10 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »
Με ευφυή ονόματα, το smart fortwo και το Toyota iQ, είναι τα μόνα σύγχρονα αυτοκίνητα που χωράνε σε θέση πάρκινγκ μικρότερη των 3 μέτρων.
Smart fortwo coupe vs Toyota IQ 1,0
34.249 Επισκέψεις στο άρθρο (3/7/2013)
Με ονόματα που παραπέμπουν στην ευφυία, το smart fortwo και το αντίπαλο δέος Toyota iQ, είναι τα μόνα σύγχρονα αυτοκίνητα που θα χωρέσουν σε μία θέση στάθμευσης κάτω των τριών μέτρων.
Η αντιπαράθεση των δύο μοντέλων δείχνει αναπόφευκτη. Το Toyota iQ δημιουργήθηκε για «κυριαρχήσει» στην πόλη. Μέχρι την εμφάνισή του το smart ήταν το μόνο αυτοκίνητο, που μπορούσε να παρκάρει σε μια θέση κάτω από 3 μέτρα σε μήκος. Τα δυο μοντέλα της σύγκρισης, εκτός από το λιλιπούτειο μέγεθος, διαθέτουν και τις απαραίτητες δόσεις lifestyle που απαιτούνται για μια τέτοια αντιπαράθεση.
Αφήνουν το στίγμα τους
Το smart fortwo έχει μήκος μόλις 2,695 μ. και κυριολεκτικά χωράει παντού. Βρίσκεται στη δεύτερη γενιά του και η τελευταία αισθητική του ανανέωση του χάρισε νέο αέρα, διατηρώντας όμως τον ξεχωριστό του χαρακτήρα συνολικά. Το, κατά 290 χλστ. μεγαλύτερο iQ αφήνει ανάλογα νεανικές και ευχάριστες εντυπώσεις στο μάτι και δεν θυμίζει σε τίποτα κανένα άλλο Toyota. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και των δύο αυτοκινήτων είναι οι ουσιαστικά ανύπαρκτοι πρόβολοι, οι ακμές στη σχεδίαση και οι ιδιαίτερα μεγάλες πόρτες για το μέγεθος του αυτοκινήτου. Σε κάθε περίπτωση, το πιο φαρδύ και χαμηλό iQ δείχνει πιο «αυτοκίνητο», αλλά το smart fortwo με περισσότερες δυνατότητες εξατομίκευσης και με το όνομα που έχει κτίσει τόσα χρόνια, καταφέρνει να δείχνει πιο trendy.
Κινητήρες – Επιδόσεις: «Ζωντανοί», οικονομικοί και χωρίς τέλη
Κοινός τόπος στα δύο μοντέλα είναι ότι, κινούνται από ατμοσφαιρικά 3κύλινδρα μηχανικά σύνολα 1,0 λτ. με παραπλήσια ισχύ (68 ίππων το iQ και 71 το smart fortwo, το οποίο είναι διαθέσιμο ακόμα με 61 και 84 ίππους). Από εκεί και πέρα, οι διαφορές τους είναι μεγάλες, αφού το smart fortwo έχει τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω, είναι πισωκίνητο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων, έναντι του προσθιοκίνητου iQ με το 5τάχυτο μηχανικό κιβώτιο (προαιρετικά διατίθενται και με CVT). Όσον αφορά στις επιδόσεις, στις επιταχύνσεις από στάση πιο γρήγορο είναι το Toyota.
Στις ρεπρίζ το smart fortwo έχει τον πρώτο λόγο, αφού το αυτόματο κιβώτιο κάνει kickdown. Ισόπαλοι είναι οι δύο κινητήρες σε κατανάλωση, με το fortwo να περιλαμβάνει και σύστημα αυτόματης παύσης και επανεκκίνησης του κινητήρα (micro hybrid drive). Η μέση κατανάλωση είναι 4,3 λτ./100 χλμ., ενώ και τα δύο μοντέλα απαλλάσσονται από τέλη κυκλοφορίας, έχοντας εκπομπές CO2 κάτω από 100 γρ./χλμ. Το iQ έχει σημαντικό προβάδισμα στον αισθητά λιγότερο θόρυβο που φτάνει στην καμπίνα από τον κινητήρα (4,5 db λιγότερα κατά μέσο όρο).
Εσωτερικό – Χώροι: Μοντέρνοι καιροί
Η ξεχωριστή σχεδίαση και το νεανικό στιλ είναι κοινό γνώρισμα και στα δύο μίνι. Στο iQ η ποιότητα κατασκευής είναι πιο προσεγμένη, τόσο όσον αφορά στα πλαστικά, όσο και στο φινίρισμά τους, σε σχέση με το smart fortwo, με τα πιο φτηνά σε υφή υλικά. Στο iQ τις εντυπώσεις κλέβει η πρωτότυπη αισθητικά τριγωνική κεντρική κονσόλα, ενώ στο fortwo η ευρεία χρήση υφάσματος στο ταμπλό και στις πόρτες, καθώς και η έξτρα οθόνη.
Ειδικά σε κόκκινο χρώμα που είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής (στη βασική έκδοση είναι γκρι) το κάνει πιο «χαρούμενο» και φωτεινό. Στον τομέα της εργονομίας, τα χειριστήρια που χρειάζονται περισσότερη εξοικείωση είναι τα δύο μπουτόν του ηχοσυστήματος στο τιμόνι του iQ. Επίσης, ο οδηγός και στα δύο αυτοκίνητα κάθεται ψηλά, με το τιμόνι να βρίσκεται σχετικά χαμηλά, αν και αυτό του iQ με τη μικρότερη διάμετρο είναι πιο βολικό, όπως και πιο σπορτίφ αισθητικά.
Για 2 επιβάτες το smart, για 2+2 το iQ
Το iQ, εκμεταλλευόμενο το πρόσθετο μήκος του, είναι σε θέση να φιλοξενήσει 2+2 επιβάτες, σε αντίθεση με το αυστηρά 2θέσιο smart fortwo. Μπροστά, ο οδηγός και ο συνεπιβάτης θα μετακινηθούν με άνεση και στα δύο αυτοκίνητα, ωστόσο το iQ εμφανίζει περισσότερο ωφέλιμο πλάτος. Για τις αποσκευές το fortwo διαθέτει χώρο έως 340 λτ. μέχρι την οροφή, ενώ έχει διαχωριστικό και εταζέρα. Στο iQ, μόνο με την αναδίπλωση της πλάτης των πίσω καθισμάτων δημιουργείται ένας αποθηκευτικός χώρος 242 λτ., χωρίς όμως να υπάρχει κάποιο προστατευτικό τμήμα.
Value for Money: Με 6ετή εγγύηση το iQ
Μπορεί το iQ να έχει υψηλότερη κατά 745 ευρώ τιμή από το smart fortwo coupe 71 PS (με απόσυρση και προσφορά) συγκρίνοντας τις βασικές εκδόσεις, ωστόσο διαθέτει πιο πλούσιο εξοπλισμό. Με την προσθήκη αυτών, το κόστος ανεβαίνει αρκετά πιο πάνω από εκείνο του iQ. Παράλληλα, το iQ προσφέρεται με 7 αερόσακους και 6ετή εγγύηση.
Στο δρόμο: Παρκάρουν σε 3 μέτρα και είναι ιδιαίτερα ευέλικτα
Είναι σίγουρο πως και τα δύο μοντέλα είναι υπερευέλικτα και παρκάρουν σχεδόν παντού. Από εκεί και πέρα, με όπλα το μακρύτερο μεταξόνιο και τα πλατύτερα μετατρόχια (1.480 και 1.460 χλστ. μπροστά και πίσω στο iQ, έναντι 1.288 και 1.385 χλστ. αντιστοίχως στο fortwo), το χαμηλότερο κέντρο βάρους και τη ρύθμιση των αναρτήσεων, το iQ έχει το πάνω χέρι στην οδική συμπεριφορά. Στο smart fortwo οι αναρτήσεις είναι πιο σφιχτές και ο πίσω άξονας DeDion παρουσιάζει πιο αισθητές αναπηδήσεις στις έντονες ανωμαλίες καθώς και περισσότερη νευρικότητα έναντι του ημιάκαμπτου άξονα του iQ.
Παράλληλα, το Toyota είναι πιο ξεκούραστο στις μετακινήσεις, λόγω της καλύτερης απορροφητικότητας της ανάρτησης, του λιγότερου θορύβου από τον κινητήρα και της κύλισης των τροχών. Επιπλέον, με το iQ είναι εφικτές μετακινήσεις εκτός του «κλεινού Aστεως» σε σχέση με το fortwo που προορίζεται ως επί το πλείστον για την πόλη. Κατά την κίνηση στις ευθείες των εθνικών οδών, το νέο μίνι Toyota εμπνέει ασφάλεια στον οδηγό του σε ταχύτητες ακόμα και κοντά στην τελική, ενώ το smart δεν έχει την ίδια σταθερότητα στους ανοιχτούς δρόμους και είναι πιο ευαίσθητο στους πλευρικούς ανέμους.
Πιο ουδέτερη οδική συμπεριφορά παρουσιάζει το Toyota και σε μια διαδρομή με στροφές, με τις κλίσεις του αμαξώματος να θέτουν τα όρια και τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου ευστάθειας, τα οποία εφοδιάζουν αμφότερα τα μοντέλα, να επεμβαίνουν (πιο πολύ στο fortwo) σε κάθε πιθανή τάση παρέκκλισης από την επιθυμητή πορεία. Τέλος, το σύστημα διεύθυνσης του iQ προσφέρει καλύτερη αίσθηση και είναι πιο ελαφρύ στις μανούβρες έναντι του αντιπάλου του, με το βαρύ -και με περισσότερες στροφές από άκρη σε άκρη- τιμόνι στο παρκάρισμα, λόγω της έλλειψης υποβοήθησης.
Παθητική ασφάλεια: 5 αστέρια για το iQ
Yπερπλήρες είναι το πακέτο αερόσακων για το iQ (7 στο στάνταρ εξοπλισμό), το οποίο διακρίθηκε με 5 αστέρια στις δοκιμές του οργανισμού Euro NCAP. Από την άλλη το smart fortwo διαθέτει μόνο 2 αερόσακους και στις δοκιμές του Euro NCAP έχει αξιολογηθεί με 4 αστέρια.
Συμπέρασμα
Το iQ έχει το προβάδισμα στους περισσότερους τομείς, αποτελώντας πιο αξιόλογη πρόταση έναντι του fortwo. To νέο μίνι Toyota μπορεί να μεταφέρει 1+1 ακόμα επιβάτες, είναι πιο εύκολο στην οδήγηση, προσφέρει αυξημένα επίπεδα ασφάλειας, είναι πιο σταθερό και άνετο στο δρόμο και συγκεντρώνει περισσότερο το ενδιαφέρον αισθητικά, καθώς πρόκειται για κάτι εντελώς καινούργιο και ξεχωριστό. Επιπλέον, ο υπερπλήρης εξοπλισμός του δικαιολογεί την υψηλότερη τιμή του από το fortwo με τις βασικές ελλείψεις.
Από την άλλη πλευρά, το smart διακρίνεται για την καλύτερη ευελιξία που του χαρίζουν οι πιο μαζεμένες του διαστάσεις, έχει αυτόματο κιβώτιο, το οποίο, αν και αργό στις αλλαγές, διευκολύνει τον οδηγό στους μποτιλιαρισμένους δρόμους και προσφέρει περισσότερη ποικιλία σε χρώματα του αμαξώματος, του εσωτερικού και πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης.
200 διαθέσιμα στοιχεία για TOYOTA iQ(τεχνικά χαρακτηριστικά - εξοπλισμός - μετρήσεις - εγγυήσεις...)
200 διαθέσιμα στοιχεία για SMART FORTWO COUPE(τεχνικά χαρακτηριστικά - εξοπλισμός - μετρήσεις - εγγυήσεις...)