Από την απλή απροσεξία, όταν κανείς αγνοεί σήματα εντός και εκτός αυτοκινήτου, μέχρι την καθαρά επιθετική βλακεία που δημιουργεί συμπεριφορές όπως οι σφήνες, μπορούν τα συστήματα ασφάλειας να σταματήσουν τον οδηγό;
Τεχνολογία ή οδήγηση;
2.876 Επισκέψεις στο άρθρο (12/5/2015)
Μήπως περιμένετε πολλά από την τεχνολογία; Με τα δεκάδες νέα συστήματα που προσπαθούν να προβλέψουν, να ειδοποιήσουν ή και να δράσουν ώστε να αποφευχθεί το κακό, νομίζετε ότι μπορούμε να παραβλέψουμε την κακή οδήγηση; Ή μήπως όχι;
autotriti team
Πόσα λάθη κάνετε εσείς όταν οδηγείτε; Και πόσα κάνουν οι γύρω σας όλοι μαζί; Το πρόβλημα φυσικά αυξάνεται όσο περισσότεροι οδηγοί βρίσκονται στον δρόμο την ίδια στιγμή και γίνεται επικίνδυνο όταν βρίσκονται και πολύ κοντά ο ένας στον άλλον. Ένα λάθος αρκεί για να πάρει σβάρνα δεκάδες οδηγούς.Εντάξει, η τεχνολογία έχει προχωρήσει. Από το ABS που σου «δίνει» τιμόνι όταν φρενάρεις, μέχρι το ESP που «βάζει» το αυτοκίνητο στην στροφή με τρόπο που δεν θα μπορούσε να κάνει ο μέσος οδηγός, μιλάμε κυρίως για περιπτώσεις όπου χρειάζεται άμεση αντίδραση.Όμως οι περισσότερες συγκρούσεις γίνονται σε απλές στιγμές, όπως όταν αλλάζεις λωρίδα, όταν βγαίνεις από το παρκάρισμα, όταν στρίβεις αριστερά σε δρόμο διπλής κατεύθυνσης και κόβεις το αντίθετο ρεύμα. Γίνονται το βράδυ όταν δεν βλέπεις ή όταν είσαι πολύ κοντά στον μπροστινό και πήγες να αλλάξεις σταθμό στο ραδιόφωνο.Για όλες αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει κι από μία τεχνολογία που λύνει το πρόβλημα. Σήμερα το τρία τέταρτα των αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ελλάδα προσφέρονται με κάποιο σύστημα που παρέχει ένα ολοκληρωμένο πακέτο προστασίας από τέτοιες περιπτώσεις.Οι αισθητήρες λωρίδας ειδοποιούν όταν αλλάζεις χωρίς να το θες. Τα ραντάρ του τυφλού σημείου ενημερώνουν όταν υπάρχει αυτοκίνητο εκεί που θες να πας. Τα συστήματα διατήρησης απόστασης τώρα πλέον επεμβαίνουν και φρενάρουν όταν εσύ κοιτάς αλλού και ο μπροστινός έχει σταματήσει.Θα περίμενε κανείς πως όλα αυτά τα συστήματα θα έχουν αποτελέσματα και πράγματι οι ασφαλιστικές εταιρείες -που για δικό τους όφελος είναι αυτές που κυρίως πιέζουν τα αυτοκίνητα να εξοπλίζονται με τέτοια συστήματα- αναφέρουν μειωμένα ατυχήματα σε σχέση με τα περασμένα χρόνια.Είναι όμως αυτά τα συστήματα αντίδοτο στην ηλιθιότητα; Από την απλή απροσεξία, όταν κανείς αγνοεί σήματα εντός και εκτός αυτοκινήτου, μέχρι την καθαρά επιθετική βλακεία που δημιουργεί συμπεριφορές όπως οι σφήνες, μπορεί να σταματήσουν τον οδηγό; Ή μήπως χρειαζόμαστε κάτι ακόμη πιο δραστικό; Κάτι που θα επεμβαίνει περισσότερο στο χειρισμό του αυτοκινήτου;Ήδη πολλοί κατασκευαστές έχουν συστήματα που το κάνουν. Φρενάρουν τους δύο τροχούς της πλευράς όπου αυτοκίνητο έρχεται στο τυφλό σημείο και διώχνουν το αυτοκίνητό σου προς την αντίθετη κατεύθυνση. Αλλα στρίβουν το τιμόνι ή ακόμη πνίγουν τον κινητήρα όταν γίνονται ελιγμοί που δημιουργούν κινδύνους.Πώς όμως σας φαίνονται αυτά τα συστήματα; Μήπως πάνε πολύ μακριά; Και τελικά πως σταματάμε την βλακεία; Τι λέτε;
Επειδή η ανθρώπινη βλακεία είναι άπειρη όπως παραδέχονταν ο Αϊνστάιν, τα ατυχήματα πάντα θα βρίσκουν τρόπο να συμβαίνουν. Τα συστήματα ασφάλειας των αυτοκινήτων, μέχρι εδώ που έχουν φτάσει είναι θετικά, δηλ. προειδοποίηση τυφλού σημείου, αλλαγής λωρίδας, προσαρμοζόμενος φωτισμός, αυτόματο φρενάρισμα, ανίχνευση κόπωσης οδηγού κλπ. Αν γίνουν όμως πιο παραμβατικά, φοβάμαι ότι οι οδηγοί θα "εφησυχάσουν" και η προσοχή τους θα μειωθεί, με αρνητικές τελικά συνέπειες. Πιστεύω λοιπόν ότι το επόμενο (μεγάλο) βήμα που θα κάνει τη διαφορά στη βελτίωση της ασφάλειας θα είναι η αυτόματη (ή αυτόνομη) οδήγηση, που εκτιμώ ότι θα έλθει σύντομα στις χώρες που η οδική υποδομή τους θα το επιτρέψει.
Επειδή η ανθρώπινη βλακεία είναι άπειρη όπως παραδέχονταν ο Αϊνστάιν, τα ατυχήματα πάντα θα βρίσκουν τρόπο να συμβαίνουν. Τα συστήματα ασφάλειας των αυτοκινήτων, μέχρι εδώ που έχουν φτάσει είναι θετικά, δηλ. προειδοποίηση τυφλού σημείου, αλλαγής λωρίδας, προσαρμοζόμενος φωτισμός, αυτόματο φρενάρισμα, ανίχνευση κόπωσης οδηγού κλπ. Αν γίνουν όμως πιο παραμβατικά, φοβάμαι ότι οι οδηγοί θα "εφησυχάσουν" και η προσοχή τους θα μειωθεί, με αρνητικές τελικά συνέπειες. Πιστεύω λοιπόν ότι το επόμενο (μεγάλο) βήμα που θα κάνει τη διαφορά στη βελτίωση της ασφάλειας θα είναι η αυτόματη (ή αυτόνομη) οδήγηση, που εκτιμώ ότι θα έλθει σύντομα στις χώρες που η οδική υποδομή τους θα το επιτρέψει.
FORD MONDEO και αντε γεια!