Μικρό SUV: Αν όχι βενζίνη τότε τι καύσιμο να διαλέξω;
36.013 Επισκέψεις στο άρθρο (18/2/2022)
Μικρό SUV σε υβριδικό, diesel ή ηλεκτρικό; Ή μήπως υγραέριο, ή φυσικό αέριο; Τι συμφέρει περισσότερο τελικά σε πόλη, ταξίδι και συνολικά; Hyundai Kona, Peugeot 2008, Renault Captur, Skoda Kamiq και Toyota Yaris Cross αναλαμβάνουν με αλφαβητική σειρά την εκπροσώπηση των παραπάνω καυσίμων.
Από αεριοκίνητα & diesel μέχρι full υβριδικά & ηλεκτρικά!
H σύγκρισή μας αυτή τη φορά έχει σχέση με την οικονομία και έρχεται να λύσει όλες τις απορίες σχετικά με το τι συμφέρει να «καίει» το αυτοκίνητό σας. Ξεφεύγοντας από τα παραδοσιακά τεστ κατανάλωσης, επιλέξαμε μάλιστα να εντοπίσουμε τις διαφορές ανάμεσα σε ίδιας κατηγορίας αυτοκίνητα, αλλά που κινούνται με διαφορετικό καύσιμο. Ειδικά τώρα που οι τιμές καυσίμων δείχνουν να έχουν ανέβει αρκετά. Έτσι λοιπόν, αφήσαμε εκτός την βενζίνη, που ναι μεν είναι το πιο δημοφιλές καύσιμο, ωστόσο είναι και το πιο απαιτητικό σε κατανάλωση και επιλέξαμε από ένα μοντέλο σε υβριδικό, ντίζελ, ηλεκτρικό, υγραέριο και φυσικό αέριο.
Για την εκπροσώπηση του κάθε καυσίμου επιλέξαμε 5 δημοφιλή μοντέλα από την κατηγορία των μικρών SUV, η οποία αυτή τη στιγμή έχει τη μεγαλύτερη δυναμική στις πωλήσεις και παράλληλα είναι αυτή με τα περισσότερα μοντέλα και τις περισσότερες επιλογές σε διαφορετικά συστήματα τροφοδοσίας.
Αναλυτικότερα λοιπόν, το Toyota Yaris Cross αναλαμβάνει αρχικά την εκπροσώπηση των υβριδικών μοντέλων, το Peugeot 2008 «υπερασπίζεται» το diesel, ενώ ως ηλεκτρικό επιλέξαμε το Hyundai Kona Electric με τους 204 ίππους. Στις αεροκίνητες επιλογές, θα βρείτε το Renault Captur των 100 ίππων με υγραέριο (LPG) και το Skoda Kamiq TGI απόδοσης 90 ίππων με φυσικό αέριο (CNG).
Πριν μπούμε στο κυρίως ζουμί του θέματος, για να έχουμε μία σωστή εικόνα θα πρέπει να δούμε και το κόστος αγοράς του κάθε μοντέλου. Το πιο προσιτό είναι το Toyota Yaris Cross το οποίο κοστίζει από 21.120 ευρώ, στη βασική, αλλά αρκετά πλούσιά του έκδοση Active. Σχεδόν στα ίδια χρήματα είναι διαθέσιμο το Renault Captur LPG με κόστος από 21.180 ευρώ στο βασικό εξοπλιστικό επίπεδο Expression, ενώ αρκετά κοντά σε τιμή είναι και το Skoda Kamiq (21.900 ευρώ επίσης στο βασικό εξοπλιστικό επίπεδο). Το Peugeot 2008 στη βασική diesel έκδοσή του με τους 110 ίππους έχει κόστος από 24.700 ευρώ, ενώ το μοντέλο του θέματός μας με τους 130 ίππους και το αυτόματο κιβώτιο είναι διαθέσιμο από την τρίτη έκδοση Allure και κοστίζει 33.900 ευρώ Τέλος το ηλεκτρικό Kona μετά και την επιδότηση έχει ως αρχική τιμή τα 27.967 ευρώ στην εκδοχή των 136 ίππων και τα 33.474 ευρώ (με επιδότηση) στην πιο ισχυρή εκδοχή των 204 ίππων.
Στο 1,5 ευρώ/λτ το κόστος του diesel κίνησης.
Όσον αφορά στα καύσιμα τώρα, η μέση τιμή τους, την οποία και χρησιμοποιήσαμε στους υπολογισμούς μας διαμορφώνεται ως εξής:
Βενζίνη 95 οκτανίων: 1,75 ευρώ/λτ.
Ντίζελ κίνησης: 1,5 ευρώ/λτ.
Υγραέριο κίνησης: 1,0 ευρώ/λτ.
Φυσικό αέριο κίνησης: 1,15 ευρώ/kg.
Τιμή κιλοβατώρας: 0,25 ευρώ
Να αναφέρουμε πως η τιμή της κιλοβατώρας είναι κατά προσέγγιση και πάρθηκε σύμφωνα με οικιακό τιμολόγιο, χρησιμοποιώντας βραδινή χρέωση και συμπεριλαμβανομένων Φ.Π.Α και λοιπών χρεώσεων. Ωστόσο, η τιμή αυτή δεν είναι σταθερή, καθώς εξαρτάται από τον πάροχο, την συνολική κατανάλωση και μερικούς ακόμα παράγοντες.
Η κατανάλωση του Kona Electric εντός πόλης περιορίστηκε στις 12 kWh/100 χλμ. (3 ευρώ σε κόστος) χρησιμοποιώντας την επιλογή Eco και αξιοποιώντας το «έξυπνο» σύστημα ανάκτησης.
Ξεκινώντας λοιπόν από τις αστικές μετακινήσεις το ηλεκτρικό Kona δεν έχει αντίπαλο στον τομέα της οικονομίας. Αναμενόμενο φυσικά, καθώς αντίθετα με τα συμβατικά μοτέρ, τα ηλεκτρικά καίνε λιγότερο μέσα στην πόλη γιατί κερδίζουν από την ανάκτηση ενέργειας (φρενάρισμα). Έτσι η κατανάλωση του Kona Electric περιορίστηκε στις 12 kWh/100 χλμ. (3 ευρώ σε κόστος) χρησιμοποιώντας την επιλογή Eco από τα προγράμματα οδήγησης και αξιοποιώντας το «έξυπνο» σύστημα Brake Regeneration με τέσσερα διαφορετικά επίπεδα ανάκτησης. Επιπλέον η ροπή από μηδενικές στροφές του δίνει τη δυνατότητα να κάνει προσπεράσεις σε μικρό διάστημα πολύ ευκολότερα συγκριτικά με τα υπόλοιπα μοντέλα.
Το υβριδικό Yaris Cross θα λέγαμε αποτελεί την πιο έξυπνη επιλογή μέσα στην πόλη Η ικανότητά του να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά για κάποια χιλιόμετρα περιορίζει την κατανάλωση στα 4,5 λτ./100 χλμ..
Ωστόσο, επειδή η υπόθεση φόρτιση δεν είναι εύκολη για τον καθένα μας καθώς απαιτεί ιδιωτικό χώρο στάθμευσης με ηλεκτροδότηση, το υβριδικό Yaris Cross θα λέγαμε ότι αποτελεί πιο έξυπνη/εύχρηστη επιλογή. Η ικανότητά του να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά για κάποια χιλιόμετρα περιορίζει την κατανάλωση στα 4,5 λτ./100 χλμ. (7,9 ευρώ σε κόστος), νούμερο εξαιρετικό και παράλληλα χωρίς να έχεις το άγχος της αυτονομίας ή να αναγκάζεσαι να διαμορφώνεις τις διαδρομές σου ανάλογα με το που έχει πρατήρια, όπως στην περίπτωση του Skoda Kamiq. Γιατί ναι μεν είναι ακόμα πιο οικονομικό με κόστος 6,7 ευρώ/100 χλμ. (κατανάλωση 5,8 λτ./100 χλμ.), ωστόσο τα λίγα πρατήρια ενός της Αττικής και τα ελάχιστα στην υπόλοιπη Ελλάδα θέτουν περιορισμούς, ενώ δεν προσφέρει ούτε την ευκολία στη αστική χρήση που έχει το Yaris Cross λόγω αυτόματου κιβωτίου.
Το Peugeot 2008 επιβεβαιώνει τη φήμη ότι τα diesel απευθύνονται σε αυτούς που κάνουν πολλά χιλιόμετρα και κυρίως σε ταξίδια, καθώς εντός πόλης θα κάψει 7,0 λτ./100 χλμ., δηλαδή 10,5 ευρώ. Τέλος το Renault Captur έχει την πιο μεγάλη κατανάλωση με 9,0 λτ/100 χλμ., ωστόσο καθώς το υγραέριο είναι το πιο φτηνό ορυκτό καύσιμο καταφέρνει να περιορίσει το κόστος στα 9 ευρώ.
Στο ταξίδι με σταθερή ταχύτητα 100 χλμ./ώρα το 2008 έχει κόστος ανά 100 χλμ. μόλις 6,15 ευρώ, καθώς θα κάψει περίπου 4,1 λτ..
Πριν λίγες γραμμές γράψαμε πως τα ντίζελ είναι καταλληλότερα για μεγάλες αποστάσεις σε αυτοκινητόδρομους, κάτι που βρίσκει εφαρμογή και στα μοντέλα του θέματός μας. Στη μέτρηση που κάνουμε στο ταξίδι με σταθερή ταχύτητα 100 χλμ./ώρα το γαλλικό μοντέλο έχει κόστος ανά 100 χλμ. μόλις 6,15 ευρώ, καθώς θα κάψει περίπου 4,1 λτ..
Το Skoda Kamiq είναι πολύ οικονομικό στο ταξίδι με κατανάλωση 4,7 ευρώ/100 χλμ., ωστόσο υπάρχει το ερωτηματικό κατά πόσο θα βρείτε πρατήριο.
Υπάρχουν και πιο οικονομικά μοντέλα, όπως το Skoda Kamiq (4,7 ευρώ) , ωστόσο υπάρχει το ερωτηματικό κατά πόσο θα βρείτε πρατήριο ή πόσο θα σας στοιχίσει μια παράκαμψη από το δρόμο σας ώστε να γεμίσετε. Το ίδιο ισχύει και για το ηλεκτρικό Kona που αναγκαστικά θα χρειαστεί να το φορτίσετε σε κάποιο σταθμό φόρτισης, όπου εκεί η κιλοβατώρα έχει τιμή σχεδόν 250% πάνω, ενώ και η αυτονομία μειώνεται δραστικά. Αντίστοιχα και το Yaris Cross που σε αυτές τις συνθήκες θα κινηθεί υποβοηθούμενο με ρεύμα και όχι αμιγώς ηλεκτρικά θα κάψει 11,7 ευρώ/100 χλμ.).
Αν κάποιο μοντέλο βάζει δύσκολα στο 2008 είναι το Renault Captur που θα χρειαστεί σχεδόν τα ίδια χρήματα για κάθε 100 χλμ. ταξιδιού, 6,20 ευρώ. Από την άλλη όμως δεν διαθέτει τη ροπή που έχει ο BlueHdi που κινεί πιο αέρινα το 2008 και επιτρέπει ευκολότερα τις προσπεράσεις. Και για να είμαστε και ειλικρινείς, σε έναν αυτοκινητόδρομο θα κινηθούμε με ταχύτητες μεγαλύτερες των 100 χλμ./ώρα και όσο αυξάνεται η ταχύτητα τόσο μεγαλώνει το κέρδος υπέρ του ντίζελ.
Πολύ συμφέρουσα λύση και πρακτικό από άποψη ανεφοδιασμού είναι το Renault Captur που με 8 ευρώ βγάζει 100 χλμ.. σε μικτές συνθήκες.
Αφού είδαμε αναλυτικά τι ισχύει σε πόλη και ταξίδι, ας δούμε και τι ισχύει με την πραγματική κατανάλωση σε μεικτές συνθήκες, αυτό που λέμε μέση κατανάλωση. Η πιο συμφέρουσα επιλογή είναι το Skoda Kamiq. Για να είμαστε ακριβείς πιο συμφέρουσα είναι αυτό του Kona Electric εφόσον μπορείτε να το φορτίζετε αποκλειστικά στο σπίτι, όπου σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται 4 ευρώ ανά 100 χλμ..Όμως αν το δούμε overall το Kamiq που καίει 5,2 kg/100 χλμ., το οποίο μεταφράζεται σε 6,0 ευρώ είναι πιο πρακτικό, ακόμα και αν χρειαστεί να κάνετε κάποιο -μικρό- κύκλο για να γεμίσετε. Επίσης πολύ συμφέρουσα λύση και πρακτικό είναι το Renault Captur που θα χρειαστεί δύο ευρώ περισσότερα, ενώ τα Yaris Cross και 2008 θα κάψουν από 5,3 λτ. (9,3 ευρώ) και 6,5 λτ./100 χλμ. (9,75 ευρώ) αντίστοιχα.
Το 2008 έχει μια καμπίνα που ορίζει την κατηγορία από άποψη ποιότητας και αισθητικής, με εξαιρετικό τεχνολογικό υπόβαθρο.
Μπορεί ο κύριος στόχος του θέματός μας να είναι ή οικονομία, ωστόσο δεν είμαστε λογιστές και συνεπώς στην τελική επιλογή παίζουν ρόλο και άλλοι τομείς. Στον πιο «συναισθηματικό» τομέα λοιπόν αυτόν της εμφάνισης μέσα και έξω, το 2008 έχει τον πρώτο λόγο, καθώς πατάει σε premium χνάρια. Έχει ένα δυναμικό και εκλεπτυσμένο αμάξωμα που τραβάει το μάτι και μια καμπίνα που ορίζει την κατηγορία από άποψη ποιότητας και αισθητικής, με εξαιρετικό τεχνολογικό υπόβαθρο.
Το Yaris Cross οπτικά είναι το πιο original SUV χάρη στο τετραγωνισμένο, μυώδες και ψηλό αμάξωμα, με τους μικρούς προβόλους και την κάθετη μάσκα.
Το μάτι βέβαια θα τραβήξει και το Yaris Cross που οπτικά είναι το πιο original SUV χάρη στο τετραγωνισμένο, μυώδες και ψηλό αμάξωμα, με τους μικρούς προβόλους και την κάθετη μάσκα. Παράλληλα παρουσιάζει και ενδιαφέρον εσωτερικό διάκοσμο, με καλή ποιότητα κατασκευής και αρκετές πρακτικές λύσεις.
Ιδιαίτερο σχεδιαστικά είναι και το Kona Electric, με την «καθαρή» και ρέουσα σχεδίασή του, αλλά και την κλειστού τύπου μάσκα με τα λεπτά φώτα. Στο εσωτερικό του αρέσει ο hi-tech διάκοσμος με την οθόνη 8 ιντσών από τη βασική και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών.
Εκλεπτυσμένη θα χαρακτηρίζαμε και την εμφάνιση του Captur, λόγω του μπροστινού μέρους και κυρίως των φωτιστικών σωμάτων με το χαρακτηριστικό «δάκρυ» στο κάτω μέρος τους. Στην καμπίνα η χρήση μαλακού πλαστικού στο μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό, δίνει πόντους στο θέμα της ποιότητας, ενώ οι επιβάτες θα απολαύουν μία από τις πιο ευρύχωρες καμπίνες της κατηγορίας και τεράστιο χώρο αποσκευών.
Κορυφαία σε επίπεδο χώρων είναι και η καμπίνα του Kamiq, ειδικά για τους επιβάτες και μάλιστα έχει πολύ καλό ποιοτικό επίπεδο με καλό μαλακό υλικό να ντύνει όλο το ταμπλό. Στο αμάξωμα κυριαρχούν οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και οι «καθαρές» γραμμές, με τις έντονες ακμές των πλευρικών τμημάτων να βάζουν στο παιχνίδι και τον δυναμισμό.
Η αποτελεσματικότητα της ανάρτησης είναι το ατού στο Skoda Kamiq στον τομέα της άνεσης.
Περνώντας στα οδηγικά χαρακτηριστικά και οι 5 αυτό που επιδιώκουν είναι άνετες μετακινήσεις. Το 2008 σπάει θα λέγαμε, τον κανόνα βάζοντας και το δυναμισμό στο παιχνίδι χωρίς αυτό να γίνεται εις βάρος της άνεσης, με την ανάρτηση να λειαίνει αποτελεσματικά τις ανωμαλίες. Η αποτελεσματικότητα της ανάρτησης είναι το ατού και στο Skoda Kamiq στον τομέα της άνεσης, ενώ τα 188 χλστ. απόστασης από το έδαφος εξυπηρετούν για εκτός δρόμου περιπέτεια. Εκτός δρόμου αποτελεσματικό είναι και το Yaris Cross χάρη στους κοντούς προβόλους που διαμορφώνουν καλές γωνίες αναρρίχησης, ενώ εντός πόλης είναι ίσως το πιο ευκολοδήγητο μοντέλο της κατηγορίας, με καλή περιφερειακή ορατότητα, μαλακά πηδάλια και ελαφρύ τιμόνι. Το Renault Captur από την πλευρά του προσφέρει άνεση μέσω της εξαιρετικής ποιότητας κύλισης που το χαρακτηρίζει όντας πολύ ήσυχο, αλλά και της ανάρτησης που καταπίνει τις ανωμαλίες, όπως είδαμε και στο τεστ ανάρτησης. Τελείως διαφορετική προσέγγιση του Kona electic, το οποίο λόγω του αυξημένου βάρους έσφιξε την ανάρτηση του για καλύτερη διαχείριση, ωστόσο λόγω του αθόρυβου ηλεκτροκινητήρα του έχει τον τρόπο του να σε κρατάει ζεν…
Το Kona electic λόγω του αθόρυβου ηλεκτροκινητήρα του έχει τον τρόπο του να σε κρατάει ζεν…
Στο Renault Captur η χρήση μαλακού πλαστικού στο μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό, δίνει πόντους στο θέμα της ποιότητας, ενώ οι επιβάτες θα απολαύσουν μία από τις πιο ευρύχωρες καμπίνες της κατηγορίας.
Κάθε μοντέλο έχει τις ιδιαιτερότητές του όσον αφορά το καύσιμο κίνησης, συνεπώς αν ο στόχος σας είναι η οικονομία θα πρέπει να αναλύσετε τι ταιριάζει στις ανάγκες σας και τι σας εξυπηρετεί από θέμα ανεφοδιασμού. Το ηλεκτρικό Kona είναι μια κορυφαία επιλογή και μάλιστα με εξαιρετικά ελκυστική τιμή, αρκεί να μπορείτε να το φορτίζετε σπίτι σας. Το ίδιο ισχύει και για το Κamiq CNG. Αν ο ανεφοδιασμός δεν είναι πρόβλημα, το κέρδος θα είναι σημαντικό. Επειδή όμως το ευρύ κοινό θα δυσκολευτεί με τα παραπάνω οι πιο all around λύσεις είναι το Yaris Cross και το Captur. Αν πάλι κάνετε πολλά και μακρινά ταξίδια θα απολαύσετε τόσο την οικονομία του ντίζελ 2008, όσο και το ίδιο το αυτοκίνητο με τις premium περγαμηνές του.
Εκτός δρόμου το Yaris Cross είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό με καλές γωνίες αναρρίχησης, ενώ εντός πόλης είναι ίσως το πιο ευκολοδήγητο μοντέλο της κατηγορίας.