Οικονομία στην κατανάλωση
Κανίβαλοι με φώτα που τυφλώνουν! Τους ελέγχει κανείς;

Κανίβαλοι με φώτα που τυφλώνουν! Τους ελέγχει κανείς;

7.292 Επισκέψεις στο άρθρο (22/1/2023)

Σίγουρα σου έχει συμβεί να σε τυφλώνουν τα φώτα των άλλων οδηγών. Τι φταίει και πως γίνεται και κυκλοφορούν νόμιμα; Τι ορίζει ο Κ.Ο.Κ. και τι συμβαίνει με τους ελέγχους στα ΚΤΕΟ;

Γεμίσαμε «αναβαθμίσεις» με κινέζικα LED & Xenon

Σίγουρα σε όλους έχει συμβεί να ταξιδεύετε και τα φώτα του απέναντι ή του πίσω μας να φωτίζουν τόσο έντονα και σε λάθος ύψος, που να είναι σαν να σας βγάζουν φωτογραφία ταυτότητας. Κουραστικό, πολύ επικίνδυνο και ακόμα περισσότερο εκνευριστικό!

Πρόσφατα μάλιστα δεχτήκαμε επιστολές από αναγνώστες που διαμαρτύρονταν για αυτό το φαινόμενο. Κάνουν λόγο για «ανησυχητικά δυνατούς προβολείς ψυχρού φωτός, οι οποίοι φέγγουν προς "ακανόνιστη" κατεύθυνση και όπως είναι φυσικό, θαμπώνουν κ τυφλώνουν όποιον κινείται στην ίδια η αντίθετη πορεία», μάλιστα κάποιοι τονίζουν πως το φαινόμενο παρατηρείται κυρίως σε «παλαιότερα οχήματα, στα οποία μάλλον οι ιδιοκτήτες τους έχουν κάνει κάποια κακής ποιότητας μετατροπή στους προβολείς, συνήθως "αναβάθμιση" λάμπας αλογόνου σε Xenon (ή LED θα προσθέσουμε εμείς), χωρίς προφανώς ο προβολέας να είναι κατάλληλος».

Και αυτή είναι η αλήθεια. Πολλοί οδηγοί που το όχημα 10-20ετίας τους «πάσχει» σε αυτόν τον τομέα, αντικαθιστούν τις παλιές λάμπες αλογόνου, είτε με δυνατότερες (συχνά άγνωστης προέλευσης) αλογόνου, είτε εγκαθιστώντας κάποιο κιτ μετατροπής σε Xenon ή LED, κρατώντας όμως το παλιό τους κάτοπτρο. Και εκεί είναι το μισό πρόβλημα. Γιατί ακόμα και αν το κιτ είναι κάποιου γνωστού κατασκευαστή και όχι κινέζικα, το φανάρι του αυτοκινήτου δεν είναι σχεδιασμένο για κάτι τέτοιο, με αποτέλεσμα το πολύ ισχυρότερο φως να αντανακλάται σε τυχαίες κατευθύνσεις, καθιστώντας τις νέες «φωτάρες» πολύ επικίνδυνες για τους γύρω οδηγούς.

Και η επόμενη ερώτηση των αναγνωστών μας: «Η Τροχαία δεν ασχολείται με ελέγχους; Γιατί άραγε; Περνούν όλοι αυτοί ΚΤΕΟ χωρίς προβλήματα»;

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Τι ισχύει λοιπόν σχετικά με τους ελέγχους στα φώτα;

Σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ., τα φώτα πορείας και διασταύρωσης πρέπει να φωτίζουν τουλάχιστον σε μια συγκεκριμένη απόσταση και πάνω (τουλάχιστον 100 μέτρα για τα πορείας και τουλάχιστον 40 μέτρα για τα διασταύρωσης). Η δουλειά της Τροχαίας, λοιπόν, είναι να ελέγξει αν τα φώτα λειτουργούν με βάση αυτά που ορίζει ο Κ.Ο.Κ, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει πως ένα όχημα με εμφανώς αρύθμιστα φώτα δεν θα τραβήξει και ευκολότερα την προσοχή σε κάποιο μπλόκο.

Από εκεί και πέρα, ο ρόλος του ΚΤΕΟ είναι καθοριστικός. Πιο συγκεκριμένα, ο έλεγχος γίνεται με φωτόμετρο, ρυθμισμένο να μετρά την ένταση και την κλίση του φωτός ενώ ελέγχει και το χρώμα του. Για την ένταση υπάρχουν συγκεκριμένα όρια: πάνω από 3.750 καντέλες και κάτω από 90.000 καντέλες για τα φώτα διασταύρωση, πάνω από 20.000 καντέλες και κάτω από 150.000 καντέλες για τα φώτα πορείας. Αντίστοιχα όρια υπάρχουν και για την κλίση της δέσμης του φωτός και σε περίπτωση που διαφέρει από τα όρια που ορίζει η οδηγία του Υπουργείου, τότε το αυτοκίνητο θα κοπεί και θα χρειαστεί επανέλεγχο.

Ωστόσο, είναι πολύ πιθανό η ρύθμιση να αλλάξει σε μια λακκούβα, ή και χειροκίνητα από τον ιδιοκτήτη μετά τον έλεγχο, ενώ υπάρχει πιθανότητα να ξεφεύγει φως εκτός της κύριας δέσμης (σύνηθες φαινόμενο σε κακής ποιότητας LED & Xenon), με αποτέλεσμα να μετριέται ως σωστό, αλλά και πάλι να τυφλώνει στο δρόμο. Τέλος, να αναφέρουμε ότι καθώς τα φώτα μετριούνται στην ανώτερη θέση κατά τον έλεγχο ΚΤΕΟ, αν το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο με βάρος, η δέσμη του φωτός να ανέβει αρκετά ψηλότερα, τυφλώνοντας τους γύρω οδηγούς.

Υπάρχει όμως κάποια «πραγματική» λύση σε αυτό το πρόβλημα; Τι μπορεί να αλλάξει η Πολιτεία όσον αφορά τον έλεγχο των αυτοκινήτων; Μήπως είναι θέμα παιδείας των οδηγών, να αρχίσουν να σκέφτονται και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου πριν κάνουν μια τέτοια «αναβάθμιση» στο αμάξι τους;

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Ακολουθήστε το autotriti.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!
Δείτε όλες τις τελευταίες ειδήσεις, στο Autotriti.gr
Σχολιάστε
MOPAR WINTER CHECK UP
Εκθεση Αυτοκινήτου. Οικονομία στην κατανάλωση. Βρές υβριδικά, ηλεκτρικά, LPG/CNG, plug-in. Τι ισχύει για μεταχειρισμένα και diesel