Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα των εκλογών, τι είναι αυτό που θα θέλατε να αλλάξει σχετικά με το αυτοκίνητο από την επόμενη κυβέρνηση, είτε είναι αυτοδύναμη ή συνασπισμός κάποιον κομμάτων;
Ένα βήμα πριν τις εκλογές και η ερώτηση επιστρέφει στο προσκήνιο!
Οι εκλογές της 21ης Μαϊου καταφθάνουν. Σε κάθε προεκλογική περίοδο ακούμε πολλά. Υποσχέσεις, εξαγγελίες και προγράμματα, πολλά από τα οποία αφορούν και το αυτοκίνητο. Τι είναι, όμως, αυτό που θα περίμενες εσύ από την νέα κυβέρνηση που θα σχηματιστεί, ανεξάρτητα από κόμματα και χρωματισμούς;
Η αγορά, κατοχή και χρήση του αυτοκινήτου αποτελεί έναν πολύπαθο κλάδο της ελληνικής πραγματικότητας. Η υψηλή φορολογία είναι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα. Ξεκινάμε με την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου, όπου το Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης και ο ΦΠΑ μπορούν να ξεπεράσουν το 1/3 της τελικής αξίας του. Μετά, έχουμε τα τέλη κυκλοφορίας, το φόρο πολυτελείας και τα τεκμήρια, που θα κουβαλά το όχημα σε σχεδόν όλη του τη ζωή. Και, τέλος, τα ακριβά καύσιμα, με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και το ΦΠΑ να αποτελούν περίπου το 50% της αξίας κάθε λίτρου βενζίνης και το 30% κάθε λίτρου diesel.
Αρα η ανάγκη μείωσης της φορολογίας είναι επιβεβλημένη. Μια λύση για να προωθηθεί η αγορά νέου αυτοκινήτου και να ανανεωθεί ο ελληνικός στόλος που αποτελεί τον γηραιότερο της Ευρώπης με μέσο όρο ηλικίας τα 17 έτη θα ήταν η μείωση ή κατάργηση (εφόσον μιλάμε για γενναίες μεταρρυθμίσεις) του Τέλους Ταξινόμησης. Εναλλακτικά, ένα σοβαρό μέτρο απόσυρσης και επιδότησης για αγορά καινούργιου, που θα αφορούσε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα, εξελιγμένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (και όχι μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά), θα έκανε σίγουρα τη διαφορά.
Όσον αφορά την ετήσια φορολογία, η μείωση των τελών φαντάζει αρκετά δύσκολη υπόθεση, καθώς κάτι τέτοιο παρότι κοινωνικά αποδεκτό, θα μείωνε ακόμα περισσότερο την ανάγκη αγοράς ενός σύγχρονου και πιο «πράσινου» αυτοκινήτου. Κάτι τέτοιο θα αύξανε ακόμα περισσότερο την ηλικία του στόλου των αυτοκινήτων στη χώρα μας και άρα θα ήταν αντίθετο με τους στόχους από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι φόροι στα καύσιμα πάλι, αποτελούν το «Μήλον της Έριδος» του προεκλογικού αγώνα ανάμεσα στα κόμματα. Από την μία η αντιπολίτευση σχεδόν σύσσωμη προαναγγέλλει μείωσή τους , ενώ από την άλλη (Κυβέρνηση) κυριαρχεί η άποψη ότι τυχόν μείωσή τους θα προκαλέσει δημοσιονομική τρύπα που δεν υπάρχει τρόπος να καλυφθεί. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως η τελευταία αύξησή τους έγινε επί της προηγούμενης κυβέρνησης, μετά από απαίτηση της Τρόικας. Επίσης, αυτό που συμφωνούν όλοι είναι πως η μείωση αυτή θα πρέπει να είναι κάτι παραπάνω από γενναία για να φανεί στις αντλίες των πρατηρίων.
Δεν είναι μόνο οι φόροι
Πράγματι η υψηλή φορολογία αποτελεί το σημαντικότερο ζήτημα για τους περισσότερους ιδιοκτήτες οχημάτων. Όμως δεν είναι μόνο αυτό. Η αυξημένη κίνηση, ειδικότερα μετά την πανδημία, αποτελεί ένα ακόμα σοβαρό πρόβλημα στην καθημερινότητα όλων μας. Και περισσότερος χρόνος κολλημένοι στην κίνηση σημαίνει περισσότερο καύσιμο «πεταμένο» στο «σταμάτα-ξεκίνα».
Και μιας και η κίνηση αφορά κυρίως τις μεγάλες πόλεις, ένα ακόμα τεράστιο πρόβλημα στις πόλεις είναι η εύρεση θέσης στάθμευσης. Κάθε μέρα για πολλή ώρα οι οδηγοί που δεν έχουν την άνεση ενός ιδιωτικού parking, ψάχνουν κάπου για να αφήσουν το αυτοκίνητό τους. Αυτή η διαδικασία εκτός από τους ίδιους ταλαιπωρεί και τους υπόλοιπους οδηγούς καθώς αυξάνει την κίνηση αισθητά, ενώ πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι πεζοί που αναγκάζονται να περπατούν στο δρόμο γιατί τα πεζοδρόμια και οι διαβάσεις είναι σχεδόν πάντα κατειλημμένα. Για να μην αναφερθούμε στα ΑΜΕΑ, που η ήδη δύσκολη καθημερινότητά τους γίνεται σκέτη κόλαση όταν καλούνται να χρησιμοποιήσουν το δρόμο.
Ένα άλλο επίσης σημαντικό πρόβλημα είναι η ποιότητα των δρόμων της χώρας. Δεν μιλάμε μόνο για τις υποδομές, στους αυτοκινητόδρομους και τις κεντρικές οδούς. Η ποιότητα των αστικών δρόμων (μικρές οδοί και στενάκια) είναι ιδιαίτερα χαμηλή. Εξίσου προβληματικοί κρίνονται και πολλοί επαρχιακοί δρόμοι, που συνδέουν πόλεις και χωρία της ήδη παραμελημένης ελληνικής επαρχίας. Αποτέλεσμα; Να συμβαίνουν καθημερινά δεκάδες ατυχήματα ή και δυστυχήματα που οφείλονται στην κακή ποιότητα-συντήρηση του οδοστρώματος ή τη χάραξη του δρόμου.
Τέλος, η αστυνόμευση. Δεν μιλάμε μόνο για τις συνεχείς παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. από τους οδηγούς, που είναι τρομερά επικίνδυνες και παραμένουν ατιμώρητες. Δυστυχώς, κάθε χρόνο οι κλοπές αυτοκινήτων αυξάνονται. Πολλοί οδηγοί κοιμούνται με το άγχος αν θα βρουν ή όχι το πρωί το αυτοκίνητό τους. Και δυστυχώς δεν μπορούν να κάνουν πολλά για να αποφύγουν αυτό το άγχος, ενώ η Ελληνική Αστυνομία παρά τις σοβαρές προσπάθειες που γίνονται από πολλά στελέχη της, δείχνει σε πολλές περιπτώσεις αδύναμη να προσφέρει την απαραίτητη προστασία, ενώ συχνά τους κλέφτες που συλλαμβάνει, να επιστρέφουν στην παρανομία λίγους μήνες αργότερα.
Εσένα τι άλλο σε προβληματίζει γύρω από το χώρο του αυτοκινήτου; Τι θα ήθελες να δεις να αλλάζει και τι περιμένεις από την επόμενη κυβέρνηση σχετικά;