- Σχεδόν 4,6 μέτρα μήκος το Land Rover Discovery Sport
- Χωρίς στάνταρ κάμερα όπισθεν το Mazda CX-5
- `Aβολα στο παρκάρισμα X1 & Audi Q3 Sportback
Μικρομεσαία SUV που θα σε... παιδέψουν στο παρκάρισμα
Στην παραπάνω φωτογραφία βλέπετε το εντελώς αντίθετο, έναν «χερά» να κάνει την τέλεια αναστροφή, σε στενό ορεινό δρόμο, μία... ανάσα από τον γκρεμό (ίσως να έχετε δει και αντίστοιχα video στο internet). Προφανώς δεν ζητάμε κάτι τέτοιο στις παρακάτω γραμμές εμείς. Αυτό που ψάχνουμε είναι ένα αυτοκίνητο με «κοφτερό» τιμόνι, που δεν χρειάζεσαι μία... πεδιάδα για να στρίψεις. Γιατί καλοί οι αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός και πίσω, ακόμη καλύτερες οι κάμερες (όπισθεν και πανοραμικές), αλλά επειδή μιλάμε για έξτρα εξοπλιστικές παροχές καλό είναι να υπάρχει μικρός κύκλος στροφής σε ένα αυτοκίνητο. Σαν αυτόν που... δεν έχουν τα 5 παρακάτω οικογενειακά SUV.
Τα πιο δύσκολα στο παρκάρισμα οικογενειακά SUV (μεγάλος κύκλος στροφής)
Μεγάλο κύκλο στροφής & σχεδόν 4,6 μέτρα το Discovery Sport, πιο μικρό μήκος X1 & Q3
Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, το Skoda Karoq και το Audi Q4 e-tron είναι δύο οικογενειακά SUV με κύκλο στροφής που θυμίζει... supermini αυτοκίνητο (μόλις 10,2 μέτρα). Ο μικρός τους κύκλος στροφής εξασφαλίζει ευελιξία και ευκολία κίνησης εντός πόλης, εξυπηρετεί μία αναστροφή, βολεύει περισσότερο στο παρκάρισμα.
Αυτό δεν ισχύει σε BMW X1, Land Rover Discovery Sport και Audi Q3 Sportback. Ο κύκλος στροφής τους είναι μεγάλος (11,7 και 11,8 μέτρα), έχουν όμως το πλεονέκτημα των στάνταρ αισθητήρων στάθμευσης (εμπρός και πίσω), καθώς και της κάμερας όπισθεν. Βέβαια, X1 και Q3 έχουν πιο μικρό μήκος (4.500 χλστ.), με το Plug-in Hybrid της Land Rover να αγγίζει τα 4,7 μέτρα, λεπτομέρεια που δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο το... πού θα βρεις να παρκάρεις.
Χωρίς κάμερα όπισθεν το Mazda CX-5, compact (4,3 μ.) το Ioniq 5
Με κίνηση στους 4 τροχούς (όπως το Land Rover) και πολύ καλή απόσταση από το έδαφος (19,2 εκ.) το Mazda CX-5 είναι ένα οικογενειακό SUV που θα τα ανταποκριθεί και με το παραπάνω σε μία off-road διαδρομή. Στον αντίποδα, με κύκλο στροφής στα 11,9 μέτρα και χωρίς κάμερα οπισθοπορείας στον βασικό εξοπλισμό (έκδοση Newground) θα δυσκολέψει τον οδηγό του εντός πόλης.
Μεγάλο επίσης κύκλο στροφής στην κατηγορία έχει το Hyundai Ioniq 5 RWD των 229 ίππων (12 μέτρα). Σε κάθε περίπτωση, από την βασική έκδοση Premium βλέπουμε κάμερα οπισθοπορείας με δυναμικές γραμμές καθοδήγησης, ενώ στα θετικά του Ioniq 5 αναφέρουμε το εξαιρετικά μικρό μήκος του, μόλις στα 4.365 χλστ..
Tα 5 οικογενειακά SUV με το μεγαλύτερο κύκλο στροφής
Μάρκα/Μοντέλο
Τιμή-από
Κύκλος στροφής (μέτρα)
Μήκος/Μεταξόνιο (χλστ.)
BMW X1 sDrive 18i DCT 136 PS
11,7
4.500/2.680
Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid P300e 4x4 309 PS
11,8
4.597/2.741
Audi Q3 SB 35 TFS S tronic 150 PS
41.900
11,8
4.500/2.680
Mazda CX-5 2,5 e-Skyactiv G 6AT AWD 194 PS
11,9
4.575/2.558
Hyundai Ioniq 5 77 kWh RWD 229 PS
12
4.365/2.900
Τι είναι ο κύκλος στροφής, από τι εξαρτάται & η διαφορά πεζοδρομίου Vs τοίχου
Ως κύκλο στροφής έχει καθιερωθεί να λέμε τη διάμετρο του μικρότερου κύκλου που διαγράφει ένα αυτοκίνητο, ενώ έχει πορεία με τους τροχούς του τέρμα στριμμένους προς μία κατεύθυνση. Αυτή η διάμετρος εξαρτάται:
κυρίως από τη θέση της εμπρός ανάρτησης
πόσο πολύ στρίβουν οι εμπρός τροχοί (για αυτό και τα πισωκίνητα ευνοούνται)
από βασικές διαστάσεις, όπως το μήκος, το μεταξόνιο και τα μετατρόχια
Εξίσου σημαντικό είναι και το βήμα της κρεμαγιέρας. Το βήμα είναι η σχέση μετάδοσης του συστήματος διεύθυνσης, η οποία προκύπτει όταν στον αριθμητή βάλουμε τις μοίρες στροφής του τιμονιού και στον παρονομαστή το πόσο τελικά στρίβουν οι τροχοί. Για παράδειγμα, αν σε μία περιστροφή του τιμονιού (360 μοίρες) οι τροχοί στρίψουν 30 μοίρες, τότε έχουμε βήμα 12:1. Τελικά το πόσο στρίβουν οι κατευθυντήριοι τροχοί προκύπτει από το πόσες στροφές κάνει το τιμόνι και από το βήμα της κρεμαγιέρας.
Διαδεδομένη λύση στα σύγχρονα συστήματα διεύθυνσης είναι οι κρεμαγιέρες με μεταβλητό βήμα: Σε μεγάλες ταχύτητες κόβουν λιγότερο και σε χαμηλές περισσότερο. Φυσικά υπάρχουν hi-tech λύσεις όπως η ενεργητική τετραδιεύθυνση των πίσω τροχών που μειώνει ακόμη περισσότερο τον κύκλο στροφής.
Για τη μέτρηση του κύκλου στροφής χρησιμοποιούνται δύο τρόποι: O κύκλος «από πεζοδρόμιο σε πεζοδρόμιο» και ο κύκλος «από τοίχο σε τοίχο». Ο πρώτος, που έχει ουσιαστικά και την πιο πρακτική σημασία στην καθημερινότητα δείχνει το πόσο φαρδύς πρέπει να είναι ένας δρόμος για να πραγματοποιήσει ένα αυτοκίνητο αναστροφή με τη μία χωρίς να ακουμπήσει κάποιος τροχός το πεζοδρόμιο. Ο δεύτερος, που είναι πάντα κατάτι μεγαλύτερος, υποδηλώνει πόσο μακριά πρέπει να απέχουν δύο τοίχοι ώστε σε μια αναστροφή να μην υπάρχει επαφή των άκρων του αυτοκινήτου.