
Τα συνεργεία σήμερα έχουν σύστημα υπολογισμού του κόστους με ακρίβεια, με μονάδες κόστους για κάθε εργασία.
Εσείς πως κρατάτε το κόστος συντήρησης και επισκευών υπό τον έλεγχό σας;
8.182 Επισκέψεις στο άρθρο (13/6/2013)
Πόσο στοιχίζει το σέρβις και οι επισκευές σε ένα παλιότερο αυτοκίνητο; Μήπως το κόστος είναι ασήκωτο; Και τελικά τι κάνετε για να το μειώσετε;
autotriti team
Λίγο οι δίσκοι των φρένων που έχουν κάνει «δόντι» ελέφαντα, οι «φούσκες» των μπιλιοφόρων που «τρέχουν γράσο», τα ελαστικά παρεμβύσματα ή «σινεμπλόκ» στα εμπρός ψαλίδια που έχουν λιώσει και όλα πλέον κοπανάνε, βάλε και το κλιματιστικό που ούτε στο φουλ δε βγάζει κρύο αέρα το καλοκαίρι, και την τρόμπα νερού που πρέπει να αλλαχτεί μαζί με τους ιμάντες εκκεντροφόρου, και τα δείγματα της ηλικίας του αυτοκινήτου αρχίζουν και δεν τελειώνουν.
Και τι κάνουμε για αυτό το κόστος; Μπορεί η καλύτερη λύση είναι να ξεφορτωθεί κανείς ένα αυτοκίνητο που περνάει από τον κύκλο που θέλουν αλλαγή «όλα», μέχρι τότε όμως τι γίνεται;
Το συνεργείο δεν είναι φτηνή υπόθεση, ενώ η χρήση φτηνών ανταλλακτικών είναι μάλλον ύποπτη. Τι κάνουμε λοιπόν για να πέσει το κόστος;Η έρευνα αγοράς είναι το καλύτερο όπλο. Πάνε οι μέρες που το αυτοκίνητο πήγαινε καρφί στην αντιπροσωπία και μαθαίναμε τη λυπητερή μόνο πριν πληρώσουμε. Τα συνεργεία σήμερα έχουν σύστημα υπολογισμού του κόστους με ακρίβεια, με μονάδες κόστους για κάθε εργασία. Τα ανταλλακτικά πάλι έχουν μεγάλο εύρος κόστους, με τιμές να απέχουν ακόμη και ανάμεσα σε ίδια προϊόντα με ή χωρίς το σήμα της αυτοκινητοβιομηχανίας στο κουτί τους.
Το πόσο όμως μπορεί να μειωθεί το κόστος από την αντιπροσωπία στο εξουσιοδοτημένο ή από τη μία αντιπροσωπία στην άλλη και το ένα εξουσιοδοτημένο στο άλλο, μπορεί να φανεί μόνο με μία έρευνα αγοράς.
Έχετε μπει όμως σε αυτή τη λογική; Ή πάτε ακόμη εκεί που «ξέρατε» από πριν; Αλλάξατε συνεργείο με το πέρασμα του καιρού και την «ενηλικίωση» του αυτοκινήτου σας; Ή πάτε ακόμη στην αντιπροσωπία; Και τελικά τι τρόπους έχετε για αν μειώσετε το κόστος επισκευών και σέρβις του αυτοκινήτου σας;
Όσο αφορά εμένα, η συντήρηση γίνεται κανονικά. Η γριούλα μπέμπα μου πλέον έχει ανταλλακτικά που τα βρίσκω ακόμα και στα σκουπίδια και κοστίζουν ψίχουλα. Αυτός είναι και ο λόγος που την κρατάω ακόμα παρά τα 18 χρονάκια της.
Αν δεν μπορείς να αλλάξεις το παλαιό σου ΙΧ με ένα σύγχρονο καινούριο,η μόνη λύση είναι να συντηρήσεις αυτό (το παλαιό) που έχεις.Προφανώς τα χρόνια και η χρήση δημιουργούν φθορές,οι οποίες θα πρέπει να συντηρούνται με περισσότερα τακτικά και έκτακτα σέρβις.Παρόλ αυτά ,οικονομικά συμφέρει περισσότερο από ένα καινούριο αυτοκίνητο, εκτός αν μιλάμε για κάποιο μοντελο με προβλήματα αξιοπιστίας από την κατασκευή του ή αν έχει εμπλακεί σε κάποιο σοβαρό τρακάρισμα.Τα σέρβις θα πρέπει να γίνονται όποτε πρέπει και όχι όποτε θέλουμε,εκτός αν μας αρέσει να ρισκάρουμε την ασφάλεια μας και αυτών που μεταφέρουμε.Τώρα για το που είναι καλύτερο να γίνονται,τουλάχιστο ότι έχει να κάνει στα μηχανολογικά, προτιμώ την επίσημη αντιπροσωπεία.Η διαφορά στην τιμή με τον κάθε μάστορα δεν είναι μεγάλη (πλέον) και υπάρχει και η αίσθηση ότι ξέρουν τι κάνουν,αφού υποτίθεται ότι έχουν εξειδίκευση στη συγκεκριμένη μάρκα αυτοκινήτου.Βέβαια και εκεί οι τιμές διαφέρουν πολλές φορές από αντιπρόσωπο σε αντιπρόσωπο, οπότε καλό είναι να γίνεται μια έρευνα αγοράς πρώτα.
Με τη συντήρηση του αυτοκινήτου δεν πρέπει να παίζουμε. Αν το αφήσουμε στην τύχη του μπορεί να κινδυνέψει και η ζωή μας! Καλό είναι να κόψουμε από αλλού αλλά όχι από το service του αυτοκινήτου. Ένα σωστό αυτοκίνητο καίει λιγότερο και ταξιδεύει με ασφάλεια. Δεν πρέπει να το ξεχνάμε ποτέ αυτό.
Eγώ προσωπικά δεν κάνω ποτέ οικονομία στα σέρβις των αυτοκινήτων μου και αυτών της οικογένειας μου. Σε μερικά από αυτά το σέρβις το κάνω μόνος μου, αγοράζοντας ανταλλακτικά από την Αμερική, ή την Αγγλία, μέσω ιντερνετ, στο μισό ή ένα τρίτο της τιμής τους, από όσο τα δίνει η εδώ αντιπροσωπεία. Σε άλλα αυτοκίνητα το σέρβις το κάνω σε συνεργείο, είτε της αντιπροσωπείας, είτε κάποιου φίλου, που εμπιστεύομαι. Πάντα είμαι παρών σε όλη τη διάρκεια του σέρβις, ώστε να ξέρω τι έκαναν. Ευτυχώς το αυτοκίνητο είναι το πάθος μου (κυρίως από μηχανικής πλευράς) και έτσι ασχολούμαι και το φροντίζω ιδιαίτερα, χωρίς να κάνω καμιά οικονομία, στα σέρβις. Πάντως αν χρειαστεί είμαι σε θέση να κάνω οποιαδήποτε επισκευή μόνος μου, ακόμα και την πιο δύσκολη, όπως κατέβασμα κινητήρα και αντικατάσταση οποιουδήποτε εξαρτήματος. Πολλές φορές όταν φθαρεί κάποιο εξάρτημα, το αντικαθιστώ με άλλο ανώτερης ποιότητας (όταν βέβαια υπάρχει), από αυτή του κατασκευαστή. Π.χ. τα κλασσικά ελαστικά σωληνάκια φρένων (τα λεγόμενα μαρκούτσια) τα αντικαθιστώ με αντίστοιχα από τεφλόν και εξωτερικό πλέγμα από ανοξείδωτο χάλυβα. Επίσης να επισημάνω εδώ κάτι που ίσως πολλοί δεν ξέρουν. Όλες οι βίδες ενός αυτοκινήτου χρειάζονται δυναμόκλειδο (ροπόκλειδο) για το σωστό σφίξιμο τους, σύμφωνα με τα βιβλία των κατασκευαστών. Σε κανένα Ελληνικό συνεργείο δεν χρησιμοποιούν δυναμόκλειδο, για κάθε βίδα, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις, όπως οι βίδες της κυλινδροκεφαλής. Ένα βιβλίο κατασκευαστή, σχεδόν για κάθε αυτοκίνητο, που μπορεί να βρει κανείς εύκολα, είναι η σειρά Haynes. Εκεί περιγράφονται αναλυτικά τα πάντα. Ακόμη οι κατασκευαστές συνιστούν όπως κάθε βίδα που ξεβιδώνεται, να αντικαθίσταται από καινούρια. Εγώ τουλάχιστον δεν ξέρω κανέναν μηχανικό να το κάνει αυτό. Αυτό διότι όταν σφίγγουμε μια βίδα, παραμορφώνεται ελαφρά και μετά αν την ξαναχρησιμοποιήσουμε (ξανασφίξουμε) δεν έχει την αρχική της αντοχή. Μπορεί αυτό βέβαια να μην είναι σημαντικό σε κάποιες βίδες, αλλά σε άλλες είναι. Ακόμη όταν λύνουμε έναν κινητήρα για οποιαδήποτε επισκευή, αυτό θα πρέπει να γίνεται σε χώρο απόλυτα καθαρό, όπως στο χώρο του χειρουργείου, κάτι που και αυτό δεν γίνεται πουθενά. Αυτό διότι το παραμικρό σκουπιδάκι που μπορεί να μπει μέσα στον κινητήρα, μπορεί να χαράξει κρίσιμα εξαρτήματα, όπως έμβολα, κουζινέτα κ.λ.π. Αυτά τα γράφω ενδεικτικά για να δείτε πως πρέπει να γίνεται ένα σωστό σέρβις, κάτι που δεν γίνεται στην πράξη. Στη φωτογραφία ένας κινητήρας, που έφτιαξα πρόσφατα, ο 4G54 της Mitsubishi, για το Pajero μου
Για να κρατήσεις το κόστος συντήρησης και επισκευών χαμηλά και υπό τον έλεγχό σου,πρέπει να μην κάνεις πολλά χιλιόμετρα.Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν.Όσα πιο πολλά χιλιόμετρα κάνεις,τόσο περισσότερο αυξάνονται οι φθορές και η συντήρηση,επισκευή.Πρέπει να γίνει γρηγορότερα και περισσότερες φορές συντήρηση,επισκευή,σε σχέση με κάποιους που δεν κάνουν πολλά χιλιόμετρα.Όπως επίσης και πριν έρθει η συντήρηση και επισκευή σώφρον είναι να ρωτάμε και ας μας χλευάζουν και ας μας κοροϊδεύουν πόσα έχει η εργασία και τα όποια ανταλλακτικά,αν έχει εγγύηση η εργασία και τα ανταλλακτικά,και ας μην είναι γνήσια.Για να μην παίζουμε κλωτσιές και μπουνιές με τους διάφορους μάστορες,που γέμισε ο τόπος.Έμαθα να μαστορεύω και να μην το πω,τον μάστορά μου.
Δεν είναι απόλυτο όπως το λέτε ότι στο παλαιό όχημα οι όποιες επισκευές και συντηρήσεις θα είναι πιο ακριβές σε σχέση με ένα καινούργιο.Τις περισσότερες φορές το καινούργιο όχημα έχει πιο ακριβά ανταλλακτικά και εργασία,σε σχέση με ένα παλαιότερο.
Έτσι όπως το θέτετε,θα πρέπει κάθε 3 χρόνια που κάνει κάθε μοντέλο facelift,να το αλλάζουμε ή όποτε βγάζει κάποιο πρόβλημα για επισκευή να το πουλάμε.Οι λογικές αυτές μας φτάσανε σε αυτό το μαύρο χάλι να έχουμε βγάλει τα zastava,τα λεφτά μου να βάσταγα,και οι turbocompressores να είναι στα γκαράζ,δίχως πινακίδες.Ας μην επεκταθώ,θα πέσει πολύ γέλιο.
Δεν σημαίνει ότι ένα όχημα,εφόσον είμαστε χώρα που όχι οχήματα δεν παράγει,αλλά ούτε χαρούπια,όταν βγάλει κάποιο πρόβλημα για επισκευή ή έκλεισε τα 3 χρόνια τα πουλάμε,για να αγοράσουμε νέο.Τις περισσότερες φορές με δάνειο,και πριν προλάβουμε να το ξεχρεώσουμε παλιώνει ή άμα τρακάρουμε και φταίμε πληρώνουμε δόσεις και δεν έχουμε όχημα ή επειδή δεν τα υπολογίσαμε καλά δεν μπορούμε να το συντηρήσουμε και να το βάλουμε καύσιμα.ΕΛΕΟΣ.
Παλαιότερα και στην χώρα μας και στο εξωτερικό λιγότερο σαφώς λόγω παραγωγής οχημάτων,δεν αλλάζαμε εύκολα οχήματα,όχι λόγω οικονομικών,αλλά και από συνείδηση.Βλέπαμε να έχουμε άλλα καλύτερα πράγματα σε σχέση με τις λαμαρίνες.Οι όποιοι είχαμε πάθος με την αυτοκίνηση,λερώναμε χέρια,πόδια,και άλλα.Κάναμε ιδιοκατασκευές και τσαλακώναμε,όπως και τώρα πολλούς μεγάλους κατασκευαστές.Βοηθούσε και η τεχνολογία,ήταν πιο φθηνή,αλλά και τώρα έχουμε μία από τα ίδια.Επίσης το βασικό τα συντηρούσαμε επιμελώς,τώρα βλέπω στο δρόμο slick λάστιχα και αναρωτιέμαι αν τρέχω στην formula 1.
Με τα χρόνια πλεον ο εργάτης που δουλεύει σε αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορεί να αγοράσει εύκολα τα αμάξι που ο ίδιος παράγει.Οι επισκευές σε αντιπροσωπείες και πλέον σε ελεύθερα συνεργεία δεν συμφέρουν,θα το αναλύσω αυτό παρακάτω.Οπότε και στο εξωτερικό και εδώ στην χώρα μας,πέραν της παραγωγής,αλλάζαμε οχήματα.Πλέον που τα οικονομικά είναι πιο χάλια,δεν συμφέρει να αλλάζουμε το όχημα μας,αλλά να το συντηρούμε επιμελώς και ας πάει και 20 χρόνια,όπως παλαιά.
Επίσης ποιά πλεον θα είναι τα χάπατα,τα κορόϊδα που θα αγοράζουν το επισκευασμένο,τρακαρισμένο και άλλο,όχημα μας.Πλέον όλοι λίγο,πολύ γνωρίζουν.
Οι αντιπροσωπείες πλέον είναι πιο φθηνές από τα ελεύθερα συνεργεία.Πήρανε το μάθημα τους,κλείσαν πολλές,οι ιδιοκτήτες των αντιπροσωπειών,που τις περισσότερες φορές ήταν άσχετοι από το χώρο του οχήματος,ή τους έδωσε χρήματα η οικογένεια,ή βρήκαν την επιχείρηση από το σόϊ τους,ή επειδή είχαν κάποιο πάθος με το όχημα,αλλά όχι να λερωθούν,το σόϊ πλήρωνε τα διάφορα εφέ τους.Στα ελεύθερα συνεργεία την είχανε δει και εγώ δεν ξέρω τι.Τώρα που οι περισσότεροι κλείσαν ή είναι πρώτο νεκροταφείο από έμφραγμα και εγκεφαλικό,επειδή ακριβώς κλείσαν,λόγω του ότι γίναν πολύ πιο ακριβοί από τις αντιπροσωπείες,καταλάβαν και αυτοί.Εξαιρέσεις πάντα έχει,είτε σε αντιπροσωπείες,είτε σε ελεύθερα συνεργεία.
Πρέπει και οι αντιπροσωπείες να κάνουν σωστό εξορθολογισμό,και τα ελεύθερα συνεργεία.Οι μεν αντιπροσωπείες να μην έχουν πολλά άσχετα άτομα στις υποδοχές,και άλλες τέτοιες θέσεις,λόγω του ότι αυξάνεται το κόστος στους καταναλωτές,τα μεν ελεύθερα συνεργεία να ρίξουν τις τιμές και να αφήσουν τα εγώ μάστορας και άλλες τέτοιες ιστορίες,να πληρώνουν τους εργαζόμενους τους και να μην τους έχουν από 9 το πρωί μέχρι 12 τη νύχτα.
Στα ανταλλακτικά,μπορούμε να βάλουμε εφάμιλλα ή μάρκα καλύτερη και ας μην το βγάζει φασόν η μάρκα τους οχήματος μας,σε κάποιους προμηθευτές.Και να αφήσουν τις τζάμπα μαγκιές οι πωλητές ανταλλακτικων στα μεταχειρισμένα γνήσια ανταλλακτικά,όπως και στα μη γνήσια.
Επίσης σταμάτησε και το φαινόμενο εμπόρων και άλλων που φέρναν οχήματα από την Ευρώπη,που τις περισσότερες φορές ήταν κατώτερα των όσων λέγαν.Όλα είχαν ντεμέκ λίγα χιλιόμετρα,ήταν ατρακάριστα,και άλλα τέτοια και πολλοί κοροϊδευτήκαν.
Το τελικό συμπέρασμα είναι ότι αν μπορούμε οικονομικά ας αλλάζουμε το όχημα μας,αν όχι ή για άλλους λόγους,να το κρατάμε,να το σύντηρούμε επιμελώς και όταν κρίνουμε,ας περάσουμε στην αλλαγή του.
Όσο για επισκευαστές,ανταλλακτικά και άλλα,σώφρον είναι να ρωτάμε,να απαιτούμε,να μην είμαστε χάνοι,μπούφοι,και να τιμωρούμε ανάλογα.Ας μην πάμε σε απατεώνες,τεμπέληδες,άσχετους,και άλλα,για επισκευές,ανταλλακτικά και λοιπά πράγματα.Ας πάμε όλοι μας στους άξιους και στους λογικούς,ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες του λαού,των οικονομικών συγκυριών,και την δυνατότητα της κάθεμιας και του καθένα.