Αφιέρωμα

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  9/8/2011
Αφιέρωμα
Πόσο κοντά είμαστε;
Τι ισχυρίζονται οι «πολέμιοι» της πετρελαιοκίνησης
Διαβάστηκε από 33186 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:9/8/2011
Μια φράση του νέου υπουργού Περιβάλλοντος ήταν αρκετή για να επαναφέρει στο προσκήνιο 
και πάλι τα σενάρια περί άρσης της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. 
Τι ισχύει όμως για τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και τι πραγματικά μας συμφέρει ως καταναλωτές;
Τα "γερασμένα" και κακοσυντηρημένα βαρέα οχήματα ευθύνονται για το μεγαλύτερο μέρος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Οι κινητήρες πετρελαίου κατά τη λειτουργία τους εκπέμπουν κυρίως περισσότερα οξείδια του αζώτου (NΟx) και όλες τις κατηγορίες μικροσωματιδίων (PM10, PM2,5, PM1 και ΡΜ0,5). Τα μικροσωματίδια εμφανίζουν μεγάλη διεισδυτικότητα στο αναπνευστικό σύστημα και έχουν κατηγορηθεί ότι αυξάνουν την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου των πνευμόνων. Όπως τονίζεται από τους υποστηριχτές της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης, μια ενδεχόμενη άρση αυτόματα θα σήμαινε ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση της ατμόσφαιρας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Η συγκεκριμένη τοποθέτηση είναι βάσιμη, εάν λάβει κανείς υπόψη του, πρόσφατες μελέτες που θέλουν τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας να "καταλαμβάνονται" από ατμοσφαιρικούς ρύπους. Ωστόσο, αυτό δεν οφείλεται αμιγώς στους ρυπογόνους πετρελαιοκινητήρες, όπως ορισμένοι υποστηρίζουν. Το πρόβλημα ανάγεται κυρίως στον κρατικό μηχανισμό κυρίως που εμφανίζεται αδύναμος να ελέγξει τα αυτονόητα. Και αυτό γιατί:
• Σχεδόν το 60% των μικροσωματιδίων οφείλεται στην κίνηση των βαρέων οχημάτων, η ηλικία των οποίων αγγίζει κατά μέσο όρο έχουν τα 18 χρόνια, με τα περισσότερα εξ´ αυτών να είναι κακοσυντηρημένα. Επίσης, έχει υπολογιστεί ότι το 40% περίπου των οχημάτων ντίζελ που κυκλοφορούν στη χώρα χρησιμοποιούν πετρέλαιο θέρμανσης ή νοθευμένο, εκπέμποντας πολλαπλάσιους ρύπους.
Μια φράση του νέου υπουργού Περιβάλλοντος ήταν αρκετή για να επαναφέρει στο προσκήνιο 
και πάλι τα σενάρια περί άρσης της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. 
Τι ισχύει όμως για τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και τι πραγματικά μας συμφέρει ως καταναλωτές;
Οι κρατικοί μηχανισμοί μέχρι στιγμής αδυνατούν να πατάξουν τη νοθεία στο πετρέλαιο κίνησης.
• Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί όλα αυτά τα χρόνια δεν έχουν αντιμετωπίσει ουσιαστικά το φαινόμενο του νοθευμένου πετρελαίου.
• Πολλοί εκ των σωματιδιακών ρύπων που έχουν καταγραφεί, οφείλονται σε μεγάλο βαθμό και στους καυστήρες θέρμανσης.
• Οι τροχονομικοί έλεγχοι που αφορούν στην απαγόρευση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι κατά βάση μηδαμινοί. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2010, κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 5.267.000 επιβατικά αυτοκίνητα, από τα οποία 61.000 ήταν πετρελαιοκίνητα, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός για τα ελαφρά επαγγελματικά ανέρχεται στα 365.000. Ωστόσο, οι βεβαιωθείσες παραβάσεις περί κίνησης αυτοκινήτων ντίζελ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για το πρώτο 5μηνο του 2011 ανέρχονται σε μόλις 451!
Επίσης δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι, οι σύγχρονοι κινητήρες πετρελαίου:
• Εκπέμπουν πολύ λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα και οξείδια του αζώτου, ρύπους σημαντικούς για την ατμόσφαιρα των πόλεων.
• Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα σύγχρονης τεχνολογίας καταναλώνουν περίπου 30% λιγότερα καύσιμα και επομένως, οι εκπομπές ρύπων είναι μειωμένες εκ των πραγμάτων σε σχέση με αντίστοιχα βενζινοκίνητα μοντέλα.

 
 ΦΑΚΕΛΟΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΙΝΗΣΗ: Ό,τι πρέπει να γνωρίζετε
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
Το υπάρχον πλαίσιο
Η κατάσταση σήμερα
Τα Top 10 πετρελαιοκίνητα μοντέλα για το 1ο 5μηνο του 2011
Οι σύγχρονες τεχνολογίες
Ηλίας Μορφονιός, Διευθυντής Εξυπηρέτησης Πελατών και Τεχνικής Υποστήριξης της GM Hellas
Τι ισχυρίζονται οι «πολέμιοι» της πετρελαιοκίνησης
Ιωάννης Ψυχογυιός, Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΚΟ
Πόσο συμφέρει η αγορά πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου;