Εν μέσω καλοκαιριού η κυβέρνηση αποφάσισε να ανακοινώσει μια νέα δέσμη μέτρων με σκοπό την μείωση της ρύπανσης και του μέσου όρου ηλικίας των επαγγελματικών οχημάτων στα οποία περιλαμβάνονται η απόσυρση, ο νέος τρόπος υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας και ο Πράσινος δακτύλιος.
Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. Γ. Σουφλιάς πήρε τελικά το «πράσινο φως» από την Κυβερνητική Επιτροπή προκειμένου να –ανακοινώσει αρχικά- και στην συνέχεια να θέσει σε εφαρμογή, μια νέα δέσμη περιβαλλοντικών μέτρων που στόχο έχουν την μείωση τόσο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλείται από τα κυκλοφορούντα οχήματα όσο και του μέσου όρου ηλικίας τους.Τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, βασίζονται σε μια νέα κατηγοριοποίηση των οχημάτων βάσει της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του κινητήρα τους.Πιο συγκεκριμένα οι «Αντιρρυπαντικές Κλάσεις» των οχημάτων διαμορφώνονται ως εξής:-Κλάση Α: Οχήματα με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές και ημερομηνία 1ης κυκλοφορίας από 01/01/2005 (Euro4- Euro5).-Κλάση Β: Οχήματα με μέτριες εκπομπές και ημερομηνία 1ης κυκλοφορίας από 01/01/2000 (Euro3).-Κλάση Γ: Οχήματα με υψηλές εκπομπές και ημερομηνία 1ης κυκλοφορίας από 01/01/1996 (Euro2).-Κλάση Δ: Οχήματα με υψηλές εκπομπές και ημερομηνία 1ης κυκλοφορίας πριν από 31/12/1995 (Euro1, Euro0, συμβατικά).Ανανέωση στόλου οχημάτων και ΑπόσυρσηΠροκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων και να μειωθεί ο μέσος όρος ηλικίας των κυκλοφορούντων οχημάτων στην χώρα μας (στα ελαφρά επαγγελματικά αγγίζει τα 12 έτη και στα βαρέα ανέρχεται στα 17 έτη), η Πολιτεία ανακοίνωσε πως θα προσφέρει κίνητρα για την απόσυρση του παλαιού οχήματος ενώ παράλληλα έχει προβλέψει και επιπλέον χρηματικές επιδοτήσεις για την αγορά ενός νέου οχήματος με κινητήρα Euro4 ή 5.Σε ότι αφορά στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, τα οικονομικά κίνητρα που προσφέρει η Πολιτεία για την απόσυρση τους διαμορφώνονται βάσει του κυβισμού τους και πιο συγκεκριμένα:-Εως 900 κ.εκ.= 500€-Από 900- 1.400 κ.εκ.= 1.000€-Από 1.401- 2.000 κ.εκ.= 1.500€-Από 2.001- 2.400 κ.εκ.= 1.800-¶νω των 2.401 κ.εκ.= 2.000€Επιπλέον η Πολιτεία θα προσφέρει 1.500€ για την αγορά ενός νέου οχήματος τεχνολογίας Euro4 ή Euro5. Σε ότι αφορά στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, τα οικονομικά κίνητρα που προσφέρει η Πολιτεία για την απόσυρση τους διαμορφώνονται βάσει του μεικτού βάρους τους και πιο συγκεκριμένα:-Εως 8t.= 3.000€-Από 8t.- 15t.= 6.000€-¶νω των 15t. = 9.000€Επιπλέον η Πολιτεία θα προσφέρει 4.000€ για την αγορά ενός νέου οχήματος τεχνολογίας Euro4 ή Euro5.Το νέο μέτρο της Απόσυρσης αναμένεται να τεθεί σε ισχύ μόλις υπογραφούν οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις (πιθανότατα από τον Σεπτέμβριο) και θα διαρκέσει μια τετραετία (έως το 2012).Νέα περιβαλλοντικά Τέλη ΚυκλοφορίαςΣτα νέα μέτρα που εξήγγειλε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ περιλαμβάνεται και η μεταβολή του τρόπου υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας. Υπενθυμίζουμε πως μέχρι σήμερα τα Τέλη Κυκλοφορίας διαμορφώνονταν βάση του κυβισμού του κινητήρα ενός οχήματος. Πλέον η κλιμάκωση της χρέωσης των νέων περιβαλλοντικών Τελών Κυκλοφορίας θα βασίζεται όχι μόνο στον κυβισμό του κινητήρα τους αλλά και στις εκπομπές ρύπων του.Αξίζει μάλιστα να σημειώσουμε πως η προμήθεια του σήματος των νέων Τελών Κυκλοφορίας θα πραγματοποιείται –όπως και τώρα- στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους από πιστοποιημένα σημεία συναλλαγής (π.χ. τράπεζες), με την απαραίτητη προϋπόθεση της προσκόμισης της Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων του οχήματος. Δεδομένου ότι αποφασίστηκε τα νέα Τέλη Κυκλοφορίας θα τεθούν σε ισχύ από το 2010, συνεπάγεται πως οι πολίτες θα κληθούν να πληρώσουν το νέο αντίτιμο στο τέλος του τρέχοντος έτους (2009).Τα νέα –περιβαλλοντικά- Τέλη Κυκλοφορίας που θα ισχύσουν για το 2010 μεταβάλλονται ως εξής:-Οχήματα Κλάσης Α= Μείωση Τελών κατά 30%-Οχήματα Κλάσης Β= Αύξηση Τελών κατά 10%-Οχήματα Κλάσης Γ= Αύξηση Τελών κατά 15%-Οχήματα Κλάσης Δ= Αύξηση Τελών κατά 20%Νέος «Πράσινος Δακτύλιος»Το ΥΠΕΧΩΔΕ ανακοίνωσε πως από την 1η Σεπτεμβρίου του 2011 θα εφαρμοστούν στην Αθήνα νέοι περιβαλλοντικοί περιορισμοί κυκλοφορίας των οχημάτων. Το νέο μέτρο θα φέρει την ονομασία «Πράσινος Δακτύλιος» θα εφαρμοστεί και σε όποιο άλλο αστικό κέντρο αποφασιστεί από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.Όπως και στα προαναφερθέντα μέτρα, η κατηγοριοποίηση των οχημάτων και κατά συνέπεια οι περιορισμοί στους οποίους θα υπόκεινται θα βασίζεται στις αντιρρυπαντικές «Κλάσεις» οχημάτων.Σε ότι αφορά στην πρωτεύουσα, τα όρια αλλά και το ωράριο του νέου Πράσινου Δακτυλίου θα είναι –προς το παρόν- αντίστοιχα με του υφιστάμενου δακτυλίου. Σε μετέπειτα φάση, στα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ περιλαμβάνεται και η διεύρυνση των ορίων του δεδομένου πάντα ότι έχει προχωρήσει σημαντικά η ανανέωση του στόλου καθώς και οι αντίστοιχες επεκτάσεις του δικτύου του Μετρό.Οι νέοι περιορισμοί που θα επιφέρει στην κυκλοφορία των οχημάτων ο νέος Πράσινος Δακτύλιος διαμορφώνονται ανά κατηγορία οχημάτων ως εξής:-Ελαφρά φορτηγά:Κλάση Δ= Είσοδος στον Δακτύλιο μόνο εκτός ωρών λειτουργίας του (Κόκκινο Σήμα)Κλάσεις Β και Γ= Είσοδος στον Δακτύλιο με το υπάρχον σύστημα «Μονών- Ζυγών» (Γκρι Σήμα)Κλάση Α (εκπομπές ρύπων άνω των 140g/km)= Είσοδος στον Δακτύλιο με το υπάρχον σύστημα «Μονών- Ζυγών» (Γκρι Σήμα)Κλάση Α (εκπομπές ρύπων κάτω των 140g/km)= Ελεύθερη είσοδος στον Δακτύλιο (Λευκό Σήμα)-Βαρέα οχήματα (φορτηγά και τουριστικά λεωφορεία):Ηλικία άνω των 15 ετών (Κλάση Δ)= Είσοδος στον Δακτύλιο μόνο εκτός ωρών λειτουργίας του (Κόκκινο Σήμα)Ηλικία κάτω των15 ετών (Κλάσεις Β και Γ)= Ελεύθερη είσοδος στον Δακτύλιο (Λευκό σήμα)Καθαρά (Κλάση Α)= Ελεύθερη είσοδος στον Δακτύλιο (Λευκό σήμα)-Λεωφορεία:Όλα= Ελεύθερη είσοδος στον Δακτύλιο (Λευκό σήμα)