Η δυναμική εμφάνιση και οδική συμπεριφορά του CUPRA Born συνδυάζεται με μια πολύ καλή επίδοση στο Test αποφυγής κινδύνου. Με πόσα χλμ./ώρα «έστριψε» τελικά;
Born tο be sport
Από την πρώτη κιόλας δοκιμή επί ελληνικού εδάφους (διαβάστε αναλυτικά εδώ) είχαμε επισημάνει πως το Born αποτελεί μια πολύ ενδιαφέρουσα οδηγικά περίπτωση ηλεκτρικού μοντέλου, το οποίο έχει -συνολικά- ευχάριστο σπορτίφ χαρακτήρα, και -ειδικότερα- ζυγισμένο βάρος, κοφτερό τιμόνι, σφιχτή ανάρτηση που δεν κοπανάει, ουδετερότητα στο όριο και υπερστροφική διάθεση αν το παρακάνεις.
Έτσι, όταν το CUPRA Born πάτησε τις ρόδες του στο διάδρομο του elk test του AutoΤρίτη Test Center (σ.σ. το AutoΤρίτη είναι το μόνο μέσο που υλοποιεί το τεστ αποφυγής κινδύνου επί ελληνικού εδάφους, αλλά και ένα από τα λίγα ευρωπαϊκά), ήμασταν προετοιμασμένοι για κάτι καλό.
Πριν ξεκινήσουμε την περιγραφή χιλιόμετρο προς χιλιόμετρο να σημειώσουμε πως δοκιμάσαμε την έκδοση με τα 204 άλογα, την 58άρα μπαταρία, που έχει συνολικό βάρος 1.736 κιλά. Σε αυτά προσθέστε το βάρος τριών ακόμη επιβατών με τις αποσκευές τους, όπως έχουμε τυποποιήσει τη δοκιμή σε όλα τα μοντέλα.
Ακόμα και πάνω από το όριο το Born μας αρέσει οδηγικά για ηλεκτρικό μοντέλο. Η ανάρτηση είναι σφιχτή αλλά και με την διαδρομή που πρέπει. Προσέξτε π.χ. πως «τερματίζει» το πίσω μέρος.
Γνωρίζοντας πως το αδελφό VW ID.3 έχει περάσει με 72 χλμ./ώρα ξεκινήσαμε την πρώτη προσπάθεια με 71 χιλιόμετρα, ταχύτητα με την οποία το Born πέρασε «αέρα». Το ESP δεν επενέβη, το πλαίσιο αντέδρασε άμεσα, το τιμόνι ήταν γρήγορο και καταλάβαινες τι γινόταν, ενώ η επιλογή της πίσω κίνησης είναι σωστή. Έτσι, ανεβάσαμε ρυθμό και δοκιμάσαμε στα 72 χλμ.. Σε αυτήν την ταχύτητα, το Born έχει πάλι την ίδια πολύ καλή αίσθηση και ουδετερότητα με το ESP να επεμβαίνει στην πρώτη αλλαγή πορείας, δηλαδή από τον 1ο στο 2ο διάδρομο. Οι πρώτες προσπάθειες είναι πολύ καλές και εύκολες, και έτσι συνεχίζουμε για να βρούμε το πάνω όριο του αυτοκινήτου.
Πάνω από το όριο το CUPRA Born εμφανίζει υποστροφική συμπεριφορά και το πίσω μέρος ανοίγει την ουρά χτυπώντας κάποιες κορίνες.
Γεμάτοι αυτοπεποίθηση ανεβάσαμε ταχύτητα στα 75 χλμ./ώρα, ταχύτητα που όμως είναι πάνω από το όριο του αυτοκινήτου καθώς δυσκολεύτηκε στην πρώτη κιόλας αλλαγή πορείας. Έτσι κατεβήκαμε ένα χιλιόμετρο, στα 74 χλμ/ώρα, ταχύτητα όπου το μοντέλο κατάφερε να μπει στον 2ο διάδρομο όμως είχε υποστροφική συμπεριφορά σε αυτό το όριο με το πίσω μέρος να ξεκολλάει και να ρίχνει κάποιες κορίνες. Πάντως, δεν ξεκόλλησε απότομα και είχε προοδευτική αντίδραση (σ.σ. κάτι που δεν το έχουν όλα τα ηλεκτρικά), το μπροστινό σύστημα συνέχιζε να υπακούει (σ.σ. προσέξτε στην φωτογραφία ότι την ώρα της υπερστροφής σηκώνεται μέχρι και ο μπροστινός δεξιά τροχός) και συνολικά, παρότι η προσπάθεια σε αυτά τα χιλιόμετρα είναι αποτυχημένη ο οδηγός δεν τρομάζει. Τέλος, ακόμη και σε αυτό το όριο η λειτουργία του ESP βαθμολογείται με άριστο βαθμό.
Παρόλα αυτά, και στο όριο έχει προοδευτικότητα στις αντιδράσεις και ένα πολύ καλό σε αμεσότητα και πληροφόρηση τιμόνι.
Με ευκολία το Born ολοκληρώνει το Τεστ Αποφυγής Κινδύνου με 73 χλμ./ώρα.
Με αυτή την ταχύτητα εισόδου, η συμπεριφορά του ηλεκτρικού CUPRA Born ήταν απόλυτα ασφαλής σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας. Το αυτοκίνητο ήταν απόλυτα ελεγχόμενο και μπορούσες να αλλάξεις πορεία με το πολύ καλό τιμόνι. Επίσης, το ESP λειτούργησε σωστά κάνοντας άριστη δουλειά, ενώ το προφίλ των ελαστικών συνέβαλλε στις προοδευτικές αντιδράσεις του. Η κίνηση πίσω, η κατανανομή του βάρους κοντά στο 50-50, η σφιχτή ανάρτηση και το κοφτερό τιμόνι συνθέτουν μία πολύ καλή εικόνα γιατί μπορεί το όριο να είναι στα 73 χλμ./ώρα, όμως η γενική αίσθηση είναι πολύ καλή.
Τιμόνι, ανάρτηση, πλαίσιο και κατανομή βάρος συγκαταλέγονται στα θετικά στοιχεία του.
Γενική αίσθηση οδηγού Εξαιρετικό «πάτημα», στιβαρό πλαίσιο και προοδευτικότητα στις αντιδράσεις. Το CUPRA Born έχει καλό σε πληροφόρηση τιμόνι και τα «πίσω κίνηση, χαμηλό κέντρο βάρος και κατανομή αυτού» βοηθούν την κατευθυντικότητα μέσα στη διαδικασία.
Γενική αίσθηση επιβατών Δεν αγχωθήκαμε ότι κάτι θα πάει στραβά. Εξαιρετικά στιβαρή αίσθηση και προοδευτικές αντιδράσεις.
Βαθμολογία με άριστα το 10: 9,2 Ανάρτηση: 9 Τιμόνι: 9+ Σύστημα ελέγχου ευστάθειας (ESP): 10 Διάσταση ελαστικών: 215/50 R19 Τύπος ελαστικών: Bridgestone Turanza ECO