
Θα υπάρξει ποτέ σύμφωνο συμβίωσης ανάμεσα σε ποδηλάτες και οδηγούς αυτοκινήτων;
Οδηγοί vs Ποδηλάτες
5.701 Επισκέψεις στο άρθρο (28/1/2016)
Ένα ακόμη ατύχημα στην παραλιακή με σοβαρά τραυματισμένο ποδηλάτη έριξε λάδι στη φωτιά της αέναης κόντρας οδηγών και ποδηλατών. Είμαστε έτοιμοι για ένα… σύμφωνο συμβίωσης οδηγών και ποδηλατών στη ζούγκλα των δρόμων;
autotriti team
Τα ατυχήματα είναι πολλά με τους ποδηλάτες να είναι σαφώς το εύκολο θύμα. Αν το καλοσκεφτούμε όμως δε υπάρχουν ατυχήματα στον δρόμο. Υπάρχουν απροσεξίες, αβλεψίες και κακός χειρισμός του οχήματος. Τίποτα δεν υπάγεται στον παράγοντα τύχη και αυτό γιατί τα όποια οχήματα δεν κινούνται μόνα τους. Κάποιος τα οδηγεί. Κάποιος χειρίζεται ένα «όπλο» και πρέπει να ξέρει να το χειριστεί.
Πρέπει όμως να έχει και την οδηγική παιδεία για να ξεχωρίζει καταστάσεις. Γιατί πρέπει δηλαδή να περάσεις ξυστά και με ταχύτητα δίπλα από έναν ποδηλάτη; Γιατί να μην τηρείς το όριο ταχύτητας και γιατί να μην έχεις την προσοχή σου αποκλειστικά στην οδήγηση; Και στο κάτω-κάτω της γραφής γιατί να μην δώσεις τόπο στην οργή ή προτεραιότητα στον ευάλωτο ποδηλάτη; Θα χάσεις την pole position;
Από την άλλη οι οδηγοί φωνάζουν πως οι ποδηλάτες προκαλούν την τύχη τους, όταν οδηγούν ανάποδα σε μονόδρομο, όταν παραβιάζουν το κόκκινο, όταν κάνουν πετάλι το βράδυ χωρίς φώτα και χωρίς να φοράνε ανακλαστικό γιλέκο ή όταν κινούνται σε ζεύγη πλάι-πλάι κατά παράβαση του ΚΟΚ. Επίσης φωνάζουν όταν η μόδα των νυχτερινών ποδηλατοδρομιών, κλείνει με το έτσι θέλω δρόμους και προκαλεί χάος.
Και αυτοί με τη σειρά τους έχουν τα δίκια τους, αλλά η μειοψηφία των κακών ποδηλατών δεν πρέπει να βάζει στο στόχαστρο το σύνολο. Οι δρόμοι είναι για όλους. Εκτός από τους «κλειστούς» αυτοκινητόδρομους, το ποδήλατο μπορεί να κινείται παντού. Και δεν είναι λύση οι (ανύπαρκτοι) ποδηλατόδρομοι (για το πεζοδρόμιο δεν το συζητάμε καν). Κάποιοι κάνουν και αθλητική ποδηλασία δρόμου.
Μήπως τελικά όλοι έχουν τα δίκια τους; Μήπως αυτό τελικά που λείπει είναι ο σεβασμός στους κανόνες; Σε κάθε περίπτωση όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ένα πράγμα: Όταν όμως κάποιος χρησιμοποιεί το ποδήλατο του σε ένα χώρο όπου και οι υπόλοιποι χρησιμοποιούν ποδήλατα, το λάθος του ενός δεν θα είναι θανάσιμο ή καταστροφικό για τους άλλους. Όταν όμως κυκλοφορούν ποδήλατο και αυτοκίνητα μαζί ένα λάθος μπορεί να είναι θανατηφόρο. Δεν πρέπει να είμαστε δογματικοί.
Όπως υπάρχουν κακοί οδηγοί, υπάρχουν και κακοί ποδηλάτες. Και όσο επικίνδυνοι είναι πρώτοι, άλλο τόσο μπορεί να γίνουν και οι δεύτεροι. Οι διαφορά είναι πως ένας κακός ποδηλάτης δε θα σκοτώσει ποτέ έναν οδηγό. Στην χειρότερη περίπτωση να τον γεμίσει με τύψεις σε περίπτωση, που συμβεί κάποιο σοβαρό ατύχημα. Οι δρόμοι είναι για όλους και αυτό πρέπει να το έχουμε στο μυαλό μας. Ο αμοιβαίος σεβασμός και η τήρηση του ΚΟΚ θα βοηθήσει στην αρμονική συμβίωση ποδηλατών και οδηγών στο δρόμο.Εσείς τι λέτε; Μπορεί να υπάρξει αρμονική συμβίωση; Είναι χρήσιμο να υπάρχουν αφορισμοί και δόγματα; Δε θα ήταν καλό οι οδηγοί να σέβονται περισσότερο τα ποδήλατα, αλλά και το αντίστροφο;
Δυστυχώς οι δικυκλιστές γενικότερα δεν βοηθούν τους ίδιους τους εαυτούς με τον τρόπο που οδηγούν. Υπάρχει μια νοοτροπία (που μοιάζει να είναι αντιστρόφως ανάλογη με το μέγεθος του δίκυκλου), ότι το δίκυκλο μπορεί να κινείται μονίμως "ιππαστί" στις λουρίδες, ανάποδα στους μονόδρομους, να σταματάει στο κόκκινο κατ' επιλογή, να θορυβεί εκνευριστικά (εξαιρούνται τα ποδήλατα) κλπ. Φυσικά και ο δικυκλιστής θα υποστεί πρωτίστως ο ίδιος τις συνέπειες σ' ένα ατύχημα, αλλά αυτό θα πρέπει να το συνειδητοποιήσουν οι ίδιοι και να κάνουν τα αυτονόητα. Να φροντίζουν πάνω απ' όλα να ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ από τα αυτοκίνητα, να φοράνε τουλάχιστον κράνος και να μην οδηγούν προκαλώντας την τύχη τους.
Η λύση αναφέρθηκε στο ίδιο το άρθρο !!! Είναι τόσο απλή, μα τόσο απλή !!! Απλά να ακολουθηθούν οι κανόνες και ο Κ.Ο.Κ. Είναι τόσο δύσκολο ?
Parte ta podilata sas kai pate sta xwria sas!!!Den einai dinaton na kokliforoun podilata se leoforous, ethnikes kai dromous taxeias kikloforias,na dimiourgoun tosa provlimata kai na lene meta oti den ftene otan dimiourgisoun atixima!!!
Αν υπηρχε αστυνoμευση στoυς δρoμoυς oλα αυτα τα πρoβληματα θα ειχαν λυθει μεσα σε μια εβδoμαδα.
Δε χρειάζεται να επανεφεύρουμε τον τροχό. Ας κοιτάξουμε τι κάνουν στις άλλες χώρες/πόλεις όπου η συμβίωση είναι επιτυχής. Υπάρχουν σωστοί ποδηλατόδρομοι που διαχωρίζονται με φυσικά εμπόδια από τους δρόμους των αυτοκινήτων. Όπως χρειάζονται σωστά πεζοδρόμια για την ασφάλεια και την άνεση των πεζών έτσι χρειάζονται και σωστοί ποδηλατόδρομοι. Τα υπόλοιπα περί παιδείας είναι ατέρμονη συζήτηση τύπου πιάσε το αυγό και κούρευτο. Για να γίνουν σωστοί ποδηλατόδρομοι πρέπει να αποδεχτούμε ότι οι δρόμοι των αυτοκινήτων θα γίνουν είτε στενότεροι είτε με λιγότερες θέσεις δωρεάν parking. Άλλη λύση όπως έχουν αποδείξει η βορειοευρωπαίοι δεν υπάρχει.
Είμαι χρόνια οδηγός μοτοσυκλέτας, αυτοκινήτου και φυσικά ποδηλάτου δρόμου. Το ότι οι δικυκλιστές προκαλούν την τύχη του είναι αστεία τοποθέτηση. Εκεί που βάζεις στην εικόνα που έχεις στο μυαλό σου ποδηλάτη που παραβιάζει κόκκινο ή πηγαίνει αντίθετα στο ρεύμα σκέψου μικρό παιδί που φεύγει από το χέρι της μητέρας του και πετάγεται στο δρόμο ή τρέχει - πάνω στο παιχνίδι - με τους φίλους του ή αν αυτό σε διευκολύνει περισσότερο να καταλάβεις και εσύ τις πράξεις σου σκέψου τον εαυτό σου όταν περιμένοντας ανυπόμονα στο φανάρι να ανάψει το πράσινο, βλέπεις ότι δεν περνάει κανένα αυτοκίνητο και αποφασίζεις να διασχίσεις πεζός το οδόστρωμα. Ή μήπως δεν το κάνεις ποτέ αυτό; Δυστυχώς σε πολλά θέματα έχουμε απόλυτη άγνοια και απολύτως λάθος εντύπωση. Οι περισσότεροι οδηγοί θεωρούν ότι οι δρόμοι είναι μόνο για αυτοκίνητα, φορτηγά και μηχανές. Για τίποτα άλλο. Μερικά από τα λάθη μας ΛΑΘΟΣ Α) ο ποδηλάτης πρέπει πάντα να κάνει στην άκρη για να περάσει το αυτοκίνητο. Σε στενούς σχετικά δρόμους ο ποδηλάτης οφείλει να οδηγεί στο κέντρο του δρόμου γιατί αν στριμωχτεί στην άκρη του οδοστρώματος το πιο πιθανό είναι ότι κάποιος θα τον πάρει μαζί του από κακό χειρισμό - υπολογισμό και μεγάλη ταχύτητα αφού δεν θα κόψει καθόλου όταν θα περάσει από δίπλα του. ΛΑΘΟΣ Β) Οι ποδηλάτες πρέπει να οδηγούν ο ένας πίσω από τον άλλο. Σχετικά με την τοποθέτηση αλλά και τον ΚΟΚ ότι οι ποδηλάτες πρέπει ο ένας να είναι πίσω από τον άλλο είναι ΕΝΤΕΛΩΣΣΣΣΣΣ ΛΑΘΟΣ. Έχει αποδειχθεί ότι όσοι κάνουν ποδήλατο σε ζεύγη καταλαμβάνοντας το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου οδηγούν με πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να αποφύγουν το ατύχημα γιατί 1ον όταν είναι ο ένας πίσω από τον άλλο το αυτοκίνητο προσπαθεί να μείνει μεταξύ των ποδηλατών και της μεσαίας γραμμής του οδοστρώματος (προσπαθούν να μην περάσουν στο αντίθετο ρεύμα παρότι το κάνουν συνέχεια με το αυτοκίνητο. το οποίο σημειωτέον καταλαμβάνει τον χώρο που έχουν τα ζεύγη ποδηλατών - τροφή για σκέψη) με αποτέλεσμα σε έναν λάθος χειρισμό να έχουμε θανατηφόρα ατυχήματα 2ον Όταν οι ποδηλάτες οδηγούν σε ζεύγη τα αυτοκίνητα κόβουν ταχύτητα και περνάνε στο αντίθετο ρεύμα για να προσπεράσουν πάλι σε όφελος των ποδηλατών και τέλος 3ον Η διάρκεια της προσπέρασης είναι πολύ μικρότερη όταν οι ποδηλάτες είναι σε ζεύγη από ότι αν ήταν ο ένας πίσω από τον άλλο όπου καταλαμβάνουν μεγάλο μήκος του δρόμου (περίπου όσο τέσσερα αυτοκίνητα). Για αυτό μπορείτε να δείτε το παρακάτω σχετικό βίντεο cyclingweekly http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/chris-boardman-explains-why-cyclists-ride-two-abreast-in-new-safety-video-187215
Ισως η χρηση του ποδηλατου να μοιαζει γραφικη για μια μεριδα οδηγων αυτοκινητου που εμαθε μεχρι τωρα να πηγαινει με 60 στα στενακια κ 100 στην παραλιακη,απλα πρεπει καποια στιγμη να μοιραστουμε πολιτισμενα το δρομο συμφωνα με τον ΚΟΚ. Μονη εξαιρεση η αναχρονιστικη περιγραφη του σχετικα με την κινηση στο δεξιο ακρο της δεξιας,κ σε μονο στιχο κατι το οποιο ειναι λαθος κ επικινδυνο λογω κακοτεχνιων φρεατιων κλπ.Στη δε παραλιακη οπου κινουνται συχνα ποδηλατες που κανουν προπονηση,η κινηση σε διπλο στιχο ειναι ΣΩΤΗΡΙΑ καθως πιανοντας ολη τη λωριδα "αναγκαζεται" ο οδηγος σε κανονικη προσπεραση κ οχι βιαστικη.Οπως κανουν πχ πολλοι οδηγοι λεωφορειων οπως εχω προσεξει κ γενικοτερα επαγγελματιες που βγαινουν στη μεσαια ασχετα αν περνανε η οχι.
Δεν θα αναφερθώ ειδικά στα ποδήλατα, αλλά στα δίκυκλα γενικότερα. Έχω μελετήσει το θέμα των προβλημάτων, που προκαλούνται από τη συνύπαρξη δικύκλων και αυτοκινήτων και έχω καταλήξει στα παρακάτω συμπεράσματα: 1. Οι οδηγοί των αυτοκινήτων έχουν νεκρές γωνίες, στις οποίες πολλές φορές κρύβονται τα δίκυκλα και έτσι μη βλέποντας τα, οι οδηγοί, νομίζουν ότι δεν υπάρχουν. 2. Οι οδηγοί γενικά δεν συμβουλεύονται πολύ συχνά τους καθρέφτες τους, διότι ο κύριος κίνδυνος βρίσκεται μπροστά τους και εκεί εστιάζουν τον περισσότερο χρόνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης. 3. Ο μέσος όρος της ηλικίας των οδηγών αυτοκινήτων είναι μεγαλύτερος, από αυτόν της ηλικίας των δικυκλιστών. Αυτό έχει τη σημασία του, καθώς οι νεότεροι είναι πιό τολμηροί και θερμόαιμοι, από όσο οι μεγαλύτεροι. Από την άλλη οι οδηγοί αυτοκινήτων πολύ μεγάλης ηλικίας, έχουν μειωμένα αντανακλαστικά, μειωμένη όραση και ακοή και γενικά αργούν να καταλάβουν την κατάσταση, που εξελίσσεται γύρω τους. 4. Οι περισσότεροι οδηγοί αυτοκινήτων, μετά από λίγη ώρα οδήγησης, μπαίνουν σε μια φάση αυτοματισμού στις κινήσεις τους, σε ένα είδος αυτόματου πιλότου, όπου οδηγούν με μειωμένη προσοχή του γύρω χώρου, στον οποίο κινούνται. (Οι οδηγοί δικύκλων, επειδή συνήθως τρέχουν περισσότερο, ελίσσονται ανάμεσα στα αυτοκίνητα αλλάζοντας συνεχώς λωρίδες, αναγκαστικά έχουν την προσοχή τους πιό τεταμένη). Έτσι γενικά οι οδηγοί αυτοκινήτων ακολουθούν μια λωρίδα και δεν προσέχουν όσο θα έπρεπε το οτιδήποτε δεν τους απειλεί. Με άλλα λόγια προσέχουν κάποια μεγαλύτερα οχήματα, διότι αν τρακάρουν με αυτά κινδυνεύουν, αλλά δεν προσέχουν, όσο θα έπρεπε, οτιδήποτε είναι μικρότερο, από το δικό τους όχημα και επομένως δεν απειλεί τη ζωή τους. Αν σε αυτό συνδυάσουμε και τις νεκρές γωνίες, που προανέφερα, αλλά και τις αλεπάλληλες αλλαγές λωρίδων των δικύκλων, που δεν τα βλέπουν στους καθρέφτες τους, όταν τους συμβουλεύονται μια στο τόσο, έχουμε τα γνωστά προβλήματα. Μετα από όλα αυτά, και με δεδομένη αυτή την κατάσταση, που δεν πρόκειται να αλλάξει στο μέλλον, θα συμβούλευα τους οδηγούς δικύκλων να προσέχουν περισσότερο, διότι η δική τους ζωή κινδυνεύει, σε μια επαφή με αυτοκίνητο και κανενός άλλου.
Οι οδηγοί ποδηλάτων έχουν αφήσει στο σπίτι ένα SUV ένα GT ή ένα "χρέπι" 20ετίας και βάλε. Με ποιό από όλα τους προτιμάτε:
Οπως ανεφερε και ο Nikos, ας παραδειγματιστουμε απο τους βορειοευρωπαιους, οι οποιοι εχουν ποδηλατοδρομους, πεζοδρομια κλπ. Ας μην ξεχναμε ομως οτι εχουν και νομους, και μια αστυνομια που δεν αστειευεται. Τολμα να περασεις το οριο ταχυτητας στις πολεις τους και θα φας ενα προστιμο απο εδω μεχρι απεναντι, γιατι ας μην γελιομαστε, τα περισσοτερα θανατηφορα γινονται με μεγαλη ταχυτητα..