Ακούς και βλέπεις παντού SUV, αλλά τα μικρά είναι ακόμα αυτά που κρατούν την πρώτη θέση στις πωλήσεις και γεμίζουν τους ελληνικούς δρόμους. Όμως το μέλλον των μικρών, δεν είναι σίγουρο.
Βλέπεις τόσα χρόνια αγόραζες μικρό γιατί ήταν αρκετά μεγάλο για να χωράς μέσα, αρκετά μικρό για να παρκάρεις, και αρκετά φθηνό για να το αντέχεις. Μπορεί κάποιοι απλά να «γούσταραν» μικρό, όμως οι περισσότερες πωλήσεις της κατηγορίας γίνονται γιατί σε αυτό το μέγεθος και αυτά τα λεφτά μπορούν να γίνουν πιο εύκολα οι περισσότεροι συμβιβασμοί. Το μικρό βολεύει όλους.
Όχι όμως τους κατασκευαστές. Η μικρή κατηγορία περνάει κρίση ήδη από τα μέσα του 2000, όταν ο τότε πρόεδρος της Fiat, ο μακαρίτης Μαρκιόνε, έλεγε πως τα ελάχιστα περιθώρια κέρδους, ο κανιβαλισμός του ανταγωνισμού, και οι συνθήκες των ρύπων σε συνδυασμό με το κόστος εξέλιξης ήταν απαγορευτικά για έναν κατασκευαστή, με αποτέλεσμα η ίδια η Fiat, o «μάστορας» των μικρών, να αποχωρήσει από την κατηγορία, αφήνοντας το Punto χωρίς αντικαταστάτη.
Και αν αυτό δεν ήταν αρκετό, τώρα έρχονται «καπάκι» δύο νέες εξελίξεις. Τα ηλεκτρικά, και στην φάση της μετάβασης τα υβριδικά, με τους κατασκευαστές να κάνουν κράτει μέχρι το 2025.
To Euro7 θα «τελειώσει» βενζίνη και diesel
Γιατί το 2025. Γιατί τότε έρχεται σε εφαρμογή η νόρμα Euro7, που έχει πολύ χαμηλούς ρύπους. Οι κατασκευαστές έχουν σταματήσει την εξέλιξη κινητήρων βενζίνης για το Euro7, δεδομένου ότι το κόστος εξέλιξης είναι τεράστιο για να πετύχουν ρύπους 90% κάτω στο μονοξείδιο του άνθρακα (CO) και 50% κάτω στα οξείδια του αζώτου (ΝΟx).
Αν το έκαναν, οι τιμές ενός βενζινοκίνητου μικρού το 2025 θα ήταν τόση όσο και ενός ηλεκτρικού. Το ηλεκτρικό μικρό σήμερα δεν υπάρχει γιατί θα ήταν πανάκριβο (δες το Honda e), όμως αυτή η τιμή θα είναι πιο «εύπεπτη» όταν ουσιαστικά το Euro7 «σκοτώσει» και τη βενζίνη.
Μικρά μόνο ηλεκτρικά πλέον
Που σημαίνει πως όποιος κατασκευαστής δεν σκοπεύει να λανσάρει μικρό ηλεκτρικό, είτε για να μην του «κανιβαλίσει» πωλήσεις μεγαλύτερων μοντέλων (αφού θα μοιάζουν οι τιμές), είτε γιατί δεν συμφέρει εξ αρχής, απλά θα αποχωρήσει από την κατηγορία, αφήνοντας τα μικρά όχι μόνο ακριβότερα αλλά και λιγότερα από ποτέ.
Επειδή μέρι το 2025 υπάρχει καιρός, ίσως να πρέπει να δεχτούμε πως τα μικρά σήμερα είναι όσο φθηνότερα θα είναι από εδώ και στο εξής. Αλλά και όσο περισσότερα. Συνεπώς είναι και η τελευταία σου ευκαιρία να αγοράσεις ένα μικρό μοντέλο.