
Ακριβά αυτοκίνητα με χαμηλά τέλη;
6.275 Επισκέψεις στο άρθρο (7/9/2015)
Είναι δίκαιο ακριβά αυτοκίνητα να πληρώνουν χαμηλά τέλη γιατί ρυπαίνουν λίγο;
autotriti team
Το ζήτημα έχει δύο διαφορετικές πτυχές. Πρώτον, όπως τίθεται το αρχικό ερώτημα, αν τα ακριβά αυτοκίνητα πρέπει να πληρώνουν χαμηλά τέλη με μόνο κριτήριο τους ρύπους. Με το τρέχον σύστημα, που ισχύει και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται αποκλειστικά με τους ρύπους διοξειδίου του άνθρακα του αυτοκινήτου.
Αν δηλαδή ένας κατασκευαστής καταφέρει να φτιάξει ένα μεγαθήριο πέντε μέτρων με έναν τεράστιο κινητήρα 5 λίτρων που όμως με τον έναν ή τον άλλον τρόπο εκπέμπει 99 γραμμάρια στο χιλιόμετρο, το αυτοκίνητο αυτό δεν πληρώνει τίποτε. Εντάξει το παράδειγμα είναι ακραίο, όμως γίνεται ώστε να φέρει στο φως δύο άλλα ζητήματα.
Αυτό του κυβισμού που μέχρι πριν μερικά χρόνια καθόριζε τα τέλη κυκλοφορίας και τώρα ξεχάστηκε τελείως, και αυτό του μεγέθους, που στο κάτω κάτω καθορίζει και τη χρήση της οδού που γίνεται. Από τη στάθμευση στο οδόστρωμα, που πιάνει χώρο, μέχρι την φθορά της ασφάλτου από το βάρος και το μέγεθος των τροχών, όπως μετριέται σε άλλες χώρες.
Η δεύτερη πτυχή όμως έχει άλλο ενδιαφέρον. Γιατί αν μείνουμε στην πρώτη, τότε φαίνεται σα να συζητάμε για την κατσίκα του γείτονα. Στο κάτω κάτω όποιος δεν έχει ακριβό αυτοκίνητο που δεν ρυπαίνει τι τον νοιάζει πόσο πληρώνει ο άλλος. Καλό θα είναι να τον νοιάζει τι πληρώνει αυτός. Έτσι η δεύτερη πτυχή ερωτά αν είναι δίκαιο να πληρώνουν τόσα πολλά τα παλιά αυτοκίνητα που ανήκουν σε ανθρώπους που, όπως λέμε σήμερα, δεν έχουν μία.
Θα μπορούσε κάποιος να πει να μείνουν τα καινούργια άσχετα με τιμή αγοράς στα ίδια χαμηλά τέλη, για να μην ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα, αρκεί να μειωθούν αυτά των παλιών αυτοκινήτων που ανήκουν κυρίως σε ανθρώπους που δεν αντέχουν αν πληρώσουν τις εκατοντάδες ευρώ των τελών κυκλοφορίας.Η λογική των τελών κυκλοφορίας όμως είναι διαφορετική.
Πρώτον δεν αποτελούν φόρο αλλά τέλος και ως εκ τούτου δεν μπορεί να γίνει κοινωνική πολιτική με τα τέλη κυκλοφορίας. Δεύτερον πρέπει να αποθαρρύνουν τη χρήση παλαιών αυτοκινήτων που ρυπαίνουν με διοξείδιο αλλά και (κυρίως) με τοξικές ουσίας που περιγράφονται στους κανονισμούς Euro, γιατί η μετακίνηση ενός ανθρώπου, πλούσιου ή φτωχού, δεν μπορεί να επηρεάζει αρνητικά τις ζωές όλων μας και αυτές των παιδιών μας.
Όμως οι καιροί είναι δύσκολοι και οι ανάγκες διαφορετικές. Μπορεί να αλλάξει κάτι; Πρέπει; Εσείς τι λέτε; Που σταματάει η υπευθυνότητα και αρχίζει η ανοχή όταν η χώρα περνάει μία κρίση;
Το σύστημα φορολόγησης των αυτοκινήτων δεν εχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Ανέκαθεν δεν είχε. Έγινε μια προσπάθεια κοντά στο 2000 με την κατάργηση των τεκμηρίων ώστε οι περισσότεροι να προσπαθήσουν έστω να αποκτησουν κατι καλύτερο απο τις δυνατότητες τους η ακόμη και στις δυνατότητες τους (γιατί το αυτοκίνητο και για το δικο μας λαό δεν είναι απλα μέσω μεταφοράς, είναι αγάπη και πάθος) όμως ξαναεπανηλθαν πίσω. Απαράδεκτα και αναξιοκρατικά τεκμήρια που έκαναν το φοιτητή με το μικρό του αμαξάκι να επιβαρύνει τον οικογενειακό προϋπολογισμό, τον οικογενειάρχη να ζορίζεται απίστευτα και τον απλό ανθρωπο που το γυαλίζει και το πλένει με αγάπη, δίνοντας του μια "ερωτική" ευχαρίστηση να παραδίδει πινακίδες. Κύριοι υπεύθυνοι με το υστέρημά μας συντηρούμε τα βενζινάδικα, τα συνεργεία, τα βουλκανιζατέρ, πολλούς τομείς της αυτοκίνησης. Μετά ήρθε ο απαράδεκτος φόρος πολυτελείας. Ποσά μεγαλύτερα πολλές φορές και απο την αξία των αυτοκινήτων. Τι θέλετε κύριοι; Ειναι οργανωμένο σχέδιο ή είστε παντελώς ήλιθιοι; μια ακόμη επιτροπή άσχετων που κάθισε να μελετήσει το νόμο και να επιβάλει τα σχετικά; Προχειρότητες και απειρα παραδείγματα....με την Mercedes 1800 να μην πληρώνει φόρο ενώ κοστίζει...ενω ένα υποδεέστερο και φθηνότερο 2200, 2500 να πληρώνει πολλά. Το δικο μου παλιό πλέον του 2005 αλλα με προδιαγραφές EU5 γιατι να μην εμπίπτει στο νομό με τους ρύπους; οκ, δεν μπορούμε να τους ευχαριστήσουμε όλους αλλα εδώ δυσανασχετούμε ολόκληρο το λαό μας. Θα τα πουλήσουμε όλοι, που δεν πουλιούνται, για να πάρουμε yaris που κοστίζει μια ολόκληρη περιουσία ώστε να μην πληρώνουμε τέλη, όπου σύντομα θα πληρώνουν και αυτά; ποιος ο σκοπός σας κύριοι; είστε ανίδεοι ή είναι σχέδιο εξόντωσης; Και για το θέμα των 800.000 ανασφάλιστων. Δείτε 5 χώρες και πάρτε ένα μοτίβο φορολόγησης. Τόσο δύσκολο ειναι; στη Βρετανία πηγαίνεις στο ταχυδρομείο και ζητάς τους μήνες των τελών. 3, 6 οσους θελεις. Σου ζητούν ασφάλεια και κτεο. Τέλος. Αν μετανιώσεις στο 4μηνο επιστρέφεις το σηματάκι και παίρνεις πίσω τους υπόλοιπους μήνες. Απλα πράγματα. Όλα ασφαλισμένα και σωστά, ούτε ξήλωνε πινακίδες ούτε ταλαιπωρία ούτε τίποτα. Ευχαριστώ...γιατί μακρηγόρησα...
Το αναφέρετε ήδη, τα τέλη κυκλοφορίας δεν είναι φόρος κτήσης, αλλά αντισταθμίζουν την επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τη χρήση του οχήματος. Άρα η αρχική αξία του αυτοκινήτου είναι άσχετη (εκτός αν θεωρήσει κανείς ότι τα supercars, ξηλώνουν συχνά την άσφαλτο!). Κατά την άποψή μου πάντως, το σωστότερο για τη διαμόρφωση των τελών θα ήταν μαζί με τις εκπομπές του ΔτΑ να υπήρχαν και συντελεστές για το βάρος και το μήκος του αυτοκινήτου, γιατί είναι παράγοντες που φθείρουν τους δρόμους και καλύπτουν τους χώρους.
ΤΑ ΤΕΛΗ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΣΥΝΤΗΡΟΥΝ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΤΟ,ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗ ΣΗΜΑΝΣΗ,ΤΟΝ ΦΩΤΙΣΜΟ,ΤΙΣ ΜΠΑΡΙΕΡΕΣ,ΤΟΥΣ ΘΑΜΝΟΥΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟ ΜΟΥ ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΕΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΗ ''ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ''.ΑΝΤΙ ΓΙ ΑΥΤΟ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ''ΒΟΥΛΩΝΟΥΝ'' ΑΛΛΕΣ ''ΤΡΥΠΕΣ''ΚΑΙ ΕΓΩ Η' ΤΣΑΚΙΖΩ ΤΟ ΑΜΑΞΙ ΜΟΥ,Η' ΤΣΑΚΙΖΟΜΑΙ Ο ΙΔΙΟΣ! ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΣΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΕΙ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΜΑΣ,Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ. ΤΣΑΚΙΣΤΕ ΤΗ ΜΕΣΑΙΑ ΤΑΞΗ ΚΑΙ Ο ΠΛΟΥΣΙΟΣ-ΠΛΟΥΣΙΟΤΕΡΟΣ ΚΑΙ Ο ΦΤΩΧΟΣ-ΦΤΩΧΟΤΕΡΟΣ!
Η υπερφορολόγιση των ακριβών αυτοκινήτων γίνεται την στιγμή της αγοράς των. Τα τέλη κυκλοφορίας είναι άλλο πράγμα, δεν εξαρτάται από την αξία του αυτοκινήτου. Θεωρώ πολύ σωστό ότι εξαρτόνται από το πόσο ρυπογόνα είναι. Αλλά δυστυχώς μην ξεγελιέστε. Μόλις το κράτος δεί ότι τα έσοδα από τα τέλη θα μειωθούν αφού όλοι θα αγοράσουν καινούργια αντιτυπαντικης τεχνολογίας αυτοκίνητα, θα αλλαξει τον τρόπο υπολογισμού των τελών για να αυξήσουν τα έσοδα. Δυστυχώς δεν ξέρεις τι σου ξημερώνει.
Επειδή μιλάμε θεωρητικά για το σωστό, το λογικό και το δίκαιο, η επιβολή των τελών κυκλοφορίας πρέπει να σχετίζεται αποκλειστικά και μόνο με το "αποτύπωμα" του αυτοκινήτου στο περιβάλλον (ρύποι), στον άνθρωπο (ενεργητική κυρίως αλλά και παθητική ασφάλεια) και στην υποδομή (άσφαλτος, σηματοδότες, σήματα κυκλοφορίας, μπάρες, κλπ) σε συνάρτηση με την συχνότητα χρήσης (χιλιόμετρα/ετος). Όχι με τον κυβισμό, την αξία του αυτοκινήτου ή την οικονομική επιφάνεια του ιδιοκτήτη του. Ο τύπος θα μπορούσε να είναι ο εξής: Ετήσια Τέλη = [χλμ ετησίως] Χ [ (α Χ ρύπος1) + (β Χ ρύπος2) + (γ Χ ρύπος3) + (δ Χ Βάρος ή braking energy από δεδομένη ταχύτητα) + (ε Χ Ροπή άξονα-ων Κίνησης) + ( ζ Χ ενεργητική/παθητική ασφάλεια ) + (η Χ Βαθμολογία ΚΤΕΟ]. Στον παραπάνω τύπο οι ρύποι, η βαθμολογία ΚΤΕΟ (ο βαθμός που παίρνει το αυτοκίνητο ανάλογα με το ποσοστό που αυτό πληροί τις αρχικές του προδιαγραφές ασφαλειας) και τα χλμ/έτος θα καταγράφονται ετησίως από τα ΚΤΕΟ, ενώ το βάρος (ή breaking energy), η ροπή και η ενεργητική/παθητική ασφάλεια (συστήματα ασφάλειας που ενσωματώνει το όχημα) θα είναι μεγέθη που δίνονται από τον κατασκευαστή. Επίσης, οι συντελεστές α, β, γ, δ, ε, ζ, η θα είναι κατάλληλα σταθμισμένοι ανά κατηγορία οχήματος (επιβατικό, κρατικό, επαγγελματικό κλπ) ώστε να προσδίδουν την κατάλληλη βαρύτητα σε κάθε κριτήριο και φυσικά να βγάζουν κατά περίπτωση λογικά νούμερα. Επίσης, σε κάποιον πονηρό που θα πεί ότι τα ετήσια χιλιόμετρα θα "πειράζονται" μπορώ να πω ότι εν έτει 2015 υπάρχει η τεχνολογία σε επίπεδο κατασκευαστή ώστε αυτό να μην μπορεί να συμβεί… Με το σύστημα αυτό επιβραβεύεται αυτός που επενδύει σε ένα νορμάλ αυτοκίνητο νέας τεχνολογίας (όχι απαραίτητα καινούριο ή ακριβό) με υψηλά στάνταρ ασφαλείας και φιλικό προς στο περιβάλλον, γνωρίζοντας ότι ακόμα και αν το αγοράσει ακριβά, θα το αποσβέσει . Επίσης επιβραβεύεται αυτός που κάνει λελογισμένη χρήση του αυτοκινήτου και αυτός που το συντηρεί τακτικά. Αυτός θα πληρώνει τα λιγότερα, αλλά δεν θα απαλλάσσεται των τελών, όπως (κακώς) γίνεται σήμερα με συγκεκριμένες κατηγορίες αυτοκινήτων. Αντίθετα ζημιώνεται αυτός που χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο για να κάνει 200μ για να πάρει τσιγάρα, αυτός που το αυτοκίνητο του βγάζει ντουμάνια, δεν έχει φρένα και εν τέλει αποτελεί κίνδυνο για το περιβάλλον και τον (συν)άνθρωπο. Τώρα κάποιος θα πει: τι θα κάνει ο φτωχούλης που δεν έχει για να συντηρήσει το παλιό ή να αγοράσει καινούριο αυτοκίνητο; Η απάντηση απλή, όσο σκληρή και αν είναι : Εάν δεν μπορεί, είναι προτιμότερο να μην έχει αυτοκίνητο. Δεν είναι κοινωνική πολιτική να επιτρέπεται να κυκλοφορούν "χάροι" στους δρόμους… Τώρα, ας έρθουμε στην πραγματικότητα. Είναι δεδομένο ότι το κράτος - λαϊκιστής - τσεγκεβάρας δεν κοιτάει (ούτε θα κοιτάξει) την ουσία, απλά θέλει να τιμωρήσει τον φραγκάτο επειδή τόλμησε να αγοράσει την καινούρια Ferrari, κυρίως για να εξιλεωθεί στον ταπεινό ιδιοκτήτη ATOS των 10+ ετών και να του δείξει ότι τάχα μου-τάχα μου τον σέβεται… Τέλος πάντων, μπορεί εάν θέλει να το κάνει, αλλά όχι μέσω των τελών κυκλοφορίας . Μπορεί να βάλει στα ακριβά αυτοκίνητα (και ποδήλατα ίσως;) εφάπαξ υψηλό τέλος ταξινόμησης, φόρο πολυτελείας, ΦΠΑ, ή ότι άλλο νομίζει. Εφάπαξ όμως.
Ασ μου εξηγήσει κάποιος πως αυξήθηκαν τα αφορολόγητα αυτοκίνητά και τα αυτοκίνητα με βουλγαρικες πινακίδες