
Στη δίαιτα
2.392 Επισκέψεις στο άρθρο (19/1/2016)
H νέα μόδα θέλει τα καινούργια μοντέλα ελαφρύτερα από τους προκατόχους τους, παρότι μεγαλύτερα σε διαστάσεις και πιο «φορτωμένα» σε εξοπλισμό. Προς τι λοιπόν η νέα slim & fit τάση;
autotriti team
Είναι προφανές πως οι κατασκευαστές προσπαθούν να κρατήσουν το βάρος όσο γίνεται πιο χαμηλά. Τα αρνητικά του βάρους δεν έχουν να κάνουν μόνο με το προφανές, δηλαδή ότι κλέβει επιδόσεις από τον κινητήρα και αυξάνει την κατανάλωση, αλλά κυρίως με τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Σχετικά με τις επιδόσεις τα πράγματα είναι λίγο πολύ απλά: Οι κατασκευαστές ψάχνουν τις καλύτερες δυνατές επιδόσεις με τη λιγότερη δυνατή κατανάλωση. Και το βάρος σε συνδυασμό με την αεροδυναμική τους χαλάνε τα σχέδια.
Το βάρος όμως επηρεάζει τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Μεγαλύτερο βάρος σημαίνει μεγαλύτερη αδράνεια (απλή φυσική). Η μεγαλύτερη αδράνεια με τη σειρά της αυξάνει την απόσταση φρεναρίσματος, κάνει την αλλαγή στην κατεύθυνση νωχελική και απότομη, και δυσκολεύει την ανάρτηση να κρατήσει το αυτοκίνητο στην τροχιά του. Δυσχεραίνει επίσης την άνεση αφού αναγκάζει σε πιο σκληρές ρυθμίσεις ώστε να μειώνονται οι κλίσεις στις στροφές.
Με μία λέξη το βάρος στα αυτοκίνητα είναι εχθρός. Ο μόνος περιοριστικός παράγοντας είναι το κόστος, αφού τα ελαφριά υλικά, όπως το αλουμίνιο, είναι ακριβά και απαιτούν ειδικές τεχνικές κατασκευής και επισκευής. Από την άλλη τα ανθρακονήματα, το τιτάνιο και το μαγνήσιο είναι ακόμη πιο ακριβά και «δύσκολα» στην ευρεία χρήση για αυτό και τα συναντάμε κυρίως σε ακριβά υπεραυτοκίνητα. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο οι κατασκευαστές όμως καταφέρνουν το ζητούμενο, που είναι η μείωση του βάρους χωρίς όμως εκπτώσεις σε θέματα αντοχής, ασφάλειας και ακαμψίας.
Εσείς τι λέτε; Είναι καλό που τα νέα αυτοκίνητα είναι ελαφρύτερα; Θα επιλέγατε ένα βαρύ αυτοκίνητο με δυνατό κινητήρα ή ένα ελαφρύ με λιγότερα άλογα, αλλά ανάλογες του πρώτου επιδόσεις;
Αυτή την μόδα που αποδίδει βέβαια τα μέγιστα σε οικονομία οδική συμπεριφορά και επιδόσεις την ξεκίνησε η mazda με το mazda 2 του 2007.
Εγώ θα προτιμούσα το πιό ελαφρύ αυτοκίνητο με την πιό μεγάλη ιπποδύναμη και αυτό για να έχω απόλυτες επιδόσεις. Αυτό που θα έλεγα εγώ είναι τα αυτοκίνητα καλώς γίνονται πιό ελαφρά σήμερα. Όμως θα ήσαν ακόμα πιό ελαφρά, αν δεν είχαν όλον αυτό τον εξοπλισμό. Θα πρότεινα λοιπόν όλα τα αυτοκίνητα να διατίθενται και σε εκδόσεις με μειωμένο εξοπλισμό, που έτσι θα ικανοποιούσαν τον οδηγό που θέλει καλύτερες επιδόσεις. Οι εκδόσεις αυτές θα ήσαν και φθηνότερες, αφού δεν θα είχαν κάποια εξαρτήματα, που ανεβάζουν το κόστος.
Προφανώς "όσο ελαφρύτερο τόσο καλύτερο" εφόσον δεν γίνεται σε βάρος της αντοχής του αμαξώματος, αλλά η τεχνολογία σήμερα επιτρέπει την επίτευξη και των δύο αντικρουόμενων στόχων. Θα κάνω όμως τον "δικηγόρο του διαβόλου" για το βάρος, θυμίζοντας ότι το βάρος (ή για να το πούμε σωστότερα η μάζα) σε μία μόνο περίπτωση είναι πλεονέκτημα, όταν πρόκειται να συγκρουστείς με άλλο αυτοκίνητο!