Σκέψου ένα μοντέλο που λανσάρεται σήμερα για την επόμενη επταετία. Δεν έχει κανένα λόγο ένας κατασκευαστής να συγκρατηθεί και να μην κάνει ότι έκανε κάθε άλλη φορά για να προσελκύσει το ενδιαφέρον, δηλαδή να το κάνει διαφορετικό. Ή όχι; Γιατί κάτι έχει αλλάξει. Τουλάχιστον στα συμβατικά.
Εντάξει, δεν μας έχουν μάθει όλες οι μάρκες στο λανσάρισμα κάθε νέας γενιάς να περιμένουμε και κάτι εντελώς καινούργιο. Όμως όπως και να έχει κάποιες διαφορές, σχεδιαστικές, τεχνολογικές ή ακόμη και ριζικές, πρέπει να υπάρχουν. Ακόμη και το Golf και όλα του τα ξαδελφάκια, κάθε δεύτερη γενιά αλλάζουν πλατφόρμα.
Όμως οι αλλαγές αυτές γίνονταν όσο τα μοντέλα αυτά είχαν λόγο εξέλιξης. Και ο λόγος ήταν φυσικά ο ανταγωνισμός. Η μία μάρκα τραβάει την άλλη εμπρός και έτσι το πράγμα προχωράει, τα αυτοκίνητα αλλάζουν, οι τεχνολογίες αναπτύσσονται και τα μοντέλα από γενιά σε γενιά γίνονται αγνώριστα. Όχι πια.
Βλέπεις ένα λανσάρισμα σήμερα διαφέρει από ένα πριν 10-15 χρόνια. Και μιλάμε πάντα για τα συμβατικά μοντέλα. Αυτά που έχουν κινητήρα εσωτερικής καύσης και το πολύ μία ήπια υβριδική τεχνολογία με μια μπαταρία 48V και έναν μεγάλο εναλλάκτη που τη φορτίζει στο φρενάρισμα. Και η διαφορά είναι ο ορίζοντας.
Οι κατασκευαστές κάνουν στροφή στα ηλεκτρικά, οι κυβερνήσεις ετοιμάζουν απαγορεύσεις στις πωλήσεις συμβατικών, οπότε ότι λανσάρεται σήμερα και δεν είναι αμιγώς ηλεκτρικό ή βασικά υβριδικό, έχει ημερομηνία λήξης. Και αυτή η ημερομηνία λήξης είναι πλέον στο τέλος του κύκλου ζωής των μοντέλων που λανσάρονται σήμερα.
Η πίεση για τους κατασκευαστές έρχεται και από τα δύο άκρα. Από το μέλλον, το 2035 ακούγεται μακριά, και θεωρητικά, ένα συμβατικό μοντέλο θα μπορούσε να λανσαριστεί και το 2028, ώστε στα 7 χρόνια ζωής του να κάνει έναν ολόκληρο εμπορικό κύκλο.
Όμως υπάρχει πίεση στο παρόν, αφού οι μάρκες θέλουν να λανσάρουν τώρα, πριν το Euro 7 γίνει απόλυτος βραχνάς του χρόνου. Οπότε ότι δούμε σήμερα, θα είναι και το τελευταίο που θα δούμε μέχρι την απαγόρευση.
Μην ξεχνάμε πως με τα συμβατικά να πέφτουν σε προτίμηση, ειδικά στα χρόνια κοντά στο 2035, οι πωλήσεις θα είναι χαμηλές. Τόσο που δεν μπορεί να ρισκάρει μια μάρκα να περιμένει και να πληρώσει το «καπέλο» του Euro 7, και να κάνει απόσβεση όσο δεν αγοράζει κανείς πριν την απαγόρευση.
Οπότε τα συμβατικά μοντέλα λανσάρονται τώρα, με το μικρότερο δυνατό κόστος σε εξέλιξη, και έτσι φυσικά μοιάζουν με αυτά που αντικαθιστούν. Όχι όλα, αλλά τα περισσότερα είναι και θα είναι το πολύ πολύ «βαρβάτα» facelift.
Τι λες όμως; Μοιάζουν όντως τα νέα λανσαρίσματα με τα μοντέλα που αντικαθιστούν όταν μιλάμε για συμβατικά; Εσύ περιμένεις να δεις κάτι καινούργιο αν δεν είναι υβριδικό ή ηλεκτρικό;