
Είναι διπλού καυσίμου.
Ένα plug-in όχημα συνδυάζει βενζινο & ηλεκτρο-κινητήρα.
Ο κάτοχος του έχει χαμηλή κατανάλωση και ήσυχη λειτουργία κινητήρα.
Φορτίζει από πρίζα στο σπίτι ή δημόσιο φορτιστή (όπως ένα ηλεκτρικό).
Στην πόλη πάει με τον ηλεκτροκινητήρα (χωρίς να καίει βενζίνη).
Στα ταξίδια καίει βενζίνη σαν κλασικό αυτοκίνητο (χωρίς άγχος αυτονομίας).
Τα plug-in υβριδικά τα βλέπουμε όλο και πιο συχνά σε εταιρικούς στόλους, αλλά για πολλούς ιδιώτες παραμένουν… «λίγο μυστήριο». Είναι συχνά ακριβότερα από ένα «απλό» υβριδικό, γι’ αυτό και σήμερα τα επιλέγουν κυρίως εταιρείες και στελέχη μέσω χρονομίσθωσης / leasing, όπου τα φορολογικά οφέλη και τα πακέτα χρηματοδότησης κάνουν την εξίσωση πιο εύκολη.
Την ίδια στιγμή όμως, τα plug-in υβριδικά αποτελούν ίσως την πιο λογική «γέφυρα» ανάμεσα στα κλασικά θερμικά και τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Δίνουν φθηνά ηλεκτρικά (και άνετα) χιλιόμετρα στην πόλη, χωρίς το άγχος της αυτονομίας στα ταξίδια. Και όσο το δίκτυο φόρτισης μεγαλώνει (σήμερα μιλάμε ήδη για πάνω από 10.000 δημόσια σημεία φόρτισης), τόσο περισσότερο βγάζουν νόημα στην καθημερινότητα.
Γι’ αυτό ετοιμάσαμε το παρακάτω άρθρο: Για να εξηγήσουμε με απλά λόγια τι είναι ένα plug-in (PHEV), πώς δουλεύει στην πράξη και σε ποιον πραγματικά ταιριάζει.
Plug-in υβριδικό: 2 «καρδιές» - 2 καύσιμα στο ίδιο αυτοκίνητο
Το plug-in υβριδικό (PHEV) είναι το ενδιάμεσο βήμα ανάμεσα στο συμβατικό (βενζίνης – diesel) και στο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Έχει μηχανή εσωτερικής καύσης (συνήθως βενζίνης) και ηλεκτροκινητήρα, ενώ η μεγάλη μπαταρία κίνησης του, φορτίζει από πρίζα, όπως σε ένα ηλεκτρικό.
Στην πόλη ο κάτοχος του μπορεί να κάνει πολλά χιλιόμετρα αμιγώς ηλεκτρικά, χωρίς να ξοδεύει σταγόνα βενζίνης. Όταν αδειάσει η μπαταρία ή βγει στον αυτοκινητόδρομο (με αυξημένες ταχύτητες), αναλαμβάνει ο βενζινοκινητήρας και το αυτοκίνητο δουλεύει σαν ένα κλασικό υβριδικό (κάτι που σημαίνει πως ο κάτοχος του δεν έχει ποτέ άγχος αυτονομίας).
Ποια είναι τα βασικά μέρη ενός PHEV (Plug-in) με απλά λόγια
Internal combustion engine – ο «κλασικός» βενζινοκινητήρας που δίνει δύναμη στους τροχούς και μπορεί να φορτίσει την μπαταρία.
Electric traction motor – ο ηλεκτροκινητήρας που κινεί το αυτοκίνητο ηλεκτρικά, αθόρυβα και με άμεση ροπή.
Traction battery pack – η μεγάλη μπαταρία υψηλής τάσης που αποθηκεύει την ενέργεια για τον ηλεκτροκινητήρα.
Charge port – η θύρα φόρτισης όπου συνδέεις το καλώδιο, στο σπίτι ή σε δημόσιο φορτιστή.
Onboard charger – ο ενσωματωμένος φορτιστής που «μεταφράζει» το ρεύμα της πρίζας σε ενέργεια για την μπαταρία.
Power electronics controller – ο «εγκέφαλος ισχύος» που αποφασίζει πότε δουλεύει ο ηλεκτροκινητήρας, πότε ο βενζινοκινητήρας και πώς ρολάρει η ενέργεια.
DC/DC converter – μετατρέπει την υψηλή τάση της μπαταρίας σε 12V για τα φώτα, το infotainment κ.λπ.
Thermal system (cooling) – το σύστημα ψύξης που κρατά σε σωστή θερμοκρασία κινητήρα, μπαταρία και ηλεκτρονικά, για διάρκεια ζωής και ασφάλεια.
Auxiliary battery – η μικρή «κλασική» μπαταρία που τροφοδοτεί τα βασικά ηλεκτρικά του αυτοκινήτου.
Πώς ζεις με ένα plug-in αυτοκίνητο στην καθημερινότητα της πόλης
Στην πράξη, το plug-in υβριδικό δουλεύει απλά αφού το βράδυ μπορείς ως κάτοχος να το φορτίζεις στην πρίζα (ιδανικά και αν το επιτρέπει ο χώρος που διαθέτεις π.χ. parking, αυλή, σε φορτιστή wallbox). Έτσι, το πρωί μπορείς να ξεκινάς με γεμάτη μπαταρία και να κινείσαι ηλεκτρικά στις καθημερινές διαδρομές (σπίτι-ψώνια-εργασία).
Το σημαντικό είναι πως όταν τελειώσει η ενέργεια που παίρνεις από το ρεύμα της μπαταρίας του (ή αν ζητήσεις περισσότερη δύναμη από τον κινητήρα του), μπαίνει στο παιχνίδι ο βενζινοκινητήρας.
Έτσι κερδίζεις πολύ χαμηλή κατανάλωση, αθόρυβη κίνηση στην πόλη και τη σιγουριά ότι, αν θες, κάνεις Αθήνα–Θεσσαλονίκη χωρίς να ψάχνεις φορτιστή.

