'Εχεις δει την ετικέτα. Ξέρεις όμως ακριβώς τι σημαίνει;
Έχεις δει την ετικέτα που έχουν τα λάστιχα με δείκτες απόδοσης από το Α ως το G για οικονομία, πρόσφυση στο βρεγμένο και θόρυβο; Σου είναι αρκετή μια καλή βαθμολογία σε ένα φθηνό λάστιχο για να το εμπιστευτείς;
Τα λάστιχα είναι από τις πιο ακριβές αγορές στη ζωή ενός αυτοκινήτου, και μάλιστα κάτι που γίνεται περισσότερες φορές από μία. Το ατυχές είναι πως η αγορά ελαστικών είναι από τις διαδικασίες που γίνονται με τη λιγότερη γνώση και πληροφόρηση, πράγμα που σημαίνει πως αγοράζουμε λάστιχα «στο περίπου».
Από τη μία οι γνωστές μάρκες, με τα λάστιχα που γνωρίζουμε καλά, και εμπιστευόμαστε, ίσως και λόγω τιμής, αφού συχνά το ακριβότερο είναι και καλύτερο. Είναι λάστιχα που βλέπουμε συχνά στις δοκιμές, λάστιχα που ξέρουν και τα βουλκανιζατέρ που τα πουλάνε και μπορούν χωρίς φόβο να τα προτείνουν.
Όμως αυτά τα λάστιχα είναι ακριβά, και όχι άδικα, αφού μιλάμε για υλικά, σχεδίαση και εξέλιξη που έχουν κόστος. Από την άλλη, ένα σωρό άγνωστες μάρκες, κυρίως από την Κίνα, με ελαστικά που φτάνουν και τη μισή τιμή των άλλων. Δεν τα ξέρεις κανείς, σπάνια περιλαμβάνονται στις δοκιμές, και το μόνο που έχεις για να πληροφορηθείς, είναι η βινιέτα που πλέον είναι υποχρεωτική από την ΕΕ σε όλα τα ελαστικά.
Τι λέει; Πρώτα την οικονομία καυσίμου, που έχει να κάνει με την αντίσταση κύλισης, και έτσι λάστιχα από το Α ως το G μπορεί να έχουν ως και 8% διαφορά στην κατανάλωση. Μετά είναι η πρόσφυση στο βρεγμένο, που κυρίως έχει να κάνει με το φρενάρισμα. Από το Α ως το G, η διαφορά είναι 30%. Δεν ακούγεται πολύ, όμως αν μιλάμε για μια απόσταση 50 μέτρων με ένα λάστιχο βαθμολογίας Α, τότε το τελευταίο βρίσκεται στα 65 μέτρα. Όταν ακόμη και ένα μέτρο κάνει τη διαφορά, τα 15 είναι τεράστια απόσταση.
Ο θόρυβος είναι μάλλον λιγότερο σημαντικός, αφού δεν επηρεάζει τον οδηγό και τους επιβάτες τόσο, και η μέτρηση σε ντεσιμπέλ, είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς τι σημαίνει, πέρα από τη σύγκριση ότι ένα λάστιχο κάνει «λιγότερο» ή «περισσότερο» θόρυβο από ένα άλλο.
Όμως σε αυτή τη βινιέτα δεν φαίνεται ούτε η οδική συμπεριφορά, ούτε το σλάλομ σε στεγνό ή βρεγμένο, ούτε η διαφορά σε καινούργια ή παλιά άσφαλτο, ούτε το πως λειτουργεί η γόμμα ζεστή ή κρύα, ούτε πως λειτουργεί το προφίλ σε μεγάλο ή μικρό φορτίο. Γενικά αυτό που κάνει ένα λάστιχο να ξεχωρίζει από ένα άλλο, δεν φαίνεται στη βινιέτα. Μπορεί η βινιέτα να σου δώσει τουλάχιστον λίγη εμπιστοσύνη ότι το λάστιχο θα φρενάρει, όμως αυτό είναι όλο.
Ναι, τα καινούργια φθηνά λάστιχα πετυχαίνουν επιτέλους βαθμολογίες B και C στις δύο κατηγορίες, και συχνά έχουν καλύτερο βαθμό από άλλα, πιο ακριβά λάστιχα. Όμως είναι αρκετό αυτό για να τα εμπιστευτείς; Τι λες;