Εκτός από τα βασικά χαρακτηριστικά του προϊόντος, οι συνθήκες χρήσης, η ταχύτητα, το φορτίο και οι κλιματολογικές συνθήκες μπορούν να επηρεάσουν την κατάσταση, αλλά και τη διάρκεια ζωής ενός ελαστικού.
Το ίδιο ισχύει και για το επίπεδο πίεσης ελαστικού κατά την τοποθέτησή του στο όχημα και για τις συνθήκες αποθήκευσης στις εγκαταστάσεις των εμπόρων. Ειδικά οι συνθήκες χρήσης και συντήρησης όμως, έχουν πολύ μεγάλη επιρροή στη γήρανση των ελαστικών και ουσιαστικά καθορίζουν πότε θα πρέπει να βγουν στη... σύνταξη.
Γενικότερα, υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για την ηλικία των ελαστικών και τη λεγόμενη γήρανσή τους:
1. Τι είναι το DOT. Πίσω από αυτά τα αρχικά κρύβεται το Department Οf Transport, που στα αγγλικά σημαίνει Υπουργείο Μεταφορών. Ένα κυβερνητικό τμήμα των Η.Π.Α. που ζήτησε αυτή τη σήμανση σε κάθε ελαστικό που πωλείται στη Βόρεια Αμερική για τη διευκόλυνση του ποιοτικού ελέγχου των προϊόντων με τη χρήση κωδικών που ταυτοποιούν τον ακριβή χρόνο παραγωγής. Ωστόσο, η ημερομηνία παραγωγής από μόνη της δεν προσδιορίζει την ηλικία των ελαστικών και το DOT έγινε δυστυχώς, ένα εργαλείο για τη δημιουργία παρανοήσεων γύρω από τη γήρανση των ελαστικών.
2. Πως «γερνάει» το ελαστικό στην πράξη. Αν ένα ελαστικό παράγεται και παραδίδεται σε μια αποθήκη, όπου φυλάσσεται καταλλήλως, χωρίς να εκτίθεται, ενδεικτικά, στο φως του ήλιου ή σε υδρογονάνθρακες, και περάσει, για παράδειγμα, ένα χρόνο περιμένοντας να αγοραστεί από έναν οδηγό, η γήρανσή του είναι ακριβώς η ίδια, σαν να είχε χρησιμοποιηθεί για τρεις εβδομάδες σε ένα αυτοκίνητο που μετακινούνταν. Επομένως, ο χρόνος αποθήκευσης δεν μπορεί να συγκριθεί με τον χρόνο χρήσης του προϊόντος.