Γιατί η Fiat-Chrysler είναι τόσο σημαντική για την αυτοκίνηση;

3.232 Επισκέψεις στο άρθρο (15/1/2020)

Με πρώτη ματιά, μπορεί να μην φαίνεται γιατί οι Γάλλοι έκαναν πως και πως για να αγοράσουν την Fiat-Chrysler. Όμως ο ιταλο-αμερικανικός όμιλος εκτός από τα μοντέλα του, έχει και μια σειρά από ισχυρές πατέντες, ενώ έχει και πλούσια ιστορία. Την ξέρετε;

Μία μάρκα δεν είναι μόνο τα αυτοκίνητα που παράγει σήμερα. Είναι και αυτά που έφτιαξε στο παρελθόν της. Η ιστορία της, είτε αυτή είναι μόνο για τις αναμνήσεις, είτε και για τις πατέντες με τις οποίες γεμίζουν τα ταμεία κάθε φορά που γίνεται χρήση τους από άλλες μάρκες. Και τόσο οι Ιταλοί, όσο και οι Αμερικανοί έχουν πολλά να πουν σε αυτόν τον τομέα.

Η Chrysler έχει στην οικογένειά της ονόματα που παράγουν ακόμη μοντέλα, όπως η Dodge και η Jeep, αλλά και μάρκες που έχουν αποσυρθεί, όπως η Nash και η Plymouth. Στο ιστορικό τους οι Αμερικανοί έχουν πατέντες όπως το χαλύβδινο σασί, το καλοριφέρ αλλά και το air-condition στην καμπίνα, τις ζώνες δύο σημείων αλλά και τα ηλεκτρικά παράθυρα, το υδραυλικό τιμόνι και το cruise control αλλά και τον ηλεκτρονικό ψεκασμό. Ακόμη η Jeep πιστώνεται με τη δημιουργία των εκτός δρόμου οχημάτων, ενώ η Chrysler, ως ιδιοκτήτρια της Simca ήταν που μας έδωσε και το πρώτο GTI, τέσσερα χρόνια πριν το Golf, με τα σήματα της γαλλικής μάρκας, που πλέον ανήκει στην Peugeot.

Οι Ιταλοί από την άλλη έχουν τη δική τους ιστορία. Κυρίως μέσα από την Alfa Romeo και τη Lancia, οι Ιταλοί μας χάρισαν μια σειρά νεωτερισμούς. Η Lancia έχει στο ιστορικό της το αυτοφερόμενο σασί (1913 παράλληλα και σε συνεργασία με τη Dodge), αλλά και το πεντάρι χειροκίνητο κιβώτιο (Lancia Ardea, 1948) και τους V6 κινητήρες (Aurelia, 1950). Ήταν επίσης η μάρκα που μας έδωσε τους πίσω υαλοκαθαριστήρες, αλλά και τις πτυσσόμενες αεροτομές (Thema 1986) πολύ πριν τις καθιερώσει η Porsche.

H Alfa Romeο μεταξύ άλλων, το 1991 μας έδωσε το Common Rail με την 156, και άλλαξε για πάντα τους κινητήρες ντίζελ, ενώ η Fiat ήταν πρώτη με την ηλεκτρονική ανάφλεξη και έδωσε οριστικό τέλος στην ταλαιπωρία του ντιστριμπιτέρ. Οι Ιταλοί ήταν επίσης οι δημιουργοί της κατηγορίας των MPV το 1956, ενώ 20 χρόνια αργότερα η Chrysler, φεύγοντας από την Ευρώπη, πούλησε το δικό της πρότζεκτ ενός MPV στην Renault, που μεταμορφώθηκε στο Espace, το πρώτο σύγχρονο αμάξι της κατηγορίας.

Αν και πολλές από αυτές τις πατέντες είναι πλέον ξεπερασμένες, η σημασία αυτών των κατασκευαστών και η δυνατότητά τους να παράγουν καινοτομίες είναι συνυφασμένες με τα σήματα των αυτοκινήτων που παράγουν.

Είναι περίεργο που η Peugeot θέλησε τόσο πολύ την αγορά της Fiat-Chrysler; Και τελικά εσείς τι ξέρετε για τις μάρκες αυτές εκτός από τα σημερινά τους μοντέλα;

ELASTIKA 2024
OPEL