ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

#memories: Peugeot 205 | Όταν οι Γάλλοι έβαλαν δύσκολα στους Γερμανούς

3.077 Επισκέψεις στο άρθρο (15/10/2025)
#memories: Peugeot 205 | Όταν οι Γάλλοι έβαλαν δύσκολα στους Γερμανούς
7 Φωτογραφίες »

Πριν από σχεδόν μισό αιώνα οι Γάλλοι αποφάσισαν να βάλουν δύσκολα στον ανταγωνισμό των supermini.
Μοντέρνα σχεδίαση, άψογη οδική συμπεριφορά και προσιτό σε όλους.
Οι 3 «γρήγορες» εκδόσεις Rallye, GTi & T16 που άφησαν εποχή.
Μετά από 15 χρόνια & εκατομμύρια πωλήσεις έδωσε τη θέση του στο δημοφιλέστερο Peugeot όλων των εποχών, το 206.

autotriti team

Πριν από σχεδόν μισό αιώνα οι Γάλλοι αποφάσισαν να βάλουν δύσκολα στον ανταγωνισμό των supermini

Στα τέλη της δεκαετίας του `70, το VW Golf έπαιζε σχεδόν μόνο του στην κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης, ενώ το 1976 ίδρυσε την κατηγορία των hot hatch με το πρώτο Golf GTI. Εκείνη την εποχή η Peugeot επέμενε σε πιο παραδοσιακά, σεντάν οχήματα, ενώ ο εκπρόσωπός της στα μικρά οχήματα, το Peugeot 104, έδειχνε και ήταν αρκετά γερασμένο.

Έτσι το 1977 παρουσιάστηκε η απάντηση της Peugeot με το πρωτότυπο «Project M24», το οποίο μετά από σχεδόν 6 χρόνια εξέλιξης, τον Φεβρουάριο του 1983 παρουσιάστηκε επίσημα ως Peugeot 205. Το timing ήταν άψογο, καθώς λίγες μέρες πριν είχε παρουσιαστεί το πρώτο ιταλικό supermini, Fiat Uno. Το 205 έφερε την μεταμόρφωση της Peugeot.

Μοντέρνα σχεδίαση, άψογη οδική συμπεριφορά και προσιτό σε όλους

Η σχεδίαση έγινε in-house, από τον σχεδιαστή της φίρμας Gerard Welter, ενώ την μετέπειτα cabrio εκδοχή του ανέλαβε ο οίκος Pininfarina. Εκτός από την ιδιαίτερα μοντέρνα εξωτερική σχεδίαση, το γαλλικό hatchback κέρδιζε τους οδηγούς και με το εσωτερικό του. Οδηγοκεντρικό και ευρύχωρο σαλόνι, όπου την παράσταση έκλεβαν οι βαμμένες σε ζωντανά χρώματα (κόκκινες, πράσινες, μπλέ) μοκέτες και ταπετσαρίες των καθισμάτων (ειδικά στις εκδόσεις Colorline & GTi).

Και αν η σχεδίαση «φώναζε» εξέλιξη, η οδική του συμπεριφορά ήταν που το έβαλε στο Πάνθεον της αυτοκίνησης. Το χαμηλό βάρος, η «προχώ» για την εποχή ανάρτηση και το άκαμπτο πλαίσιο, έδωσαν στο 205 ίσως την κορυφαία οδική συμπεριφορά ανάμεσα στους ανταγωνιστές του. Το βάρος ήταν κάτω από 800 κιλά. Η αρχιτεκτονική της ανάρτησης βασιζόταν σε γόνατα MacPherson εμπρός και ημιανεξάρτητη ανάρτηση πίσω, με εγκάρσιες ράβδους στρέψης (η βασική διαφορά από το «αντίπαλο» Renault 5 που τις είχε διαμήκως) και διαμήκεις βραχίονες. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την έξυπνη γεωμετρία και ρύθμιση, προσέφεραν στο μικρό γαλλικό άριστη πρόσφυση, σε απόλυτη ισορροπία με την άνεση.


To 205 GTi φορούσε αρχικά 1.600άρη κινητήρα ενώ στην συνέχεια «ανέβηκε» στα 1.900 κυβικά με 130 ίππους.
7 Φωτογραφίες »

To 205 GTi φορούσε αρχικά 1.600άρη κινητήρα ενώ στην συνέχεια «ανέβηκε» στα 1.900 κυβικά με 130 ίππους.

Οι 3 «γρήγορες» εκδόσεις Rallye, GTi & T16 που άφησαν εποχή

Στους κινητήρες το 205 είχε επιλογές για κάθε πορτοφόλι, από 1.000 έως 1.900 κυβικά βενζίνης στην κορυφαία έκδοση GTi, ενώ υπήρχαν και επιλογές πετρελαίου. Η δημοφιλέστερη στην χώρα μας ήταν με τον κινητήρα 1,4 λίτρων και 75 ίππους που πετύχαινε σβέλτες επιδόσεις και συγκρατημένη κατανάλωση.

Πέρα από τις πωλήσεις όμως, τα πλέον ποθητά 205 ήταν τα GTi. Το πιο fun to drive hot hatch των 80s εξοπλίζονταν με ατμοσφαιρικούς κινητήρες αρχικά 1,6 και αργότερα 1,9 λτ. με απόδοση έως 130 ίππους. Είχε δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς (1,9 GTi) και ζάντες αλουμινίου, αισθητικές αναβαθμίσεις εντός και εκτός της καμπίνας, σκληρότερη ανάρτηση και χοντρές αντιστρεπτικές εμπρός-πίσω.

Εκτός όμως από το GTi, υπήρχε και μια πιο «προσιτή» γρήγορη εκδοχή του 205, το 205 Rallye. Εδώ είχαμε υπερκυβισμένη εκδοχή του ατμοσφαιρικού 1,1 λίτρων (που στην περίπτωσή μας έφτανε τα 1,3 λτ.), άγριο εκκεντροφόρο και διπλά καρμπυρατέρ Weber. Βασικό «ατού» αυτού του «πιστάδικου» 205 των 100 ίππων ήταν το μειωμένο βάρος, που επετεύχθη με αφαίρεση όλου το περιττού εξοπλισμού άνεσης και ηχομόνωσης της καμπίνας, ενώ έχουμε για πρώτη φορά τους λευκούς σιδερένιους τροχούς, σήμα κατατεθέν των μετέπειτα 106 Rallye.

Τέλος, το πλέον σκληροπυρηνικό 205, ήταν το Τ16 (turbo 16), που είχε ομολογκασιόν για το Group B. Για να ανταγωνιστεί τις Lancia και τα Audi Quattro της εποχής, το λιλιπούτειο 205 Τ16 φάρδυνε αρκετά, είχε τον κινητήρα στη μέση και κίνηση σε όλους τους τροχούς. Το αποτέλεσμα έφερε στους Γάλλους και τους Φινλανδούς οδηγούς τους (Salonen, Kankkunen) τους δύο τελευταίους παγκόσμιους τίτλους Rally πριν την κατάργηση του Group B (1985 & 1986).

Μετά από 15 χρόνια & εκατομμύρια πωλήσεις έδωσε τη θέση του στο δημοφιλέστερο Peugeot όλων των εποχών, το 206

Το Peugeot 205 σταμάτησε την παραγωγή του το 1998, μετά από 15 χρόνια και 5,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Ο διάδοχός του αρχικά ήταν το Peugeot 106, το οποίο ξεκίνησε την καριέρα του το 1991. Ωστόσο ο πραγματικός του διάδοχος δεν είναι άλλος από το Peugeot 206, το δημοφιλέστερο Peugeot όλων των εποχών που ξεκίνησε την παραγωγή του το 2008 και κατασκευάστηκε σε περισσότερα από 10 εκατομμύρια κομμάτια (έως το 2017).