
Είναι το τελευταίο εξάρτημα της μετάδοσης κίνησης στους τροχούς.
Καθορίζει την κίνηση (σε επιτάχυνση αλλά και στο φρενάρισμα).
Είναι απλό στη λειτουργία αλλά σύνθετο, μηχανικά, εξάρτημα.
Αν χαλάσει, η άμεση αντικατάσταση του είναι απαραίτητη.
Είναι το τελευταίο εξάρτημα της μετάδοσης κίνησης στους τροχούς
Το μουαγιέ είναι από τα πιο σημαντικά εξαρτήματα της μετάδοσης. Καθορίζει την κίνηση των τροχών σε επιτάχυνση και φρενάρισμα. Αν παρουσιάσει βλάβη, τα συμπτώματα γίνονται αντιληπτά και απαιτείται άμεση αντικατάσταση.
Η λέξη «μουαγιέ» (γαλλ. moyeu) σημαίνει «κόμβος», «άξονας» ή «κέντρο τροχού». Η χρήση της έχει περάσει στη μηχανολογική ορολογία από τη γαλλική γλώσσα, η οποία είχε -και εξακολουθεί να έχει- σημαντική επιρροή στην τεχνική ορολογία της αυτοκίνησης. Το μουαγιέ είναι το στοιχείο πάνω στο οποίο τοποθετείται ουσιαστικά ο τροχός και αυτό που του επιτρέπει να περιστρέφεται. Το μουαγιέ ή πλήμνη του τροχού όπως συχνά αναφέρεται, είναι ένα πολύ σημαντικό εξάρτημα σε κάθε αυτοκίνητο αφού είναι ο τελευταίος κρίκος της μετάδοσης οπότε και είναι σημαντικό να γνωρίζει κανείς πως «δουλεύει», τι απειλεί την λειτουργία του και πότε χρίζει αντικατάστασης.
Καθορίζει την κίνηση (σε επιτάχυνση αλλά και στο φρενάρισμα)
Το μουαγιέ αποτελείται από το σώμα πάνω στο οποίο εφάπτεται ο τροχός και αποτελεί προέκταση του άξονα και της ανάρτησης, ενώ αποτελείται επίσης από το ρουλεμάν τροχού που επιτρέπει την ομαλή περιστροφή του, τη φλάντζα αυτού και τα μπουλόνια πάνω στα οποία βιδώνει ο τροχός. Σε πιο σύγχρονες εφαρμογές, το μουαγιέ μπορεί να περιλαμβάνει επιπλέον αισθητήρες για το ABS και της ταχύτητας περιστροφής των τροχών.
Είναι απλό στη λειτουργία αλλά σύνθετο, μηχανικά, εξάρτημα
Η λειτουργία του μουαγιέ είναι να στηρίζει και να επιτρέπει στον κάθε τροχό να περιστρέφεται, μεταφέροντας την κίνηση από την μετάδοση στους τροχούς, ενώ παράλληλα μπορεί να υποστηρίξει και την πέδηση αλλά και τον δυναμικό έλεγχο του οχήματος μέσω των αντίστοιχων αισθητήρων (ABS, TC και ESP).
Αν χαλάσει, η άμεση αντικατάσταση του είναι απαραίτητη
Το μουαγιέ μπορεί φυσικά να χαλάσει με τη χρήση του οχήματος, δεν έχει ωστόσο κάποιο χρονικό όριο που αυτό μπορεί να συμβεί, είναι όμως συνήθως αρκετά μεγάλο. Το βασικότερο χαρακτηριστικό δυσλειτουργίας του είναι να απωλέσει το ρουλεμάν του τις αντιτριβικές του ιδιότητες, οπότε και θα προκληθεί θόρυβος τριβών (βουητό που αυξάνεται όσο ανεβαίνει η ταχύτητα) από το σημείο και βεβαίως τότε θα χρειαστεί αντικατάσταση όλου του μουαγιέ αφού όπως είπαμε είναι πλέον ενιαίο εξάρτημα. Πρόβλημα στο μουαγιέ θα μπορεί να προκαλέσει επίσης τρέμουλο και κραδασμούς στο τιμόνι ή και ανομοιόμορφη φθορά στους τροχούς, κάτι που πρέπει να προσέξετε αφού πρώτα βεβαίως κάνετε ζυγοστάθμιση και ευθυγράμμιση για να αποκλείσετε το ενδεχόμενο άλλου προβλήματος. Η σκόνη σκουριάς που αναπτύσσεται στο σημείο επαφής του μουαγιέ με τον τροχό δεν πρέπει να σας προβληματίζει ιδιαίτερα, εκτός κι αν διαπιστώσετε πάλι προβλήματα ζυγοστάθμισης οπότε καλό θα είναι σε αυτή την περίπτωση να καθαριστεί με μια ειδική συρμάτινη βούρτσα.
Για να παραταθεί η διάρκεια ζωής του μουαγιέ τέλος δεν υπάρχει κάποιος κανόνας ωστόσο το νερό, το χώμα, τα πεζοδρόμια και οι λακούβες αποτελούν «εχθρούς» του οπότε καλό είναι να αποφεύγονται όσο αυτό είναι δυνατό. Το πλήρωμα του χρόνου ωστόσο θα απαιτήσει την αντικατάστασή του, οπότε σε αυτή την περίπτωση καλό είναι να επιλέξετε ένα ποιοτικό και πιστοποιημένο ανταλλακτικό το οποίο και θα τοποθετηθεί από συνεργείο μιας και χρειάζονται ειδικά εργαλεία για αυτή τη διαδικασία.