“Καίνε” τα τέλη κυκλοφορίας, συγκρατημένες αυξήσεις στα ασφάλιστρα
Η απελευθέρωση της ασφαλιστικής αγοράς από το 1995 ίσως να συντελούν στις συγκρατημένες αυξήσεις των τελευταίων ετών.
Σε αντίθεση με τα τέλη κυκλοφορίας που αυξήθηκαν σημαντικά (έως και 15%) τα ασφάλιστρα θα αυξηθούν τη νέα χρονιά - όπως όλα δείχνουν - στα επίπεδα του πληθωρισμού.
Δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει το τοπίο στον τομέα των ασφαλίστρων των αυτοκινήτων ενόψει της νέας χρονιάς. Οι εξελίξεις στην ασφαλιστική αγορά είναι ραγδαίες και αφορούν κυρίως τη μείωση της οικονομικής ζημιάς των εταιρειών από τον συγκεκριμένο κλάδο, καθώς και τις πιέσεις που ασκεί η Ευρωπαϊκή Ένωση. Βάσει αυτών διαμορφώνεται μια νέα τάξη πραγμάτων που αναμένεται να βελτιώσει κατά πολύ τις παρεχόμενες καλύψεις προς τον πελάτη, αλλά και να οδηγήσει μεσοπρόθεσμα σε σημαντική αύξηση του μέσου ασφαλίστρου. Η αρχή των παρατεταμένων αυξήσεων έχει γίνει και θα συνεχιστεί και φέτος. Οι μέχρι στιγμής πληροφορίες κάνουν λόγο για αυξήσεις που θα κυμανθούν στα όρια του πληθωρισμού. Οι φορείς εξάλλου της αγοράς υποστηρίζουν πως οι επερχόμενες αυξήσεις θα είναι χαμηλότερες από αυτές του 2004, που κυμάνθηκαν από 5% ως 7%. Το γεγονός αυτό υποστήριξαν και ο Πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, κ. Γιώργος Κώτσαλος, πριν από λίγες ημέρες στο ετήσιο συνέδριο ασφαλιστών και αυτασφαλιστών από τα Βαλκάνια, τη Μαύρη Θάλασσα και την Ανατολική Μεσόγειο στην Ύδρα, αλλά και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ασφαλίσεων Αυτοκινήτων και Αστικής Ευθύνης της ΕΑΕΕ, κ. Ανδρέας Μπερτσιάς, μιλώντας αποκλειστικά στο Αuto Τρίτη. Η απελευθέρωση της ασφαλιστικής αγοράς από το 1995 και η ελευθερία των εταιρειών να διαμορφώνουν ελεύθερα το ύψος των ασφαλίστρων ίσως να συντελούν στις συγκρατημένες αυξήσεις των τελευταίων ετών. Αυτό αποτελεί γεγονός σύμφωνα και με τον κ. Μπερτσιά, καθώς οι Έλληνες καλούνται και πληρώνουν λιγότερα ασφάλιστρα από ότι θα έπρεπε να συμβαίνει και σύμφωνα, πάντα, με το ύψος των ζημιών των ασφαλιστικών εταιρειών. Δυσμενέστερες, όμως, είναι οι προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια, καθώς το ετήσιο συνέδριο απασχόλησε και η εφαρμογή της 5ης οδηγίας της Ε.Ε. για την ασφάλιση οχημάτων. Σύμφωνα με την οδηγία αυτή, εκτοξεύεται στο 1.000.000 ευρώ η κάλυψη των οχημάτων για ζημιές από τις 100.000 ευρώ που είναι σήμερα. Η ίδια οδηγία επίσης αυξάνει σε 5.000.000 ευρώ την κάλυψη για σωματικές βλάβες. Η μεγάλη αύξηση των καλύψεων είναι πιθανό να επηρεάσει και το ύψος των ασφαλίστρων, χωρίς όμως αυτό να γίνεται άμεσα. Σύμφωνα με στελέχη εταιρειών αν τεθεί θέμα πολύ μεγάλων αυξήσεων αυτό θα γίνει σταδιακά και μετά το 2012. Δυσοίωνες είναι και οι προβλέψεις, όμως, που αφορούν το κόστος χρήσης του αυτοκινήτου. Έτσι, αντίθετα με τις σημαντικά βελτιωμένες προσφορές από τις ελληνικές αντιπροσωπείες και τα προνομιακά προγράμματα απόκτησης ενός αυτοκινήτου, η αύξηση των τελών κυκλοφορίας, η αύξηση των ασφαλίστρων και η εκτίναξη της τιμής του πετρελαίου καθιστούν τη χρήση ενός αυτοκινήτου ολοένα και πιο ακριβή για τον ιδιοκτήτη του. Στο χώρο όμως των Ασφαλιστικών εταιρειών και ειδικά στον κλάδο των αυτοκινήτων, παρατηρούνται κατά καιρούς φαινόμενα που σίγουρα δεν προσβλέπουν στο καλό των ασφαλισμένων. Για το θέμα αυτό μίλησε και ο υφυπουργός Ανάπτυξης, κ. Γιάννης Παπαθανασίου, στο συνέδριο της Ύδρας. Όπως δήλωσε, σύντομα τα κλιμάκια, που έχει συστήσει το Υπουργείο, ολοκληρώνουν τους ελέγχους για τη διαπίστωση του περιθωρίου φερεγγυότητας και αποθεματικών των εταιρειών του κλάδου. Ο κ. Παπαθανασίου εμφανίστηκε αποφασισμένος να προχωρήσει σε άμεσα μέτρα για να επιτευχθεί η εξυγίανση της ασφαλιστικής αγοράς. Να σημειωθεί ότι από τους, μέχρι στιγμής, ελέγχους αρκετές εταιρείες, κυρίως στον κλάδο των αυτοκινήτων, δεν καλύπτουν τα όρια φερεγγυότητας, που ορίζει ο νόμος και έχουν πολύ χαμηλά αποθεματικά.Χαρακτηριστικό είναι το πιο πρόσφατο παράδειγμα, όπου ασφαλιστική εταιρεία "τιμωρήθηκε" με 50.000 ευρώ πρόστιμο από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, καθώς η πρώτη, παράνομα, μέσω ιδιωτικού ερευνητή, αναζήτησε και εκμεταλλεύθηκε στοιχεία από τον ιατρικό φάκελο ιδιώτη, χωρίς να έχει την έγκριση του ίδιου. Επιπλέον με απόφασή της, η Αρχή επέβαλε άλλα 1.000 ευρώ πρόστιμο στον ιδιωτικό ερευνητή, ο οποίος "έψαχνε" τους ιατρικούς φακέλους για λογαριασμό της ασφαλιστικής εταιρείας. Για τον τελευταίο, μάλιστα, επισημαίνεται ότι οι ενέργειές του συνιστούν και ποινικό αδίκημα και για το λόγο αυτό παραπέμπεται ο σχετικός φάκελος στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών για τις περαιτέρω νόμιμες ενέργειες. Πιο αναλυτικά ο ιδιώτης έπεσε θύμα τροχαίου ως συνεπιβάτης οχήματος και θέλησε να διεκδικήσει τη νόμιμη αποζημίωση για τον τραυματισμό του, μέσω της δικαστικής οδού. H ασφαλιστική εταιρεία στην προσπάθειά της να αποδείξει ότι ο ιδιώτης δεν δικαιούται αποζημίωση ανέθεσε σε ιδιωτικό ερευνητή να συλλέξει στοιχεία για το ιατρικό ιστορικό του!