
Ο άμεσος ψεκασμός απευθείας στον θάλαμο καύσης προσφέρει περισσότερη ισχύ.
Οι επικαθίσεις άνθρακα στις βαλβίδες εισαγωγής είναι ο μεγάλος του εχθρός.
Στον έμμεσο ψεκασμό δεν έχεις τέτοια προβλήματα, καθώς το καύσιμο καθαρίζει τις βαλβίδες.
Είκοσι χρόνια μετά, ο καθαρισμός στα άμεσου ψεκασμού είναι απαραίτητος.
Ο άμεσος ψεκασμός απευθείας στον θάλαμο καύσης προσφέρει περισσότερη ισχύ
Αν το αυτοκίνητό σου έχει μοτέρ μετά το 2004 είναι πολύ πιθανό να ψεκάζει το καύσιμο απευθείας τον θάλαμο
καύσης. Μπορεί να σου δίνει περισσότερα άλογα, όμως με τα χιλιόμετρα τα μοτέρ αυτά γεμίζουν επικαθίσεις στις βαλβίδες εισαγωγής που είναι δύσκολο να καθαρίσουν, αλλά πρέπει. Πως;
Ο άμεσος ψεκασμός δοκιμάστηκε στις πίστες ήδη από τη δεκαετία του `60 από μάρκες όπως η Mercedes, όμως μόλις το 2004 είδαμε τα πρώτα μοντέλα μαζικής παραγωγής, με πρώτο το Audi A6 με τον κωδικό FSI. Σήμερα στους κινητήρες αυτούς το καύσιμο δεν ψεκάζεται πριν την βαλβίδα εισαγωγής (έμμεσος ψεκασμός) αλλά κατευθείαν στον κύλινδρο. Αυτό πετυχαίνει μικρότερα σταγονίδια που καίγονται καλύτερα, ενώ ψύχει τον κύλινδρο επιτρέποντας μεγαλύτερη συμπίεση. Γι` αυτό και τα μοτέρ αυτά «θέλουν» πολλά οκτάνια για να αντέχουν τις υψηλότερες συμπιέσεις.
Οι επικαθίσεις άνθρακα στις βαλβίδες εισαγωγής είναι ο μεγάλος του εχθρός
Αυτοκίνητα με άμεσο ψεκασμό και μόλις 40-50.000 χιλιόμετρα μπορεί να έχουν ήδη σχηματίσει επικαθίσεις στις βαλβίδες εισαγωγής. Αυτές αλλάζουν το σχήμα της ράχης της βαλβίδας και ο αέρας που ρέει προς τον κύλινδρο αντί να περνάει από την απαλή και καλοσχηματισμένη βαλβίδα, κάνει αγώνα ανώμαλου δρόμου που του αλλάζει τη ροή. Ο αέρας έτσι μπαίνει άτακτα στον κύλινδρο και μειώνεται η μίξη του με το καύσιμο, και άρα η ποιότητα καύσης περιορίζεται, πράγμα που δημιουργεί ακόμη περισσότερες επικαθίσεις, και ο φαύλος κύκλος συνεχίζει.
Στα τυπικά μοτέρ (έμμεσου ψεκασμού) που το καύσιμο ψεκάζεται πάνω στη βαλβίδα, η χρήση καλής ποιότητας βενζίνης που περιέχει απορρυπαντικά, ή ένα πρόσθετο που κάνει την ίδια δουλειά, διαλύει τις επικαθίσεις και η βαλβίδα μένει καθαρή. Στον άμεσο ψεκασμό αυτό είναι αδύνατο αφού το καύσιμο δεν «ξεπλένει» τη βαλβίδα, παρότι θεωρητικά μια βενζίνη καλής ποιότητας ή και τα ειδικά πρόσθετα καυσίμου για μοτέρ άμεσου ψεκασμού, με τις αναθυμιάσεις τους μπορεί να κάνουν κάτι που βοηθάει. Όμως τα αποτελέσματα δεν είναι σίγουρα, και οι επικαθίσεις αυξάνονται.
Ειδικά τα μοτέρ που αγγίζουν μέχρι και την 20ετία στο δρόμο, σίγουρα θέλουν καθάρισμα για να αποκτήσουν την παλιά καλή τους απόδοση. Όμως αυτό δεν είναι ούτε εύκολο ούτε φθηνό. Οι επικαθίσεις είναι σκληρές και δεν καθαρίζουν χωρίς να μπει «χέρι». Οι δύο πιο αποδοτικοί τρόποι απαιτούν την αφαίρεση της πολλαπλής εισαγωγής, και είτε τον καθαρισμό με βουρτσάκι, είτε τη μαλακή αμμοβολή (με τρίμμα καρυδότσουφλων). Εννοείται πως το μοτέρ πρέπει να γυρίσει για να κλείσουν οι βαλβίδες που καθαρίζονται κάθε φορά. Αν μετά θες να κρατήσεις τις επικαθίσεις μακριά, οι επιλογές είναι λίγες. Οι μικρές αποστάσεις με κρύο μοτέρ είναι ο βασικός εχθρός. Το μοτέρ δουλεύει με πλούσιο μείγμα που δεν καίγεται όλο, τα καυσαέρια περνούν τα ελατήρια που είναι ακόμη ανελαστικά και ανακυκλώνονται στην εισαγωγή όπου γίνονται επικαθίσεις. Τα φίλτρα catch-can που μπλοκάρουν αυτά τα αέρια είναι μια λύση αλλά ακριβή και ειδική.
Εσύ έχεις καθαρίσει βαλβίδες εισαγωγής στο μοτέρ σου; Είδες διαφορά; Ή το έχεις αφήσει στην τύχη του και πάλι «μια χαρά» είναι;