
Τα turbo αντέχουν όσο τα ατμοσφαιρικά;
Εδώ και δύο δεκαετίες περίπου, το turbo πουλάει τρελά ανεξαρτήτως κυβισμού. Από την αρχή, η μεγαλύτερη ανησυχία όλων ήταν η μακροζωία αυτών των κινητήρων. Τελικά τι ισχύει; Κέρδισαν το στοίχημα της αξιοπιστίας ή έμεναν μετεξεταστέοι οι turbάτοι;
autotriti team
Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»
Turbo Vs Ατμοσφαιρικό μοτέρ
Είναι κοινό μυστικό πως οι κινητήρες των αυτοκινήτων σχεδιάζονται με ένα όριο ηλικίας χοντρικά γύρω στα 300.000 χλμ.. Είναι η λογική που θέλει όλες τις μηχανολογικές κατασκευές να αντέχουν 3 φορές πάνω από την κοινή χρήση, τα 100.000 χλμ. που γενικά κάνει ένα αυτοκίνητο κατά μέσο όρο σαν «πρώτο χέρι».
Στην Ελλάδα όμως, η αγορά έχει διαμορφωθεί έτσι που τα αυτοκίνητα που αγοράστηκαν 10 χρόνια πριν, βρίσκονται μόλις στη μέση της ηλικίας τους. Αυτό αποδεικνύεται βάσει του μέσου όρου ηλικίας του στόλου στη χώρα μας, που αγγίζει τα 17 χρόνια (σ.σ. 16,6 έτη για την ακρίβεια σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Κατασκευαστών στην Ευρώπη). Αρα η μακροζωία απασχολούσε παλιότερα και συνεχίζει να απασχολεί όσο ποτέ άλλοτε. Ένα αυτοκίνητο δεν είναι απλά καλό, αλλά απαραίτητο να αντέξει 300.000 χλμ. στο μυαλό του Έλληνα αγοραστή. Αντέχουν όμως τόσο τα turbo;
Η αγωνία για την αντοχή του turbo έχει να κάνει φυσικά με τις αυξημένες πιέσεις και θερμοκρασίες που δημιουργεί η υπερπλήρωση. Από τη μία το turbo πιέζει περισσότερο μείγμα στον ίδιο χώρο καύσης και δημιουργεί τεράστιες συμπιέσεις. Πιστόνια, μπιέλες, στροφαλοφόροι, έδρανα, κεφαλές και όλα τα μεταλλικά μέρη του κινητήρα πιέζονται πολύ περισσότερο σε σχέση με τα ατμοσφαιρικά μοτέρ.
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »
Την ίδια στιγμή τα καυσαέρια, που φτάνουν και κοντά στους 900-1.000 βαθμούς Κελσίου στην εξαγωγή, αντί να φεύγουν γρήγορα στην εξάτμιση όμως στα ατμοσφαιρικά μοτέρ, περνούν από τις φτερούγες του turbo και έτσι όχι μόνο πυρώνουν την τουρμπίνα, αλλά και διατηρούν υψηλές θερμοκρασίες σε όλο το μοτέρ.
Φυσικό είναι τα turbo μοτέρ να έχουν σχεδιαστεί ώστε να αντέχουν τέτοιες πιέσεις και θερμοκρασίες. Από την πρώτη είσοδο του turbo στα αυτοκίνητα στη δεκαετία του ΄70 μέχρι τώρα, τα υλικά και η σχεδίαση των μερών είναι αγνώριστα. Το ίδιο και η σχεδίαση του κινητήρα συνολικά.
Αντίστοιχα επαναστατικές εξελίξεις έχουν επέλθει και στο θέμα της λίπανσης, που αποτελεί τον κύριο τρόπο ψύξης όχι μόνο του turbo αλλά ολόκληρου του κινητήρα, καθώς επίσης και στην ενίσχυση των χιτωνίων και άλλων νευραλγικών στοιχείων ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης. Και σε ό,τι αφορά τις πιέσεις, τα turbo πλέον ελέγχονται από υπολογιστές, το ίδιο και οι βαλβίδες ανακούφισης, και ποτέ δεν ξεπερνούν τα όρια για τα οποία έχουν σχεδιαστεί να λειτουργούν.
Οι κατασκευαστές λένε πως τα turbo δεν έχουν κανένα πρόβλημα αξιοπιστίας και η μακροζωία τους είναι όση πάντοτε σχεδίαζαν σε ένα αυτοκίνητο. Επίσης, δεν είναι λίγα τα μοτέρ που έχουν δώσει τα διαπιστευτήρια τους όλα αυτά τα χρόνια, όπως οι Ecoboost της Ford, οι PureTech των Peugeot-Citroen, οι T-GDi των Hyundai-Kia, οι TCe της Renault-Nissan κ.ά. Παράλληλα, ακόμα και τα «βαριά χαρτιά» της ατμόσφαιρας, όπως οι VTEC της Honda, το γύρισαν στο turbo.
Είκοσι χρόνια μετά όμως εσείς τι λέτε; Τα εμπιστεύεστε; Θεωρείτε ότι όντως αντέχουν το ίδιο; Έχετε εμπειρίες δικές σας; Και τελικά το δικό σας turbo πως κρατάει τόσα χρόνια μετά;
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »