Νέα standards στο λάδι; Και ο χειμώνας θέλει το λιπαντικό του!

Λιπαντικά & χειμώνας: Τα νέα standards φέρνουν νέες απαιτήσεις!
Ενόψει χειμώνα, το αμάξι χρειάζεται ένα λιπαντικό με χαμηλότερο ιξώδες.
Οι νέες προδιαγραφές λιπαντικών (βλ ILSAC GF-7) προάγουν την οικονομία καυσίμου.
Δεν ταιριάζουν όλα τα λάδια σε όλους τους τύπους κινητήρων.
Το συνθετικό λιπαντικό είναι ακριβότερο, αλλά και ανθεκτικότερο στις ακραίες θερμοκρασίες.
auto.accessories Team
Ενόψει χειμώνα, το αμάξι χρειάζεται ένα λιπαντικό με χαμηλότερο ιξώδες
Με τον χειμώνα να βρίσκεται προ των πυλών, οι συζητήσεις αναφορικά με τον καταλληλότερο τύπο λιπαντικού για το αυτοκίνητό μας όλο και πληθαίνουν… Και μολονότι δεν υπάρχουν θέσφατα, εντούτοις σε κάθε ενδεχόμενο ξεκινάμε με ένα πράγμα ως δεδομένο: για τις χαμηλότερες θερμοκρασίες, το αμάξι χρειάζεται λάδι με χαμηλό ιξώδες (βλ. 0W ή 5W).
Ο λόγος; Στην προκειμένη περίπτωση το λιπαντικό έχει καλύτερη ροή στον κρύο καιρό, εξασφαλίζοντας τη γρηγορότερη εκκίνηση του κινητήρα, αλλά και μειωμένη φθορά – λαμβάνοντας υπόψη αναμενόμενα πως το λάδι όταν παγώσει δε λιπαίνει σωστά.
Ακόμη περισσότερο, υπό αυτό το πρίσμα προτιμότερο είναι το συνθετικό λιπαντικό, μιας και παρέχει καλύτερη ποιότητα ροής στις χαμηλές θερμοκρασίες σε σύγκριση με τα συμβατικά – αν και το νούμερο ένα ζητούμενο βεβαίως είναι πάντοτε το τι συστήνει ο κατασκευαστής στο εγχειρίδιο χρήσης του οχήματος.
Οι νέες προδιαγραφές λιπαντικών (βλ ILSAC GF-7) προάγουν την οικονομία καυσίμου
Από εκεί και πέρα, σε ό,τι έχει να κάνει με τα νέα πρότυπα γύρω από τα λιπαντικά αυτοκινήτων, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως αυτά εστιάζουν αφενός στην εξοικονόμηση καυσίμου, αφετέρου στη μείωση των εκπομπών ρύπων, με τη νέα μάλιστα κατηγορία προδιαγραφών ILSAC GF-7 (σ.σ. ισχύει από τον Μάρτιο του 2025) να επικεντρώνεται στην ανώτερη προστασία, στη μειωμένη κατανάλωση καυσίμου & στη μεγαλύτερη αντοχή του λαδιού, προστατεύοντας από φθορά την αλυσίδα χρονισμού και τις επικαθίσεις στα έμβολα.Στα ευρωπαϊκά εδάφη, εξάλλου, η νέα ενημέρωση προτύπων ACEA 2024 από την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Ευρώπης εισήγαγε νέες κατηγορίες, όπως είναι οι E8 και E11, για τα επαγγελματικά οχήματα βαρέως τύπου, προκειμένου να ανταποκριθεί στις εξελισσόμενες τεχνολογίες κινητήρων, αλλά και στους αυστηρότερους στόχους γύρω από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Σωστά λιπαντικά = Μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στον κινητήρα σου!
Το λιπαντικό της μηχανής είναι το «αίμα» του αυτοκινήτου σου. Χωρίς αυτό ή με την χρήση κακής ποιότητας λαδιού είναι βέβαιο ότι οι μέρες του κινητήρα σου είναι μετρημένες. Ήρθε λοιπόν η ώρα, να κάνεις την προγραμματισμένη αλλαγή λαδιών στο αυτοκίνητό σου, αλλά δε γνωρίζεις τι ακριβώς πρέπει να προσέξεις και δε θέλεις να αφήσεις τη ζωή του κινητήρα σου «εν λευκώ».
Να, τι πρέπει να θυμάσαι:
-Δεν κάνουν όλα για όλους (λιπαντικά – κινητήρες).
-Συνθετικό: αντέχει περισσότερο, καθαρίζει καλύτερα τον κινητήρα.
-Υψηλότερο ιξώδες για απόδοση σε υψηλές θερμοκρασίες.
-Μεγαλύτερη θερμοκρασία ανάφλεξης, καλύτερη ποιότητα.
Δεν κάνουν όλα τα λιπαντικά για όλους τους τύπους κινητήρων
Όπως κάθε τύπος κινητήρα είναι διαφορετικός, έτσι συμβαίνει και με τα λιπαντικά τους. Κάθε λιπαντικό λοιπόν πληροί ορισμένα standards και προδιαγραφές, τα οποία πρέπει να γνωρίζουμε πριν προβούμε σε μία αλλαγή λαδιών. Σύμβουλος και εδώ για μια ακόμα φορά, αποτελούν οι οδηγίες που συστήνει ο κατασκευαστής, ενώ καλό θα ήταν για την προγραμματισμένη αλλαγή τους (πάντα βάσει βιβλίου service) να απευθύνεστε στο εξουσιοδοτημένο δίκτυο συνεργατών, που έχουν γνώση πώς και τι πρέπει να κάνουν στο αυτοκίνητό σας. Αυτοί, θα χρησιμοποιήσουν επώνυμα λιπαντικά συγκεκριμένου τύπου για τον κινητήρα σας, χωρίς να υπάρξει ενδεχόμενο λάθος που μπορεί να αποδεχθεί και μοιραίο αργότερα.
Δεν κάνουν όλα τα λιπαντικά για όλους τους κινητήρες.
Να βάλω συνθετικό ή συμβατικό
Σε σύγκριση με το συμβατικό λάδι το συνθετικό είναι ελαφρώς ακριβότερο, αξίζει όμως τα παραπάνω χρήματα; Η απάντηση είναι πως ναι!
Το συνθετικό λάδι μπορεί και λειτουργεί σε μεγαλύτερο εύρος θερμοκρασιών και είναι ιδανικό για κινητήρες με άμεσο ψεκασμό, κινητήρες μεταβλητού χρονισμού, turbo και superchargers, κοινώς όλους τους σύγχρονους κινητήρες. Επιπλέον, τα συνθετικά έχουν τη δυνατότητα να αντέχουν σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, προσφέροντας μία απρόσκοπτη και ασφαλή εκκίνηση του κινητήρα ακόμα και στις δύσκολες, κρύες χειμωνιάτικες ημέρες. Από την άλλη, αντέχουν και στις υψηλότερες θερμοκρασίες, μειώνοντας έτσι την καύση τους το καλοκαίρι. Το βασικότερο χαρακτηριστικό τους δε, είναι πως συμβάλλουν στο να καθαρίζει καλύτερα ο κινητήρας βελτιώνοντας παράλληλα την κατανάλωση καυσίμου. Σε σχέση με τα συμβατικά λάδια άλλωστε, έχουν λιγότερα κατάλοιπα αντέχοντας περισσότερο και αυξάνοντας τη συνολική διάρκεια ζωής και την απόδοση του κινητήρα.
Χρήσιμη συμβουλή, αν αλλάζουμε λάδια 2 φορές το χρόνο, μπορούμε να επιλέξουμε άλλον τύπο για το χειμώνα και άλλον για το καλοκαίρι. Αν όμως αλλάζουμε λάδια 1 φορά το χρόνο, επιλέγουμε συνθετικά λιπαντικά που λειτουργούν σε μεγαλύτερο εύρος θερμοκρασιών.
Επιλέγω υψηλότερο ιξώδες για απόδοση σε υψηλές θερμοκρασίες
Ουσιαστικά, το ιξώδες δηλώνει την αντίσταση του λαδιού στη ροή, δηλαδή δείχνει πόσο λεπτόρρευστο ή παχύρρευστο είναι το λάδι. Για τη μέτρηση του ιξώδους υπάρχουν διάφορες μονάδες, με την επικρατέστερα αποδεκτή από όλες τις χώρες να είναι το σεντιστόουκ (centistoke). Ένα λάδι έχει ιξώδες 1 σεντιστόουκ όταν η αντίσταση στη ροή του συμπεριφέρεται όπως το νερό σε θερμοκρασία 20°C.
Έτσι λοιπόν, το ιξώδες του λαδιού πρέπει να μεταβάλλεται μέσα σε ορισμένα όρια, ανάλογα με τη μεταβολή της θερμοκρασίας. Αρκετά σημαντικό, αν σκεφτεί κανείς πως κατά την αρχική εκκίνηση του κινητήρα η θερμοκρασία του λαδιού είναι σε χαμηλά επίπεδα και πρέπει να φτάσει αμέσως στις τριβόμενες επιφάνειες. Όταν όμως ο κινητήρας ζεσταθεί, το πάχος της μεμβράνης (φιλμ) που δημιουργείται στις τριβόμενες επιφάνειες των μερών του κινητήρα, πρέπει να διατηρείται σταθερό ώστε να αποφεύγεται η μεταξύ τους επαφή, άρα και η περαιτέρω τριβή-φθορά τους. Η μεταβολή του ιξώδους είναι αντίστροφη της θερμοκρασίας, δηλ. όσο αυξάνει η θερμοκρασία τόσο μικραίνει το ιξώδες.
Για να μην προκαλείται σύγχυση, σήμερα έχει επικρατήσει μια κλίμακα ρευστότητας λαδιού (πχ. 10W-40) που ισχύει σε ολόκληρο τον κόσμο και είναι γνωστή με τα αρχικά SAE (Society of Automotive Engineers).
Σελίδα 2 | Βάζεις απλό ή συνθετικό λάδι στο αυτοκίνητο; |
Σελίδα 3 | Τι παθαίνουν τα λιπαντικά στις ακραίες θερμοκρασίες |
Σελίδα 4 | Οι 7 ιδιότητες των λιπαντικών |
Σελίδα 5 | Eίδη & προδιαγραφές λιπαντικών! |
Σελίδα 6 | Ποιο είναι το σωστό χρώμα του λαδιού αυτοκινήτου; |
Σελίδα 7 | Ποιο λιπαντικό είναι καλύτερο για το diesel αυτοκίνητό σου; |
Σελίδα 8 | Κορυφαίες τάσεις στα λιπαντικά αυτοκινήτων |