Tελικά πόση παθητική ασφάλεια έχεις στο αμάξι που πήρες για 5άστερο;
Μήπως το καινούργιο σου δεν είναι 5άστερο;
5.448 Επισκέψεις στο άρθρο (25/1/2018)
Είναι το καινούργιο σου αυτοκίνητο πραγματικά πεντάστερο; Ή έτσι νομίζεις; Πως χάνονται τα αστέρια από τη δοκιμή στην αντιπροσωπία;
autotriti team
Τι πρέπει να προσέξεις όταν αγοράζεις αυτοκίνητο, ώστε το μοντέλο και η έκδοση που παίρνεις να είναι πραγματικά πεντάστερη; Πως χάνονται τα αστέρια από τη δοκιμή στην αντιπροσωπία και τελικά πόση παθητική ασφάλεια έχεις ενώ νομίζεις ότι έχεις πέντε αστέρια;
Θα μπορούσε κανείς να το αποκαλέσει και «σκάνδαλο», όμως τίποτε από όσα θα πούμε παρακάτω δεν είναι μυστικά. Με λίγη έρευνα και λίγο διάβασμα, μπορεί ο καθένας να καταλάβει τι ισχύει στις δοκιμές EuroNCAP. Και είναι απλό. Τα αστέρια που κερδίζει ένα μοντέλο, έχουν να κάνουν όχι μόνο με το μοντέλο, αλλά και την έκδοση. Και στην έκδοση, στην ελληνική αγορά, τα χαλάμε λίγο.
Βλέπεις το EuroNCAP δεν είναι αυτό που ήταν 10 χρόνια πριν. Δεν μετράει πλέον μόνο τα αποτελέσματα από τις δοκιμές πρόσκρουσης με διάφορους τρόπους. Σαφώς, αυτά τα αποτελέσματα έχουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον γιατί δείχνουν πως θα συμπεριφερθεί ένα αυτοκίνητο σε περίπτωση σύγκρουσης, και τι προστασία θα παρέχει στους επιβαίνοντες.
Όμως σήμερα υπάρχει και κάτι ακόμη. Το EuroNCAP μετράει επίσης πόσο μπορεί ένα αυτοκίνητο να αποφύγει μία σύγκρουση. Οπότε και θα παρέχει ακόμη περισσότερη προστασία, αφού δεν θα βάλει τους επιβαίνοντές του σε κίνδυνο. Αυτή η αποφυγή γίνεται με μία σειρά τεχνολογικών βοηθημάτων που έχουν τα αυτοκίνητα σήμερα. Το EuroNCAP κοιτάζει λοιπόν αν υπάρχουν εγκατεστημένα τα εξής συστήματα:
#1. Σύστημα ευστάθειας ESP. Είναι πλέον υποχρεωτικό σε όλες τις εκδόσεις και έχει αποδεδειγμένο ιστορικό ως προς την αποτελεσματικότητά του. Κάθε μοντέλο που πωλείται διαθέτει αυτό το σύστημα.
#2. Ειδοποίηση για τις ζώνες ασφαλείας. Το έχουν πλέον όλα τα μοντέλα σε όλες τις εκδόσεις αφού είναι φθηνό σύστημα και κάνει δουλειά. Εκτός από τους οδηγούς που βάζουν τη ζώνη πίσω από την πλάτη, ή κουμπώνουν πόρπες χωρίς ζώνες για να μην τους «ενοχλεί» η ειδοποίηση.
#3. Έλεγχος ταχύτητας. Συνήθως είναι προσθήκη του cruise control, και έχει διάφορα επίπεδα παρέμβασης. Από απλή ειδοποίηση αν τρέχεις, μέχρι και όριο ώστε να μην μπορείς να ξεπεράσεις μια συγκεκριμένη ταχύτητα. Ρυθμίζεται, ελέγχεται και ενεργοποιείται από τον οδηγό. Αν και φθηνό σύστημα, δεδομένου ότι τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα έρχονται βασικά χωρίς cruise control, πολλά νέα μοντέλα δεν διαθέτουν αυτή τη λειτουργία.
#4. Έλεγχος λωρίδας. Το σύστημα ελέγχει και ειδοποιεί αν αλλάζεις λωρίδα ώστε να αποτρέψει ατυχήματα λόγω ύπνου, αδιαφορίας, τυφλού σημείου ή απώλειας ελέγχου. Στην Ελλάδα που οι διαγραμμίσεις στους δρόμους ίσα που φαίνονται, το σύστημα θεωρείται εξεζητημένο και το διαθέτουν ελάχιστα μοντέλα και συχνά μόνο ως εξτρά.
#5. Αυτόματο φρενάρισμα. Θα είναι το επόμενο υποχρεωτικό σύστημα, όπως το ESP σήμερα, και αποτελείται από ραντάρ που μετράνε την απόσταση από το μπροστινό όχημα, ή άλλο εμπόδιο, και ειδοποιούν τον οδηγό να φρενάρει, ή αν αυτός μείνει άπραγος, φρενάρει μόνο του. Είναι ακριβό και έτσι παραμένει εξτρά και σπάνιο στην Ελληνική αγορά.
Με τον Ελληνικό τρόπο υπολογισμού των δασμών να εξαρτάται από το κόστος των συστημάτων αυτών, και με το δημόσιο να «πετσοκόβει» τη λίστα των έξτρα των μοντέλων που έρχονται στην Ελλάδα, είναι εμφανές πως τα αυτοκίνητα που πωλούνται στη χώρα μας σπάνια είναι πεντάστερα, ακόμη και αν τα ίδια μοντέλα, αλλά με άλλο εξοπλισμό, πετυχαίνουν πέντε αστέρια στο EuroNCAP.
Βλέπει κανείς στη λίστα με τα αποτελέσματα, το Opel Karl, έχασε ένα αστέρι, γιατί έβγαλε το σύστημα αλλαγής λωρίδας από το στάνταρ εξοπλισμό και το μοντέλο που δοκιμάστηκε δεν το διέθετε. Βλέπει το νέο Duster που πέτυχε «μόνο» τρία αστέρια, αυτό όμως οφείλεται στο ότι οι άνθρωποι της Dacia για να κρατήσουν το κόστος χαμηλό δεν προσφέρουν στάνταρ τα τρία τελευταία βοηθήματα από την παραπάνω λίστα.
Με βάση αυτό μπορεί ο καθένας να δει πως αν δεν διαθέτει τα τρία από τα 5 αυτά στοιχεία εξοπλισμού, το 5άστερο γίνεται στην καλύτερη 3άστερο. Που σημαίνει πως ελάχιστα αυτοκίνητα στην Ελληνική επικράτεια σήμερα διαθέτουν τη μέγιστη παθητική ασφάλεια.
Το δικό σας; Έχει και τα 5 συστήματα που απαιτεί το EuroNCAP; Ποιά του λείπουν; Και τελικά το ξέρατε ότι το αμάξι που ψωνίσατε για πεντάστερο, δεν είναι;
Γράφετε πως "Με τον Ελληνικό τρόπο υπολογισμού των δασμών να εξαρτάται από το κόστος των συστημάτων αυτών, και με το δημόσιο να «πετσοκόβει» τη λίστα των έξτρα των μοντέλων που έρχονται στην Ελλάδα...".
Ωστόσο, οι αντιπρόσωποι επιλέγουν να φέρουν ετοιμοπαράδοτα αυτοκίνητα με έξτρα τους προβολείς ομίχλης ή μεγαλύτερες ζάντες, και όχι συστήματα ασφαλείας. Η νοοτροπία του καταναλωτή δεν θα αλλάξει εύκολα από μόνη της.
Προφανώς, για εμένα, η ασφάλεια και η παρουσία αντίστοιχων συστημάτων, παίζει πρωταρχικό ρόλο στην επιλογή αυτοκινήτου.
Γράφετε πως "Με τον Ελληνικό τρόπο υπολογισμού των δασμών να εξαρτάται από το κόστος των συστημάτων αυτών, και με το δημόσιο να «πετσοκόβει» τη λίστα των έξτρα των μοντέλων που έρχονται στην Ελλάδα...". Ωστόσο, οι αντιπρόσωποι επιλέγουν να φέρουν ετοιμοπαράδοτα αυτοκίνητα με έξτρα τους προβολείς ομίχλης ή μεγαλύτερες ζάντες, και όχι συστήματα ασφαλείας. Η νοοτροπία του καταναλωτή δεν θα αλλάξει εύκολα από μόνη της. Προφανώς, για εμένα, η ασφάλεια και η παρουσία αντίστοιχων συστημάτων, παίζει πρωταρχικό ρόλο στην επιλογή αυτοκινήτου.