Με 106 χλµ./ώρα πέφτει πάνω στα εµπόδια το Golf µε τα φθαρµένα ελαστικά

Λιγότερο προφίλ = Μικρότερη ζωή!

Κίνδυνος επιβίωσης!

Διαβάστηκε από 3244 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 1/10/2019

Yδρολίσθηση στον αυτοκινητόδροµο ; Αν το ελαστικό είναι πολύ φθαρµένο, υπάρχει κίνδυνος όχι απλά για «λαμαρίνες» μα για την επιβίωσή µας. Μόλις από τα 100 χλµ./ώρα !

 
Σε µια κλειστή πίστα δοκιµών µπορούµε να αναπαραστήσουµε χωρίς κίνδυνο µια τέτοια εφιαλτική περίπτωση. Με ελαστικά από 3 εταιρείες (oι οποίες ανήκουν στο Top 5 των κατασκευαστριών ελαστικών εταιρειών) και σε 4 διαφορετικά επίπεδα φθοράς (καινούριο, 5 χλστ., 3 χλστ., 1,6 χλστ.) προσοµοιώνουµε ένα ταξίδι σε αυτοκινητόδροµο όπου το όριο είναι 130 χλµ./ώρα. Προσθέτουµε συνθήκες ισχυρής βροχόπτωσης, σαν εκείνες που είχαµε βιώσει π.χ. τον περασµένο χειµώνα. Οι υαλοκαθαριστήρες δουλεύουν στη µεγαλύτερη ταχύτητα κι εκείνη τη στιγµή ανάβουν τα στοπ του αυτοκινήτου µπροστά µας. Ο οδηγός “ανεβαίνει πάνω στο φρένο” για να κρατήσει την απόσταση µε το προπορευόµενο όχηµα. Το πεντάλ βυθίζεται, οι βαλβίδες του ABS και του ESP δουλεύουν σαν τρελές για να θέσουν υπό έλεγχο την επικίνδυνη κατάσταση. Κι όµως το όχηµα, το οποίο εφοδιάζεται µε ελαστικά λίγο πάνω από το προβλεπόµενο όριο πέλµατος (1,6 χλστ. διαθέσιµο) δεν κόβει και πολύ ταχύτητα. Τα ελαστικά έχουν χάσει την επαφή µε το οδόστρωµα και δεν αποκρίνονται στις εντολές που παίρνουν από το τιµόνι.

Παρά το φουλ φρενάρισµα πανικού, το κόκκινο Golf (του test) ακινητοποιείται µόνο µετά από 150 και πλέον µέτρα. Και φυσικά πέφτει µε 106 χλµ./ώρα πάνω στον τοίχο µε τα χαρτόκουτα που έχουµε φτιάξει. Απέναντι σε αυτό το εµπόδιο, ένα άλλο Golf µε καινούρια ελαστικά και πλήρες βάθος πέλµατος, σταµάτησε µε ασφάλεια πολύ πριν, σε απόσταση µόλις 60 µέτρων.

Οι ειδικοί ονοµάζουν υδρολίσθηση το φαινόµενο κατά το οποίο το ελαστικό αρχίζει να «κολυµπά» µέσα στο νερό του δρόµου και να ανυψώνεται.

Είναι µια κατάσταση στην οποία ακόµα και οι ηλεκτρονικοί «φύλακες άγγελοι» όπως το ABS και το ESP, δε µπορούν να κάνουν κάτι. Είναι µια εφιαλτική περίπτωση η οποία δηµιουργεί ένα πολύ άσχηµο συναίσθηµα στον οδηγό - δοκιµαστή, ο οποίος αναλογίζεται τι θα µπορούσε να είχε γίνει σε πραγµατικές, καθηµερινές συνθήκες.

Η δοκιµή που διαβάζετε εδώ, δεν έχει φυσικά σκοπό να προκαλέσει πανικό. Τα καινούρια ελαστικά κοστίζουν συχνά ένα σεβαστό ποσό χρηµάτων και η αντικατάσταση τους δεν πρέπει να γίνεται πρόωρα, προκειµένου για να προστατευτούν και οι δικοί µας οικονοµικοί πόροι.
Ούτε βέβαια µπορούµε να κρύψουµε ότι, όσο µειώνεται το βάθος του πέλµατος υπάρχει πιθανότητα να βελτιώνονται κάποιοι δείκτες, όπως η αντίσταση κύλισης ή στάθµη του παραγόµενου θορύβου.

Είναι απόλυτα κρίσιµο λοιπόν να ελέγχεται και να καταγράφεται το βάθος του πέλµατος των ελαστικών µας σε τακτά διαστήµατα. Και φυσικά, σε συνθήκες δυνατής βροχής, µε τον κίνδυνο της υδρολίσθησης να παραµονεύει, σηκώνουµε και λίγο το πόδι από το γκάζι.
Σημαντικό να θυμόμαστε: όσο πιο βαθύ είναι το πέλμα που έχει απομείνει στο ελαστικό μας, τόσο μεγαλύτερα είναι τα αποθέματα ασφάλειας κόντρα στον κίνδυνο της υδρολίσθησης.

Οι τακτικοί έλεγχοι βάθους πέλματος   

To βάθος του πέλματος πρέπει να μετριέται με πολύ μεγάλη προσοχή σε όλη την περίμετρο του ελαστικού και σε όλο το πλάτος του. Για τη μέτρηση μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και τον δείκτη φθοράς του ίδιου του ελαστικού. Είναι ο λεγόμενος Tread Wear Indicator. Πρόκειται για ανάγλυφες, εγκάρσιες ραβδώσεις μέσα στα κεντρικά αυλάκια του ελαστικού, οι οποίες αρχίζουν και χάνονται όταν το πέλμα φτάσει στα 1,6 χλστ.

Όταν τα πλαϊνά, οριζόντια αυλάκια του ελαστικού δεν μπορούν να αποβάλουν πλέον επαρκείς ποσότητες νερού , φτάνει η στιγμή της υδρολίσθησης. Σε μια τέτοια περίπτωση αναπτύσσεται ένα σφηνοειδές φιλμ νερού ανάμεσα στο λάστιχο και στην άσφαλτο, ο τροχός “ανεβαίνει” πάνω σε αυτό και το όχημα αρχίζει να πλέει .

Πόσο …βαθύ είναι το νερό;

Η τεχνολογία προοδεύει κι έτσι πλέον είναι εφικτό να μετρά κανείς σε πραγματικό χρόνο και με απίστευτη ακρίβεια τη στάθμη ύδατος που έχει κάθε δρόμος τη δεδομένη στιγμή μιας βροχερής ημέρας. Η μέτρηση γίνεται μέσω μιας ειδικής συσκευής (κινητός αισθητήρας καιρού που στη Γερμανία τον διαθέτει η εταιρεία Lufft). Το εν λόγω μηχάνημα σαρώνει και καταγράφει τα στοιχεία ακριβώς μπροστά από το σημείο στο οποίο πρόκειται να πατήσει κάθε στιγμή το ελαστικό. Έτσι η μέτρηση έχει εξαιρετική ακρίβεια και μπορεί να καταγραφεί και να απεικονιστεί και σε γράφημα.
Σε ό,τι αφορά τις μετρήσεις, για την Ελλάδα δεν έχουμε πρόχειρα κάποια στοιχεία, έχουμε όμως για τη Γερμανία, όπου το καλής ποιότητας oδόστρωμα εκεί, σπάνια συγκεντρώνει νερό σε ύψος άνω του 1 χλστ.. Αρκεί να σκεφτούμε ότι το χρυσαφί χείλος του νομίσματος του ευρώ, είναι σχεδόν στα 3 χλστ !

Φρενάρισμα στο βρεγμένο με ABS

Ανεβάζοντας τη μέτρηση φρεναρίσματος από τα 80 στα 120 χλμ./ώρα σε βρεγμένο δρόμο (στάθμη νερού στο 1 χλστ.) ακόμα και τα εντελώς καινούριας κατάστασης ελαστικά ίσως χρειαστεί να διπλασιάσουν την απόσταση ακινητοποίησης τους. Ένα ελαστικό με 3 χλστ. διαθέσιμο βάθος πέλματος χρειάζεται περί τις τέσσερις φορές μεγαλύτερη απόσταση.
 

 

ΕΛΑΣΤΙΚΑ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

περισσότερα »

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

προϊόντα - υπηρεσίες αυτοκινήτου - ΕΛΑΣΤΙΚΑ

προϊόντα - υπηρεσίες αυτοκινήτου - ΕΛΑΣΤΙΚΑ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΞΕΣΟΥΑΡ & ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

Γράψε τι ψάχνεις
Κατάσταση
Ψάξε ανά κατηγορία
Μάρκα
Μοντέλο
Χρονολογία
 
Τιμή από
Τιμή έως
Εργοστασιακός Κωδικός