Περιοδικό - Test

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  12/12/2000
Ημερομηνία δημοσίευσης: 12/12/2000
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ 
Citroen Xsara 1,6 5d - Ford Focus 1,6 5d - Seat Leon 1,6
 
Επιλογές ωριμότητας
 
Η έλευση του Seat Leon με το νέο κινητήρα των 1,6 λίτρων, που αποδίδει 112 ίππους στο δυναμόμετρο, μας δίνει την ευκαιρία να αντιπαραθέσουμε τις αρετές τριών διαφορετικών "σχολών" και να αποφανθούμε για τους τομείς στους οποίους το καθένα διακρίνεται. 
Τρεις διαφορετικές προτάσεις με στόχο το ίδιο κοινό. Πεντάθυρα αμαξώματα με επάρκεια χώρων για ισάριθμους επιβάτες. Τρεις 16βάλβιδοι κινητήρες με ίδια χωρητικότητα. Προτάσεις που προορίζονται να καλύψουν ένα σημαντικά μεγάλο εύρος απαιτήσεων: Από σπορτίφ συμπεριφορά μέχρι άνετες οικογενειακές μετακινήσεις. Ετσι και αλλιώς, έρχεται κάποια στιγμή που η ανάγκη του συμβιβασμού των σπορτίφ βλέψεων με τις οικογενειακές ανάγκες μεταφοράς είναι επιβεβλημένη και ο κάθε εν δυνάμει αγοραστής λαμβάνει υπ' όψη του όλες τις παραμέτρους, προκειμένου να ταξινομήσει τις προτεραιότητές του. Η ανανέωση του Seat Leon με τον 16βάλβιδο κινητήρα των 1,6 λίτρων είναι το στοιχείο που θα δώσει νέα ώθηση στην εμπορική πορεία του μοντέλου στην ελληνική αγορά. Αλλωστε οι 112 πραγματικοί ίπποι που αποδίδει το μηχανικό σύνολο το καθιστούν ικανό να αμφισβητήσει αντίστοιχους κινητήρες, όπως είναι αυτός της Citroen Xsara με τις 16 βαλβίδες. Η απόδοση του μηχανικού συνόλου του Γαλλικού μοντέλου είναι 113 ίπποι. Ο τρίτος της "παρέας" είναι το Ford Focus με κινητήρα ίδιας χωρητικότητας αλλά "χλωμή" -θεωρητικά και σε σχέση με τα άλλα δύο μηχανικά σύνολα- απόδοση 98 ίππων. Η εμφάνιση και των τριών μοντέλων ισορροπεί με επιτυχία μεταξύ των συντηρητικών γραμμών και των σύγχρονων σχεδιαστικών αντιλήψεων. Τα πεντάθυρα αμαξώματα προσδίδουν την πρέπουσα πρακτικότητα, ενώ κάνουν τα μοντέλα να δείχνουν πιο "μαζεμένα" σε διαστάσεις. Οπτικά, τις περισσότερες καμπύλες εντοπίζει κανείς στη σιλουέτα του Leon το οποίο αποπνέει στιβαρότητα. Η εμφάνιση της Xsara προσεγγίζει περισσότερο τα πρότυπα των τετράθυρων αυτοκινήτων, ενώ το Focus διαθέτει αναμφισβήτητα τα πιο "φρέσκα" χαρακτηριστικά, συνδυάζοντας με απόλυτη επιτυχία τις ακμές με τις καμπυλόγραμμες επιφάνειες. Βέβαια, η εμφάνιση του κάθε αυτοκινήτου συγκινεί ή όχι ανάλογα και με τα αισθητικά κριτήρια του καθενός. Το επίπεδο της πληρότητας του εξοπλισμού, όμως, είναι ένας τομέας που δε μπορεί παρά να αντιμετωπιστεί αντικειμενικά. Στον τομέα αυτό η διάκριση ανήκει στο Leon, καθώς από τη βασική του έκδοση διαθέτει ό,τι μπορεί να ζητήσει κανείς, τόσο σε επίπεδο άνεσης, όσο και ασφάλειας. Η διαφορά του σε εξοπλισμό με τα άλλα δύο μοντέλα της συγκριτικής δοκιμής δικαιολογεί και την ελαφρώς υψηλότερη τιμή του. Η Xsara έχει τη μικρότερη τιμή, ενώ το Focus διακρίνεται για τα φθηνά εξεσουάρ του.



Το μηχανικό σύνολο του Focus διακρίνεται για την πολιτισμένη του και με χαμηλή στάθμη θορύβου λειτουργία. 


Ο κινητήρας της Xsara διαθέτει ροπή σε όλο το φάσμα των στροφών και ενθουσιάζει με την απόκρισή του. 


Ο νέος κινητήρας του Leon αποδίδει 112 ίππους. Η λειτουργία του στις υψηλές στροφές συνοδεύεται από ήχο με σπορτίφ χροιά. 
TEXNIKA XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
  Citroen
Xsara 1,6  
Ford
Focus 1,6 
Seat
Leon
1,6 
Κυβισμός (κ.εκ.) 1.587 1.496 1.597
Βαλβίδες 16 16 16
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 113/5.760 98/5.020 112/5.730
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 150/4.060 147/3.870 152/4.600
0-100 χλμ./ώρα (δλ.) 10,7  11,6 11,4
60-100 χλμ./ώρα (δλ.) 11,7 14,1 11,8
80-120 χλμ./ώρα (δλ.) 18,3 24,7 18,1
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 195 185 192
Μέση κατανάλωση (λτ./ 100 χλμ.) 9,6 11,1 9,3
Χώρος αποσκευών (λίτρα) 408 350 340
Βάρος (κιλά)  1.163 1.120 1.244 
 
Εξοπλισμός-τιμή
  Citroen Xsara 1,6 5d Ford Focus 1,6 5d Seat Leon 1,6
ΑΒS
Αντισπίν - -
Αερόσακος οδηγού
Αερόσακος συν/γού 
Πλευρικοί αερόσακοι 
Υδρ. τιμόνι
Ρυθμ. τιμόνι
Ηλ. παράθυρα εμπρός
Ηλ. παράθυρα πίσω 
Ηλ. καθρέφτες
Κεντρικό κλείδωμα
Κλιματισμός
Ηχοσύστημα

Τιμή (δρχ.) 5.250.000
(Exclusive)
5.379.000
(Trend)
5.490.000
(Sport)




Focus στη σχεδίαση, Leon στην κατασκευή

Στο εσωτερικό η εικόνα των τριών μοντέλων είναι χαρακτηριστική της προέλευσής τους. Πιο συγκεκριμένα, το new edge design της Ford συνεχίζεται και στο εσωτερικό του Focus που κερδίζει τις εντυπώσεις με τη φρεσκάδα της σχεδίασής του και τη λειτουργικότητά του. Οι καλαίσθητες ανοιχτόχρωμες επενδύσεις των καθισμάτων και τα πλαστικά του ταμπλό είναι καλής ποιότητας και ευχάριστα στην αφή. Η ποιότητα συναρμογής τους είναι ανάλογη των προσδοκιών, με συνέπεια κανένας ενοχλητικός ήχος να μην παράγεται ακόμα και κατά τη διέλευση του αυτοκινήτου από κακοστρωμένο δρόμο. Στο εσωτερικό του Leon κυριαρχούν τα σκούρα χρώματα που προσδίδουν έναν αέρα κύρους, ο οποίος συνδυάζεται άριστα με την πολύ καλή ποιότητα κατασκευής (μαλακά υλικά στο ταμπλό). Οι σχεδιαστικές επιλογές στο εσωτερικό είναι αρκετά νεανικές για τα δεδομένα του Γερμανικού ομίλου. Αυτό που ενθουσιάζει στο ταμπλό του Leon είναι το ότι δίνει την αίσθηση του "λαξευμένου" ενιαίου κομματιού. Στον αντίποδα το εσωτερικό της Xsara είναι ευχάριστο χωρίς όμως να μπορεί να συγκριθεί με αυτά των ανταγωνιστικών μοντέλων. Τα πλαστικά στο ταμπλό είναι σκληρά, ενώ πολύ καλή είναι η ποιότητα της συναρμογής τους. Το μοντέλο της Citroen διαθέτει μακράν τα πιο αναπαυτικά καθίσματα, τα οποία στηρίζουν και πολύ καλά τα σώματα οδηγού-συνοδηγού. 


Στο ταμπλό του Focus η ξεχωριστή σχεδίαση συνδυάζεται με πολύ καλό επίπεδο εργονομίας των χειριστηρίων. 


Τα επιμέρους τμήματα στο εσωτερικό του Leon είναι υποδειγματικά συναρμολογημένα, με αποτέλεσμα να αποτελούν ιδιαίτερα στιβαρή κατασκευή. 


Τα σκληρά πλαστικά χαλούν κάπως την εικόνα στο εσωτερικό της Xsara. Η ποιότητα της συναρμολόγησης είναι καλή. 

Εκαστο στο είδος του...
Σε επίπεδο διαθέσιμων χώρων, η υπεροχή της Γαλλικής πρότασης μεταξύ των τριών είναι σχεδόν οφθαλμοφανής και οφείλεται κυρίως στο μεγαλύτερο χώρο αποσκευών, παρά το ότι το μεταξόνιο της Xsara δεν είναι το μεγαλύτερο μεταξύ των τριών. Ο χώρος για τις αποσκευές του Γαλλικού μοντέλου έχει κανονικό, πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα και χαμηλό κατώφλι φόρτωσης. Ο όγκος του είναι 408 λίτρα έναντι 350 του Focus και 340 του Leon. Οι πίσω επιβάτες του Focus έχουν στη διάθεσή τους περισσότερο "αέρα" για τα γόνατα μεταξύ των τριών. Ο χώρος για τα κεφάλια ικανοποιεί απόλυτα και είναι ένα ακόμα σημείο υπεροχής του Focus. Οι διαθέσιμοι χώροι συνολικά για τους εμπρός είναι ο τομέας στον οποίο διακρίνεται το Leon, καθώς η σχεδίαση του ταμπλό δίνει μεγάλο περιθώριο κινήσεων σε οδηγό και συνοδηγό. Τέλεια είναι η θέση οδήγησης χάρη και στο ρυθμιζόμενο τιμόνι.Πολλοί είναι και στα τρία μοντέλα οι μικροί αποθηκευτικοί χώροι στην καμπίνα των επιβατών, οι οποίοι εξυπηρετούν τις ανάγκες και αποδεικνύονται ιδιαίτερα πρακτικοί, όντας τοποθετημένοι με καλή εργονομία. 


Ο χώρος αποσκευών της Citroen Xsara είναι ο μεγαλύτερος μεταξύ των τριών, με κανονικό-πλήρως εκμεταλλεύ-σιμο σχήμα και όγκο 408 λίτρων. 


Οι πίσω επιβάτες του Focus έχουν στη διάθεσή τους αρκετό "αέρα" για τα γόνατα και τα κεφάλια, ενώ το κάθισμά τους είναι σχετικά ψηλά τοποθετημένο. 


Σπορτίφ Leon, άνετη Xsara, ομοιογενές Focus

Τ ρεις διαφορετικοί "χαρακτήρες", με τονισμένα ανά περίπτωση κάποια στοιχεία που ορίζουν τις διαφορές. Για παράδειγμα, η ρύθμιση της ανάρτησης της Xsara ορίζει την κορυφαία μεταξύ των τριών άνεση για τους επιβάτες, ενώ παράλληλα η γεωμετρία της προσδίδει στο αυτοκίνητο εξαιρετική οδική συμπεριφορά- παρά τις μεγάλες κλίσεις στις στροφές- σε κάθε περίπτωση. Από την άλλη μεριά, η σφιχτή ανάρτηση του Leon περιορίζει στο ελάχιστο τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές και την εγκάρσια ταλάντωση στις ανωμαλίες του δρόμου, επιτρέποντας στον οδηγό να εκμεταλλευτεί το πολύ καλό πλαίσιο και την ισχύ του κινητήρα ώστε να κινηθεί γρήγορα. Το μόνο που απαιτεί εξοικείωση από τον οδηγό είναι η καθυστέρηση στην απόκριση του γκαζιού λόγω της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης "πεταλούδας" στην τροφοδοσία. Το Focus στο δρόμο είναι το πιο ισορροπημένο από τα τρία, καθώς μπορεί να καλύψει με ικανοποιητικό τρόπο κάθε απαίτηση. Από άνετες μετακινήσεις, μέχρι και βλέψεις για σπορτίφ συμπεριφορά. Η σκληρότητα της ανάρτησης κυμαίνεται μεταξύ των δύο άκρων, όπως αυτά ορίζονται από τις αντίστοιχες των Xsara και Leon. Τα φρένα του Focus αποδεικνύονται ανθεκτικά στη σκληρή χρήση και αποτελεσματικά, ενώ προσφέρουν και πολύ καλή αίσθηση στον οδηγό, παρά το γεγονός ότι αποτελούνται από αεριζόμενους δίσκους εμπρός και -σε αντίθεση με τα άλλα δύο μοντέλα της δοκιμής- ταμπούρα πίσω. Αποτελεσματικά είναι τα φρένα και των Xsara-Leon, με αυτά του Γαλλικού μοντέλου να υπερέχουν σε προοδευτικότητα. 


Η ανάρτηση του Focus συνδυάζει ιδανικά την άνεση με την οδική συμπεριφορά, ενώ προσφέρει και εξαιρετική ακρίβεια στους χειρισμούς. 


Η σφιχτή ανάρτηση του Leon περιορίζει στο ελάχιστο τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, καθιστώντας ιδιαίτερα σπορτίφ τη συμπεριφορά.


Με προσανατολισμό την άνεση, η ανάρτηση της Xsara είναι μακράν η πιο μαλακή, προσφέροντας άνετες μετακινήσεις. 

Με διαφορετικούς προσανατολισμούς
Ανάλογα με το ζητούμενο, υπάρχει και η "απάντηση" που εκφράζεται μέσω του κάθε αυτοκινήτου ξεχωριστά, καθώς οι διαφορές των τριών μοντέλων είναι σχεδόν όσες και τα κοινά τους σημεία. Και για να εξηγούμαστε, οι έχοντες σπορτίφ βλέψεις και απαιτήσεις θα ενδιαφερθούν για τα κάλλη του Leon. Το μοντέλο της Seat διαθέτει έντονο χαρακτήρα και πολλά σπορτίφ στοιχεία που θα εκτιμηθούν δεόντως από όσους βάζουν σε δεύτερη μοίρα την άνεση. Για τους τελευταίους προσφέρεται η πρόταση της Citroen. Η Xsara διαθέτει άριστη οδική συμπεριφορά, παρά τις αυξημένες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές και προσφέρει υποδειγματική άνεση στους επιβάτες, χάρη στην ανάρτηση και τα μαλακά καθίσματα. Η "ρελάνς" της Ford είναι μια πρόταση που μπορεί να καλύψει κάθε απαίτηση. Συνδυάζει ιδανικά το καλό επίπεδο άνεσης των επιβατών με την εξαιρετική οδική συμπεριφορά, προσφέροντας τη δυνατότητα γρήγορης και ασφαλούς μετακίνησης, παρά τη μικρότερη απόδοση ισχύος από τον κινητήρα. 
      
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ
  Citroen Xsara 1,6 5d Ford Focus
1,6 5d
Seat Leon 1,6
Κινητήρας-Επιδόσεις 9 8 9
Ενεργητική ασφάλεια 9 9 10
Παθητική ασφάλεια 9 9 9
Εικόνα 8 9 9
Ανεση 9 9 9
Χώροι 9 9 9
Αξιοπιστία 8 9 8
Κατανάλωση 8 7 8
Μεταπωλητική αξία 8 8 8
Value For Money 9 9 8
Σύνολο 8,60 8,60 8,70 


Τρεις προτάσεις στην ίδια κατηγορία, με διαφορετική προσέγγιση του "στόχου" αλλά και πολλά κοινά στοιχεία.