Τι ξέρεις για την κρεμαγιέρα;

1373 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 11/3/2021

Έχεις ακούσει ξανά για την κρεμαγιέρα, από ποια εξαρτήματα αποτελείται και πως λειτουργεί; Δες όλες τις απαντήσεις αλλά και μία επιλογή top expert για να βρεις τις πιο αξιόπιστες.

 
Το σύστημα διεύθυνσης που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι η κρεμαγιέρα. Το σύστημα αυτό είναι πολύ απλό στην κατασκευή του και παράλληλα έχει πολύ καλή λειτουργία. Αποτελείται από τον άξονα της κολόνας διεύθυνσης, η οποία καταλήγει σε έναν οδοντωτό τροχό (και αποτελείται στα περισσότερα αυτοκίνητα από δύο μέρη έτσι ώστε να σπάει σε περίπτωση σύγκρουσης για να μην τραυματίζει το τιμόνι τον οδηγό), και τον οδοντωτό κανόνα ο οποίος συνδέεται με τον οδοντωτό τροχό. Στις άκρες του οδοντωτού κανόνα βρίσκονται οι σφαιρικοί σύνδεσμοι οι οποίοι μεταφέρουν την κίνηση των υπόλοιπων μερών στους βραχίονες των τροχών. Επίσης οι άκρες του οδοντωτού κανόνα είναι καλυμμένες από ελαστικές φυσούνες με σκοπό να τον προστατεύουν από τις συνθήκες του περιβάλλοντος (υγρασία, σκόνη, βροχή).

Πως λειτουργεί  

Κάθε φορά που ασκείς δύναμη προς μία κατεύθυνση στο τιμόνι οι τροχοί «υπακούν». Πώς γίνεται κάτι τέτοιο; Ακριβώς πίσω από το τιμόνι βρίσκεται ένα σύστημα αξόνων, γνωστό και ως κολόνα τιμονιού, η οποία με τη σειρά της αναλαμβάνει τη μεταφορά της περιστροφικής κίνησης του τιμονιού. Στο τέλος αυτής της κολόνας υπάρχει ένα ελικοειδές γρανάζι, το οποίο ονομάζεται «πινιόν» και περιστρεφόμενο προς τη φορά του τιμονιού δίνει κίνηση σε έναν «οδοντωτό κανόνα». Πρόκειται για ένα από τα βασικότερα μέρη της κρεμαγιέρας και στην αριστερόστροφη κίνηση του πινιόν μετατοπίζεται δεξιά και αντιστρόφως με την δεξιόστροφη κίνηση του πινιόν μετατοπίζεται αριστερά . Από εκεί και πέρα, ο οδοντωτός κανόνας κινεί ημίμπαρα και ακρόμπαρα προς την ίδια κατεύθυνση και φτάνουμε, τελικά στην περιστροφική κίνηση των τροχών. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα «ταξίδι» που ξεκινά με την περιστροφική κίνηση του τιμονιού, συνεχίζεται με την γραμμική κίνηση του οδοντωτού κανόνα και ολοκληρώνεται με την επίσης περιστροφική κίνηση των τροχών.

Υδραυλικό σύστημα υποβοήθησης

Πρόκειται για ένα πολύπλοκο κύκλωμα το οποίο θα αναλύσουμε με όσο το δυνατόν πιο κατανοητό τρόπο. Η συγκεκριμένη διάταξη αποτελείται κυρίως από μία αντλία παροχής υδραυλικών υγρών στο κύκλωμα, το δοχείο αποθήκευσης του υγρού, έναν υδραυλικό κύλινδρο και την περιστροφική βαλβίδα ελέγχου. Ακριβώς όπως και στο μηχανικό σύστημα διεύθυνσης, η κίνηση του οδοντωτού κανόνα έρχεται από το πινιόν, μόνο που αυτή τη φορά ο πρώτος βρίσκεται μέσα σε έναν δίχωρο υδραυλικό κύλινδρο, ο οποίος εξοπλίζεται με ένα έμβολο. Ανάλογα με τη φορά περιστροφής του τιμονιού ανοίγουν δίοδοι εισόδου του συμπιεσμένου υγρού στον αντίστοιχο χώρο του κυλίνδρου. Έτσι, με υδραυλικό τρόπο ασκείται πίεση προς την αντίστοιχη κατεύθυνση για τον οδοντωτό κανόνα. Η αντλία παροχής παίρνει κίνηση από τον κινητήρα του αυτοκινήτου μέσω ιμάντα και φροντίζει να τροφοδοτεί με υγρό το κύκλωμα, ενώ η περιστροφική βαλβίδα ελέγχου είναι ένα σύστημα που καθορίζει την ποσότητα του υγρού που θα περάσει στην κρεμαγιέρα. Ασφαλώς, όταν το τιμόνι βρίσκεται σε ευθεία, η βαλβίδα ελέγχου φροντίζει να είναι κλειστές οι δίοδοι προς τον κύλινδρο και τα υγρά επιστρέφουν στο δοχείο αποθήκευσής τους.  Εξέλιξη του συστήματος υδραυλικής υποβοήθησης είναι η ηλεκτρο-υδραυλική. Σε αυτή την περίπτωση, η αντλία παροχής υγρού δεν παίρνει κινητική ενέργεια μέσω ιμάντα από τον κινητήρα, αλλά τροφοδοτείται με ηλεκτρική ενέργεια. Τα υπόλοιπα μέρη παραμένουν σχεδόν ίδια.

Ηλεκτρικό σύστημα υποβοήθησης

Όλο και περισσότεροι κατασκευαστές πλέον στρέφονται στη λύση της καθολικά ηλεκτρικής υποβοήθησης EPS (Electrically Power Steering) του συστήματος διεύθυνσης. Για να γίνει κάτι τέτοιο χρησιμοποιούνται αισθητήρες που τοποθετούνται στην κολόνα του τιμονιού, λαμβάνουν δεδομένα από τις κινήσεις του οδηγού και τα «στέλνουν» στη μονάδα ελέγχου του οχήματος. Εκεί αξιολογούνται πολλά δεδομένα, όπως η θέση του τιμονιού, η ροπή που καταβάλλεται από τον οδηγό, η ταχύτητα κτλ. Αμέσως μετά αναλαμβάνει δράση ο ηλεκτρικός κινητήρας, που είναι τοποθετημένος ή στην κρεμαγιέρα ή στην κολόνα του τιμονιού, και υποβοηθά στην αλλαγή γωνιακής θέσης των τροχών.  

Ποιες είναι οι πιο συχνές βλάβες

Το πιο συχνό πρόβλημα που θα βγάλει μία κρεμαγιέρα είναι η διαρροή λαδιών, που προκαλείται από την μεγάλη χρήση. Η διαρροή αυτή προκαλείται από την καταπόνηση στις τσιμούχες λόγω της πίεση του λαδιού, αλλά και της διαρκής λειτουργίας. Γενικότερα, όταν υπάρχει βλάβη προκαλείται η αστάθεια στο δρόμο κατά την οδήγηση, χτυπήματα στο τιμόνι σε δρόμο με λακκούβες και βαριά αίσθηση του τιμονιού.

Αντικατάσταση: Μεταχειρισμένη γνήσια ή καινούρια aftermarket;

Αν λοιπόν θα πρέπει να αντικατασταθεί η κρεμαγιέρα του αυτοκινήτου σου, θα πρέπει να επιλέξεις ανάμεσα από μεταχειρισμένη γνήσια ή καινούργια aftermarket. Από την μία πλευρά η μεταχειρισμένη είναι μεν γνήσια αλλά δεν είναι σίγουρο για πόσα ακόμα χιλιόμετρα θα είναι λειτουργική. Από την άλλη, η καινούργια aftermarket είναι η καλύτερη λύση, αφού είναι καινούρια και συνοδεύεται με εγγύηση. Παράλληλα υπάρχουν πολλοί κατασκευαστές και καλό είναι να επιλέξεις έναν επώνυμο aftermarket κατασκευαστή, έμπειρο κατασκευαστή συστημάτων διεύθυνσης. Στο εμπόριο υπάρχουν και καινούργιες aftermarket κρεμαγιέρες, οι οποίες είναι πλήρη ανακατασκευή της γνήσιας. Μάλιστα, αν η ανακατασκευή γίνει από εξειδικευμένο εργοστάσιο τότε είναι ίδια ακριβώς με την καινούργια.

Όσον αφορά τις τιμές, εξαρτώνται από το είδος της κρεμαγιέρας, το αν είναι δηλαδή υδραυλική, μηχανική ή ηλεκτρική. Για παράδειγμα, οι μηχανικές είναι συνήθως φθηνότερες από τις υδραυλικές κρεμαγιέρες. Οι μεταχειρισμένες γνήσιες έχουν σχεδόν την ίδια τιμή με μία καινούργια aftermarket. Ωστόσο, το μοντέλο του αυτοκινήτου που "φοράει" την κρεμαγιέρα παίζει τον πιο καθοριστικό ρόλο στην τιμή τους. Για παράδειγμα η τιμή για μία κρεμαγιέρα Fiat Punto μπορεί να κυμαίνεται στα 90€, ενώ για μία BMW E46 φτάνει και στα 550€.

Aπευθυνθείτε στους ειδικούς!

Αν ψάχνεις λοιπόν κρεμαγιέρα, καλό θα είναι να συμβουλευτείς κάποιο κατάστημα ανταλλακτικών αυτοκινήτων που έχει την εμπειρία να σου προτείνει κάποιον αξιόπιστο κατασκευαστή .Το Kritos Parts εξειδικεύεται σε συστήματα διεύθυνσης και μπορεί να σου προτείνει την οικονομικότερη λύση για την αλλαγή της κρεμαγιέρας σου με κάποια αξιόπιστη λύση.

 

 
Καινούργια ανταλλακτικά, Μεταχειρισμένα ανταλλακτικά, Eμπορίες ανταλλακτικών Αττικής, ΑΝΑΡΤΗΣΗ Αεραναρτήσεις , Αμορτισέρ , Βάσεις Θόλου, Ελατήρια, Σετ Προστασίας, ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΚΥΚΛΩΜΑ Ανορθωτές Ασφάλειες Αυτόματοι Βαλβίδες Διακόπτες Δυναμό ΑΝΑΦΛΕΞΗ Καλώδια Διανομέα,Καπάκια Ντιστριμπιτέρ Μπουζί Ντιστριμπιτέρ Πλατίνες Πολλαπλασιαστές ΣΥΣΤΗΜΑ ΦΡΕΝΩΝ Αντλίες Φρένων Δισκόπλακες ,Εξαρτήματα & Λαστιχάκια Επισκευής Φρένων, INJECTION-ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑΣ Αισθητήρες, Αισθητήρες"λ, Ανταλλακτικά Diesel, Αντλίες Βενζίνης, Βαλβίδες, Βηματικά, ΣΥΣΤΗΜΑ ΨΥΞΗΣ Αντλίες Νερού, Αντιψυκτικά, Βαλβίδες, ΦΙΛΤΡΑ Αντιαλλεργικά Φίλτρα Καμπίνας, Φίλτρα Αέρος, Φίλτρα Βενζίνης, Φίλτρα Καμπίνας, Φίλτρα Λαδιού, Φίλτρα Πετρελαίου, ΣΥΜΠΛΕΚΤΗΣ, Αντλίες Συμπλέκτη, Βολάν & Repset, Δίσκοι, Δίχαλα, Εξαρτήματα Συμπλέκτη, Πλατώ, Ρουλεμάν Συμπλέκτη, Σετ Συμπλέκτη, Σύρματα Συμπλέκτη, ΙΜΑΝΤΕΣ - ΜΕΡΗ ΧΡΟΝΙΣΜΟΥ Ιμάντες, Γλύστρες Καδένας, Γρανάζια, Καδένες, Ρεγουλατόροι, Ρουλεμάν & Τεντωτήρες Ιμάντα, Σετ Ιμάντα, Σετ Καδένας, ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ Άκρα Ζαμφόρ, Ακρόμπαρα, Αντλίες Υδραυλικού Τιμονιού, Ζήτα Τιμονιού, Κρεμαγιέρες, Λάστιχα Κρεμαγιέρας, Λάστιχα & Συνεμπλόκ, Μπαλάκια, Μπάρες Τιμονιού, Μπράτσα, Πείροι Ψαλιδιών, Σετ Επισκευής Ατέρμονα-Κρεμαγιέρας, Ψαλίδια, ΛΙΠΑΝΤΙΚΑ – ΧΗΜΙΚΑ Αντιψυκτικά, Adblue, Βαλβολίνες, Γράσα, Λιπαντικά, Προϊόντα Περιποίησης, Πρόσθετα, Πρόσθετο-Σάκος Αναζωογόνησης Φίλτρου Σωματιδίων/Κάπνα, Sprays, ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ Ακραξόνια ,Ημιαξόνια, Λάστιχα Ημιαξονίων, Μουαγιέ, Μπιλιοφόροι, Μπουλόνια, Πλαστικά και Εξαρτήματα Λεβιέ Ταχυτήτων, Πλήμνες-Κομπλαδόροι Τροχών, Ρουλεμάν Μεσαίας Τριβής, Ρουλεμάν Τροχών, Σταυροί, Τσιμούχες, ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΚΙΝΗΤΗΡΑ Αντλίες Λαδιού, Βαλβίδες, Βάσεις Μηχανής – Σασμάν, Διάφορα Ρουλεμάν, Δείκτες Λαδιού, Κάρτερ, Σύρματα, Τάπες, Τροχαλίες Στροφάλου, Τσιμούχες, Υδραυλικά Ωστήρια, Turbo, Φλάντζες, DIESEL Αντλίες Yψηλής Πίεσης, Εξαρτήματα Αντλιών, Εξαρτήματα Μπεκ, Μπεκ Ψεκασμού, ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΣ Αφυγραντές, Βαλβίδες Εκτόνωσης – Πίεσης, Εξατμιστές, Κομπρεσέρ, Συμπυκνωτές, Αντλίες Φρένων Δισκόπλακες ,Εξαρτήματα & Λαστιχάκια Επισκευής Φρένων, INJECTION-ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑΣ Αισθητήρες, Αισθητήρες"λ, Ανταλλακτικά Diesel, Αντλίες Βενζίνης, Βαλβίδες, Βηματικά, ΣΥΣΤΗΜΑ ΨΥΞΗΣ Αντλίες Νερού, Αντιψυκτικά, Βαλβίδες, ΦΙΛΤΡΑ Αντιαλλεργικά Φίλτρα Καμπίνας, Φίλτρα Αέρος, Φίλτρα Βενζίνης, Φίλτρα Καμπίνας, Φίλτρα Λαδιού, Φίλτρα Πετρελαίου, ΣΥΜΠΛΕΚΤΗΣ, Αντλίες Συμπλέκτη, Βολάν & Repset, Δίσκοι, Δίχαλα, Εξαρτήματα Συμπλέκτη, Πλατώ, Ρουλεμάν Συμπλέκτη, Σετ Συμπλέκτη, Σύρματα Συμπλέκτη, ΙΜΑΝΤΕΣ - ΜΕΡΗ ΧΡΟΝΙΣΜΟΥ Ιμάντες, Γλύστρες Καδένας, Γρανάζια, Καδένες, Ρεγουλατόροι, Ρουλεμάν & Τεντωτήρες Ιμάντα, Σετ Ιμάντα, Σετ Καδένας, ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ Άκρα Ζαμφόρ, Ακρόμπαρα, Αντλίες Υδραυλικού Τιμονιού, Ζήτα Τιμονιού, Κρεμαγιέρες, Λάστιχα Κρεμαγιέρας, Λάστιχα & Συνεμπλόκ, Μπαλάκια, Μπάρες Τιμονιού, Μπράτσα, Πείροι Ψαλιδιών, Σετ Επισκευής Ατέρμονα-Κρεμαγιέρας, Ψαλίδια, ΛΙΠΑΝΤΙΚΑ – ΧΗΜΙΚΑ Αντιψυκτικά, Adblue, Βαλβολίνες, Γράσα, Λιπαντικά, Προϊόντα Περιποίησης, Πρόσθετα, Πρόσθετο-Σάκος Αναζωογόνησης Φίλτρου Σωματιδίων/Κάπνα, Sprays, ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ Ακραξόνια ,Ημιαξόνια, Λάστιχα Ημιαξονίων, Μουαγιέ, Μπιλιοφόροι, Μπουλόνια, Πλαστικά και Εξαρτήματα Λεβιέ Ταχυτήτων, Πλήμνες-Κομπλαδόροι Τροχών, Ρουλεμάν Μεσαίας Τριβής, Ρουλεμάν Τροχών, Σταυροί, Τσιμούχες, ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΚΙΝΗΤΗΡΑ Αντλίες Λαδιού, Βαλβίδες, Βάσεις Μηχανής – Σασμάν, Διάφορα Ρουλεμάν, Δείκτες Λαδιού, Κάρτερ, Σύρματα, Τάπες, Τροχαλίες Στροφάλου, Τσιμούχες, Υδραυλικά Ωστήρια, Turbo, Φλάντζες, DIESEL Αντλίες Yψηλής Πίεσης, Εξαρτήματα Αντλιών, Εξαρτήματα Μπεκ, Μπεκ Ψεκασμού, ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΣ Αφυγραντές, Βαλβίδες Εκτόνωσης – Πίεσης, Εξατμιστές, Κομπρεσέρ, Συμπυκνωτές