Πάνω που συνηθίσαμε τις στάνταρ αλουμινίου, τα τάσια μας χτυπούν την πόρτα!
Νόμιζες πως δεν θα ξαναδείς τάσια ποτέ σε καινούργιο αυτοκίνητο; Ατύχησες. Και φαίνεται πως δεν είναι μόνο τα ηλεκτρικά που τα επαναφέρουν, αλλά θα τα δούμε κι αλλού. Τι κοστίζει, και τι θυσιάζεις για να έχεις τις όμορφες αλουμινένιες ζάντες σου;
Τάσια το 2023; Ναι, τάσια το 2023. Και το 2024 και βάλε, αφού τα τάσια έχουν επιστρέψει για τα καλά, και η μόδα φαίνεται να «αρέσει» πολύ. Όχι τόσο στους αγοραστές, όσο στους κατασκευαστές.
Βλέπεις το τάσι μπήκε ξανά στα ηλεκτρικά, κυρίως στις φθηνότερες εκδόσεις. Και ότι μπαίνει στα ηλεκτρικά, το «τρώμε στη μάπα» και στα υπόλοιπα. Μόδα, σου λέει, όμως σιγά τη μόδα που μπορεί να είναι το τάσι.
Για τα ηλεκτρικά βέβαια το τάσι εξυπηρετεί πολύ. Όχι τόσο γιατί είναι φθηνότερο, ειδικά σε τόσο μεγάλες ζάντες που φοράνε πια τα αυτοκίνητα. Σίγουρα το χαμηλό κόστος της σιδερένιας 20άρας με ένα πλαστικό τάσι, είναι πολύ ελκυστικό για τους κατασκευαστές, όμως το ζουμί είναι αλλού. Στην αυτονομία, και τους ρύπους.
Ποιους ρύπους; Όχι της εξάτμισης, αφού δεν υπάρχει, αλλά των στερεών σωματιδίων από τα φρένα. Ένα κλειστό τάσι κρατάει τη μαυρίλα των φρένων, που αλλιώς σκορπίζει στον αέρα όσο το αμάξι κινείται.
Όμως το κλειστό τάσι έχει βασικά άλλο σκοπό. Την χαμηλή αεροδυναμική αντίσταση. Η Kia στο EV6 υπολογίζει ότι το τάσι σε σχέση με τη ζάντα, ακόμη και αυτή την αεροδυναμική ζάντα που φοράει η ακριβότερη έκδοση, δίνει μερικές δεκάδες χιλιόμετρα αυτονομίας. Ίσως και 30 χλμ. Όσα έχουν μερικά από τα plug-in υβριδικά όταν κινούνται με ρεύμα. Δεν είναι λίγο.
Και στη μάχη της αυτονομίας, αυτά τα επιπλέον χιλιόμετρα αξίζουν πολλά. Κυριολεκτικά, αφού ένα πλαστικό τάσι μπορεί να δώσε τόσα χιλιόμετρα όσο μια ακριβότερη, μεγαλύτερη μπαταρία, ένας ακριβότερος, πιο αποδοτικός ηλεκτροκινητήρας. Με τέσσερα τάσια δεν κερδίζουν μόνο την αξία των αλουμινένιων, αλλά και όλα τα άλλα που θα έπρεπε να «ρίξουν» στο αμάξι, για να πετύχουν τα ίδια νούμερα.
Για τα ηλεκτρικά το τάσι δεν είναι πρόβλημα. Το κοινό που τα προτιμά, θα προτιμήσει την αυτονομία από τη «μόστρα». Και εδώ που τα λέμε η «μόστρα» στα ηλεκτρικά δεν χρειάζεται ζάντα, αφού όλο το αμάξι είναι κράχτης για αυτό που είναι. Άσε που οι τροχοί των ηλεκτρικών είναι ήδη λίγο περίεργοι, οπότε ένα εξίσου περίεργο τάσι, δεν ξενίζει. Άσε που δε δείχνει ότι είναι και τάσι.
Στα συμβατικά όμως; Θα γυρνούσες στο τάσι για να γλιτώσεις 5% στο καύσιμο; Ή αλουμινένια χωρίς συζήτηση;