
Μπορεί η κρίση να μας φτάσει σε που να μην αλλάζουμεκαν λάδι;
Μπορεί η κρίση να μας φτάσει σε που να μην αλλάζουμεκαν λάδι;
(3/7/2012)
Μπορεί η συντήρηση του αυτοκινήτου να έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα λόγω της οικονομικής πίεσης, όμως υποτυπωδώς το λάδι δεν πρέπει να το αλλάζουμε τουλάχιστον τακτικά;
autotriti team
Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»
Μπορεί με ένα παλιό φίλτρο αέρα ή πολυκαιρισμένα μπουζί το αυτοκίνητο να χάνει σε απόδοση, έχεις όμως σκεφτεί τι μπορεί να κάνει το λίγο ή το παλιό λάδι στον κινητήρα; Μπορεί ο τεχνικός έλεγχος που κάνουν τα συνεργεία, η πρόληψη και η αντικατάσταση των αναλωσίμων να στοιχίζει. Μπορεί επίσης το κόστος να γίνεται δυσβάσταχτο ακόμη και με τις προσπάθειες που κάνουμε στο Autotriti για να δημιουργήσουμε προσφορές. Όπως και αν έχει όμως, σε καμία των περιπτώσεων δεν πρέπει το μοτέρ του αυτοκινήτου μας να λειτουργεί με πολυκαιρισμένο λάδι ή στην χειρότερη χωρίς λάδι.
Είναι γεγονός πως τα R&D τμήματα των εταιρειών λιπαντικών έχουν κάνει τρομερά άλματα προόδου ( τα οποία συνεχώς αυξάνονται) και έχουμε φτάσει τώρα στο σημείο όπου η μεγαλύτερη γκάμα των αυτοκινήτων μπορεί και εκμεταλλεύεται όλα εκείνα τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά των λιπαντικών, με σκοπό να γίνονται πολύ περισσότερα χιλιόμετρα μεταξύ των διαστημάτων service. Βέβαια αυτό δεν πρέπει να καταντά και ευαγγέλιο μιας και η επιμελής συντήρηση και αλλαγή λιπαντικού μόνο καλό μπορεί να κάνει.
Πως λειτουργεί το λάδι μέσα στα σπλάχνα του κινητήρα μας;
Το λάδι εξυπηρετεί δυο βασικές λειτουργίες μέσα στον κινητήρα. Η πρώτη είναι αυτή της λίπανσης, δηλαδή της μείωσης της τριβής ανάμεσα στα κινούμενα μέρη του μοτέρ. Το λάδι δημιουργεί ένα φιλμ το οποίο εισχωρεί ανάμεσα στις δυο επιφάνειες, επιτρέποντας τους παράλληλα την κίνηση, χωρίς όμως να έρχονται σε επαφή.
Η δεύτερη βασική λειτουργία που εξυπηρετεί το λιπαντικό, είναι η απαγωγή θερμότητας από τα τοιχώματα του κινητήρα. Λειτουργεί σαν τον αέρα που φυσάμε πάνω σε καυτό φαγητό για να κρυώσει. Και αυτή η λειτουργία είναι η σημαντικότερη, από αυτή του αντιτριβικού. Το λάδι που ρέει εντός του κινητήρα πρέπει να είναι σε τέτοια κατάσταση που η σύνθεση του να μπορεί να αντέχει τις θερμοκρασίες λειτουργίας. Ο κύκλος ζέστη-κρύο, σιγά-σιγά διασπά τα συστατικά του λαδιού που το κάνουν να διατηρεί τα χαρακτηριστικά του, ενώ η κατάσταση χειροτερεύει από τις προσμίξεις από το θάλαμο καύσης, τον οποίο το λάδι καθαρίζει σε κάθε ανέβασμα του πιστονιού. Έτσι καθώς τα χιλιόμετρα μαζεύονται, το λάδι μαυρίζει και σταδιακά χάνει τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του με αποτέλεσμα να χρειάζεται αντικατάσταση.
Ζωτικής σημασίας το λάδι σε υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες
Ακόμη περισσότερο, το λάδι πλέον είναι πολύ σημαντικό σε κινητήρες με τούρμπο. Γιατί το λάδι αυτό είναι που λιπαίνει τη φτερωτή του συμπιεστή. Δεν υπάρχει ρουλεμάν παρά μόνο το λάδι για να μειώσει την τριβή. Αν το λάδι είναι λάθος σύνθεσης, παλιό, ή περιέχει προσμίξεις, η τουρμπίνα λιπαίνεται ανεπαρκώς με καταστροφικά αποτελέσματα. Κάτι που δε γίνεται σιγά-σιγά με τα χρόνια, αλλά απότομα.
Μπορεί λοιπόν τα λιπαντικά αυτοκινήτου να έχουν εξελιχθεί απίστευτα τα τελευταία 30 χρόνια, το ίδιο όμως έχουν κάνει και οι κινητήρες. Από τη μία τα τούρμπο με τις τεράστιες θερμοκρασίες και τις ειδικές τους απαιτήσεις σε χαρακτηριστικά λαδιού, από την άλλη οι υψηλότερες πιέσεις και τα πολλά περιστρεφόμενα μέρη (ειδικά στις πολύπλοκες κεφαλές), κάνουν τη σημασία του λιπαντικού τεράστια. Δε μπορεί δηλαδή κανείς να επαναπαυθεί στην «τεχνολογία» των λιπαντικών, γιατί ο κινητήρας εξαρτάται σήμερα περισσότερο από ποτέ από την ποιότητα, και άρα την κατάστασή τους.
Η κατακλείδα ποια είναι;
Τι λέτε λοιπόν; Με όλα αυτά που διαβάσατε, είναι το λάδι του κινητήρα κάτι με το οποίο μπορεί να παίζει κανείς; Κάτι που μπορεί να αμελήσει; Δεν είναι το λάδι σήμερα το πιο σημαντικό αναλώσιμο με άμεση επίπτωση στην «υγεία» του κινητήρα; Εσείς ασχολείστε τουλάχιστον με την αλλαγή λιπαντικού στα διαστήματα του κατασκευαστή; Μήπως η αδυναμία συντήρησης θα πρέπει τουλάχιστον να ξεπεραστεί στο θέμα του λιπαντικού; Δεν είναι μεγάλο το ρίσκο για ζημιά στον κινητήρα αν το αμελήσετε;
Γνώμες Αναγνωστών
c.bin... Όποιος δεν μπορεί να συντηρήσει στοιχειωδώς ένα αμάξι, καλό είναι να μην το έχει καθόλου. Ας πάρει ένα παπί ή την συγκοινωνία. Αλλιώς καθίσταται επικίνδυνος, τόσο για τον αυτό του, όσο και για τους γύρω του.
seads... Η Corolla τα κάνει μόνη της όλα. Στα 5.000 χλμ (270.000χλμ συνολικά) άναψε λαμπάκι λαδιού. Προσέθεσα 2 λίτρα λάδι κατάλληλο για την ηλικία της, έπλυνα το μόνιμο φίλτρο αέρα της και δεν χρειάστηκε να ξανάπαω συνεργείο.
stath... Για ένα καινούριο ή σχετικά καινούριο αυτοκίνητο, η συντήρηση του κοστίζει πολύ λιγότερο από τη βενζίνη. Όταν λοιπόν ξοδεύουμε για βενζίνη, άρα κινούμε το αυτοκίνητο, δεν είναι πολλά αυτά τα επιπλέον που χρειάζονται για τα λάδια και όλα τα άλλα που είναι απαραίτητα για να συντηρηθεί σωστά το αυτοκίνητο. Αν κάποιος δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να κάνει μια σωστή συντήρηση, θα το πληρώσει πολύ ακριβά αργότερα. Επομένως, είναι καλύτερα να μην κινεί το αυτοκίνητο του και να πηγαίνει με μέσα μαζικής μεταφοράς, ή με τα πόδια. Τώρα αν έχει πολύ παλιό αυτοκίνητο, το οποίο δεν έχει ουσιαστικά καμία αξία, αν θελήσει να το πουλήσει, π.χ. είναι 20 ετών και η τιμή του είναι κάτω από 500 ευρώ, τότε μπορεί να αγοράζει φθηνά απλά λάδια, π.χ. απλό 30άρι και έτσι να κερδίζει κάποια χρήματα.
jkats... Αν ποτέ φτάσω στο σημείο να μην μπορώ να διαθέσω 50-70 ευρώ για την αλλαγή λαδιών και την αντικατάσταση φίλτρου λαδιού, ή 20 ευρώ για αντιψυκτικό υγρό και υγρά φρένων, τότε μάλλον δεν θα υπάρχει η δυνατότητα να έχω καθόλου αυτοκίνητο. Για όποιον θέλει να έχει αυτοκίνητο ασφαλές για τον ίδιο και να μην αποτελεί δημόσιο κίνδυνο, λάστιχα, φρένα, λάδια, και λοιπά υγρά, είναι πανάκεια. Αλλά στην Ελλάδα οι 17άρες ζάντες, τα λάστιχα διαστάσεων F1, η εξάτμιση μπουρί και η αεροτομή, είναι μάλλον πιο απαραίτητα. Ευχαριστώ.