• Τιμές - Εξοπλισμός - Τεχνικά - Test - Συγκριτικά Εγγυήσεις - Χρηματοδοτικά - Προσφορές

Τα φώτα των αυτοκινήτων γίνονται όλο και πιο λαμπερά με αποτέλεσμα να ενοχλούν τους γύρω οδηγούς αν δεν είναι σωστά ρυθμισμένα.

Στα τυφλά: Ένας νέος άνθρωπος που τυφλώθηκε από φώτα θέλει τρία με τέσσερα δευτερόλεπτα για να δει πάλι καλά.

Τα περίτεχνα φώτα LED πίσω αν είναι πολύ έντονα, ίσως τυφλώσουν τον οδηγό που ακολουθεί.

Ακόμα και τα ελαφρώς βρώμικα φώτα επηρεάζουν τη δέσμη του φωτός και μπορεί να ενισχύσουν την τύφλωση.

Οι μεγάλες οθόνες στο ταμπλό συνήθως έχουν ρύθμιση της φωτεινότητας ή και πλήρη απενεργοποίηση.

Τα «έξυπνα» LED.

Τα LED επιτρέπουν μια λειτουργία συρόμενη, από το κέντρο προς τα έξω.

Δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που έχουν ενοχληθεί οπτικά.

Στις ΗΠΑ μάλιστα τα φλας αυτά είναι διαθέσιμα μόνο μαζί με κλασικά φλας.

Γιατί μας τυφλώνουν τα φώτα;

Διαβάστηκε από 2485 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 2/4/2019
 

Μα γιατί τυφλώνουν τόσο; Τα φώτα των αυτοκινήτων γίνονται όλο και πιο λαμπερά. Τη νύχτα όμως οι οδηγοί νιώθουν ολοένα και πιο τυφλωμένοι από την αντίθετη κυκλοφορία.

Τα φώτα δίνουν στα αυτοκίνητα το πρόσωπό τους. Μέσα από τη μικροαρχιτεκτονική των «Δίοδων εκχυσης φωτός» (κοινώς των LED), οι σχεδιαστές μπορούν να δώσουν εντελώς ξεχωριστό στιλ για τα φωτιστικά σώματα. Ωστόσο σε νυχτερινή διαδρομή στην επαρχία τα νέα LED φώτα εξελίσσονται γρήγορα σε αιτία για γκρίνια από την αντίθετη κυκλοφορία. Μάλιστα, το 2017, σε έρευνα που έγινε στη Γερμανία από εταιρεία που κατασκευάζει φακούς οράσεως, το 80% των οδηγών δήλωσε ότι νιώθει συνεχώς τυφλωμένος από φώτα xenon και LED.

Τα μάτια μας θεωρούνται κορυφαίοι μηχανισμοί προσαρμογής σε διαφορετικά επίπεδα φωτισμού. «Από τον εκτυφλωτικό ήλιο στο απόλυτο σκοτάδι της νύχτας, με επαρκή χρόνο ανάμεσα, κι όμως προσαρμοζόμαστε ρυθμίζοντας ανάλογα την ευαισθησία του ματιού», μας εξηγεί ο καθηγητής Χανς-Γίργκεν Γκράιν από το Σλέσβιχ-Χόλσταϊν. Όταν οδηγούμε νύχτα ανοίγουν οι κόρες των οφθαλμών μας για να μπορέσουν να παγιδεύσουν όσο το δυνατόν περισσότερο φως. Αν έρθει από απέναντι ένα αυτοκίνητο με πολύ δυνατά φώτα «…τότε έχουμε μια στιγμιαία, ξαφνική υπερφόρτωση της οπτικής κοιλότητας με φως». Τα μάτια μας δυσκολεύονται να εξισορροπήσουν τη διαφορά ανάμεσα στο σκοτεινό περιβάλλον και την πολύ έντονη αλλά μικρή σε μέγεθος πηγή των φώτων από το απέναντι αυτοκίνητο. Αποτέλεσμα: Τυφλωνόμαστε και όντως όχι από την ομορφιά που έχουν τα LED. Οι πιο ευαίσθητοι βέβαια είναι οι πιο ηλικιωμένοι άνθρωποι. Ένας νεότερος οδηγός χρειάζεται 3 με 4 δευτερόλεπτα για να επανέλθει από το θάμπωμα αυτό. Σε πιο ηλικιωμένους οδηγούς ο χρόνος αυτός μπορεί εύκολα να διπλασιαστεί.

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη νομοθεσία κόντρα στα LED φώτα που μπορεί να τυφλώνουν. Οι νόμοι στην Ευρώπη είναι συνήθως αρκετών δεκαετιών και ασχολούνται κυρίως με την ελάχιστη φωτεινότητα που πρέπει να παρέχει το κάθε φως. Πρόκειται για νόμους που βγήκαν την εποχή που λανσαρίστηκαν οι λάμπες αλογόνου. Από την πρώτη γενιά H1 έως την Η4 και την Η7 που κατασκευάζεται μέχρι και σήμερα, τα μεγέθη του παραγόμενου φωτός έχουν αυξηθεί σημαντικά. Αν η Η4 έφτανε τα 1.000 Lumen ήρθε η H7 να ανέβει στα 1.500 Lumen ενώ στη δεκαετία του Ά90 ήρθαν τα xenon με 3.200 Lumen. Σε αντίθεση με την τεχνολογία αλογόνου και το λαμπτήρα με νήμα στο εσωτερικό του, φτάσαμε στο φως με γυάλινο κάλυμμα στο βολβό και με περίπλοκους μηχανισμούς έκλυσης αερίων, οι οποίοι φέρνουν το αέριο xenon σε φωτιστική μορφή. Τα φώτα αυτά ήταν ακριβά τόσο στην αγορά όσο και στη συντήρηση. Τα σημερινά LED εμφανίστηκαν αρχικά ως λύση για το τρίτο φως πίσω μέχρι να έρθει η Audi το 2007 και να τα υιοθετήσει και για τη χαμηλή σκάλα. 

Η βασική αιτία είναι ότι οι λάμπες γίνονται όλο και μικρότερες. Παλιότερα το φώς έφεγγε από μια μεγάλη επιφάνεια, ενώ τα LED σήμερα συχνά δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια γραμμή πάνω στο αμάξωμα. Φαίνεται όμορφο απΆέξω αλλά οι υπόλοιποι δε βλέπουν καλά: όσο μικρότερη η πηγή τόσο πιο έντονη η τύφλωση. Και τα LED παράγουν αυξημένη ποσότητα φωτός μέσα από το μικρότερο δυνατό χώρο. Ακόμα κι ένα ελάχιστο LED των 2,5 Watt παράγει γύρω στα 180 Lumen. Αλλά είναι και η απόχρωση που παίζει σημαντικό ρόλο. Σε αντίθεση με τα αλογόνου τα οποία βγάζουν ένα ζεστό, ευχάριστο φως, τα LED εκλύουν φως με υψηλότερη χρωματική θερμοκρασία, η οποία πλησιάζει πιο πολύ το φως ημέρας. 

Επίσης, τα πολύ ψηλά ρυθμισμένα φώτα ενισχύουν την τύφλωση. ΓιΆαυτό και χρειάζεται εκ νέου ρύθμιση των φώτων ανάλογα με τη φόρτωση που έχει δεχτεί κάθε φορά το αυτοκίνητο. Η δε αυτόματη ρύθμιση της δέσμης στο ύψος είναι υποχρεωτική για τους κατασκευαστές μόνο από ένα επίπεδο 2.000 Lumen και πάνω. Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι τα βρώμικα φώτα. Μέσα από τα μη καθαρισμένα φανάρια η ακτίνα δράσης των φώτων μειώνεται έως και κατά δύο τρίτα. Ταυτόχρονα αυξάνεται η τύφλωση. Κι εδώ πάντως, η υποχρέωση προς τον κατασκευαστή για τοποθέτηση πλυστικής συσκευής τίθεται από τα 2.000 Lumen και πάνω.

Ο καθηγητής Γκράιν συμβουλεύει ιδιαίτερα τους πιο ηλικιωμένους να μην εστιάζουν ευθέως πάνω στην πηγή του φωτός και να ενεργοποιούν τον ατμοσφαιρικό φωτισμό της καμπίνας, όπου είναι διαθέσιμος. Έτσι θα μειωθεί το σκοτάδι στο εσωτερικό του οχήματος και οι κόρες δεν ανοίγουν τόσο πολύ. Τα γυαλιά ηλίου ή τα λεγόμενα «γυαλιά νυχτερινής οδήγησης» μάλλον δεν έχουν κάποιο ιδιαίτερο αποτέλεσμα ενώ μπορεί να θεωρηθούν και επικίνδυνα. 

Μία καλή λύση είναι τα νέα, «έξυπνα» Μatrix-LED φώτα. Με τη βοήθεια από κάμερες μπορεί να ρυθμιστεί εξειδικευμένα το κάθε ένα από τα LED. Έτσι όταν πλησιάζει αυτοκίνητο από απέναντι να μπορεί να χαμηλώνει την ένταση ή να σβήνει η κάθε δίοδος ανεξάρτητα. Επίσης και οι πινακίδες στο δρόμο δέχονται λιγότερο φως ώστε να μην επιστρέφουν στο όχημα τόσο δυνατή λάμψη. Τα LED φώτα μάλιστα θα μπορούν να προβάλλουν και εικόνες στο δρόμο εμπρός από το όχημα. Ένα είναι λοιπόν σίγουρο: το μέλλον των φώτων παραμένει… λαμπρό. 

Είναι τα έξυπνα LED η λύση;
Η τεχνολογία αυτή συναντάται κυρίως σε premium μοντέλα. Στο Audi A5 για παράδειγμα, υπάρχουν 26 δίοδοι φωτός ανά φανάρι. 14 LED αφορούν τη μεσαία σκάλα και τους προβολείς ενώ συμπληρώνονται από μια μονάδα με all-weather χαρακτηριστικά και κάλυψη της στροφής. Αν το όχημα βγει εκτός ορίων της πόλης οι προβολείς ανάβουν αυτόματα. Η εμπρός κάμερα αναγνωρίζει τα αντιθέτως κινούμενα οχήματα και σβήνει τα LED που χρειάζονται σε κρίσιμα κομμάτια του δρόμου. 

Η άποψή μας
Το μέλλον είναι φωτεινό! Θα στηρίζεται όμως σε φώτα που θα μπορούν να προσαρμόζονται σε κάθε κατάσταση όπως τα Matrix-LED. Πρόκειται για τεχνολογία η οποία είναι ακόμα μόνο σε premium μοντέλα. Και θα χρειαστεί καιρός μέχρι να μπουν και σε πιο φτηνά αυτοκίνητα.