ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  10/5/2011
Σύστημα τετρακίνησης Haldex
Σύστημα τετρακίνησης Haldex
Έξυπνη 4κίνηση
Διαβάστηκε από 3888 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:10/5/2011
Το σύστημα τετρακίνησης Haldex προσφέρει βελτιωμένη πρόσφυση και ελκτική ικανότητα στο όχημα, ενώ παράλληλα, δεν προκαλεί δυσκολίες στους ελιγμούς με μικρή ταχύτητα και είναι απόλυτα συμβατό με όλα τα συστήματα ασφαλείας (ABS, TCS, ESP κ.λ.π.).
Το σύστημα τετρακίνησης Haldex προσφέρει βελτιωμένη πρόσφυση και ελκτική ικανότητα στο όχημα, ενώ παράλληλα, δεν προκαλεί δυσκολίες στους ελιγμούς με μικρή ταχύτητα και είναι απόλυτα συμβατό με όλα τα συστήματα ασφαλείας (ABS, TCS, ESP κ.λ.π.).
Το σύστημα τετρακίνησης Haldex προσφέρει βελτιωμένη πρόσφυση και ελκτική ικανότητα στο όχημα, ενώ παράλληλα, δεν προκαλεί δυσκολίες στους ελιγμούς με μικρή ταχύτητα και είναι απόλυτα συμβατό με όλα τα συστήματα ασφαλείας (ABS, TCS, ESP κ.λ.π.).
Μόλις το σύστημα Haldex αντιληφθεί απώλεια πρόσφυσης, τότε αυτόματα μεταφέρεται το απαραίτητο ποσοστό μετάδοσης στον πίσω άξονα, ώστε να πάρουν κίνηση και οι πίσω τροχοί.
Το σύστημα τετρακίνησης Haldex, εξελιγμένο από την ομώνυμη σουηδική εταιρεία, το συναντάμε ολοένα και περισσότερο, τόσο σε νέα SUV και crossover μοντέλα, όσο και συμβατικά. Σκοπός του είναι τα υψηλά επίπεδα ασφάλειας μιας και προσφέρει στο όχημα αυξημένη πρόσφυση στο δρόμο, αλλά και καλές εκτός δρόμου ικανότητες. Πλέον, τα νέα μοντέλα εφοδιάζονται με σύστημα Haldex 4ης γενιάς που είναι βελτιωμένο, όσον αφορά στην όσο το δυνατό πιο άμεση εμπλοκή του.
Τι είναι το σύστημα τετρακίνησης Haldex;
Πρόκειται για έναν έξυπνο ηλεκτροϋδραυλικό συμπλέκτη που τοποθετείται μερικά εκατοστά πριν από το πίσω διαφορικό. Η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα, σε συνεργασία με τους αισθητήρες του ABS και του ESP που είναι στην ουσία οι ίδιοι, και σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που λαμβάνει για τις συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα (π.χ. στροφές), αποφασίζει αν θα μεταδοθεί η κίνηση και στον πίσω άξονα, αφού η κίνηση μεταδίδεται κατά κύριο λόγο στον μπροστινό. Το βασικό στοιχείο που διαφοροποιεί το Haldex από τους κλασικούς συνεκτικούς συμπλέκτες, αφορά στον τρόπο λειτουργίας που ελέγχεται ηλεκτρονικά. Ένας ασύμμετρος δίσκος, σε συνεργασία με έναν ηλεκτροϋδραυλικό μηχανισμό, "κλειδώνει" και μεταφέρει τη ροπή στο μέχρι πρότινος "παθητικό" άξονα. Μόλις οι αντίστοιχοι αισθητήρες αντιληφθούν διαφορά στην ταχύτητα περιστροφής των τροχών ανάμεσα στους δύο άξονες, ο ασύμμετρος δίσκος πιέζει ένα έμβολο - που λειτουργεί ως αντλία - το οποίο συμπιέζει ένα ειδικό σιλικονούχο υγρό. Αυτό, με τη σειρά του, ωθεί ένα δεύτερο έμβολο, μπλοκάροντας ουσιαστικά τον "ελεύθερο" πίσω άξονα.
Πως γίνεται η εμπλοκή;
Η λειτουργία του Haldex είναι διαθέσιμη με την εκκίνηση του κινητήρα και μπορεί να ενεργοποιηθεί, ανεξάρτητα από το αν το αυτοκίνητο κινείται προς τα εμπρός ή προς τα πίσω. Η προϋπόθεση για μεταφορά μέρους της ροπής στον πίσω άξονα είναι η διαφορετική γωνιακή ταχύτητα μεταξύ των τροχών του μπροστινού και του πίσω άξονα (μια διαφορά 10 μοιρών στην περιστροφή των μπροστινών και των πίσω τροχών είναι ικανή να επιφέρει παραγωγή 1.000 Nm ροπής). Λαμβάνοντας υπ´ όψιν αυτή τη διαφορά, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του Haldex ρυθμίζει ανάλογα την πίεση του λαδιού στο συμπλέκτη Haldex, άρα και το ποσοστό εμπλοκής του πίσω άξονα.