ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

«Κοπανάνε» οι πόρτες; Μάθε πως θα κλείνουν απαλά και στιβαρά!

3.140 Επισκέψεις στο άρθρο
«Κοπανάνε» οι πόρτες; Μάθε πως θα κλείνουν απαλά και στιβαρά!
3 Φωτογραφίες »

Οι μεντεσέδες και τα στεγανοποιητικά λάστιχα χρειάζονται κι αυτά καθάρισμα και συντήρηση.
Με τον καιρό, η πόρτα χάνει την ευθυγράμμιση της με αποτέλεσμα να χρειάζεται μικρορυθμίσεις.
Η σωστή θέση του door striker (γάντζου στο μαρσπιέ, εκεί που ασφαλίζει η πόρτα) παίζει καθοριστικό ρόλο.
Καθοριστική η φροντίδα από τους επιβάτες, αν κοπανάνε διαρκώς τις πόρτες ο μηχανισμός φθείρεται.

autotriti team

Οι μεντεσέδες και τα στεγανοποιητικά λάστιχα χρειάζονται κι αυτά καθάρισμα και συντήρηση

Πολλοί μπορεί να έχουν κλείσει μια πόρτα αυτοκινήτου με δύναμη, παρατηρώντας το αμάξωμα να τραντάζεται, να δημιουργείται ένας δυσάρεστος θόρυβος και οι γύρω να γυρνούν ενοχλημένοι. Το «κοπάνημα» της πόρτας είναι κάτι περισσότερο από απλή ενόχληση. Σχετίζεται με τη σωστή λειτουργία του μηχανισμού, τη φροντίδα των εξαρτημάτων και, φυσικά, την εικόνα του οδηγού και του αυτοκινήτου. Οι σύγχρονες πόρτες έχουν σχεδιαστεί για να κλείνουν «μαλακά», με αίσθηση στιβαρότητας και ακρίβειας. Παρακάτω αναλύουμε τους σημαντικότερους λόγους που μπορεί να «κοπανάει» μία πόρτα και δίνουμε απλές, πρακτικές λύσεις για να κλείνει σαν πολυτελές όχημα.

Η πρώτη γραμμή άμυνας απέναντι στο κοπάνημα είναι η σωστή συντήρηση των εξαρτημάτων που συγκρατούν και σφραγίζουν την πόρτα κλειστή. Οι μεντεσέδες, με τον καιρό, μπορεί να ξεραθούν ή να αποκτήσουν «τζόγο», κάνοντας την πόρτα να μην εφαρμόζει τέλεια στο πλαίσιο. Το αποτέλεσμα; Αντί να κλείνει απαλά, χρειάζεται περισσότερη δύναμη για να ασφαλίσει. Μία σταγόνα γράσο δύο φορές τον χρόνο είναι αρκετή για να διατηρήσουν την πόρτα ευθυγραμμισμένη και «δεκτική» στο άνοιγμα και στο κλείσιμο. Έτσι, η πόρτα θα κλείνει όπως πρέπει – χωρίς θόρυβο και χωρίς κόπο.

Παράλληλα, τα λάστιχα που περιβάλλουν την πόρτα – τα γνωστά στεγανοποιητικά – χάνουν την ελαστικότητά τους από τον ήλιο, τη σκόνη και το πέρασμα του χρόνου. Ένα απλό καθάρισμα με μαλακό πανί και νερό, και η περιοδική εφαρμογή σπρέι σιλικόνης ή γλυκερίνης, μπορούν να τα επαναφέρουν. Η σιλικόνη βοηθά να παραμείνουν μαλακά και εύκαμπτα, ενώ αποτρέπει και το ενοχλητικό «τρίξιμο» στις πόρτες.

Με τον καιρό, η πόρτα χάνει την ευθυγράμμιση της με αποτέλεσμα να χρειάζεται μικρορυθμίσεις

Ακόμη κι αν όλα τα εξαρτήματα είναι σε άριστη κατάσταση, μια πόρτα που δεν είναι σωστά ευθυγραμμισμένη μπορεί να σε ταλαιπωρήσει. Ένα μικρό χτύπημα σε πάρκινγκ, το άνοιγμά της σε ανηφόρα ή απλώς η φθορά του χρόνου αρκούν για να φέρουν την πόρτα ελάχιστα «εκτός τροχιάς». Αυτό σημαίνει ότι το κλείσιμο δεν είναι ομοιόμορφο και η πίεση κατανέμεται άνισα, με αποτέλεσμα να χρειάζεται δύναμη και να ακούγεται «κοπάνημα».

Το πρόβλημα συνήθως λύνεται εύκολα σε ένα φανοποιείο. Με μικρό κόστος και μερικές μικρορυθμίσεις στους μεντεσέδες, η πόρτα επανέρχεται στη σωστή θέση. Ο τεχνικός ελέγχει αν εφαρμόζει σωστά στο πλαίσιο, αν τα κενά είναι ομοιόμορφα και αν το κλείδωμα λειτουργεί ομαλά. Η διαφορά μετά τη ρύθμιση σε ένα παλαιότερο αυτοκίνητο μπορεί να είναι εντυπωσιακή. Η πόρτα κλείνει με ένα σταθερό, βουβό τρόπο αντί για δυνατό «μπαμ», ενώ μειώνονται και οι ανεπιθύμητοι αεροδυναμικοί θόρυβοι στην οδήγηση. Μια μικρή επένδυση που κάνει το αυτοκίνητο να δείχνει και να ακούγεται σαν καινούργιο.

Η σωστή θέση του door striker (γάντζου στο μαρσπιέ, εκεί που ασφαλίζει η πόρτα) παίζει καθοριστικό ρόλο

Το «door striker» (αντίκρισμα πόρτας) είναι το μεταλλικό εξόγκωμα/γάντζος πάνω στο μαρσπιέ, εκεί όπου «πιάνει» η κλειδαριά της πόρτας όταν κλείνει. Πολλοί αγνοούν ότι αυτό το εξάρτημα ρυθμίζεται – και η σωστή του θέση παίζει καθοριστικό ρόλο στο πώς ακούγεται και συμπεριφέρεται μια πόρτα όταν κλείνει. Αν το striker είναι λίγο πιο μέσα, η πόρτα πιέζει υπερβολικά τα λάστιχα και χρειάζεται δύναμη για να κλείσει. Αν είναι πιο έξω, δεν ασφαλίζει καλά και δημιουργεί τριξίματα.

Η ιδανική θέση είναι αυτή που επιτρέπει στην πόρτα να κλείνει σταθερά, χωρίς κόπο και χωρίς θόρυβο. Η ρύθμιση γίνεται με απλό κατσαβίδι Torx, όμως απαιτεί ακρίβεια – μερικά χιλιοστά κάνουν τη διαφορά. Ένα καλό tip είναι να σημειώσεις με μαρκαδόρο τη θέση πριν τη ρύθμιση, ώστε να επαναφέρεις εύκολα αν κάτι πάει στραβά. Εάν δεν έχεις εμπειρία, είναι προτιμότερο να το αναλάβει συνεργείο, καθώς μια λανθασμένη τοποθέτηση μπορεί να επηρεάσει τη στεγανότητα ή να δημιουργήσει ανεπιθύμητους ήχους στο δρόμο. Με τη σωστή ρύθμιση, η πόρτα θα κλείνει «βελούδινα», όπως στα premium μοντέλα.

Καθοριστική η φροντίδα από τους επιβάτες, αν κοπανάνε διαρκώς τις πόρτες ο μηχανισμός φθείρεται

Όσο καλά συντηρημένο κι αν είναι το αυτοκίνητο, όλα πάνε χαμένα αν οι επιβάτες συνεχίζουν να κοπανάνε τις πόρτες σαν να σφραγίζουν θωρακισμένο χρηματοκιβώτιο. Οι σύγχρονες πόρτες διαθέτουν πολύπλοκους μηχανισμούς που έχουν σχεδιαστεί ώστε να ασφαλίζουν ακόμα και με απαλό σπρώξιμο. Δεν χρειάζεται δύναμη, χρειάζονται απλές κινήσεις. Το μυστικό είναι να κρατάμε την πόρτα από τη λαβή και να τη φέρνουμε σε σημείο που ακόμα και με μικρή ώθηση θα κλείσει μόνη της. Τα υπόλοιπα τα κάνει ο μηχανισμός.

Επιπλέον, όταν έχουμε παιδιά ή επιβάτες που δεν γνωρίζουν το αυτοκίνητο, καλό είναι να το εξηγούμε ευγενικά: «Μην την κοπανάς, κλείνει μόνη της». Αυτή η μικρή αλλαγή στη συμπεριφορά όχι μόνο προστατεύει τις τσιμούχες και τα εσωτερικά πλαστικά, αλλά μειώνει και τη φθορά στον μηχανισμό. Το να κλείνεις με δύναμη την πόρτα δεν είναι ένδειξη στιβαρότητας, είναι απλώς κακή συνήθεια. Και όπως όλες οι κακές συνήθειες, διορθώνεται εύκολα με λίγη προσοχή και σεβασμό προς το αυτοκίνητο.

Το πώς κλείνει μια πόρτα λέει πολλά για την κατάσταση ενός αυτοκινήτου, αλλά και για τον ιδιοκτήτη του. Με λίγη φροντίδα στα εξαρτήματα, σωστή ευθυγράμμιση και καλή συμπεριφορά από όσους τη χρησιμοποιούν, μπορούμε να κρατήσουμε το καθημερινό άνοιγμα και κλείσιμο στην καλύτερη δυνατή του μορφή: ήσυχο, στιβαρό και χωρίς κόπο.