Πόσο καλύτερος είναι ο λιγνίτης από τη βενζίνη ή το ντίζελ;
«Πράσινα» τα ηλεκτρικά ή μήπως όχι;
3.945 Επισκέψεις στο άρθρο (3/12/2017)
Βενζίνη ή λιγνίτης; Τι είναι καλύτερο να καίνε τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα;
autotriti team
Πόσο καλύτερος είναι ο λιγνίτης από τη βενζίνη ή το ντίζελ; Πως θα είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο καθαρά, αν αντί για βενζίνη, καίμε λιγνίτη για την ηλεκτρική ενέργεια που χρειάζονται; Μήπως πριν αλλάξουμε αυτοκίνητα να αλλάξουμε πηγές ηλεκτρικής ενέργειας;
Πως μετράμε το πόσο «πράσινο» είναι ένα αυτοκίνητο; Από τους ρύπους της εξάτμισής του; Αν είναι έτσι τότε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι καταπράσινα. Όμως η μέτρηση δεν γίνεται έτσι. Μελέτη που εκπόνησε το Κοινό Κέντρο Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Ένωσης έλαβε υπόψη της τις πηγές ενέργειας της κάθε χώρας των 28 κρατών μελών και σύγκρινε την επιβάρυνση στο περιβάλλον που θα επιφέρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αν υιοθετηθούν χωρίς να αλλάξουν πριν οι πηγές ενέργειας.
Μετρώντας λοιπόν όχι στην εξάτμιση, αλλά από την εξόρυξη του καυσίμου μέχρι και την τελική του χρήση, η σύγκριση γίνεται πολύ ενδιαφέρουσα. Σε ότι αφορά τα σημερινά καύσιμα, βενζίνη και πετρέλαιο, μετρώντας από τις γεωτρήσεις, τη διύλιση, τις μεταφορές, διανομές και τελικά την καύση, τα ευρήματα δείχνουν πως η σημερινή κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ.
Για την ηλεκτροκίνηση η μελέτη κάνει παρόμοια μέτρηση. Από την πρώτη ύλη μέχρι το δίκτυο ηλεκτροδότησης, περιλαμβανομένης και της καύσης, αν υπάρχει. Τι λένε τα νούμερα;
Χώρες που έχουν καλό μείγμα «πράσινων» πηγών ενέργειας θα ωφεληθούν πολύ από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αντίθετα, χώρες με «βρώμικη» ενέργεια θα έχουν πιθανότατα επιβάρυνση του περιβάλλοντος, αν και η ενέργεια των αυτοκινήτων «πέσει» στο «βρώμικο» ηλεκτρικό δίκτυο.
Στην κατάταξη των κρατών μελών στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η Ελλάδα βρίσκεται στην 4η θέση από το τέλος, στους 28 της Ε.Ε. Για την παραγωγή κάθε κιλοβατώρας ηλεκτρισμού ή Ελλάδα ρυπαίνει 72% περισσότερο από το μέσο όρο της Ε.Ε. των 28, 25% περισσότερο από τη Γερμανία και 86% περισσότερο από τη Γαλλία.
Μόνο η Μάλτα, η Πολωνία και η Εσθονία παράγουν περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα για κάθε κιλοβατώρα, ενώ χώρες εκτός Ε.Ε. όπως η Νορβηγία βρίσκονται στο άλλο άκρο, με τον άνεμο, τον ήλιο και τα γεωθερμικά να έχουν τόσο μεγάλο μερίδιο στην παραγωγή ρεύματος ώστε η ηλεκτροκίνηση να είναι η προφανής λύση.
Όμως η Ελλάδα πως μπορεί να προχωρήσει στην ηλεκτροκίνηση όταν θα αλλάξει το ένα καύσιμο (βενζίνη και ντίζελ) για ένα άλλο (λιγνίτη) και μάλιστα πιο βρόμικο;
Μήπως η εποχή του λιγνίτη δεν ταιριάζει με την ηλεκτροκίνηση; Και πως μπορούμε να απεξαρτηθούμε από το λιγνίτη που θεωρούμε εθνικό πλούτο; Μήπως ήρθε η ώρα να αλλάξουμε όχι απλά αυτοκίνητα αλλά την εθνική πηγή ενέργειας και να πάμε σε κάτι άφθονο και πράσινο όπως τα ηλιακά, αιολικά και υδροηλεκτρικά; Τι λέτε;
Σωστά τα λέτε περί λιγνίτη κτλ, μόνο που η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, δεν θα κάτσει να περιμένει την Ελλάδα πότε θα αλλάξει πήγες ενέργειας. Από ένα σημείο και μετά, όταν κρίνουν πως η ώρα έχει φτάσει, θα παράγουν μαζικά ηλεκτρικά μοντέλα και σχεδόν καθόλου ή ενα πολύ μικρό ποσοστό με ΜΕΚ. Οπότε θέλοντας και μη θα πάμε κι εμείς προς τα εκεί. Δεν καθορίζουμε εμείς,ούτε καμία άλλη τριτοκοσμική χώρα τις εξελίξεις στην αγορά. Αυτό που θα γίνει είναι ή να συμμορφωθούμε ή να καταλήξουμε να οδηγούμε απαρχαιωμένα οχήματα όπως όλες οι τριτοκοσμικές χώρες, μέχρι να μην βρίσκουμε πλέον ούτε ανταλλακτικά, ούτε καν καύσιμα....
Επιτέλους θέσατε το θέμα σε ορθή βάση. Λοιπόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι σαφώς πιο οικολογικά ακόμα και με το ελληνικό μίγμα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (κυρίως λιγνίτης). Η εξήγηση βρίσκεται στην οικονομία κλίμακας. Τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια δεν έχουν την δυνατότητα να αυξομειώνουν την παραγωγή ανάλογα με την ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας με αποτέλεσμα τις νυχτερινές ώρες να αναγκάζονται να λειτουργούν "στον αέρα" μόνο και μόνο για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην αυξημένη πρωινή ζήτηση. Αν συνυπολογίσουμε ότι η φόρτιση θα γίνεται κυρίως τις νυχτερινές ώρες (μιας και με οικιακή παροχή θα χρειάζεται πολλές ώρες, συν τα κίνητρα του παρόχου ενέργειας) η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων θα βελτιώσει την απόδοση του συστήματος ηλεκτροδότησης, ουσιαστικά χωρίς σημαντική αύξηση στην κατανάλωση ορυκτών. Επίσης θα δώσει και μια σημαντική ώθηση στις ΑΠΕ καθώς θα "χωράνε" περισσότερες ανεμογεννήτριες στο σύστημα χωρίς τον προβληματισμό διάθεσης ενέργειας τις ώρες χαμηλής ζήτησης
Συμφωνώ με το άρθρο. Τα ηλεκτρικά δεν είναι πράσινα. Καλύτερα βενζίνη και diesel, παρά λιγνίτης. Όντως η ηλεκτροκίνηση δεν ταιριάζει με το λιγνίτη. Πράγματι, για να αλλάξουμε αυτοκίνητα πρέπει πρώτα να αλλάξουμε την πηγή ενέργειας για κάτι πιο άφθονο και πράσινο.
Η ηλεκροκίνηση κρύβει πολύ μεγάλο δόλο... Αρχικά έγινε το διαβόητο dieselgate για να χτυπηθεί η VW και οι Γερμανοί κατασκευαστές, που είχαν και έχουν τεράστιο μερίδιο αγοράς στην Αμερική. Και σήμερα δίνονται τεράστια κίνητρα στους Αμερικάνους για να προτιμήσουν τα εγχώρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όμως όσοι τάσσονται τόσο έντονα υπέρ των ηλεκτρικών, έχουν σκεφτεί το τρόπο που παράγεται η ηλεκτρική ενέργεια; Αν επαρκούσαν τα φωτοβολταϊκά και οι ανεμογεννήτριες θα ήμασταν ικανοποιημένοι. Όμως αν χρειάζεται καύση λιγνίτη και πυρηνική ενέργεια (που εκτός από τους κινδύνους δημιουργεί απόβλητα) υπάρχει πρόβλημα. Επίσης οι μεγαλύτεροι ρυπαντές δεν είναι τα μικρά ΙΧ. Πόσα λίτρα καυσίμου απαιτούνται από ένα αεροπλάνο για να πάει από την Ευρώπη στην Αμερική; Ή πόσο πιο πολύ μολύνουν το περιβάλλον τα πλοία που καίνε αργό πετρέλαιο; Πόσα ΙΧ μολύνουν όσο ένα καράβι της γραμμής Αθήνα - Κρήτη;
Έχει πολύ δρόμο ακόμα η πλήρης ηλεκτροκίνηση στα αυτοκίνητα. Χρειάζονται υποδομές, όπως parking με πρίζες κλπ. Στην χώρα μας μπορούμε να εκμεταλλευτούμε την ηλιακή ενέργεια για την παραγωγή του ρεύματος που προορίζεται για τα αυτοκίνητα. Χρειάζονται χρόνια για να γίνουν αυτά. Προς το παρών η καλύτερη λύση είναι τα υβριδικά αυτοκίνητα. Ένα άλλο θέμα είναι η εξέλιξη των μπαταριών που προχωρά με αργούς ρυθμούς. Πρέπει να μειωθεί πολύ ο χρόνος φόρτισης και να αυξηθεί ακόμα περισσότερο η αυτονομία.
Σε συμπλήρωση των όσων έγραψα να επισημάνουμε ότι παίζει μεγάλο ρόλο ο τρόπος και ο τόπος παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας. Όταν έχεις 5-6 θερμοηλεκτρικά εργοστάσια είναι σαφώς πιο εφικτό να εφαρμόσεις την κατάλληλη τεχνολογία μείωσης ρύπων. Σε κάτι εκατομμύρια οχήματα όμως είναι αδύνατο. Έπειτα τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια είναι διασπαρμένα σε μία περιφέρεια που μπορεί να "εξουδετερώσει" τους ρύπους από τα εργοστάσια. Στο λεκανοπέδιο της Αττικής ακόμα και όλα τα οχήματα να είναι τελευταίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας η συγκέντρωση ρύπων είναι έτσι κι αλλιώς μεγάλη σε σχετικά μικρό χώρο χωρίς δυνατότητα απομάκρυνσής της
@Nikos:
Κι όμως, ακόμα και εάν είναι η Tesla πρωτοπόρος, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συγκριθεί σαν μέγεθος με τη vw και ούτε με καμία άλλη φίρμα αυτοκινήτων που κατασκευάζει κατ' εξοχήν οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας με κάθε τρόπο πλην των ανανεώσιμων πηγών έχει μεγάλο περιβαλλοντολογικό κόστος... Για τη κατασκευή ενός ηλεκτροκίνητου απαιτείται διπλάσια ενέργεια απ' ότι ενός συμβατικού. Επίσης, φυσικά και δεν μπορείς να πας με αμάξι στην Αμερική. Αυτό κατάλαβες ότι εννοούσα;(!) Αυτό που συγκρίνω και δυστυχώς δεν κατάλαβες είναι το μέγεθος της ρύπανσης που δημιουργούν τα μεγάλα μεταφορικά μέσα (πλοία & αεροπλάνα). Η ρύπανση γίνεται κυρίως από αυτά εάν αναλογιστούμε πόσα είναι στον αέρα και στη θάλασσα αυτή τη στιγμή και με τί ρυθμό καταναλώνουν εκατομμύρια τόνους καυσίμου.
Κώστα, συγκρίνεις ανόμοια πράγματα, αλλά ακόμα και έτσι να σου απαντήσω.
Πρώτον, η TESLA είναι κάμποσα χρόνια πρωτοπόρος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πολύ πριν το dieselgate, και με πολλές εξαγωγές. Κοινώς δεν έχει ανάγκη κανένα κίνητρο.
Δεύτερον για τον τρόπο που παράγεται η ηλεκτρική ενέργεια, δες το προηγούμενα σχόλιά μου (στα οποία δεν αναφέρθηκα στην χρήση του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μίγμα)
Τρίτον, άσχετο με άσχετο. Μπορείς να πας με ΙΧ από Ευρώπη, Αμερική??? οπότε τι συγκρίνεις?? Και το πλοίο είναι σαφώς πιο οικολογικό στην μεταφορά φορτίων, οχημάτων και επιβατών για την ίδια απόσταση απ ότι αν την πραγματοποιούσαν οδικώς.
Τέλος εξακολουθείς να παραβλέπεις ότι τόσο τα πλοία όσο και τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια βρίσκονται σε απομακρυσμένες τοποθεσίες με δυνατότητα απορρόφησης των ρύπων με σχετικά περιορισμένες επιπτώσεις. Δεν ισχύει το ίδιο για τα εκατομμύρια των οχημάτων συγκεντρωμένα στο λεκανοπέδιο της Αττικής
Ο κος Νίκος τα λέει σωστά. Να προσθέσουμε επίσης ότι στη χώρα μας με τον άφθονο ήλιο και άνεμο θα μπορούσαμε θεωρητικά να έχουμε αυτάρκεια από ΑΠΕ. Αλλά όταν για χίλιους μύριους (προφανείς και μη) λόγους δεν θέλουμε ανεμογεννήτριες στη θάλασσα ή στα νησιά και πανέλα σε κάμπους είναι βεβαιο ότι θα εξακολουθήσουμε να καίμε λιγνίτη τουλάχιστον τα επόμενα 40 χρόνια.
...και βέβαια είναι ώρα να φύγουμε και από τον λιγνίτη και το πετρέλαιο, με άλλα καύσιμα και μη που είναι σε αφθονία στην Ελλάδα για να καθορίσουμε τις παγκόσμιες εξελίξεις...
Σωστά τα λέτε περί λιγνίτη κτλ, μόνο που η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, δεν θα κάτσει να περιμένει την Ελλάδα πότε θα αλλάξει πήγες ενέργειας. Από ένα σημείο και μετά, όταν κρίνουν πως η ώρα έχει φτάσει, θα παράγουν μαζικά ηλεκτρικά μοντέλα και σχεδόν καθόλου ή ενα πολύ μικρό ποσοστό με ΜΕΚ. Οπότε θέλοντας και μη θα πάμε κι εμείς προς τα εκεί. Δεν καθορίζουμε εμείς,ούτε καμία άλλη τριτοκοσμική χώρα τις εξελίξεις στην αγορά. Αυτό που θα γίνει είναι ή να συμμορφωθούμε ή να καταλήξουμε να οδηγούμε απαρχαιωμένα οχήματα όπως όλες οι τριτοκοσμικές χώρες, μέχρι να μην βρίσκουμε πλέον ούτε ανταλλακτικά, ούτε καν καύσιμα....
Επιτέλους θέσατε το θέμα σε ορθή βάση. Λοιπόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι σαφώς πιο οικολογικά ακόμα και με το ελληνικό μίγμα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (κυρίως λιγνίτης). Η εξήγηση βρίσκεται στην οικονομία κλίμακας. Τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια δεν έχουν την δυνατότητα να αυξομειώνουν την παραγωγή ανάλογα με την ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας με αποτέλεσμα τις νυχτερινές ώρες να αναγκάζονται να λειτουργούν "στον αέρα" μόνο και μόνο για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην αυξημένη πρωινή ζήτηση. Αν συνυπολογίσουμε ότι η φόρτιση θα γίνεται κυρίως τις νυχτερινές ώρες (μιας και με οικιακή παροχή θα χρειάζεται πολλές ώρες, συν τα κίνητρα του παρόχου ενέργειας) η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων θα βελτιώσει την απόδοση του συστήματος ηλεκτροδότησης, ουσιαστικά χωρίς σημαντική αύξηση στην κατανάλωση ορυκτών. Επίσης θα δώσει και μια σημαντική ώθηση στις ΑΠΕ καθώς θα "χωράνε" περισσότερες ανεμογεννήτριες στο σύστημα χωρίς τον προβληματισμό διάθεσης ενέργειας τις ώρες χαμηλής ζήτησης
Συμφωνώ με το άρθρο. Τα ηλεκτρικά δεν είναι πράσινα. Καλύτερα βενζίνη και diesel, παρά λιγνίτης. Όντως η ηλεκτροκίνηση δεν ταιριάζει με το λιγνίτη. Πράγματι, για να αλλάξουμε αυτοκίνητα πρέπει πρώτα να αλλάξουμε την πηγή ενέργειας για κάτι πιο άφθονο και πράσινο.
Η ηλεκροκίνηση κρύβει πολύ μεγάλο δόλο... Αρχικά έγινε το διαβόητο dieselgate για να χτυπηθεί η VW και οι Γερμανοί κατασκευαστές, που είχαν και έχουν τεράστιο μερίδιο αγοράς στην Αμερική. Και σήμερα δίνονται τεράστια κίνητρα στους Αμερικάνους για να προτιμήσουν τα εγχώρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όμως όσοι τάσσονται τόσο έντονα υπέρ των ηλεκτρικών, έχουν σκεφτεί το τρόπο που παράγεται η ηλεκτρική ενέργεια; Αν επαρκούσαν τα φωτοβολταϊκά και οι ανεμογεννήτριες θα ήμασταν ικανοποιημένοι. Όμως αν χρειάζεται καύση λιγνίτη και πυρηνική ενέργεια (που εκτός από τους κινδύνους δημιουργεί απόβλητα) υπάρχει πρόβλημα. Επίσης οι μεγαλύτεροι ρυπαντές δεν είναι τα μικρά ΙΧ. Πόσα λίτρα καυσίμου απαιτούνται από ένα αεροπλάνο για να πάει από την Ευρώπη στην Αμερική; Ή πόσο πιο πολύ μολύνουν το περιβάλλον τα πλοία που καίνε αργό πετρέλαιο; Πόσα ΙΧ μολύνουν όσο ένα καράβι της γραμμής Αθήνα - Κρήτη;
Έχει πολύ δρόμο ακόμα η πλήρης ηλεκτροκίνηση στα αυτοκίνητα. Χρειάζονται υποδομές, όπως parking με πρίζες κλπ. Στην χώρα μας μπορούμε να εκμεταλλευτούμε την ηλιακή ενέργεια για την παραγωγή του ρεύματος που προορίζεται για τα αυτοκίνητα. Χρειάζονται χρόνια για να γίνουν αυτά. Προς το παρών η καλύτερη λύση είναι τα υβριδικά αυτοκίνητα. Ένα άλλο θέμα είναι η εξέλιξη των μπαταριών που προχωρά με αργούς ρυθμούς. Πρέπει να μειωθεί πολύ ο χρόνος φόρτισης και να αυξηθεί ακόμα περισσότερο η αυτονομία.
Σε συμπλήρωση των όσων έγραψα να επισημάνουμε ότι παίζει μεγάλο ρόλο ο τρόπος και ο τόπος παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας. Όταν έχεις 5-6 θερμοηλεκτρικά εργοστάσια είναι σαφώς πιο εφικτό να εφαρμόσεις την κατάλληλη τεχνολογία μείωσης ρύπων. Σε κάτι εκατομμύρια οχήματα όμως είναι αδύνατο. Έπειτα τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια είναι διασπαρμένα σε μία περιφέρεια που μπορεί να "εξουδετερώσει" τους ρύπους από τα εργοστάσια. Στο λεκανοπέδιο της Αττικής ακόμα και όλα τα οχήματα να είναι τελευταίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας η συγκέντρωση ρύπων είναι έτσι κι αλλιώς μεγάλη σε σχετικά μικρό χώρο χωρίς δυνατότητα απομάκρυνσής της
@Nikos: Κι όμως, ακόμα και εάν είναι η Tesla πρωτοπόρος, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συγκριθεί σαν μέγεθος με τη vw και ούτε με καμία άλλη φίρμα αυτοκινήτων που κατασκευάζει κατ' εξοχήν οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας με κάθε τρόπο πλην των ανανεώσιμων πηγών έχει μεγάλο περιβαλλοντολογικό κόστος... Για τη κατασκευή ενός ηλεκτροκίνητου απαιτείται διπλάσια ενέργεια απ' ότι ενός συμβατικού. Επίσης, φυσικά και δεν μπορείς να πας με αμάξι στην Αμερική. Αυτό κατάλαβες ότι εννοούσα;(!) Αυτό που συγκρίνω και δυστυχώς δεν κατάλαβες είναι το μέγεθος της ρύπανσης που δημιουργούν τα μεγάλα μεταφορικά μέσα (πλοία & αεροπλάνα). Η ρύπανση γίνεται κυρίως από αυτά εάν αναλογιστούμε πόσα είναι στον αέρα και στη θάλασσα αυτή τη στιγμή και με τί ρυθμό καταναλώνουν εκατομμύρια τόνους καυσίμου.
Κώστα, συγκρίνεις ανόμοια πράγματα, αλλά ακόμα και έτσι να σου απαντήσω. Πρώτον, η TESLA είναι κάμποσα χρόνια πρωτοπόρος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πολύ πριν το dieselgate, και με πολλές εξαγωγές. Κοινώς δεν έχει ανάγκη κανένα κίνητρο. Δεύτερον για τον τρόπο που παράγεται η ηλεκτρική ενέργεια, δες το προηγούμενα σχόλιά μου (στα οποία δεν αναφέρθηκα στην χρήση του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μίγμα) Τρίτον, άσχετο με άσχετο. Μπορείς να πας με ΙΧ από Ευρώπη, Αμερική??? οπότε τι συγκρίνεις?? Και το πλοίο είναι σαφώς πιο οικολογικό στην μεταφορά φορτίων, οχημάτων και επιβατών για την ίδια απόσταση απ ότι αν την πραγματοποιούσαν οδικώς. Τέλος εξακολουθείς να παραβλέπεις ότι τόσο τα πλοία όσο και τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια βρίσκονται σε απομακρυσμένες τοποθεσίες με δυνατότητα απορρόφησης των ρύπων με σχετικά περιορισμένες επιπτώσεις. Δεν ισχύει το ίδιο για τα εκατομμύρια των οχημάτων συγκεντρωμένα στο λεκανοπέδιο της Αττικής
Ο κος Νίκος τα λέει σωστά. Να προσθέσουμε επίσης ότι στη χώρα μας με τον άφθονο ήλιο και άνεμο θα μπορούσαμε θεωρητικά να έχουμε αυτάρκεια από ΑΠΕ. Αλλά όταν για χίλιους μύριους (προφανείς και μη) λόγους δεν θέλουμε ανεμογεννήτριες στη θάλασσα ή στα νησιά και πανέλα σε κάμπους είναι βεβαιο ότι θα εξακολουθήσουμε να καίμε λιγνίτη τουλάχιστον τα επόμενα 40 χρόνια.
...και βέβαια είναι ώρα να φύγουμε και από τον λιγνίτη και το πετρέλαιο, με άλλα καύσιμα και μη που είναι σε αφθονία στην Ελλάδα για να καθορίσουμε τις παγκόσμιες εξελίξεις...