Ποιος οδηγός νοιάζεται για τους πόντους στο δίπλωμα σήμερα; Μήπως αν συνδεθούν με τα ασφάλιστρα κάποιοι «φοβηθούν» και μειωθεί η παραβατική συμπεριφορά στο δρόμο;
Πόσο ισχύει το point system στο δίπλωμα; Μαζεύει κανείς πόντους; Τους σημειώνει κανείς; Τους μετράει κανείς και τελικά έχει εφαρμογή το σύστημα; Μήπως θα πρέπει να το επαναφέρουμε για να μειώσουμε την κακή συμπεριφορά στο δρόμο; Κάθε εβδομάδα σημειώνονται πάνω από 30.000 παραβάσεις, τα θανατηφόρα ατυχήματα είναι καθημερινά και το point system pπου το μάθαμε τη δεκαετία του 90 εφαρμόζεται από το 2007...
Ποια είναι η λογική της τιμωρίας με ένα πρόστιμο αν την επόμενη μέρα μπορείς να κάνεις ακριβώς την ίδια παρανομία; Ξανά και ξανά, μέχρις ότου η παρανομία αυτή να γίνει τρόπος οδήγησης και να μη σε νοιάζει. Υπάρχει όμως τρόπος η υποτροπή να προστίθεται και η τιμωρία να είναι αθροιστική. Το σύστημα αυτό λέγεται point system ή Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ).
Με το point system, κάθε φορά που παραβιάζεις τον ΚΟΚ (κατεβάστε εδώ) εκτός από το πρόστιμο, ανάλογα με την παράβαση, προστίθενται κάποιοι πόντοι. Οι επικίνδυνες παραβάσεις έχουν για παράδειγμα 9 πόντους ποινή, όμως και μικρότερες παραβάσεις όπως τα καμμένα φώτα στοπ έχουν 3 βαθμούς. Όταν ο αριθμός των πόντων φτάσει τους 15 έρχεται η ειδοποίηση στον οδηγό (μέσω carwallet, sms) και στους 25 πόντους αφαιρείται η άδεια οδήγησης. Μετά από έξι μήνες ο οδηγός μπορεί να επανακτήσει το δίπλωμά του ακολουθώντας το 50% των εξετάσεων, ενώ η διαγραφή των πόντων γίνεται 4 χρόνια μετά την βεβαίωση της παράβασης. Επίσης, αν είσαι νέος οδηγός (έως 3 χρόνια), τότε για κάθε ποινή παίρνεις +3 πόντους από τους προβλεπόμενους.
Σε άλλες χώρες το point system είναι το σημαντικότερο κριτήριο συνεχούς αξιολόγησης των οδηγών. Ποιος τους αξιολογεί; Πρώτοι απ όλους οι ασφαλιστικές εταιρείες. Γιατί να πληρώνει τα ίδια ασφάλιστρα ένας οδηγός με μηδέν πόντους και κάποιος που έχει συστηματικά πόντους στο δίπλωμά του; Αν οι πόντοι δείχνουν, όπως φαίνεται και από το όνομα ΣΕΣΟ, τη συμπεριφορά ενός οδηγού πίσω από το τιμόνι, τότε δεν είναι λογικό ένας καλός οδηγός να πληρώνει λιγότερα ασφάλιστρα από έναν κακό;
Σε άλλες χώρες οι πόντοι καθορίζουν τα ασφάλιστρα, ενώ κάθε φορά που χρεώνονται σε έναν οδηγό, εκτός από το πρόστιμο, ο οδηγός θα πρέπει να περιμένει και υψηλότερα ασφάλιστρα την επόμενη φορά, ή ακόμη και μείωση ή απώλεια του bonus malus.
Τα αυξημένα ασφάλιστρα των οδηγών αυτών επιτρέπουν να γίνονται εκπτώσεις στους οδηγούς με καθαρό σκορ. Εσάς πως σας φαίνεται όμως αυτό;
Είναι το point system κάτι που πρέπει να εφαρμόζεται για τη συμμόρφωση των οδηγών; Νομίζετε πως μετράει κανείς; Εσείς ξέρετε πόσους πόντους έχετε; Και τελικά πρέπει να το λαμβάνουν υπόψη οι ασφαλιστικές για να υπολογίζουν τα ασφάλιστρα; Τι λέτε;