ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Η παγίδα του DPF: πήγα για καθαρισματάκι, μου κόστισε 1.100 ευρώ| Μαρτυρία κατόχου

40799 Επισκέψεις στο άρθρο

Κάτοχος diesel, φίλος της στήλης, από την Νέα Σμύρνη, έγραψε τι του είχε τύχει:
Όταν ο καπνός έγινε προειδοποιητική λυχνία στο ταμπλό, πήγε για Service.
Το πρώτο συνεργείο τού πρότεινε καθαρισμό DPF με 50 ευρώ.
Το δεύτερο τού βρήκε καμένο αισθητήρα και 80% φραγή φίλτρου.
1.100 ευρώ τού κόστισε όλο αυτό (πήρε και μάθημα εμπιστοσύνης, για το μέλλον).

auto.accessories Team

ΜΠΟΥΜΗΣ ΓΕΩΡ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ
SLR ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ι.Κ.Ε. (ΣΑΛΙΑΡΙΔΗΣ)

Πώς βρέθηκε ο ιδιοκτήτης του diesel να πληρώνει 1 μισθό για αλλαγή φίλτρου DPF

Μας λέει στην επικοινωνία του ο αναγνώστης (κάτοχος πετρελαιοκίνητου): «Άρχισα να βλέπω καπνό στην εκκίνηση. Δεν ήταν συνεχής, αλλά το ένιωθες. Πήγα σε ένα κοντινό συνεργείο και μου είπαν «μάλλον θέλει ένα καθάρισμα το DPF, τίποτα το σοβαρό». Το έκαναν με ένα σπρέι και 50 ευρώ. Μου είπαν «αν επιμείνει, έλα ξανά» (δε μου άρεσε, μα τι να κάνω;).

Δύο μέρες μετά, ανάβει λυχνία κινητήρα. Το αμάξι δεν τραβούσε και έκανε ρετάρισμα. Το πήγα αλλού (πιο εξειδικευμένο συνεργείο). Έβαλαν διάγνωση και βρήκαν αισθητήρα καμένο, θερμοκρασία DPF εκτός ορίων και φίλτρο φραγμένο κατά 80%.

Το πόρισμα: «δεν καθαρίζει, αντικαθίσταται». Πλήρωσα συνολικά 1.100 ευρώ, έμεινα και χωρίς αυτοκίνητο για 3 μέρες.
Πλήρωσα και… έμαθα. Έμαθα πολλά. Όχι μόνο για το DPF, αλλά για τη σημασία της διάγνωσης και το ποιος το κάνει. Δεν είναι όλοι ίδιοι (ούτε σε τεχνογνωσία, ούτε σε «διάθεση» να βρουν μόνιμη λύση και να μη σε ταλαιπωρούν). Πλέον, πηγαίνω μόνο εκεί που μου εξηγούν τι κάνουν και γιατί (και με πείθουν πως πράγματι ξέρουν και μπορούν να μού είναι χρήσιμοι).

Η συγκεκριμένη ένδειξη συνεπάγεται πως το φίλτρο σωματιδίων DPF είναι γεμάτο σωματίδια και χρειάζεται καθαρισμό. Εφόσον διαπιστώσετε πως δε σβήνει, ενόσω οδηγείτε, τότε αυτό σημαίνει πως πρέπει να πάτε βουρ για το συνεργείο.

Τι είναι όμως το φίλτρο DPF;

Το φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων ή αλλιώς DPF, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα φίλτρα στους πετρελαιοκινητήρες και η χρήση του έγινε υποχρεωτική από το 2009 και μετά, δηλαδή τα οχήματα με πρότυπο ρύπων Euro 5 και έπειτα. Στόχος του να «κρατά» τα βλαβερά μικροσωματίδια (οξείδια του αζώτου) που εκπέμπουν οι κινητήρες diesel και που έχουν κατηγορηθεί τόσο για το νέφος στις μεγάλες πόλεις όσο και για καρδιαγγειακές και αναπνευστικές παθήσεις. Για να καταλάβετε καλύτερα, σκεφτείτε πως ένα diesel αυτοκίνητο που στο βαθύ πάτημα του γκαζιού βγάζει «μαύρα ντουμάνια» από την εξάτμισή του, τότε είτε είναι παλαιότερης τεχνολογίας χωρίς φίλτρο DPF, είτε έχει γίνει κατάργησή του, κάτι που προφανώς είναι παράνομο και πλέον γίνονται αυστηροί έλεγχοι από την τροχαία και τα ΚΤΕΟ.

Γιατί «μπουκώνει» και τι πρέπει να κάνει ο οδηγός για να μην μπλέξει με συνεργεία

Όπως κάθε φίλτρο, έτσι και το DPF πρέπει σε τακτά διαστήματα να καθαρίζεται, να αδειάζει εν προκειμένω, για να συνεχίσει να λειτουργεί σωστά. Στο DPF αυτή η διαδικασία λέγεται αναγέννηση. Κατά τη διάρκεια της αναγέννησης καίγονται τα κατακρατηθέντα σωματίδια με πολύ υψηλή θερμοκρασία, αφήνοντας στο φίλτρο μια μικρή ποσότητα στάχτης.

Η παθητική αναγέννηση γίνεται αυτόματα όταν το αυτοκίνητο ταξιδεύει στον αυτοκινητόδρομο σχετικά γρήγορα και αναπτύσσεται υψηλή θερμοκρασία στην εξάτμιση. Επειδή όμως τα αυτοκίνητα δεν ταξιδεύουν μόνο στις Εθνικές οδούς και μάλιστα γρήγορα, τα εργοστάσια έχουν προβλέψει να υπάρχει και ενεργή αναγέννηση του φίλτρου DPF από τον εγκέφαλο, που αναλαμβάνει αυτόματα να κάνει τη διαδικασία αναγέννησης.
 
Όταν το φίλτρο κατακρατήσει σωματίδια σε ποσοστό 45% της χωρητικότητάς του ο εγκέφαλος δίνει εντολή στα μπεκ να ψεκάσουν περισσότερο πετρέλαιο ώστε να ανέβει η θερμοκρασία στην εξάτμιση για να αρχίσει η αναγέννηση. Αν κατά την διαδικασία της ενεργής αναγέννησης το αυτοκίνητο σταματήσει να κινείται χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, ανάβει το προειδοποιητικό λαμπάκι στο ταμπλό το οποίο δείχνει ότι το φίλτρο είναι μερικώς μπλοκαρισμένο. Το συγκεκριμένο λαμπάκι σβήνει μετά από οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο για περίπου 10 λεπτά με ταχύτητα 70 χιλιομέτρων και μια σχέση χαμηλότερη στο κιβώτιο, ώστε να κρατηθούν οι στροφές του κινητήρα σχετικά ψηλά (πχ. 2.500-3.000 σαλ.).
 
Είναι πιθανό κατά την διάρκεια της ενεργούς αναγέννησης να ξεκινήσουν το/τα βεντιλατέρ, να αυξηθούν οι στροφές του κινητήρα ή να απενεργοποιηθεί το σύστημα Start/Stop. Επίσης είναι πιθανό να αυξηθεί η κατανάλωση ή να μυρίσει άσχημα η εξάτμιση ακόμα και να αλλάξει ο ήχος της μηχανής.
 
Αν αγνοήσετε το αναμμένο ενδεικτικό λαμπάκι του DPF και συνεχίσετε να οδηγείτε με σχετικά χαμηλή ταχύτητα και με Start/ Stop στην πόλη ή το λαμπάκι συνεχίσει να αναβοσβήνει, παρά τη διαδικασία της αναγέννησης του φίλτρου DPF, τότε θα πρέπει να επισκεφτείτε το συντομότερο δυνατό κάποιο συνεργείο καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος μεγαλύτερης ζημιάς. Όπως δηλαδή συνέβη και στον αναγνώστη μας.

Καθαρισμός στο συνεργείο ή αν χρειαστεί... πανάκριβη αλλαγή του φίλτρου

Αν ο οδηγός αγνοεί συστηματικά τις ενδείξεις και δεν ολοκληρώνει την αναγέννηση, τότε θα χρειαστεί να επισκεφθεί ένα εξειδικευμένο συνεργείο. Στην καλύτερη περίπτωση οι ειδικοί θα του κάνουν έναν καθαρισμό με ένα ειδικό για αυτή τη χρήση σπρέι, ενώ υπάρχει περίπτωση να χρειαστεί να αφαιρεθεί το φίλτρο και να καθαριστεί σε ειδικά μηχανήματα, με το κόστος προφανώς να πολλαπλασιάζεται. Αν τίποτα από τα παραπάνω δε πετύχει, τότε πιθανότατα θα χρειαστεί αντικατάσταση του φίλτρου με ένα νέο, το οποίο αναλόγως τον κατασκευαστή κοστίζει από 1.000 έως και πάνω από 2.000 ευρώ. Οπότε σε κάθε περίπτωση χρειάζεται η προσοχή του οδηγού-ιδιοκτήτη, να γνωρίζει το αυτοκίνητό του και να φροντίζει η συντήρησή του να γίνεται στα σωστά χρονικά διαστήματα και από γνώστες μηχανικούς.

Συνέχεια του άρθρου >>>

προϊόντα - υπηρεσίες αυτοκινήτου - ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ

ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ - ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Συνεργεία αυτοκινήτων στην Αττική, Εξειδικευμένα συνεργεία, Αλλαγή Δίσκο Πλατό, Ρουλεμάν, Ιμάντας Χρονισμού, Αλλαγή Αμορτισέρ, Αλλαγή Μπαταρίας, Αλλαγή Τακάκια Φρένων, Έκδοση Κάρτας Καυσαερίων, Προέλεγχος ΚΤΕΟ, Ευθυγράμμιση Τροχών Αυτοκινήτου, Επισκευή Μίζας, Αλλαγή Φίλτρου Λαδιού, Αλλαγή Φίλτρου Βενζίνης, Αλλαγή Σετ Συμπλέκτη - Αμπραγιάζ, Αλλαγή Αναρτήσεων, Αλλαγή Λαδιών Κινητήρα Αυτοκινήτου, Τοποθέτηση Parktronic, Αλλαγή Υγρών Φρένων, Επισκευή Βολάν, Αλλαγή Εξωτερικού Ιμάντα Δυναμό, Αλλαγή Δισκόπλακες, Αλλαγή Φίλτρου Αέρα, Τοποθέτηση Φώτα Xenon, Αλλαγή Φίλτρου Καυσίμου, Αλλαγή Σετ Καδένας Χρονισμού, Συμπλήρωση Freon Αυτοκινήτου, Βιολογικός Καθαρισμός Αυτοκινήτου, Ξεθάμπωμα Φαναριών Αυτοκινήτου, Τοποθέτηση Φώτα LED, Επισκευή Καθισμάτων Αυτοκινήτου, Αλλαγή Ουρανού Αυτοκινήτου, Αλλαγή Ταπετσαρίας Πόρτας Αυτοκινήτου, Ντύσιμο Ταμπλό με Δέρμα, Επισκευή Πόμολο Ταχυτήτων, Αλλαγή Φίλτρου Καμπίνας, Ηχομόνωση & Θερμομόνωση Αυτοκινήτου, Δερμάτινη Επένδυση Τιμονιού, Επισκευή Ζελατίνας Κάμπριο, Ξεθάμπωμα Φαναριών Αυτοκινήτου, Αδιαβροχοποίηση Κουκούλας Κάμπριο, Αλλαγή Αντλίας (Τρόμπας) Νερού, Αλλαγή Τάπες Ψυγείου Νερού, Αλλαγή Σιαγόνες Αυτοκινήτου, Αλλαγή Μπουζί, Συνεργεία αυτοκινήτων στην Αττική, Αλλαγή Ακρόμπαρα Τιμονιού, Αλλαγή Ημίμπαρα Τιμονιού, Αλλαγή Μπαράκια Ζαμφόρ, Αλλαγή Λάστιχα Ζαμφόρ, Αλλαγή Ψαλίδια Τροχών, Αλλαγή Μπαλάκια Ψαλιδιών