Η λειτουργία του συστήματος ανάφλεξης ενός οχήματος απαιτεί ακριβή χρονισμό από την πλευρά των διαφόρων συστημάτων που εμπλέκονται. Η εκκίνηση ενός οχήματος συνεπάγεται πολύ περισσότερα από την απλή περιστροφή ενός κλειδιού στο διακόπτη…
Υπάρχει μία σειρά διαδικασιών που εκτελούνται από διάφορα εξαρτήματα ώστε τα 12 volt του συνεχούς ρεύματος να γίνουν περίπου 20.000 και, εν τέλει, να έχουμε καύση.
Τι συμβαίνει όταν γυρνάς το κλειδί;
Η λειτουργία του συστήματος ανάφλεξης ξεκινά από τις πηγές ρεύματος χαμηλής τάσης, που δεν είναι άλλες από τη γνωστή σε όλους μπαταρία ή το δυναμό. Το αμέσως επόμενο βήμα είναι η αύξηση της τάσης του ρεύματος και για να γίνει αυτό αναλαμβάνει δράση ο πολλαπλασιαστής.
Αποτελείται κυρίως από δύο πηνία που είναι τυλιγμένα γύρω από έναν μεταλλικό πυρήνα. Το ένα πηνίο ονομάζεται πρωτεύον και αποτελείται από χοντρό σύρμα τυλιγμένο σε λίγες σπείρες, ενώ αντίθετα το άλλο ονομάζεται δευτερεύον και το χάλκινο σύρμα του είναι πολύ λεπτό, ενώ οι σπείρες πολύ περισσότερες. Μόλις «φορτιστεί» το πρώτο πηνίο με το ρεύμα των 12 volt, παράγει ένα μαγνητικό πεδίο. Κατά την απότομη διακοπή του ρεύματος στο πρωτεύον, διαδικασία που γίνεται με τις «πλατίνες», δημιουργείται τάση χιλιάδων Volt στο δευτερεύον πηνίο λόγω αυτεπαγωγής.
Η τάση πλέον έχει αυξηθεί στα επιθυμητά επίπεδα και προχωράμε στο τελευταίο στάδιο πριν το ρεύμα φτάσει στο μπουζί. Το εξάρτημα που θα αναλάβει αυτή την εργασία ονομάζεται διανομέας. Αποτελείται από έναν άξονα που περιστρέφεται με τη μισή ταχύτητα σε σχέση με τον στροφαλοφόρο άξονα και φέρει κάποιες επαφές, οι οποίες την κατάλληλη στιγμή περνούν το ρεύμα υψηλής τάσης στο κατάλληλο μπουζί. Ασφαλώς οι επαφές είναι ίσες με τον αριθμό των κυλίνδρων. Τέλος, τα μπουζί έχουν πλέον την απαραίτητη τάση για να δημιουργήσουν σπινθήρα και η φάση της καύσης του μείγματος μπορεί να ξεκινήσει!
Ξέρετε ότι:
Στους σύγχρονους κινητήρες, κάθε μπουζί έχει τον δικό του πολλαπλασιαστή.
Η τάση στις πρώτες γενιές πολλαπλασιαστών έφτανε περίπου στα 20.000 Volt, ενώ οι σύγχρονοι πολλαπλασιαστές αγγίζουν τα 45.000 Volt.
Το σύστημα στροφαλοφόρος άξονας-διανομέας έχει σχέση μετάδοσης 2:1, δηλαδή ο άξονας του διανομέα περιστρέφεται με τη μισή ταχύτητα σε σχέση με τον στρόφαλο.
Στα παλαιότερα αυτοκίνητα ο έλεγχος προπορείας γινόταν μέσω του διανομέα, τώρα κάτι τέτοιο γίνεται μέσω της ECU.
Ένα ασφαλές εύρος προπορείας ανάφλεξης είναι από 5 έως 40 μοίρες πριν το ΑΝΣ, ανάλογα με το είδος του κινητήρα.