Τι ισχύει σε δρόμους με κίτρινη διαγράμμιση και γιατί τη βρίσκουμε τόσο στην άκρη του δρόμου όσο και ως διαχωριστική λωρίδα;
Σίγουρα το έχεις δει, ξέρεις όμως τι σημαίνει;
Η διαγράμμιση στους δρόμους είναι από τα σημαντικότερα στοιχεία ασφαλείας καθώς εκτός του ότι δείχνουν τα όρια του δρόμου στους οδηγούς, μας ενημερώνουν για το τι ισχύει σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ. Εκτός της κλασικής λευκής διαγράμμισης, στους ελληνικούς δρόμους θα βρούμε και άλλα χρώματα, όπως το κίτρινο και πιο σπάνια το μπλε και το πράσινο που ορίζει θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης.
Προφανώς και όλοι οι οδηγοί θα έπρεπε να γνωρίζουν τι σημαίνει το χρώμα της εκάστοτε διαγράμμισης, όμως στην πραγματικότητα οι περισσότεροι τα γνωρίζουν στο… περίπου.
Στην περίπτωση του κίτρινου λοιπόν, μία του χρήση είναι εντός των πόλεων για να δείξει περιορισμό ή απαγόρευση κυκλοφορίας ή στάθμευσης. Για παράδειγμα, η συνεχόμενη κίτρινη λωρίδα χρησιμοποιείται για οριοθέτηση του δρόμου ή της λεωφοριολωρίδας. Στην πρώτη περίπτωση βρίσκεται πάνω στο πεζοδρόμιο ή στην άκρη του οδοστρώματος και ορίζει απαγόρευση στάσης και στάθμευσης σε αυτή την πλευρά του δρόμου, ενώ στη δεύτερη αντικαθιστά τη λευκή διακεκομμένη γραμμή και ορίζει απαγόρευση κυκλοφορίας εντός της συγκεκριμένης λωρίδας από Ι.Χ..
Η τεθλασμένη κίτρινη γραμμή (ζιγκ-ζαγκ) στην άκρη του δρόμου, η οποία σημαίνει ότι σε όλο το μήκος της σε αυτήν την πλευρά, απαγορεύεται η στάθμευση, ανεξαρτήτως της παράλληλης οδικής σήμανσης. Διακοπή της ζιγκ-ζαγκ γραμμής συνοδευόμενη από την αναγραφή της λέξης «ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ» ή απεικόνιση λεωφορείου μπορεί να χρησιμοποιείται για να δείξει αποκλειστικά στάση λεωφορείου ή τρόλεϊ.
Τέλος, εντός πόλης πιο σπάνια μπορούμε να βρούμε ένα κίτρινο πλέγμα στο οδόστρωμα. Χρησιμοποιείται σε ισόπεδους οδικούς κόμβους και δείχνει περιοχή μέσα στην οποία δεν μπορεί να μπει όχημα ακόμη και αν το επιτρέπουν τα φανάρια, όταν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε, αν μπει, να υποχρεωθεί πιθανώς να παραμείνει στη διασταύρωση, μπλοκάροντας την κυκλοφορία.
Κίτρινη διαγράμμιση εκτός πόλεων
Κίτρινη διαγράμμιση εκτός πόλης μπορεί κανείς να συναντήσει σε δύο περιπτώσεις:
1) Σε δρόμους που βρίσκονται σε αυξημένο υψόμετρο και σε περιοχές που έχουν συχνά ομίχλη ή χιονοπτώσεις. Με αυτό τον τρόπο η διαγράμμιση είναι καλύτερα ορατή, βοηθώντας τους οδηγούς να βλέπουν τα όρια του δρόμου ευκολότερα και με μεγαλύτερη ασφάλεια.
2) Βαμμένες με κίτρινο χρώμα μπορούν να είναι και οι προσωρινές διαγραμμίσεις σε τμήματα του δρόμου που πραγματοποιούνται έργα ενώ συχνά αλλάζουν τη χάραξη των λωρίδων