Turbodiesel κινητήρας: Πώς χαλάει, πόσο κοστίζει & πώς να τα γλιτώσεις!

Turbodiesel κινητήρας: Πώς χαλάει, πόσο κοστίζει & πώς να τα γλιτώσεις!
Ποια συμπτώματα «φωνάζουν» ότι ζορίζεται η τουρμπίνα σου.
Αυτές είναι οι βασικές αιτίες φθοράς σε turbodiesel κινητήρες.
Επισκευή ή αντικατάσταση; Πότε & τι συμφέρει οικονομικά.
Tips συντήρησης για να... τραβήξει περισσότερο το turbo.
auto.accessories Team
| Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το » |
Δες ποια συμπτώματα προδίδουν βλάβη, ποιες είναι οι συχνότερες αιτίες φθοράς και σε ποιες περιπτώσεις συμφέρουν η επισκευή ή η αντικατάσταση.
Με λίγα απλά tips συντήρησης εξάλλου μπορείς να προλάβεις τη ζημιά και να εξοικονομήσεις αρκετά χρήματα σε βάθος χρόνου.
Ποια συμπτώματα «φωνάζουν» ότι ζορίζεται η τουρμπίνα σου
Σχεδόν όλοι οι σύγχρονοι diesel κινητήρες είναι υπερτροφοδοτούμενοι (βλ. υπερπλήρωση turbo), συνεπώς η τουρμπίνα αποτελεί την «καρδιά» της απόδοσης και της χαμηλής κατανάλωσης. Όταν αρχίσει ωστόσο να φθείρεται, εμφανίζονται χαρακτηριστικά σημάδια που δεν πρέπει να τα αγνοήσεις.
Τέτοια είναι:
- Έντονο σφύριγμα/ουρλιαχτό στις υψηλές στροφές ή ασυνήθιστος θόρυβος.
- Λευκός καπνός από την εξάτμιση, ειδικά στο ρελαντί ή σε επιτάχυνση.
- Έλλειψη απόδοσης, «βαρύ» αυτοκίνητο και καθυστέρηση στην επιτάχυνση.
- Αύξηση της κατανάλωσης λαδιού ανάμεσα στα service ή ίχνη λαδιού σε σωλήνες εισαγωγής.
Αυτές είναι οι βασικές αιτίες φθοράς σε turbodiesel κινητήρες
Η κακή λίπανση είναι από τις πιο συχνές αιτίες βλάβης, γιατί η τουρμπίνα γυρίζει σε υπερπολλαπλάσιες στροφές από τον κινητήρα και απαιτεί λάδι σωστής ποιότητας & ποσότητας. Λίπανση με φθηνό ή παλιό λάδι, μεγάλα διαστήματα αλλαγής ή φραγμένοι αγωγοί μπορεί να οδηγήσουν σε πρόωρη φθορά εδράνων και άξονα.
Επικίνδυνες είναι και οι διαρροές λαδιού (π.χ. από τον αγωγό επιστροφής ή τα τσιμουχάκια), που φέρνουν λάδι στην εισαγωγή, δημιουργώντας επικαθίσεις και καπνό από την εξάτμιση. Επίσης, ξένα σωματίδια από βρώμικο ή ελαττωματικό φίλτρο αέρα μπορούν να «χτυπήσουν» τη φτερωτή και να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη ζημιά.
Σοβαρός παράγοντας φθοράς είναι η υπερστροφία (overspeed), είτε από «πουσάρισμα» και βίαιη οδήγηση, είτε από βλάβη στον ρυθμιστή πίεσης, που αφήνει την πίεση να ανέβει πάνω από τα όρια. Τέλος, οι υπερβολικές θερμοκρασίες καυσαερίων μπορεί να ραγίσουν τα «σαλιγκάρια» της τουρμπίνας και να μειώσουν δραστικά την απόδοσή της.
Επισκευή ή αντικατάσταση; Πότε & τι συμφέρει οικονομικά
Μετά από αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, μπορεί να χρειαστεί προληπτική επισκευή ή ακόμα και ολική αντικατάσταση της τουρμπίνας, ανάλογα με το ιστορικό χρήσης. Συνήθως η απόφαση κρίνεται από το μέγεθος της ζημιάς και τον τελικό λογαριασμό στο συνεργείο.
Σε πολλές περιπτώσεις, μια επισκευή/ανακατασκευή turbo κοστίζει αισθητά λιγότερο από ένα καινούριο, με το τυπικό εύρος να κυμαίνεται ανάμεσα στα 150 και 1.000+ ευρώ, ανάλογα με το μοντέλο και την έκταση των εργασιών. Από την άλλη, ένα καινούριο turbo μπορεί να ξεκινά από τα 400 ευρώ και να φτάνει σε αρκετές... χιλιάδες - ειδικά σε μεγάλα ή premium μοντέλα.
Γενικός κανόνας:
- Η επισκευή συμφέρει όταν η ζημιά είναι περιορισμένη, υπάρχουν ποιοτικά ανταλλακτικά και την αναλαμβάνει εξειδικευμένος επισκευαστής turbo.
- Η αντικατάσταση αξίζει όταν η επισκευή πλησιάζει το κόστος καινούριου ή η παλιά τουρμπίνα έχει ήδη «δουλέψει» στο όριό της.
Tips συντήρησης για να... τραβήξει περισσότερο το turbo
Για να μειώσεις την πιθανότητα βλάβης σε turbodiesel κινητήρα:
- Χρησιμοποίησε λάδι σωστού τύπου και προδιαγραφών και τήρησε (ή μείωσε) τα διαστήματα αλλαγής.
- Έλεγχε συχνά τη στάθμη του λαδιού και άλλαζε το φίλτρο αέρα ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
- Απόφυγε το απότομο σβήσιμο του κινητήρα αμέσως μετά από έντονη οδήγηση, ώστε να μην «ψήνεται» το turbo από τη θερμοκρασία.
- Μην «πουσάρεις» συστηματικά τον κινητήρα με κρύο μοτέρ ή χαμηλής ποιότητας καύσιμο, γιατί αυξάνεται η θερμοκρασία και η καταπόνηση της τουρμπίνας.



