Το κρυφό μπουτόν που ξέρουν μόνο οι 40άρηδες+ τι ακριβώς κάνει!

Το κρυφό μπουτόν που ξέρουν μόνο οι 40άρηδες+ τι ακριβώς κάνει!

35.371 Επισκέψεις στο άρθρο (27/12/2023)

- Τι ακριβώς κάνει.
- Γιατί τοποθετήθηκε στο αριστερό χέρι του οδηγού.
- Ποια μοντέλα το είχαν.
- Εξαφανίστηκε από τα αυτοκίνητα πριν 40-50 χρόνια.

Μόνο οι «παλιοί» ξέρουν!

Πολλοί από εσάς δεν το έχουν ξαναδεί ποτέ σε αμάξι. Αλλοι ίσως το είχαν προσέξει στο αμάξι του πατέρα ή του παππού τους. Λίγοι είχαν την τύχη να οδηγήσουν αυτοκίνητο με αυτό. Τι ακριβώς κάνει όμως αυτό το μυστήριο μπουτόν δίπλα από το πεντάλ του συμπλέκτη;

Πρόκειται για ένα αρκετά σπάνιο χαρακτηριστικό, που συναντάται σε λίγα αυτοκίνητα του προηγούμενου αιώνα. Βρίσκεται αριστερά από την πεταλιέρα, είτε στον τοίχο πίσω από το πεντάλ του συμπλέκτη είτε στο πάτωμα δίπλα.

Τι ακριβώς κάνει και ποια μοντέλα το είχαν;

Η χρήση του είναι ξεκάθαρη. Με αυτό ενεργοποιείς και απενεργοποιείς τα φώτα πορείας, τη γνωστή και ως «μεγάλη σκάλα». Συνήθως αυτή η λειτουργία γίνεται από το τιμόνι και τον λεβιέ των φλας, ενώ σε πολλά σύγχρονα μοντέλα γίνεται αυτόματα με τη βοήθεια αισθητήρων, με τα φώτα πορείας να ανάβουν και να σβήνουν ανάλογα την κυκλοφορία.

Ωστόσο σε πολλά παλιά αυτοκίνητα, ο συγκεκριμένος διακόπτης ήταν στο αριστερό πόδι του οδηγού. Πιο συγκεκριμένα συναντάται κυρίως σε αμερικάνικα μοντέλα μέχρι το 1970, ενώ το πιο τρανό παράδειγμα ευρωπαϊκού μοντέλου που εξοπλιζόταν με αυτού του τύπου τον διακόπτη είναι ο θρυλικός Σκαραβαίος της Volkswagen, αλλά και πολλά άλλα όπως Volvo, MG κλπ.

Γιατί είχαν το διακόπτη εκεί και όχι στο τιμόνι;

Πολλοί θα σκεφτούν ότι αυτή η ιδιαιτερότητα είχε σκοπό να διευκολύνει τους οδηγούς. Δεν ήταν άλλωστε και κακή ιδέα, ο οδηγός να μην χρειάζεται να πάρει το χέρι του από το τιμόνι για να κάνει την αλλαγή στα φώτα, μιας και τα τιμόνια τότε χωρίς υδραυλική και ηλεκτρική υποβοήθηση ήταν αρκετά δύσχρηστα! Αλλοι πάλι θα θεωρούσαν ότι προέκυψε λόγο κάποιου περίεργου κανονισμού.

Ωστόσο ο λόγος είναι πολύ πιο απλός. Πρόκειται για μια λύση των κατασκευαστών να ρίξουν το κατασκευαστικό κόστος, μιας και εκείνη την εποχή δεν χρησιμοποιούνταν τόσο ευρέως τα ρελέ, και οι διακόπτες για να περάσει το ρεύμα των συγκεκριμένων φώτων έπρεπε να είναι βαρέως τύπου (λόγω των υψηλών αμπέρ που απαιτούσαν τα 6βολτα συστήματα της εποχής), με αποτέλεσμα να μην χωράνε πάνω στο τιμόνι. Αντίστοιχα, το ίδιο ισχύει και για τα καλώδια που έπρεπε να είναι αρκετά χοντρά, με αποτέλεσμα να «βολεύει» τους κατασκευαστές να γλιτώσουν μερικά εξτρά μέτρα χάλκινου-ακριβού καλωδίου μέχρι το τιμόνι.

MIKRA VANS LEASING
ETRANSIT VS ESPRINTER