
Σε σύγκριση με τη δεκαετία του 90, τα αυτοκίνητα σήμερα είναι φθηνότερα, ασφαλέστερα και πιο οικονομικά.
Γιατί είναι τα αυτοκίνητα σήμερα φθηνότερα από ποτέ;
4.919 Επισκέψεις στο άρθρο (30/12/2014)
Το 1994 ένα μικρομεσαίο με 90 άλογα στοίχιζε 5.000.000 δραχμές όταν ένα λίτρο γάλα στοίχιζε 75 δραχμές. 20 χρόνια μετά, η τιμή του γάλακτος είναι 450% επάνω, όμως ένα αντίστοιχο μικρομεσαίο είναι ακριβότερο μόλις 16%. Πώς γίνεται αυτό το μαγικό;
autotriti team
Θυμάστε όλες αυτές τις τεχνολογίες που λέγαμε ότι γλιτώνουν χρήματα τους κατασκευαστές; Με πρώτη και καλύτερη την κοινή πλατφόρμα που θέλει ένα αυτοκίνητο να κυκλοφορεί σε 30 διαφορετικά μοντέλα. Το πάτωμα του VW Golf, για παράδειγμα, αποτελεί τη βάση για μία σειρά μοντέλων από διθέσια κουπέ μέχρι μεγάλα πολυμορφικά. Και στο ενδιάμεσο χάτσμπακ, τρίπορτα, στέσιον βάγκον, μεσαία σεντάν τετράθυρα ή πεντάθυρα, λιμουζίνες των πέντε μέτρων και κουπέ. Χαμός.
Μιλάμε για κοινή χρήση του 60-80% των μηχανικών μερών μαζί με τους κινητήρες. Όταν λοιπόν μπορείς και χρησιμοποιείς το ίδιο εξάρτημα σε τόσα μοντέλα η τιμή πέφτει. Όλη η γκρίνια του «πότε θα φτηνύνουν» τα αυτοκίνητα, όμως δε σταμάτησε. Θέλαμε, βλέπεις, να δούμε τις τιμές να πέφτουν. Το να μένουν σταθερές ενώ όλα τα υπόλοιπα ακριβαίνουν δε μας φτάνει.
Και όμως, αν τα αυτοκίνητα είχαν ακολουθήσει τις τιμές του γάλακτος ή του εμφιαλωμένου νερού, ένα μικρομεσαίο μοντέλο σήμερα θα είχε 60.000 ευρώ. Δεν έχει. Στην τιμή που θα το αγόραζες το 1994, με κάτι παραπάνω, το ψωνίζεις σήμερα με περισσότερα άλογα, ροπή, εξοπλισμό, απίστευτα περισσότερη ασφάλεια και καλύτερες επιδόσεις. Μπορεί να έχει κατανάλωση λίγο πάνω από τα 3 λίτρα στα 100 χλμ, ενώ δεν πληρώνει και τέλη κυκλοφορίας. Υπάρχει χαμηλότερα;
Τι λέτε λοιπόν; Δεν είναι σε σχέση με το πόσο ακρίβυναν όλα μαγικές οι σταθερές τιμές των αυτοκινήτων;
Ετσι είναι, επειδή το αυτοκίνητο έχει ωφεληθεί όσο λίγα προιόντα από την εξέλιξη των μεθόδων για τη συμπίεση του κόστους παραγωγής, ενώ η εξέλιξη της πληροφορικής/ηλεκτρονικών έχει δημιουργήσει συστήματα με πολύ μεγάλο λόγο ωφέλειας(ή και εντυπωσιασμού)/κόστος (ότι περίπου ισχύει και για τα κινητά τηλέφωνα).
Κυρίες και Κύριοι,
Αυτό που έχω να πω εγώ, είναι πως με την είσοδο της χώρας μας στο € το 2002, όλα σχεδόν τα είδη πρώτης ανάγκης στρογγυλοποιήθηκαν προς τα πάνω. Έτσι, πχ στην περιοχή μου το κρασί που έκανε ~180 δρχ το 1.5 λίτρο από οινοπαραγωγό, έχει φτάσει να πωλείται 1.80 €... Το σταφύλι όμως, από 80 δρχ το κιλό, πήγε στα 0.23 €, στη συνέχεια έπεσε ως τα 0.15 € για να ανέβει τώρα από κάποιους οινοπαραγωγούς στα 0,3€ άντε 0,02-0,03€ παραπάνω, κι αυτό, για να μην εγκαταλείψουν οι καλλιεργητές τα αμπέλια τους. Έτσι, από την παραγωγή στην κατανάλωση υπάρχει ένα γενναίο χάσμα, το οποίο παλιότερα δεν υπήρχε. Οι μισθοί κατά τα άλλα, έχουν πάρει την κάθοδο, άλλοτε μικρή, άλλοτε μεγάλη.
Όσο για τα αυτοκίνητα, πληρώνουμε σε ένα VW Golf μια καλής ποιότητας ταπετσαρία, για έναν κατά πολύ υποδεέστερης ποιότητας γρύλο παραθύρου στις πόρτες... Βλέπουμε το περιτύλιγμα, κι όχι το κουτί... Και προσωπικά, έχω στραφεί κατά της VW τα τελευταία χρόνια, γιατί συγκεκριμένα εξαρτήματα έχουν πολύ χαμηλή ποιότητα κατασκευής, με αποτέλεσμα, μετά το πέρας της εγγύησης να χαλάνε και να πρέπει να πληρώσει αδρά ο ιδιοκτήτης για να τα επισκευάσει... Οπότε, ειδικά τα "οχήματα του λαού" όπως σημαίνει άλλωστε το όνομα της εταιρίας, έπρεπε τόσο λόγω ποιότητας κατασκευής, όσο και λόγω ονόματος, να είχαν τιμή ανάλογη της Skoda (σ.σ. μήπως θυμάται κανείς τι μεροκάματα είχαν βγάλει οι ταξιτζήδες με το πολύ αξιόπιστο Octavia 4; και τι βλάβες πλήρωναν αυτοί με τα Passat 2.5 V6;). Επίσης, στο ΠΠΡ είναι εμφανής η υπεροχή του Polo R έναντι των άλλων κατασκευαστών, κυρίως σε αξιοπιστία (ας μη θυμηθούμε τις εγκαταλείψεις του Latvala με το Fiesta), όπερ σημαίνει πως το VAG έχει τεχνογνωσία, απλά στοχεύει περισσότερο στην πώληση ανταλλακτικών, παρά αυτοκινήτων...
Η αύξηση από τις 100δρχ στο 1 ευρώ είναι 240%, κοκ. Απλή αριθμητική δημοτικού. Καλό θα ήταν αν γράφουμε κάτι που διαβάζει κόσμος να έχουμε κάποιο επίπεδο γνώσεων!
το αυτοκίνητο του 1980 κρατούσε για 10 χρόνια, το αντίστοιχο του σήμερα το πολύ 5.
Η μηχανολογικη εξελιξη των γραμμων παραγωγης στο μαξιμουμ λειτουργικοτητας, προσωπικου, αυτοματισμου και παραγωγικοτητας οπως επισης και η προμηθεια πολλων κοινων ανταλλακτικων απο συγκεκριμενους υποπρομηθευτες κοντα στο κοστος, συνεβαλαν παρα πολυ τα τελευταια χρονια στο να κρατηθουν οι τιμες των αυτοκινητων σε λογικα επιπεδα. Η τεχνολογια αιχμης που υπαρχει στο σχεδιασμο και την κατασκευη οπως και η εμπειρια απο αγωνες βοηθα πολυ τις βιομηχανιες να παραγουν πολυ πιο ευκολα, γρηγορα αρα και φθηνοτερα τα νεα μοντελα και ετσι αυτα να ερχονται στο μεσο αγοραστη με λογικη τιμη. Ακομη ο ιδιος ο ανταγωνισμος μεταξυ κατασκευαστων συνετελεσε ωστε οι τιμες να μην ξεφυγουν προς τα πανω.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες συμπιέζουν το περιθώριο κέρδους των προμηθευτών τους (και αυτοί φυσικά με τη σειρά τους υποβαθμίζουν την ποιότητα των εξαρτημάτων που παράγουν).
Επιπλέον, συνυπολογιζόμενης της ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας που μειώνει το κόστος παραγωγής, διαπιστώνουμε το λόγο που τα αυτοκίνητα ουσιαστικά φτηναίνουν αλλά παράλληλα ελαττώνουν τη διάκεια ζωής τους.