασφαλίζει την κίνηση του ρουλεμάν του συμπλέκτη.
Η φυσιολογική φθορά

Η χρήση όσο προσεκτικός κι αν είσαι θα καταστρέφει σιγά σιγά το δίσκο του συμπλέκτη. ¶λλωστε κανένα υλικό δεν αντιστέκεται στην τριβή, πόσο μάλλον το συγκεκριμένο αντικείμενο που το υλικό του είναι παρόμοιο με αυτό που υπάρχει στα τακάκια των φρένων.  Συνήθως μέσα στην κίνηση αφαιρείσαι και δε σηκώνεις το πόδι από το συμπλέκτη. Η συγκεκριμένη (κακή) συνήθεια φθείρει το δίσκο ακόμα πιο γρήγορα. 
Επίσης, πολλοί οδηγοί αρέσκονται σε εκκινήσεις από το φανάρι με το "γκάζι στο πάτωμα". Η κίνηση αυτή προκαλεί μεγάλη φθορά στο δίσκο.

Τι είναι το «πατινάρισμα»

Μία από τις πιο συνηθισμένες βλάβες που παρουσιάζονται στο συμπλέκτη είναι το λεγόμενο «πατινάρισμα». Το γλίστρημα του συμπλέκτη, είναι μία από τις πιο συνηθισμένες  βλάβες, η οποία όμως επηρεάζει έντονα την οδήγηση σου, κάνοντας την άβολη και συγχρόνως επικίνδυνη. Στην ουσία το «πατινάρισμα» συμβαίνει όταν η δύναμη της τριβής ανάμεσα στο συμπλέκτη το δίσκο και το βολάν δεν είναι στο βαθμό που πρέπει και όταν έρχονται τα παραπάνω εξαρτήματα σε επαφή «πατινάρουν». Το πρόβλημα αυτό είναι πιο έντονο όταν θέλεις να κινηθείς σε δύσκολους δρόμους, όπως σε ανηφόρες ή χωματόδρομους, όπου το αυτοκίνητο αναγκαστικά χρειάζεται μεγάλη ροπή.

Γιατί το κάνεις αυτό;
  • Γενικό πρόβλημα στον μηχανισμό του συμπλέκτη
Το πρόβλημα μπορεί να αφορά κάποια ντίζα ή ζημιά στο δίχαλο του συμπλέκτη. Μία τέτοια βλάβη είναι ικανή να προκαλέσει ασταθής επαφή των τμημάτων που συνδέονται.
  • Γλιστρούν οι επενδύσεις τριβής
Αυτό μπορεί να γίνεται ότι οι επενδύσεις αυτές με κάποιο τρόπο λιπαίνονται . Αν συμβεί τότε μειώνεται η τραχύτητα τους,  ενώ παράλληλα όταν έρχονται σε επαφή γλιστρούν.
  • Ελαττωματικό ελατήριο διαφράγματος
Η  μείωση της ελαστικότητας του προκαλεί την βλάβη του μηχανισμού
  • Η φθορά στον δίσκο
Όπως όλα τα εξαρτήματα του αυτοκινήτου έτσι και ο δίσκος, όπως επίσης και οι επενδύσεις τριβής, με το χρόνο και την χρήση, φθείρονται με αποτέλεσμα να μην ασκούν πλέον τη σωστή πίεση στο βολάν.
  • Ελαττωματικός μηχανισμός αντιστάθμισης φθοράς
Προκαλεί μειωμένη πίεση στο δίσκο.

Τι πρέπει να κάνεις για να το αποφύγεις

Αρχικά έχοντας στο μυαλό σου ότι το σετ συμπλέκτη χριεάζεται αλλαγή κάθε 100.000 με 150.000 χιλιόμετρα, καλό είναι να αλλάζεις όλα τα μέρη του σετ και όχι μεμονωμένα. Παράλληλα όταν είναι να επιλέξεις καινούρια ανταλλακτικά, κάνε μία σωστή επιλογή που θα ανταποκρίνεται άριστα στις απαιτήσεις του κατασκευαστή, αλλά και του στυλ της οδήγησης σου. Για παράδειγμα αν είσαι ήρεμος οδηγός με απλές και απαλές αλλαγές τότε θα πρέπει να διαλέξεις έναν κλασσικό συμπλέκτη. Αν όμως είσαι λάτρης της σπορ οδήγησης θα πρέπει να προμηθευτής έναν ειδικό συμπλέκτη που αντέχει τα μεγάλα φορτία και θα διαθέτει μεγαλύτερη αντοχή στις ιδιαίτερα υψηλότερες θερμοκρασίες και τη φθορά, και είναι ιδανικός για την επιθετική οδήγηση. Επίσης θα πρέπει να τηρήσεις απόλυτα τους πιο κάτω όρους λειτουργίας του συμπλέκτη:
  • Ποτέ πατημένος συμπλέκτης στο φανάρι. Είναι η πιο επιβλαβής αλλά και συνηθισμένη συνήθεια που φθείρει παντελώς άσκοπα τον δίσκο. Πολλοί, λόγω βαρεμάρας, ή και συνήθειας ή ακόμα και για να ξεκινήσουν πιο γρήγορα, κρατάνε πατημένο τον συμπλέκτη σε όλη τη διάρκεια του κόκκινου φαναριού. Αποδεδειγμένα, θα πάτε συνεργείο πιο γρήγορα από όσο νομίζετε.
     
  •  Πατήστε το συμπλέκτη μέχρι τέρμα. Όσο μεγάλη και αν είναι η διαδρομή του, όσο κουρασμένοι και αν νιώθετε, πατήστε το πεντάλ μέχρι το τέλος της διαδρομής του. Η αλλαγή ταχύτητας με τον συμπλέκτη να μην έχει ολοκληρώσει την διαδρομή του, είναι φοβερά επιζήμια.
     
  • Προσοχή στο πατάκι. Σε συνεχεία της από πάνω συνήθειας, προσέξτε μην το πατάκι έχει μετατοπιστεί ανάμεσα στο πάτωμα και το πεντάλ, με αποτέλεσμα να μην επιτρέπεται η ολοκλήρωση της διαδρομής. Έστω και ακούσια, φθείρετε τον δίσκο.
     
  • Η ρυμούλκηση. Είναι μια από τις βασικές αιτίες φθοράς του δίσκου. Όσοι "τραβούν" τρέιλερ με σκάφος, τροχόσπιτο ή ακόμα και μπαγκαζιέρα αντιμετωπίζουν συχνά το πρόβλημα της γρήγορης φθοράς.
     
  • Προσοχή στην όπισθεν. Μην «κουμπώσετε» ποτέ την όπισθεν όσο το όχημα κινείται εμπρός. Περιμένετε την πλήρη ακινητοποίηση και τότε εκτελέστε την μανούβρα
    .
  • Χέρι. Μην ξεκουράζεται το χέρι σας επάνω στον επιλογέα. Η πίεση που ασκείται, μεταφέρετε στο κιβώτιο και αυτό μακροχρόνια φθείρει υπερβολικά το κιβώτιο.

 

ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

περισσότερα »

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

προϊόντα - υπηρεσίες αυτοκινήτου - ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΞΕΣΟΥΑΡ & ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

Γράψε τι ψάχνεις
Κατάσταση
Ψάξε ανά κατηγορία
Μάρκα
Μοντέλο
Χρονολογία
 
Τιμή από
Τιμή έως
Εργοστασιακός Κωδικός