Τι περιλαμβάνει η σωστή συντήρηση των φρένων του αυτοκινήτου σου
Το σύστημα φρένων είναι ένας περίπλοκος μηχανισμός και χρειάζεται ιδιαίτερη φροντίδα. Θα πρέπει πάντοτε να είσαι σίγουρος για την αποτελεσματικότητά του, προκειμένου να μην βρεθείς εκτεθειμένος στον κίνδυνο ή να μην εκθέσεις άλλους σε κίνδυνο. Για αυτό είναι απαραίτητη η ετήσια συντήρηση τους.
Σωστή συντήρηση φρένων σημαίνει ασφάλεια στο δρόμο!
- Αλλαγή υγρών κάθε δύο χρόνια
- Συγχνός έλεγχος στα τακάκια (πάχος του υλικού τριβής)- Τσεκάρισμα και στη λειτουργία της δαγκάνας
Εσύ φροντίζεις τα φρένα του αυτοκινήτου σου; Κάθε πότε τα τσεκάρεις;
Η πιο συνηθισμένη και αναπόφευκτη φθορά από την καθημερινή και συνεχή χρήση του συστήματος πέδησης είναι εκείνη τωνδίσκων, αλλά και των υλικών τριβής. Μάλιστα, σε αυτήν οφείλονται τα υπολείμματα μαύρης σκόνης που δημιουργούνται συνεχώς πάνω στις ζάντες του αυτοκινήτου μαςΤο υλικό από τα τακάκια που εφάπτεται με το δίσκο έχει πάχος περίπου ένα εκατοστό, το οποίο με τη χρήση του μεσαίου πεντάλ ολοένα και μειώνεται. Το ίδιο σχεδόν ισχύει και για το δίσκο. Το σημείο όπου εφάπτεται το τακάκι πάνω στο δίσκο, μειώνει το πάχος του, με αποτέλεσμα να χρειάζεται αντικατάσταση. Μία άλλη αιτία είναι φυσικά η απώλεια υγρού φρένων. Όταν το υγρό αυτό τελειώσει, τα φρένα σου απλά δεν θα λειτουργήσουν. Φυσικά μπορείς και από μόνος σου να ελέγχεις την στάθμη του υγρού ή να τσεκάρεις αν υπάρχει διαρροή, κοιτάζοντας κάτω από το αυτοκίνητο σου.
Μια άλλη πιθανή αιτία είναι να έχει βλάβη ο κύριος κύλινδρος φρένων.Η λειτουργία του κύριου κυλίνδρου είναι να συμπιέζει το υγρό φρένων. Η πίεση αυτή με τη σειρά της προκαλεί τα φρένα, ώστε να ακουμπούν στους τροχούς. Αν λοιπόν ο κύριος κύλινδρος δεν λειτουργεί σωστά ή λειτουργεί μόνο μερικές φορές, το φρενάρισμα σου θα χάσει την δύναμη του και περιστασιακά το πεντάλ του φρένου σου θα ακουμπήσει το πάτωμα. Από την άλλη μπορεί να ευθύνεται και ένας κακός ενισχυτής φρένων. Ο ενισχυτής είναι ένας μηχανισμός που χρησιμοποιεί πίεση κενού, για να ενισχύσει την δύναμη που ασκείται στο πεντάλ του φρένου. Εάν ο ενισχυτής αυτός είναι σε κακή κατάσταση, τότε δεν θα εφαρμοστεί η πλήρης δύναμη που απαιτείται, για να ενεργοποιηθεί ο κύριος κύλινδρος, ώστε να συμπιεστεί το υγρό των φρένων. Το πεντάλ θα πάει μέχρι το πάτωμα και το αυτοκίνητο θα σταματήσει πιο δύσκολα.
Τέλος ακόμα μία αιτία, είσαι εσύ ο ίδιος! Κι όμως! Πρέπει να ξέρεις, ότι όσο περισσότερο χρησιμοποιείς τα φρένα, τόσο πιο θερμό γίνεται το υγρό φρένων, με αποτέλεσμα να ρευστοποιείται περισσότερο. Όσο πιο «λεπτό» είναι το υγρό, τόσο περισσότερη δύναμη χρειάζεται, ώστε να ασκηθεί πίεση, που χρειάζονται τα φρένα για να λειτουργούν. Aρα υπάρχει η πιθανότητα το σύστημα πέδησής σου να μην είναι σε θέση να παράγει τη αναγκαία δύναμη. Έτσι, εάν το πεντάλ φτάνει συχνά στο πάτωμα και δεν μπορείς να βρεις μηχανικό λόγο, ίσως πρέπει να σκεφτείς να αλλάξεις το στυλ οδήγησης σου.
Πως θα καταλάβεις ότι υπάρχει πρόβλημα
1.Ανάβει η λυχνία των φρένων2.Ακούς περίεργους ήχους κατά το φρενάρισμα.Είναι ένας τσιριχτός μακρόσυρτος ήχος που σταματάει μόλις ακινητοποιηθεί το αυτοκίνητο ή ένα επαναλαμβανόμενο «τακ-τακ» που μπορεί να σημαίνει ότι το φρένο έχει στραβώσει.
3.Νιώθεις ασυνήθιστα πολύ σκληρό ή πολύ μαλακό το πετάλ
4. Τρέμει το πετάλ στο φρενάρισμα (και δεν είναι από το ABS)
5. Το φρενάρισμα σου είναι άνισο. Όταν φρενάρεις το αυτοκίνητο σου κλίνει προς μια κατεύθυνση. Το πιο πιθανό αίτιο είναι ότι τα τακάκια σας έχουν φθαρεί περισσότερο από τη μία πλευρά.
Τι περιλαμβάνει η σωστή σηντήρηση των φρένων
Για να συντηρήσετε τα φρένα σας, δεν αρκεί μία απλή αλλαγή στα τακάκια αλλά αντίθετα χρειάζονται πολλά περισσότερα.
Αλλαγή υγρών κάθε δύο χρόνια
Τα υγρά φρένων λόγω της σύνθεσης τους έχουν την τάση να απορροφούν πολύ εύκολα την υγρασία και στη συγκεκριμένη περίπτωση το νερό που υπάρχει στον αέρα. Είναι απαραίτητο έτσι να αλλάζονται κάθε δύο χρόνια καθώς ενδέχεται να έχουν δημιουργηθεί φυσαλίδες ατμού επηρεάζοντας έτσι την απόδοσή τους. Για αυτό το λόγο τα υγρά φρένων πρέπει να αλλάζονται κάθε δύο χρόνια το αργότερο. Εκτός επίσης από την αλλαγή, καλό είναι να γίνεται και έλεγχος της στάθμης στο σχετικό δοχείο.
Σημαντικό: Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι η χρήση (πχ σπορ οδήγηση με υψηλές ταχύτητες ή συχνά βαριά φορτωμένο όχημα) μπορεί να μειώσει τη διάρκεια ζωής των υγρών φρένων.
Έλεγχος και συντήρηση της δαγκάνας των φρένων
Τα τακάκια βρίσκονται διαρκώς σε επαφή με το δίσκο και δεν πρέπει να υπάρχει κενό μεταξύ τους. Σε καμία όμως περίπτωση δε πρέπει να τον πιέζουν με δύναμη. Αν τα έμβολα της δαγκάνας δεν επιστρέφουν πλήρως στην αρχική θέση όταν αφήνετε τα φρένα, τότε η τριβή θα προκαλέσει υπερθέρμανση των φρένων και πρόωρη φθορά στα τακάκια και τους δίσκους. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο έλεγχος και η συντήρηση της δαγκάνας δεν έχει σχέση με τα χιλιόμετρα αλλά με το χρόνο.
Hint: Τα τακάκια αλλάζονται συχνότερα αν οδηγείτε συχνά στη πόλη ή κάνετε σπορ οδήγηση. Είναι σημαντικό να αλλάζονται πριν ανάψει η σχετική λυχνία στο καντράν του αυτοκινήτου.