Γιατί όλοι οι υαλοκαθαριστήρες έγιναν ίδιοι;

5.394 Επισκέψεις στο άρθρο (19/5/2024)
Αποψη Γιατί όλοι οι υαλοκαθαριστήρες έγιναν ίδιοι;

Αποψη Γιατί όλοι οι υαλοκαθαριστήρες έγιναν ίδιοι;

- Παράλληλοι, αντίστροφοι, μονοί, μονοί με σκαλοπάτι, οι υαλοκαθαριστήρες ήταν σημείο καινοτομίας
- Όλα τα αυτοκίνητα κατέληξαν στους παράλληλους υαλοκαθαριστήρες, δεν είναι όμως και οι καλύτεροι
- Νέες τεχνολογίες κρατάνε το παρμπρίζ καθαρό, όμως τα βρώμικα κενά μένουν μεγάλα

Παράλληλοι, αντίστροφοι, μονοί, μονοί με σκαλοπάτι, οι υαλοκαθαριστήρες ήταν σημείο καινοτομίας

Πόσα συστήματα είδες να εξαφανίζονται από τα αυτοκίνητα; Το θυμάσαι το τσοκ; Την πτυσσόμενη κεραία του ραδιοφώνου; Το φινιστρίνι εξαερισμού στο εμπρός παράθυρο; Το χειρόφρενο; Τόσα συστήματα αντικαταστάθηκαν με αυτοματισμούς, οι υαλοκαθαριστήρες όμως έμειναν όπως είναι. Ή μήπως είναι σήμερα και λίγο χειρότεροι;

Όσο βασική και αν είναι η ιδέα του υαλοκαθαριστήρα, ένα λάστιχο να σέρνεται και να καθαρίζει το εμπρός παρμπρίζ, αποτέλεσε για δεκαετίες σημείο καινοτομίας. Η κάθε μάρκα είχε να επιδείξει τη δική της ιδέα για το πως θα καθαρίζει καλύτερα, και μέσα από αυτή την «κούρσα» είδαμε μερικές πολύ ενδιαφέρουσες και αποτελεσματικές ιδέες. Υαλοκαθαριστήρες που πάρκαραν επάλληλοι στο κέντρο και άνοιγαν προς τις δύο άκρες του παρμπρίζ, μια γεωμετρία που κάλυπτε το μεγαλύτερο μέρος του παρμπρίζ, αφήνοντας μόνο τη νεκρή ζώνη μπροστά στον καθρέφτη ακάλυπτη, αλλά αργούσε να φτάσει στην πλευρά του οδηγού γρήγορα. Οι μονοί υαλοκαθαριστήρες πετύχαιναν χαμηλό κόστος για τα μικρά αυτοκίνητα με μικρά παρμπρίζ. Η Mercedes είχε τον περίφημο μονόμπρατσο υαλοκαθαριστήρα που με ένα «τίναγμά» του όσο ήταν κάθετος, κάλυπτε σχεδόν ολόκληρο το παρμπρίζ.

Όλα τα αυτοκίνητα κατέληξαν στους παράλληλους υαλοκαθαριστήρες, δεν είναι όμως και οι καλύτεροι

Η καλύτερη κάλυψη ήταν φυσικά ο πρώτος στόχος όλων αυτών των σχεδίων, όμως και το κόστος ήταν σημαντικό. Οι συμμετρικοί και οι μονοί υαλοκαθαριστήρες μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν τόσο σε αριστεροτίμονα όσο και δεξιοτίμονα αυτοκίνητα. Όμως τίποτε από αυτά δεν πέτυχε τόσο ώστε να καθιερωθεί, και παρότι η παράλληλη κλασσική γεωμετρία ήταν και ασύμμετρη και είχε και την μικρότερη κάλυψη, έγινε πλέον η μόνη γεωμετρία, ασχέτως κατηγορίας και κόστους. Το βασικό του προσόν είναι η ταχύτητα του αφού «ανοίγει» μπροστά στον οδηγό και καθαρίζει όλη την πλευρά του, χωρίς να αφήνει κενά που ρίχνουν σκιά και αντανακλάσεις. Ο συνοδηγός όμως δεν βλέπει και τόσο καλά.

Νέες τεχνολογίες κρατάνε το παρμπρίζ καθαρό, όμως τα βρώμικα κενά μένουν μεγάλα

Ένας παράγοντας που σίγουρα μέτρησε είναι και η απώλεια ενδιαφέροντος των κατασκευαστών να ανταγωνίζονται σε ένα τομέα που τεχνολογικά είναι πλέον παρωχημένος. Επιπλέον τα μάκτρα με νέα υλικά και στήριξη, τύπου «αέρο» καθαρίζουν καλύτερα πλέον και ο κόσμος έπαψε να γκρινιάζει. Την ίδια στιγμή στα πιο ακριβά μοντέλα, ο καθαρισμός του παρμπρίζ ενισχύθηκε από μέσα με αντιστάσεις (σχεδόν αόρατες) μέσα στο κρύσταλλο, ή και συστήματα πλυσίματος όπως το «Intense Cleaning» της Mercedes που κάνει κανονική μπουγάδα.

Εσύ έχεις προτίμηση, έχεις προσέξει τη διαφορά ή δε σε πολυνοιάζει πως κινούνται οι υαλοκαθαριστήρες;

Εσύ πρόσεξες ποτέ πόσο διαφορετικοί ήταν οι υαλοκαθαριστήρες μέχρι και λίγα χρόνια πριν; Και πόσο ίδιοι είναι τώρα; Μάρκες όπως η Peugeot και η Citroen «συμβιβάστηκαν» με την απλή παράλληλη γεωμετρία, και πλέον όλοι έχουν το ίδιο σύστημα. Εσύ είχες κάποια προτίμηση; Σε ποιο σύστημα; Και γιατί;

FORD TRANSIT CONNECT LEASING
SEAT