Ο νέος νόμος αλλάζει ουσιαστικά τον τρόπο προσδιορισμού των τεκμηρίων διαβίωσης στα αυτοκίνητα και επιδρά καταλυτικά στην αγορά μοντέλων μεγάλου κυβισμού.
Οπροαναφερθείς νόμος υπ. αριθμ. 3220 του 2004 περιλαμβάνεται στα "Μέτρα αναπτυξιακής και κοινωνικής πολιτικής" που προωθεί η κυβέρνηση και στο Κεφάλαιο Α', άρθρο 14, παρ. 1 καθορίζονται οι αλλαγές στον τρόπο προσδιορισμού των τεκμηρίων διαβίωσης στην αγορά των αυτοκινήτων.Σύμφωνα λοιπόν με τις νέες διατάξεις που ψηφίστηκαν από τη Βουλή των Ελλήνων στις αρχές του τρέχοντος έτους καταργούνται τα τεκμήρια διαβίωσης για τα αυτοκίνητα αξίας έως και 50.000 ευρώ. Αυτή η νέα ρύθμιση έχει ως σκοπό την κατάργηση του τεκμηρίου σε όλα τα μοντέλα με κυβισμό κάτω των 2.000 κ.εκ. καθώς και σε αυτά με εργοστασιακή αξία προ φόρων (CIF) που δεν υπερβαίνει τα 50.000 ευρώ. Τα οχήματα με αξία CIF που υπερβαίνει τα 50.000 ευρώ και ο κυβισμός του κινητήρα τους είναι άνω των 2.000 ευρώ θα επιβαρύνονται με τεκμήριο διαβίωσης που διαμορφώνεται ανάλογα με τις διατάξεις του νόμου 2579/1998 (δηλαδή με βάση τους φορολογήσιμους ίππους και τα έτη παλαιότητας). Οι παραπάνω εξελίξεις, όπως είναι φυσικό, θα επιδράσουν καταλυτικά στην αγορά του αυτοκινήτου. Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατούσε στην αγορά είναι το γεγονός ότι οι μειώσεις στις τιμές λιανικής κυρίως των μεγάλου κυβισμού αυτοκινήτων λόγω της μείωσης των τελών ταξινόμησης, τα είχαν καταστήσει πιο προσιτά σε μια μεγάλη μερίδα του καταναλωτικού κοινού. Ωστόσο από τη στιγμή που ο τρόπος καθορισμού των τεκμηρίων δεν είχε καθοριστεί από την Πολιτεία, οι υποψήφιοι αγοραστές εμφανίζονταν διστακτικοί ως προς την τελική τους επιλογή. Οι νέες συνθήκες που πλέον έχουν κατοχυρωθεί από την ελληνική νομοθεσία εξασφαλίζουν τα απαραίτητα εχέγγυα σε όσους επιθυμούν να αποκτήσουν ένα αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού. Ωστόσο θα πρέπει να τονίσουμε ότι διατηρείται το φορολογικό καθεστώς του "πόθεν έσχες".
Η απομείωση της αξίας των μεταχειρισμένων.
Βάσει των νέων διατάξεων για όλα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, των οποίων η αρχική εργοστασιακή αξία (είτε στην Ελλάδα, είτε σε οποιαδήποτε άλλη χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην οποία και ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά) υπερέβαινε το όριο των 50.000 ευρώ, θα λαμβάνεται υπόψη στον καθορισμό του τεκμηρίου διαβίωσης, το ποσοστό απομείωσης της φορολογητέας αξίας τους ανάλογα με την παλαιότητα, όπως ορίζεται από το άρθρο 126 του Τελωνειακού Κώδικα (Ν.2960/ 2001). Αυτό συνεπάγεται πως ένα πολύ ακριβό αυτοκίνητο ηλικίας 5 ετών μπορεί να μην επηρεάζεται από τεκμήριο διαβίωσης καθώς η φορολογητέα αξία του μειώνεται κατά 34%.
Εντολή εισαγγελέα από ΣΕΕΑΕ
Ο γενικός γραμματέας του ΣΕΕΑΕ κ. Ε. Σαραντίδης δήλωσε πως η δημοσίευση των τιμών CIF των μεταχειρισμένων οχημάτων που εισάγονται στη χώρα μας θα αποδείκνυε πως το ελληνικό Κράτος τα φορολογεί υψηλότερα από το επιτρεπόμενο.
Σε ό,τι αφορά τον καθορισμό της φορολογητέας αξίας των εισαγόμενων μεταχειρισμένων, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Εμπόρων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) έχει καταγγείλει επανειλημμένα τη Διεύθυνση Προσδιορισμού Αξιών Πειραιά. Μιλώντας στο περιοδικό μας ο Γεν. Γραμματέας του Συνδέσμου κ. Ευάγγελος Σαραντίδης τόνισε ότι το πρόβλημα εστιάζεται στο γεγονός ότι η συγκεκριμένη αρχή δεν ανακοινώνει τις τιμές προ φόρων για όλα τα αυτοκίνητα, βάσει των οποίων καθορίζεται το ποσοστό του φόρου που τους αναλογεί κατά την εισαγωγή τους στη χώρα μας. Μάλιστα ο ΣΕΕΑΕ εξασφάλισε εντολή εισαγγελέα προς την αρμόδια υπηρεσία προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση στις προαναφερθείσες λίστες τιμών. Ο ΣΕΕΑΕ προέβη σε αυτή την ενέργεια υποστηρίζοντας πως η χώρα μας έχει διαμορφώσει εργοστασιακές τιμές υψηλότερες από τις πραγματικές που ίσχυαν το έτος πρώτης ταξινόμησης του εκάστοτε αυτοκινήτου στη χώρα πρώτης ταξινόμησής του. Αυτό καθιστά την πλειοψηφία των εισαγώμενων μεταχειρισμένων ακριβότερα ενώ συμβάλλει στην καταχρηστική εισροή αυξημένων εσόδων του Κράτους από τη φορολογία. Η συγκεκριμένη δημόσια υπηρεσία δεν έχει μέχρι στιγμής συμμορφωθεί με την εισαγγελική εντολή, ωστόσο σχετικές εξελίξεις αναμένονται στο προσεχές διάστημα.Σε αυτό το σημείο βέβαια αξίζει να τονίσουμε πως μια ενδεχόμενη ανακοίνωση των εργοστασιακών τιμών προ φόρων των εισαγόμενων μεταχειρισμένων που ίσχυαν το έτος της πρώτης ταξινόμησής τους σε κάποια από τις υπόλοιπες χώρες μέλη της ΕΕ, θα μπορούσε να αποτελέσει θετική εξέλιξη και για διάφορους επιτήδειους που θα διαμόρφωναν ανάλογα τα τιμολόγια αγοράς ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Παρουσιάζοντας λοιπόν τιμολόγια αγοράς στο κατώτερο επιτρεπόμενο όριο θα μπορούσαν να εισάγουν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο πληρώνοντας το μικρότερο δυνατό φόρο που προβλέπει η ελληνική νομοθεσία αυξάνοντας όμως παράλληλα το εμπορικό κέρδος τους.