Πιο δύσκολη από ποτέ η απόφαση για μεταχειρισμένο σήμερα!
Γιατί σήμερα δεν μπορεί απλά να αγοράσεις ότι μεταχειρισμένο γουστάρεις; Γιατί στα επόμενα χρόνια, ότι πάρεις σήμερα μπορεί να είναι από ξεπερασμένο μέχρι ακατάλληλο για κάθε χρήση, και κάθε τι ενδιάμεσο. Γιατί;
Μπορεί ένα μοντέλο 10 ετών σήμερα να σου φαίνεται καινούργιο. Και σε πολλούς τομείς, όντως δεν είναι ξεπερασμένο. Σιγά! Το 2013 τα αυτοκίνητα δεν διέφεραν και τόσο πολύ σε σχέση με σήμερα. Τα βενζινοκίνητα είχαν ήδη νέα μικρά μοτέρ με τούρμπο, και τα ντίζελ ήταν όσο σύγχρονα όσο είναι και σήμερα. Όσο για την τεχνολογία ασφαλείας, από ESP και αισθητήρες πορείας είχαν και τότε, ενώ σε ότι αφορά την άνεση, τα πράγματα δεν έχουν αλλάξει πολύ. Αν εξαιρέσεις τις οθόνες σήμερα, ο εξοπλισμός το 2013 ήταν πάνω κάτω ο ίδιος. Κάμερες, θερμαινόμενα, cruise control, απΆόλα.
Θα έλεγε κανείς πως ένα μοντέλο του 2013 είναι σήμερα μια καλή αγορά μεταχειρισμένου. Και θα ήταν αλήθεια, όμως το πράγμα είναι πιο πολύπλοκο. Βλέπεις από το 2013 μέχρι σήμερα έχουμε αλλάξει μία βαθμίδα στην νόρμα Euro, από 5 σε 6, και όπου νάΆναι πάμε στο 7. Και από το 2028, η ΕΕ ανακοίνωσε ήδη ρήτρα άνθρακα και στα αυτοκίνητα, με ότι αυτό θα σημαίνει για τα τέλη κυκλοφορίας τότε.
Ε και; Δεν είναι τόσο απλό. Η αγορά μεταχειρισμένου για χρήση και μέσα στην πόλη στα επόμενα χρόνια πιθανώς θα πρέπει να γίνει με το βλέμμα στο Euro 6. Ήδη στις περισσότερες χώρες οι απαγορεύσεις αυτοκινήτων στα κέντρα των πόλεων γίνονται με βάση το Euro, και οτιδήποτε είναι Euro 5 και παλιότερο, είτε πληρώνει διόδιο για να μπει, είτε δεν μπαίνει καθόλου. Είναι λοιπόν μάλλον απαραίτητο, για να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο, το επόμενο αυτοκίνητο που θα πάρεις να είναι Euro 6. Που σημαίνει πως δεν μπορεί να είναι πολύ παλιό, και άρα πιθανότατα να είναι ακριβότερο.
Αυτό ήδη συμβαίνει στις άλλες χώρες και έτσι οι μάντρες μεταχειρισμένων εισαγωγής έχουν γεμίσει με τα Euro 5 που ξεφορτώνονται οι άλλοι, αφού κανείς δεν τα θέλει, και οι έμποροι τα αγοράζουν κοψοχρονιά και τα μοσχοπουλάνε εδώ. Τα αγοράζεις όμως;
Με τα διόδια στην πόλη να χρειάζονται τεράστια υποδομή (κάμερες παντού, ηλεκτρονικό έλεγχο εισόδου/εξόδου, τρόπους πληρωμής κλπ), η Ελλάδα πιθανότατα θα υιοθετήσει κάποιο υβριδικό σύστημα απαγόρευσης. Κανείς δεν ξέρει τι, όμως ακολουθώντας τις οδηγίες της ΕΕ, θα πρέπει να μειώσει τους ρύπους στις πόλεις, και άρα κάποια στιγμή, με κάποιο τρόπο, θα κόψει οτιδήποτε προ-Euro6 από τις πόλεις.
Και μετά είναι η ρήτρα άνθρακα που θα έρθει σε αυτοκίνητα, καυστήρες θέρμανσης και οτιδήποτε παράγει διοξείδιο. Που σημαίνει πως οτιδήποτε έχει σημαντικά πάνω από 100-120 γρ./χλμ. είναι πιθανό να βρεθεί με μεγάλο «καπέλο» στα τέλη.
Οπότε τι μεταχειρισμένο αγοράζεις; Σίγουρα το Euro6 πρέπει να είναι η πρώτη προτεραιότητα, και οι χαμηλοί ρύποι CO2 η δεύτερη. Που σημαίνει ότι θες όσο πιο καινούργιο γίνεται. Δηλαδή τι; Εσύ τι θα αγοράσεις; Και τελικά πόσο σε απασχολούν όλα αυτά;